Harga petrol naik esok

Ogos 31, 09 6:55pm
Malaysiakini

Kerajaan hari ini mengumumkan kenaikan harga petrol RON97 daripada RM1.80 kepada RM2.05 mulai esok.

Manakala harga petrol RON95 yang dilancarkan hari ini – bagi menggantikan RON92 – dijual pada harga RM1.80 seliter.

Kerajaan sebelum ini telah menyatakan bahawa harga petrol akan dinaikan pada 1 September.

Mei lalu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata harga petrol gred premium RON97 akan naik 20 sen kepada RM2 seliter, manakala petrol gred rendah RON95 akan dijual pada harga RM1.75 seliter.

Bagaimanapun, kerajaan telah menambah lima sen lagi bagi harga kedua-dua gred tersebut.Pandangan anda dihargai

Wacana Ilmuan:

Biasanya jika ada kenaikan harga minyak, maka akan berlakulah perkara berikut:

1- Ada menteri yang akan membandingkan harga minyak negara ini dengan negara lain.
Hakikatnya mereka mengaburi mata rakyat kerana negara2 spt UK mempunyai matawang tinggi dan pendapatan rakyatnya berkali ganda lebih tinggi dari M’sia.

2-Ada ‘pakar-pakar’ yang akan memberi tip-tip penjimatan petrol.
Hakikatnya tip-tip itulah juga yg telah diberikan semasa kenaikan petrol lepas. Tip2 pula banyak yang menggelikan hati seperti jangan pasang aircond dll.

3-Ramai orang berpusu2 ke stesyen minyak.
Haikatnya mereka akan menjimatkan minyak untuk 1 tangki sahaja dan minyak akan naik bertahun-tahun. Perbuatan ini tak ubah seperti memilih wakil rakyat tertentu kerana semata-mata dia memberi duit RM50 sedangkan dia akan berkuasa 5 tahun dan mengabaikan banyak kepentingan rakyat dalam masa tersebut.

4-Akan ada menteri yang akan bagi amaran kepada peniaga supaya tidak menaikkan haga barang.
Pada hakikatnya menteri itu sendiri menaikkan harga barang yang dijualnya kerana menteri sekarang semuanya ada buat part time belaka.

5-Kenaikan harga barang yang bertubi-tubi dengan alasan kos meningkat
Bila ditanya tentang hakikatnya maka peniaga akan berkata terima sajalah ianya sebagai satu hakikat.


Datuk Harussani,
TG Haji Hadi dan Ust Rosli

Dipetik dari Malaysiakini:

Datuk Harussani, Mufti Perak berkata, hukuman sebatan bagi kesalahan meminum arak yang rancak diperdebatkan kini di media “sepatutnya 80 kali sebatan”. “Kalau setakat enam kali sebatan itu, apa yang nak diriuhkan?” kata Datuk Seri Harussani Zakaria ketika dihubungi Malaysiakini petang ini.

Mengulas isu yang sama, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang juga berkata hukuman terhadap seseorang yang mengambil alkohol pada sisi agama antara 40 hingga 80 sebatan. “Di bawah hukum Islam, kesalahan meminum arak diletakkan di bawah hukum hudud, iaitu satu hukum yang dinaskan mengikut Al-Quran dan hadis Rasulullah.

“Jika bersandarkan kepada nas, maka hukuman ke atas peminum arak untuk penganut Islam setelah sabit kesalahan ialah sebatan antara 40 hingga 80 rotan jumlahnya,” katanya dalam satu kenyataan.
Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) pula berkata masyarakat umum masih tidak mempunyai kefahaman jelas tentang perundangan Islam sehingga kes-kes seperti yang melibatkan Kartika menjadi sensasi.

“Kalau kita lihat daripada kes ini sebagai asas, masyarakat Islam belum ada fahaman jelas mengenai undang-undang Syariah,” kata presidennya Muhammad Razak Idris. Beliau turut mempertahankan enakmen syariah sedia ada, namun hakim perlu menggunakan kebijaksanaannya sendiri untuk menjatuhkan hukuman supaya mengelak tanggapan negatif terhadap pelaksanaan undang-undang ini.

“Bentuk undang-undang syariah yang ada sekarang tidak bercanggah (dengan Perlembagaan Persekutuan) kerana ia sejajar dengan syarak dan prinsip Islam sebagai agama persekutuan. “Namun, sekiranya mahkamah lihat hukuman perlu dinilai semula, kita sokong. Lagipun Kartika melakukan kesalahan buat kali pertama, jadi wajarlah kalau hukuman itu dinilai dan dikaji semula,” katanya kepada Malaysiakini.

