Sains: Antara Babi dan Ikan Keli (1)
Isu demam H1N1 dikaitkan dengan Babi. Kesan dari isu itu, hukum-hakam berkaitan babi juga turut aktif dibincangkan. Antara yang disentuh ialah hukum memakan ikan keli yang makanannya mengandungi unsur khinzir.
Sebenarnya hukum hakam berkaitan dengan khinzir amat sensitif di nusantara. Sewaktu saya melawat Indonesia, orang yang menjual buah salak berkata kepada saya, ini buah salak orang muslim pak, kebunnya tiada babi. Emmm…saya terfikir pula mengapa diberitahu demikian.
Bau-baru ni, akhbar Kosmo menyiarkan Mufti Selangor mengatakan Ikan keli yang memakan dari kecil lagi bahan makanan yang mengandungi unsur babi adalah haram dimakan. Akhbar yang sama menyiarkan pendapat Datuk Daud Che’ Ngah seorang penceramah bebas, juga berpendapat demikian.
Bila saya baca pendapat demikian, saya mahu menyatakan pendapat saya, tapi saya mahu supaya masa beberapa hari berlalu. Apa yang saya ingin utarakan? Disini saya ingin mengajak para pembaca membuat sedikit analisa. Analisa ini memerlukan anda menaturalkan otak anda yang telah biasa dengan sesuatu pandangan. Mula-mula anda mestilah agak berkecuali.
Sebelum pergi lebih lanjut, kita semua mengetahui bahawa hukum memakan daging khinzir adalah haram secara ijmak. Ini kerana quran telah mengharamkan dengan terang dan tiada sebarang keraguan lagi. Namun demikian hukum khinzir selain bab makan melibatkan perselisihan ulamak.
Saya rasa ini bukannya masa untuk membincangkan secara terperinci semua perkara itu. Apa yang saya ingin tekankan hanyalah satu sudut sahaja. Saya ingin membincangkan pendapat yang telah mengatakan hukum memakan binatang yang sejak kecil memakan bahan makanan yang mengandungi khinzir adalah haram.
Melalui analisis mereka, daging ikan keli itu telah terbentuk dari sumber yang haram dan tidak dapat dipisahkan lagi. Pendapat ini menarik perhatian saya. Saya telah membaca pendapat-pendapat ulamak berkaitan perkara ini, tapi saya tidak akan menyatakan satu persatu pendapat-pendapat tersebut. Sesiapa yang ingin mengetahuinya baca la sendiri….Mereka saling berselisih pendapat dalam menangani masalah ini.
Saya ingin menarik perhatian anda, apabila kita menanam sepohon pokok, apa yang kita gunakan sebagai baja? Kita akan menggunakan najis binatang. Tahi lembu, kambing, ayam dan ada juga yang menggunakan najis binatang bernama manusia.
Ok, hukum semua benda tu apa? Najis? Ya, najis. mengapa pula buah-buahan tidak najis? Bukankah buah-buahan mengambil zat dari bahan yang najis? Mungkin ada yang menjawab ‘Itu najis biasa, khinzir ni najis mughallazah’. Jawapan itu sudah tentu tidak tepat kerana yang penting ianya kedua-duanya sama-sama najis.
Yang menyebabkan buah tidak najis ialah kerana pokok tidak menyerap najis 100%. Kalau tahi kambing masuk kedalam buah betik dan bila kita membelahnya didapati seketul tahi kambing, maka hukum betik itu najis. Akan tetapi pokok menyerap zat selepas ianya mengalami proses penguraian.
Ada juga yang kata, khinzir adalah najis ‘ain’, ooo begitu… pastu najis manusia tak najis ain?…. Nampaknya setakat ini alasan masih tidak kukuh. Mari kita bincang lebih lanjut.
pandangan anda dihargai

Asas Kefahaman Islam (10)

Kali ini saya akan membincangkan satu lagi asas penting dalam memahami Islam yang murni. Asas ini tidak lain dan tidak bukan terpancar dari kefahaman yang jitu terhadap kalimah la ilaha illallah, tiada tuhan kecuali Allah.