Wacana Ilmuan:

Dua nama pertama dalam tajuk di atas adalah nama-nama besar dalam negara kita, tak perlu lagi di terangkan siapa mereka. Sementara nama ketiga pula adalah insan kerdil yang cuba menyelunsuri dunia ilmu dengan serba kekurangan. Apa yang diharapkan ialah percambahan minda yang bermanafaat, guna menyuluh setiap inci langkah yang diatur.

Sebenarnya saya amat tertarik dengan artikel diatas yang saya ambil dari Malaysiakini. Dalam artikel di atas menerangkan apa yang telah saya terangkan dalam entry yang lepas. Hukuman minum arak dikatakan sebagai hukum hudud dan pendapat ini terbahagi dua. Yang mengatakan hukuman 80 sebatan dan yang mengatakan hukumannya ialah 40 sebatan. Pendapat ketiga ialah hukuman 6 sebatan telah menepati undang-undang syariah. Ini bermakna pendapat ketiga menganggap ianya hukuman ta’zir dan bidang kuasa mahkamah adalah luas dalam menjatuhkan hukuman.

Yang saya mahu bincangkan hari ini ialah metod perlaksanaan undang-undang Islam. Persolaan meninggalkan perlaksanaan undang-undang jenayah Islam ialah persoalan global. Bukan negara kita sahaja yang tidak melaksanakan kewajipan ini, bahkan tiada langsung negara yang mempraktikkan undang2 ini secara menyeluruh.

Dalam ulasan Datuk Harussani dan TG Hj Abd Hadi, mereka menekankan perlaksanaan pandangan menyebat dengan 40 atau 80 sebatan. Bagi mereka jika tidak melaksanakan pandangan ini maka ianya bukan undang2 Islam.

Apa yang saya ingin utarakan ialah betapa perlunya para ulamak dan pendakwah Islam untuk menggunakan pendekatan yang lebih fleksibel. Apakah yang dimaksudkan dengan pendekatan flekible? Ramai yang kurang senang dengan istilah ini. Kadang-kadang ada juga yang mengatakan ‘Islam yang perlu fleksibel atau kita yang perlu fleksibel dengan Islam’.

Apa yang saya maksukan dengan flksibel bukanlah meninggalkan tuntutan agama, tetapi yang dimaksudkan dengan fleksibel ialah cuba menangani masaalah dengan melihat kepada pandangan ulamak yang berbagai. Tujuan berbuat demikian ialah untuk mengetahui ruanglingkup masaalah apakah ianya dari jenis yang disepakati atau tidak.

Kita berada di zaman undang-undang jenayah Islam telah dipinggirkan oleh masyarakat Islam dunia, suruhan ini bukan dipinggirkan hari ini atau kelmarin tetapi telah ditinggalkan puluhan malah ratusan tahun yang lampau.

Langkah yang sepatutnya diambil bukanlah berbentuk menegakkan pandangan mazhab tertentu, tetapi lebih kepada menyeru supaya pengamalannya menyamai dengan salah satu pandangan ulamak Islam.

Dalam kes undang-undang sebat pesalah minum arak, saya berharap benar agar para ulamak mengakui hukuman yang telah dijatuhkan kerana ianya telah menyamai salah satu dari pandangan ulamak Islam. Skarang ini bukan masanya untuk kita berkeras untuk menggunakan mazhab Syafie misalnya, tetapi lebih kepada menyeru kearah pengamalan agama walau dalam mazhab mana senkalipun asalkan ianya trmasuk dalam pandanga ahli sunnah waljamaah.

Sebenarnya saya pun kurang faham mengapa dalam undang-undang jenayah ulamak Malaysia agak keberatan untuk mengikut metod ini sedangkan metod ini telah pun digunakan dalam bidang Muamalat. Lihat saja sistem perbankan Islam, banyak pendapat bukan syafie digunakan, tiada apa yang dibisingkan.

Apa yang saya bimbangkan ialah tuntutan yang terlalu jauh daripada undang-undang sedia ada akan membuatkan ianya akan ditolak mentah-mentah oleh masyarakat. Dan saya rasa inilah sebabnya saranan perlaksanaan undang-undang Islam ditolak oleh kerajaan dan masyarakat. Contoh yang paling jelas ialah hukum bunuh bagi orang murtad. Sebenarnya kita boleh memberikan alternatif lain kerana hukum bunuh orang murtad sendiri tidak dispakati oleh ulamak Islam. Mengapa kita menuntut hukuman yang paling maksima?

Sebenarnya saya amat bimbang jika tuntutan yang maksima ini mempunyai tujuan politik. Bagaimanaianya boleh berlaku? Ya, ianya boleh berlaku sekiranya pihak parti pembangkang menuntut hukuman bunuh orang murtad, memang dari segi realitinya kerajaan tidak akan menerimanya sama sekali, jika kita menuntut hukuman penjara atau kaunseling maka ianya mungkin akan dipenuhi.

Oleh itu amat dibimbangi jika kita sengaja menuntut hukuman bunuh bukan untuk ianya dilaksanakan. Sebaliknya supaya ianya boleh tetap kekal menjadi isu bahawa kerajaan tidak mahu melaksanakan Islam. Dengan itu kita berharap untuk mendapat keuntungn sokongan masyarakat yang perihatin dengan perlaksanaan Islam. Inilah yang saya amat bimbangkan jika berlaku dalam saf gerakan Islam, terutamanya yang bergerak diatas jalur politik. Jika ini berlaku ‘wanauzubillah’ maka agama pada ktika itu bukan lagi tujuan tetapi hanya lebih sebagai tunggangan.

Pandangan anda dihargai

Kartika Bersalah Najib Merayu

Sehubungan dengan hukuman sebat Kartika ditangguhkan, ada pihak yang mencadangkan beliau membuat rayuan terhadap hukuman tersebut. Yang suruh buat rayuan itu pula ialah orang no 1 Malaysia.

Saya tak tahu atas dasar apa dia suruh kawan tu merayu, kesian ke? Atau dia rasa orang lain minum tapi tak kena hukum, tiba-tiba sorang ni kena pulak. Tidak kurang juga yang menganggap inilah buktinya pemimpin tak mahu melaksanakan hukum Islam.

Hari ni saya tak nak bincang dari sudut politik, soal apakah ini bukti pemimpin menolak hukum Islam itu soalan persepsi terhadap pemimpin. Ulasan itu boleh dilihat dalam blog2 politik. Apa yang saya nak lontarkan disini ialah dari sudut hukum.

Prsoalannya bolehkah seseorang yang dijatuhkan hukuman secara Islam untuk membuat rayuan dan memohon diringankan hukuman. Saya tidak akan mencampur adukkan ulasan ini dengan serangan fahaman politik. Persoalannya ialah dari sudut agama , boleh atau tidak?

Bagi menjawab persoalan ini perlu difahami bahawa hukuman jenayah Islam terbahagi kepada
1-Qisas
2-Hudud
3-Ta’zir

Jenayah yang termasuk dalam katogori Qisas boleh dimaafkan oleh mangsa atau waris mangsa.
Jenayah yang di katogorikan dalam hudud tidak boleh dimaafkan.
Jenayah Ta’zir dibawah bidangkuasa mahkamah.

Setelah kita faham keadaan ini kita perlu brtanya pula. Minum arak termasuk dalam jenayah mana? Jawapannya ialah, minum arak adalah jenayah yang tidak disepakati oleh ulamak, adakah ianya dari jenis hudud atau ta’zir.

Dari hukuman yang dijatuhkan oleh mahkamah dalam kes ini, dapat difahami bahawa undang-undang kita menganggap minum arak adalah ta’zir. Ini kerana hukuman yang dijatuhkan ialah 6 sebatan. Jika hudud maka nas menyatakan 40 sebatan.

Setelah kita faham bahawa pengamalan mahkamah berdasarkan hukum ta’zir maka fahamlah kita bahawa Kartika boleh membuat rayuan mengurangkan hukuman dan tindakannya tidak dianggap melawan hukum Allah. Kita juga dapat satu jawapan lagi, iaitu orang yang mencadangkan supaya Kartika membuat rayuan tidak boleh ditohmah sebagai menentang hukum Allah.

Akhir sekali saya ingin membuat satu andaian lain. Apa kata skiranya mahkamah menganggap hukuman adalah dari jenis hudud? Jawapannya ialah pertama sekali hukuman katogori hudud adalah tetap dan di ambil secara langsung dari nas. Oleh itu hukumannya ialah 40 kali sebatan.

Saya juga berpendapat, walaupun jika hukuman dianggap hudud, Kartika masih boleh merayu diringankan hukumannya sekiranya hukuman sebat yang dijalankan tidak mengikut prosedur sebat secara Islam. Alasannya ialah hukuman sebat secara tidak Islam adalah hukuman zalim yang tidak dilaksanakan untuk mencapai maqasid atau tujuan pensyariatan hukuman minum arak.