Seorang muslim dituntut untuk menjauhkan diri dari sebarang kepercayaan kepada perkara khurafat. Ini kerana  kepercayaan kepada khurafat adalah bertentangan dengan dasar ‘tiada tuhan kecuali Allah’.
Seseorang yang percaya kepada khurafat bermakna telah mempercayai adanya kuasa ghaib lain selain Allah. Sementara keimanan yang sebenar ialah tiada kuasa ghaib dalam alam ini selain Allah. Malaikat pun tiada kuasa, semuanya bergantung kepada Allah. 
Bagaimana kita dapat mengetahui sesuatu kepercayaan itu khurafat atau tidak? Jawabnya ialah jika kita meletakkan salah satu sifat Allah kepada selain dari Allah maka itulah hakikat khurafat.

Seorang yang menganggap kubur itu memberi manafaat bila dinyalakan linlin atau diletakkan wangian, maka itu adalah khurafat kerana dia telah percaya bahawa kubur itu boleh memberi sesuatu dengan kuasanya.
Ada orang yang percaya kayu tertentu boleh memberi manafaat seperti rezeki, dipanjangkan umur, diberikan jodah dan sebagainya, maka itu adalah khurafat, kerana kayu tidak ada kuasa ghaib yang boleh memberi kesan. Kuasa memberi rezeki, jodoh dan nyawa adalah milik mutlak Allah. Kiaskanlah perkara ini kepada benda-benda lain samaada logam, roh, dan sebagainya.
Anda mungkin mempersoalkan, kalau begitu, kita juga tidak boleh memakan ubat sebab ubat tidak boleh menyembuhkan. Jawapannya ialah ubat diambil kerana mempunyai tindak balas fizikal. Tindak balas itu tunduk kepada hukum alam. Ada ubat yang membunuh kuman, ada yang menyejukkan badan dan ada ubat yang bersifat memberi vitamin dan zat tertentu.
Jika ubat tersebut diambil atas dasar tindakan fizikalnya makan itu tidak dinamakan khurafat. Ini kerana tidakbalas fizikal itu termasuk dalam sunnah alam yang dijadikan oleh Allah. Air sifatnya menghilangkan daharga, api sifatnya membakar dan begitulah seterusnya….
Sebab itulah seorang muslim tidak akan berserah tanpa usaha dalam mencapi kehendaknya, ini kerana usaha tersebut disuruh oleh Allah. Usaha yang bersifat mengambil sabab musabab  atau hukum alam itu menjadi sebahagian dari ajaran Islam.
Lataran kefahaman inilah para sahabat mengatur strategi ketika berperang, nabi s.a.w. menyuruh orang sakit berubat, baginda menyuruh orang miskin berusaha dan sebagainya. Inya tidak bertentangan dengan asas tiada tuhan kecuali Allah.
Semakin teguh dan murni keimanan kita dengan asas ini, maka semakin sucilah keimanan kita kepada Allah. Oleh itu asas ini amat penting untuk menyampaikan manusia kepada keimanan yang suci hanya kepada Allah sahaja. Pada ketika itu seluruh makhluk akan dilihat sebagai amat kerdil, tiada apa-apa kekuatan selain Allah dan seluruh alam hanya tunduk kepadaNya.
Kefahaman ini amat dibenci oleh penyebar ajaran sesat, ini kerana kefahaman yang betul dalam bab ini akan mengganggu kerja-kerja penyebaran dakyah mereka. Ajaran sesat akan sentiasa menonjolkan ada kuasa lain kecuali Allah, kuasa itu mungkin pada benda, manusia atau roh yang ghaib.
Dengan menonjolkan kuasa lain itulah mereka akan mendapat faedah. Merek akan mengagungkan objek tertentu dan akhirnya orang yang percaya terpaksa tunduk kepada mereka kerana mereka sajalah yang mengetahui bagaimana mendapat keredaan objek-objek rekaan itu.
Tauhid yang suci dari khurafat akan membebaskan manusia dari ketakutan terhadap mana-mana makhluk. Mereka akan hidup dengan aman kerana tiada kuasa kecuali Allah. Cubalah bersihkan kidah anda dari segala macam khurafat, kecil atau besar, anda akan terasa seolah-olah berada di alam baru. 
pandangan anda dihargai

Asas Kefahaman Islam (9)
Hari ini kita menyambung perbincangan dalam tajuk asas kefahaman Islam. Diharapkan pembaca semua dapat mengikutinya dengan baik. Lagi pun ianya mudah saja untuk difahami. Kalau tak faham tak jadi masaalah, boleh tanya dalam ruangan komen.
Kali ini saya nak pulak menerangkan perkara-perkara yang tidak boleh dijadikan asas dalam berfikir. Tidak boleh dijadikan asas dalam menilai kebaikan dan keburukan. Tidak boleh dijadikan asas dalah hukum -hakam.
Perkara yang saya maksudkan itu ialah mimpi, firasat, kasyaf, telahan hati dan berbagai istilah lagi. Perkara-perkara ini tidak boleh dijadikan asas dalam menilai hukum hakam, halal haram dan kebenaran serta kesesatan.
Sudah tentu ada sahabat yang tak setuju dengan kata-kata saya, terutamanya yang berkecimpung dalam ilmu tasawuf. Mengapa semua yang dinyatakan itu tidak boleh dijadikan pengukur? Jawapannya ialah kerana perkara-perkara itu tidak dapat dinilai dengan tepat.
Kalau hakim mengatakan kepada tertuduh, awak bersalah sebab saya bermimpi semalam saya lihat awak yang bunuh mangsa. Ahh.. haru birulah masyarakat kalau ianya berlaku. Mengikut firasat guru saya, hukumnya halal. Kata-kata sedemikian tertolak kerana ianya berpaksikan kepada individu, bukan kepada hujah.
Islama adalah agama yang sangat rasional. Mimpi dan seumpama dengannya ialah sesuatu yang tidak dapat dinilai. Mungkin ada oang yang berkata, itu mimpi dan firasat awak memang tidak tepat, tapi guru saya warak dia memang benar dan mempunyai mimpi yang benar.
Jika kita meletakkan seseorang pada tahap demikian maka kita telah meletakkannya sama dengan nabi-nabi. Ini kerana orang yang kita percayai mimpi dan firasat mereka sebagai hujjah ialah nabi-nabi. Ini kerana orang lain tidak terlepas dari kesilapan dan kesalahan.
Kekeliruan terhadap asas inilah yang telah membuatkan ajaran sesat senang tersebar kedalam masyarakat. Ini kerana paksi kepada ajaran sesat ialah mimpi dan ilham guru, mengapa dua perkara itu menjdi asas ajaran mereka? jawabnya ialah kerana ajaran mereka kalau nak disandarkan kepada quran dan hadis tidak wujud maka mereka terpaksa mencari sumber yang tidak boleh diukur.
Jika kita telah faham dengan pelajaran diatas, maka ingin saya tambah sikit. Kita bukan menafikan adanya mimpi dan ilham. Ianya wujud tetapi tahap keboleh percayaanya tidak sampai kepada tahap yakin dan tidak boleh dijadikan panduan dalam perkara agama. Kalau setakat kita rasa macam ada orang nak datang rumah je hari ni kemudiannya betul, maka setakat itu sahaja lah. Kalau ianya salah maka kitakatakan bukankah ianya hanyalah firasat sahaja.
Memang ada orang yang firasatnya agak tajam. Seperti  kita terasa sesuatu yang berlaku walaupun tida melihatnya. Seorang yang berjauhan dengan anaknya mungkin merasa-rasa keperitan dan kesedihan anaknya. Itu tidak membawa kepada sebarang hukum hakam maka tidak ada masalah.

pandangan anda dihargai

Satu maut, 6 tertimbus bangunan pusat beli belah runtuh

28/05/2009 8:16pm

Utusan

PETALING JAYA 28 Mei – Seorang buruh warga Indonesia maut, manakala enam lagi dikhuatiri tertimbus apabila bangunan lama pusat membeli belah Jaya Supermarket setinggi enam tingkat di Seksyen 14 di sini runtuh ketika kerja-kerja mengubah suai dilakukan.