Pandangan anda dihargai

HUKUMAN SEBAT KARTIKA TANGGUH

Utusan Malaysia

TAKDIR menentukan apabila hukuman sebat ke atas Kartika Sari Dewi Shukarnor, 32, yang sepatutnya dilaksanakan di Penjara Kajang, Selangor atas kesalahan meminum arak ditangguhkan.

Penangguhan tersebut dikeluarkan oleh Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan, Datuk Abdul Rahman Yunus semalam bagi menghormati kemuliaan Ramadan.

Ia dimaklumkan oleh Penolong Pengarah Jabatan Agama Islam Pahang, Sharafuddin Zainal Abidin kepada bapa Kartika, Shukarno Mutalib di kediaman mereka di Sungai Siput, Perak.


Wacana Ilmuan:

Beginilah keadaan umat islam hari ini ya, bila ada orang yang nak diaksanakan hukuman sebat kerana minum arak, satu Malaysia riuh rendah, macam-macam pulak yang bagi komen. Tapi orang minum arak takdak pulak yang nak riuh rendah, tengok sebelah mata pulak. Eheh…Nasib baik la penguat kuasa agama Pahang ni buat kerja, ada la yang kena tangkap. Kalau kat KL belambak, mai kita pi Bukit Bintang, nak selori pon boleh, waktu malam la. Jangan pi sekarang, kedai pun tutup lagi pagi-pagi ni.

Sebenarnya yang saya nak sembang hari ni ialah pasal hak Kartika Sari. Memang dia bersalah minum arak dan akan di sebat, dia pun dah tobat, tapi yang saya tertanya-tanya ialah bagaimana hukuman sebat yang akan dilakukan terhadap beliau. Apakah sebat yang akan dibuat tu sebat yang biasa dilaksanakan di penjara?

Sebab yang diamalkan sekarang terlalu keras dan akan menzalimi pesalah. Biasanya sebabtyang biasa dilakukan menuntut untuk pesalah membuka aurat, sebat itu juga akan melukakan pesalah dan meninggalkan kesan yang berpanjangan. Inilah antara perkara-perkara yang Islam tak bagi masa sebat.

Oleh itu para ulamak meletakkan syarat sebat. Walaupun agak bersalahan pendapat, tetapi berkisar sekitar menjaga supaya hukuman tidak mencederakan pesalah, tidak meninggalkan kesan berpanjangan dan tidak mencerobohi kehormatan mereka seperti mendedahkan aurat. Saya ada jelaskan benda ni dalam buku saya ‘Undang-undang jenayah Islam’.

Sebenarnya masa inilah masa yang paling sesuai bagi umat Islam untuk mendedahkan kelembutan Islam, hukuman sebat yang disuruh oleh Allah jauh lebih rahmat dari sebat yang dijatuhkan oleh undang-undang manusia. Cuma, apabila hati telah kotor maka setiap yang datang dari Allah dianggap merimaskan ….

Kalau Saya Berjumpa TG Nik Abd Aziz

Sehari dua ni saya dihujani dengan pertanyaan apakah pendirian saya mengenai isu kenyataan TG Nik Abd Aziz Menteri Besar Kelantan. Di Masjid ada orang megajukan soalan yang sama, dalam kelas pun begitu. Masa borak-borak dengan kawan-kawan pun sama.

Memanglah sebagai seorang manusia yang dikurniakan akal fikiran saya pun berfikir dan menilai, jadi sudah tentu saya pun seperi orang lain ada pandangan masing-masing.Cuma saya tahu pandangan dan pndapat saya tidak lah membawa apa-apa kesan pada polemik yang hebat dibincangan. Saya bukan ada apa-apa pangkat, kedudukan atau pengikut. Yang akan saya coretkan ini hanyalah perkongsian saya dengan kawan-kawan sekadar pengkayaan ilmu dan lontaran idea sahaja.

Sebenarnya kalau boleh saya mahu sangat berjumpa TGNZ. Tapi saya tahu beliau sangat sibuk dan saya pun buknlah orang penting sangat, oleh itu rasanya hasrat saya itu hanya jadi angan-angan sajalah.

Bila sebut pasal jumpa TGNZ teringat saya peristiwa beberapa bulan lepas, masatu ada pameran buku, saya diberitahu TGNZ akan melancarkan buku disana. Saya sampai ke dewan masa dewan kosong. Saya duduk dibarisan hadapan sambil memegang karya terakhir saya ‘Kerajaan Islam Sepanyol’. Saya nak hadiahkan buku tu kepada TGNZ.