Menurut Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed,

kejadian dipercayai berlaku pukul 4.45 petang ini.


wacana ilmuan:
Kita doakan keselamatan buat mangsa dan kesabaran buat ahli keluarga mereka. Doa kami menjadi tanda persaudaraan. 

pandangan anda dihargai
Asas Kefahaman Islam (8)
Hari ini kita melihat kepada satu lagi makanisma yang digunakan oleh para ulamak dalam menilai dan berfikir. Saya tidak mahu terlalu memperincikan asas ini, cukuplah jika pembaca mengetahuinya secara umum.Ini kerana teknik ini mungkin akan digunakan dalam perbincangan-perbincangan yang akan datang. 
Teknik yang saya maksudkan itu ialah teknik Istishab seperti biasa dalam istilah Arab nampaknya susah.Teknik ini menggunakan lojik, bagaimana sesuatu itu diukur berdasarkan maklumat paling kuat yang kita ketahui, sebelum berlakunya keraguan. 
Contohnya seorang yang keraguan apakah dia masih berwudu’ dianggap masih berwudu’ jika dia yakin, sebelum ini dia telah mengambil wudu’. Apa yang diraguinya ialah apakah wudu’nya batal. Oleh itu kita membina keyakinan atas perkara yang diyakini. 
Ini kerana sesuatu yang diyakini tidak boleh dibatalkan hanya dengan andaian atau sesuatu yang berbentuk ragu-ragu.Jika kembangkan lagi kita akan dapati, seseorang itu tidak dikira bersalah sehingga ada bukti-bukti kukuh yang menunjukkan dia bersalah. 
Ini kerana  seseorang manusia itu dianggap tidak melakukan apa-apa kesalahan. Perbuatan adalah sesuatu yang baru dalam hidup manusia.Disebabkan kaedah ini berdasarkan lojik, maka kita dapati ianya juga telah diamalkan dalam sistem perundangan barat. 
Mereka juga menganggap sebarang dakwaan terhadap seseorang mesti disertakan dengan bukti. Ini kerana seseorang manusia pada asalnya tidak dianggap bersalah.Teknik ini telah menjadi sumber atau teknik berfikir bagi kebanyakan ulamak Islam. Cukuplah sekadar itu untuk hari ini dan insyaallah esok kita akan menyambungnya lagi.

Ulasan terhadap jenama ‘Nike’


Selepas menulis tajuk Asas Kefahaman Islam ke 7, saya baru perasan ada email daripada kawan saya yang belum di jawab. Bila saya teliti, saya dapati persoalan yang diajukan boleh dijadikan bahan praktikal bagi yang mengikuti tajuk Asas Kefahaman Islam 7.

Dalam tajuk itu, kita telah membincangkan tentang adat atau uruf. Saya harap pembaca dapat menghubungkan antara teori uruf dengan permasaalahan ini.

Berkenaan email yang disebarkan tentang pengharaman memakai pakaian berjenama ‘Nike’, email itu mendakwa demikian atas alasan perkataan ‘Nike’ adalah nama tuhan dalam agama Rom, pada pandangan saya, kita perlu berhati-hati terhadap dakwaan bahawa jenama Nike itu bermaksud tuhan orang rom, ini kerana berkemungkinan ada syarikat-syarikat yang hanya mereka-reka cerita itu kerana ingin bersaing secara kotor dan memfitnah syarikat lain,  untuk kepentingan syarikat mereka.
 
Kedua, nama adalah sesuatu yang boleh berubah-ubah, mungkin betul nama itu nama tuhan orang Rom. Tetapi kita bukan hidup di zaman Rom kuno, kita hidup di tahun 2009. Sekarang ini nama Nike telah menjadi nama manusia di Amerika dan Eropah. Oleh itu nama itu telah tidak menjadi lambang keagamaan yang di ketahui umum. Apa kata kalau kita menganggap sebenarnya itu adalah nama manusia Eropah? Persoalan ini dinamakan persoalan uruf dalam istilah syarak.

Hujah yang dinyatakan bagi mengharamkan jenama Nike ialah, nabi melarang orang Islam memakai pakaian yang menyerupai pakaian keagamaan orang kafir. Ya, betul, kita dilarang dari memakai pakaian keagamaan mereka. Kalau anda memakai pakaian Paderi, sudah tentu haram.

Sebenarnya hujah orang yang berkata demikian menolak pandangan mereka sendiri. Ini adalah kerana ‘Nike’ bukannya pakaian keagamaan dan maksud yang dikatakan berasal dari agama Rom itu telah bertukar menjadi nama orang Eropah. Orang Eropah sendiri bila sebut Nike,mereka tidak tergambar tentang ketuhanan. Apa yang mereka gambarkan ialah kasut, stokin, dan pakaian lain.

Keadaan yang sama berlaku apabila orang bertanya saya tentang hukum bersanding. Mereka kata ada penceramah yang mengatakan bersanding adalah haram kerana ianya adat Hindu. Saya mengatakan tidak begitu. jangan mudah menghukum. kadang-kadang masyarakat gemar pada ustaz yang mudah mengatakan haram, bagi mereka itulah tandanya iman mereka kuat.

Dalam bab bersanding,  uruf atau adat yang dikatakan Hindu itu telah berubah. Kita hidup bukan dizaman Melayu Hindu, kita hidup dizaman orang Melayu Islam mengamalkannya, selagimana iktikad keagamaan Hindu telah tiada, maka apa yang kita katakan ialah uruf atau adat telah berubah. Oleh itu hukumnya juga telah berubah, daripada tidak boleh kepada boleh. Sebenarnya pada mulanya saya tidak mahu menjelaskan tentang perubahan adat, tapi nampaknya soalan di atas menuntut saya untuk menjelaskan di sini bahawa adat boleh berubah, daripada adat orang kafir kepada adat orang Islam bila ianya telah diterima pakai oleh masyarakat umum. Begitulah sebaliknya.
 
Yang jelasnya ialah Islam tidak melihat persoalan nama dalam bentuk yang terlalu ketat. Terutamanya ialah apabila sesuatu maksud perkatan itu telah berubah penggunaan umumnya. Adalah lebih baik sekiranya orang yang membuat cerita ini menggalakkan pembelian barangan orang Islam, itu lebih mudah difahami dan mempunyai maksud yang lebih jelas, adapun menggunakan teknik provokasi seperti ini akan mengelirukan masyarakat dan menimbulkan keresahan yang tidak bertempat.
 
Persoalnnya ialah di zaman kelenaan umat Islam dan kesibukan mereka mencari hiburan ini, adakah kasut buatan orang Islam?

pandangan anda dihargai
Asas Kefahaman Islam (7)
Telah 6 tajuk yang saya tulis tentang asas kefahaman Islam. Saya harap ianya boleh memberi asas pengetahuan yang baik kepada pengunjung, terutamanya bagi yang bukan dari aliran agama. Kadang-kadang yang aliran agama pun terlepas pandang bab-bab seperti ini.
Hari ini saya nak sambung lagi tentang rujukan dalam Islam. Isu rujukan ini sangat penting kerana ianya membentuk pemikiran kita. Apa bezanya orang Islam dan bukan Islam? Salah satu beza terpenting ialah asas pemikiran orang Islam bersandarkan kepada quran dan sunah.
Kedua-duanya rujukan yang disepakati oleh seluruh umat Islam.
Dalam siri keenam kita telah faham megapa quran dan sunnah tidak memperincikan banyak benda. Tidak lain dan tidak bukan untuk membiarkan cerdik-pandai di satu-satu zaman berijtihad dan mencara penyelesaian yang paling sesuai bagi zamannya. Islam juga memberikan kuasa perlaksanaa dan kuasa pentadbiran kepada pemerintah. Ini bagi memastikan hukum yang dikeluarkan dilaksanakan dalam kelompok masyarakat.
Oleh itu mana-mana hukum yang melibatkan pentadbiran, maka kita terikat dengan arahan pemimpin. Adapun yang tidak terikat dengan persoalan pentadbiran seperti hukum hakam berkaitan solat, maka pengamalannya agak lebih bebas.
Selain daripada itu, Islam juga mempunyai teknik lain bagi mengalikasikan segala kebaikan yang tidak dinyatakan secara terangan oleh Allah. Antara teknik itu ialah mengambil kira persoalan adat dan penerimaan masyarakat terhadap sesuatu perkara.
Teknik ini dipanggil ‘adat yang menghukum’. al Adah al Muhakkamah’ payah bunyinya bagi yang tidak boleh berbahasa Arab. Jangan risau, yang kita mahu disini ialah kefahamannya saja. Seorang Islam diminta supaya mengambilkira keadaan persekitaran dan penerimaan masyarakat untuk membuat sesuatu keputusan. Adat ialah sesuatu kebiasaan yang di terima umum.
Contoh adat kebiasaan banyak sekali, ada banyak perkara yang telah diterima pakai oleh masyarakat tetapi bukannya berasl dari tuntutan Islam secara langsung, ianya hanyalah diambil dari kebiasaan yang telah diterima umum.
Lihatlah amalan kita di restoran, kita ambil makanan, makan, minum, berborak dan akhirnya baru bayar. Ada juga makan bufey yang tidak mengira berapa banyak makanan yang dimakan oleh pembeli, yang penting siapa masuk kena bayar ikut kepala. Semua itu adalah kebiasaan yang di terima umum. Asal usul hukaum hakam dalam jual beli ialah ambil barang dan bayar harganya.
Uruf juga berlaku dalam cara berpakaian, istiadat keramaian dan segala kehidupan harian. Yang penting adat atau uruf itu tidak bertentangan dengan asas-asas Islam yang merupakan tuntutan teras. Adat berpakaian membuka aurat tidak dapat mengubah tuntutan Islam dalam aurat. Adat menerima rasuah dn menyalahgunakan kuasa tidak akan menghalalkan perbuatan terkutuk tersebut.
Insyaallah kita sambung esok.
pandangan anda dihargai
Hadiah Buku Kepada Raja
Semalam, Presiden Perancis telah merasmikan pembukaan pangkalan tentera laut Perancis di Amariah Arab Bersatu. Dengan adanya pangkalan tentera laut itu, Perancis berharap akan mampu memainkan peranan yang lebih banyak dalam percaturan di kawasan Teluk.
Para pemerhati menganggap, tindakan Ameriah Arab Bersatu membenarkan tentera Perancis bertapak di negaranya tidak lain dan tidak bukan untuk menyekat pengaruh Iran yang sentiasa digeruni oleh negara-negara teluk. Raja Ameriah Khalifah bin Zayed A’li Nahyan telah mengulang kembali langkah yang pernah dilakukan oleh raja-raja Andalus.
Nampaknya saya kena bagi hadiah buku saya ‘Kerajaan Islam Spanyol’ kepada raja ni….ekeke…kalau dia baca buku saya tu mungkin dia menangis dengan tindakannya…..atau dia akan berkata: eeelehh…buku macam ni dah banyak ulamak sini tulis.
“ٍSesungguhnya mata mereka tidak buta, tetapi hati merekalah yang sebenarnya buta”:. maksud quran
pandangan anda dihargai
Asas Kefahamana Islam (6)

Pada dasarnya kita telah berbincang berkaitan dua dasar utama Islam iaitu quran dan sunnah. Masih banyak lagi perkara yang kita perlu tahu berkaitan dua asas rujukan tersebut. Namun demikian ada baiknya kita berpindah kepada sumber rujukan lain.

Islam ialah agama yang akan tetap relevan walaupun kehidupan di dunia ini berterusan jutaan tahun akan datang. Antara faktor penting keadaan ini wujud ialah keranaIslam memasukkan semua benda yang baik itu sebagai satu ajaran Islam.

Sekarang kita sudah mula faham dengan lebih jelas mengapa banyak perkara yang tidak diperincikan oleh quran dan hadis. Ini kerana sesuatu yang baik mungkin tidak baik dalam zaman dan situasi yang lain. Oleh itu Islam menyerahkan kepada manusia untuk mengkaji dan menilai sesutu yang baik untuk diri dan masyarakat mengikut keperluan yang sesuai dengan zaman mereka.

Kaedah dan sumber ini dinamakan Masaleh Mursalah. Kalau disebut dalam bahasa arab bunyinya payah. Tapi kalau kita sudah faham seperti diatas maka itu sudah kira ok. Saya rasa ada baiknya jika saya teruskan dengan satu perkara yang amat berkaitan dengan Masaleh Mursalah ini.

Satu point penting yang amat rapat dengan kefahaman diatas ialah, Islam telah memberikan kuasa kepada pemimpin untuk mengkanunkan mana-mana undang-undang yang dirasakan penting untuk menjaga kehidupan bermasyarakat. Apabila undang-undang itu telah dikenakan oleh pemerintah maka jadilah ianya satu lagi tuntutan yang bersifat keagamaan.

Mari kita gabungkan antara dua asas diatas. Cuba lihat kepada peraturan jalan raya. Ianya termasuk dalam perkara yang baik. Kepatuhan kepada trafic light, had laju tertentu, lesen memandu. Semuanya bertujuan menjaga kepentingan manusia. Memang di zaman nabi tiada undang-undang yang mewajibkan penunggang kuda atau unta untuk mendapatkan lesen. Disebabkan kenderaan sekarang amat berbahaya jika dipandu oleh orang yang tidak mahir, maka perlu diwajibkan bagi sesiapa yang mahu memandu belajar dan mendapat pengiktirafan, itulah lesen memandu.

Sesuatu yang baik itu telah dijadikan asas oleh pemerintah untuk menggubal undang-undang, maka kepatuhan terhadap undang-undang tersebut termasuk dalam ketaatan kepada pemimpin yang diseru oleh quran.

Dengan adanya teknik ini, maka semua kebaikan yang ada dalam dunia ini adalah milik Islam, atau dalam ertikata lain adalah terkandung dalam ajaran Islam. Maka luaslah ajaran Islam, tidak kira di zaman mana sekali pun akan tetap berkembanglah ajaran suci ini.

Orang yang tidak memahami teknik ini amat bahaya, mereka akan membataskan tuntutan Islam sekadar apa yang ada dalam nas quran dan hadis sahaja. Mereka menggunakan hujah quran dan hadis telah mencukupi. Memang benar, quran dan hadis telah mencukupi dan beramal dengan tuntutan yang termasuk dalam Masaleh Mursalah adalah beramal dengan tuntutan keduanya.

Sekiranya kita telah memahami pelajaran diatas maka kita akan meliahat wajibnya mematuhi undang-undang jalan raya, undang-undang tanah, peraturan sekolah dan lain-lain. Bayangkan jika ada seorang yang mengambil pasir di sungai tanpa permit. Dia mengambilnya untuk tujuan membina perumahan. Bila ada orang yang menasihatinya maka dia berkata: Sungai ni milik ALlah. Sungai tak ada tuan

Orang yang menebang balak tanpa permit pula berkata: Tanah hutan ni tidak ada pemilik, pemiliknya ialah Allah. Mungkin orang ini tidak memahami konsep Masaleh Mursalah.

pandangan anda dihargai

Kalau Saya Seorang Samseng
Tengahari tadi, saya sempat membawa anak-anak ke sungai Congkak. Rasanya sudah agak lama saya tak kesana. Sempatlah separuh hari menyejukkan badan bersama anak-anak. Sambil itu sempat juga saya meninjau-ninjau gelgat pengunjung yang lain.
Memang ramai orang pergi berehat kekawasan tersebut, mungkin kegawatan ekonomi menyebabkan orang memilih tempat-tempat free untuk berehat. Lagipun kalau ke kawasan ramai orang luar, masing-masing takut kuman import.
Perhatian saya agak tertarik pada gelagat beberapa orang pemuda, mereka datang berpasangan, duduk di kawasan agak berjauhan dan mandi-manda lelaki perempuan. Mereka cuba menunjukkan suasana amat biasa, tapi melalui gelagat mereka saya yakn mereka bukan suami isteri. Pakaian perempuan pula amat seksi.
Teringat saya, lebih kurang 3 tahun lepas. Masa tu saya sedang makan disebuah restoran di B.B.Bangi. Tiba-iba mata saya terlihat seorang perempuan memakai pakaian amat seksi. Hampir-hampir sama dengan pakaian mandi. Darah saya tersirat, saya tengok wanita tu bersama seorang lelaki. Fikiran saya merewang-rewang. 
Saya bercakap dengan diri sendiri, apalah gunanya kalau saya belajar syariah dan dapat macam-macam sijil, kalau kemungkaran sedemikian tidak boleh ditegur. Saya bangkit dan pergi kearah perempuan tersebut dan bertanya, awak orang bangi? Tanya saya. Perempuan tu senyap. Awak orang Bangi? Tanya saya lagi. Tiga kali saya ulang soalan yang sama, tapi perempuan tu tak mahu jawab. 
Melihatkan temannya diasak oleh saya, kawannya yang duduk terus meluru kearah saya didepan kaunter. Dia tanya, Mengapa?  Saya kata, kalau orang Bangi tak akan pakai macam ni, ini haram, ini haram, saya ulang 3 kali. Mendengarkan kata-kata itu lelaki tu senyap, merendah diri dan berlalu. Baru saya perasan seluruh mata di restoran melihat kearah saya.
Balik kita kepada cerita saya hari ini di Sungai Congkak. Saya hanya memerhatikan gelagat sekumpulan pemuda tersebut. Ada juga sekumpulan keluarga sedang berehat. Dikalangan mereka ada wanita berpurdah. Hati saya tidak tenang melihat pemuda-pemuda bersama wanita seksi.
Saya ingin menegur mereka tapi teragak-agak. Teringat saya kepada kisah Umar al Khattab yang sering tegas melihat kemungkaran. Lihat bagaimana dia mahu membunuh orang yang kencing didalam masjid. Kalu tidak kerana Rasulullah s.a.w yang menghalangnya sudah tentu nasib badwi itu agak buruk. 
Umar al Khatb seorang yang tegas bukan sahaja ketika dia Islam, bahkan sifat tegas telah terbentuk ketika dia masih memerangi Islam. Sebenarnya sifat tegas, berani dan cekal ini bukan dimiliki oleh Umar sahaja, bahkan inilah sifat para sahabat. Adapun nabi s.a.w, sudah tentu kita dapat melihat ketegasan beliau dengan menyampaikan Islam dengan berani. Baginda menasihati dan berterus terang kepada seluruh pembesar Quraish.
Pada pandangan saya kebanyakan masaalah umat Islam hari ini ialah kerana sifat orang Islam itu sendiri dan orang yang paling bertanggungjawab terhadap kelemahan itu ialah orang-orang agama. Ini kerana merekalah yang membawa label dan jenama agama.
Sifat tidak berterus terang, takut mengatakan kebenaran, tak kisah dengan persekitaran, sifat inilah yang telah melemahkan Islam. Walaupun kita banyak berzikir atau banyak ilmu, tapi jika sifat tegas, berani dan berterus terang tidak berakar umbi maka Islam akan tetap terpencil.
Saya amat kesal dengan diri saya yang memilih untuk diam dan senyap hari ini. Mungkin juga kerana telah hanyut dengan susana, ramai yang berkata, kalau kita nak menegur nanti kita diapa-apakan. Memang itukan dah ada dalam sirah nabi. Tapi mereka meneruskan juga. Kalau kita tegur berapa banyak nak larat kita tegur? Ada juga suara begitu kedengaran. Ya kata-kata itu ada kebenarannya. 
Apabila saya melangkahkan kaki mahu meninggalkan tempat perkelahan yang merimaskan itu ternampak pula saya gelagat pengunjung yang membuang sampah merata-rata. Tempat anugerah Allah yang cantik dan penuh damai itu telah dicemari fizikal dan rohaninya. Sekali lagi saya tidak menegur perbuatan mereka. Sekali lagi saya anggap diri saya telah melakukan kesalahan pada mereka, pada negara, pada agama dan pada diri sendiri.
Saya mengkhayalkan diri saya yang berani, menegur setiap kemungkaran, menegur setiap penyelewengan. Tiada bimbang dan tiada rasa resah takut….sambil melangkah balik, saya berkata kepada diri sendiri alangkah berhajatnya Islam kepada penganut yang berjiwa semseng…..alangkah baiknya jika aku seorang samseng……
pandangan anda dihargai