Dalam dewan rupanya ramai pula berjumpa kenalan yang sekian lama saya tak ketemui, semasa sedang hebat berborak TGNZ pun tiba , saya terkejut sekali kerana dewan telah penuh sarat dengan orang ramai, mujur saya sampai awal kata saya kepada member sebelah.

Ucpan TGNZ hari tu amat menarik sekali, beliau mengupas tentang iqra’ tapi dengan uslub yang amat menarik sekali, saya kira jarang saya dengar ulasan sedemikian.

Semasa TGNZ berucap persediaan rapi dibuat bagi majlis seterusnya iaitu penyampaian cendramata, terkejut saya melihat hadiah-hadiah yang canggih dan besar-besar. Buku-buku dibalut cantik dan dikenakan dengan brbagai hiasan.

Saya tertawa dngan hadiah yang saya pegang ditangan, sebuah buku, tiada riben, tiada balutan dan seketul begitu saja….eheh malu pulak rasanya. Sebaik sahaja beliau berucap, segala hadiah yang cantik2 di kemukakan dan saya tak sempat langsung untuk mendekati apatahlagi memberi hadiah itu.

Saya tak lah terasa hati dengan situasi itu, cuma saya mentertawakan diri saya yang ketinggalan zaman, ini bukan tahun 80 dimana TGNZ berceramah bawah pokok atau bawah kemah, saya tergelak denga diri saya yang ketinggalan zaman.
bersambung….

Penyatuan Tarikh Puasa dan Hari Raya

Sehingga kini umat Islam seluruh dunia masih belum dapat bersatu dalam menentukan tarikh memulakan puasa dan berhari raya. Walaupun pada hakikatnya bulan hanya satu, tidak dua dan tidak tiga.

Para ulamak ISlam masih lagi berbincang mengenai kewajaran menyatukan tarikh dua hari penting tersebut. Sebahagiannya bertegas untuk melihat anak bulan dengan mata kepala sendiri kerana itulah yang diamalkan oleh Rasulullah s.a.w.

Sedangkan anak bulan hanyalah satu, umat Islam bergegas melihat anak bulan untuk mengetahui bilakah bermulanya bulan Ramadan. Apakah melihat anak bulan merupakan satu ibadat yang tidak boleh diubah atau ianya hanyalah satu cara sahaja?

Dapat ditanggapi dari perbuatan nabi s.a.w. melihat anak bulan hanyalah suruhan ALlah yang diberikan sekadar kemampuan mereka kerana pengetahuan dan teknologi ketika itu yang terbatas. Apakah perlu meliahat sedangkan kita berada dizaman terciptanya setelit canggih yang mampu melihat dan mengetahui perjalan bulan, matahari dan bumi dengan begitu teliti sekali?

Jawapannya ialah alangkah sukarnya untuk meyakinkan masyarakat dan sebahagian ulamak sendiri bahawa agama terdiri dari dua jenis tuntutan, sebahagiannya boleh berubah apabila berubahnya ilmu pengetahuan dan kehidupan manusia dan sebahagiannya pula akan kekal disyariatkan hingga ke hari kiamat.

Melihat anak bulan adalah dari jenis tuntutan yang berubah mengikut perkembangan ilmu dan teknologi kerana ianya hanyalah cara untuk sampai kepada sesuatu maklumat, yang penting bukan melihat secara tradisional tetapi apa yang penting ialah mengetahui masuk bulan Ramadan.

Melihat pada zaman ini tidak semestinya dengan mendaki bukit dan mencari tanah lapang, tetapi melihat pada zaman ini ialah dengan menghantar objek ke angkasa, mengetahui pada zaman ini berbentuk mengira perjalanan bulan , matahari dan bumi.

Dengan kefahaman seperti ini terserlahlah kedinamikan agama yang boleh menerima dan menghargai perkembangan teknoloji dan ilmu manusia. Walau apa pun diharapkan semoga puasa kali ini akan mampu mengajar kita sesuatu yang berguna.

Selamat berpuasa.

Puas Sabtu

Rakyat Malaysia mula puasa Sabtu ni, Wacana Ilmuan mengambil kesmpatan ini untuk mengucapkan kepada seluruh umat Islam selmat berpuasa. Moga Ramada dipenuhi dengan pebersihan sebenar, amin.

Pandangan anda dihargai

Alhamdulillah, amat gembira dengan kejayaan ini kerana salah seorang dari teamnya ialah saya, sebagai content expert.

Pandangan anda dihargai

Hukum Sistem Jualan Langsung

Keputusan Fatwa Muzakarah Jaw. Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam

Kategori : Ekonomi
Tajuk :Hukum Sistem Jualan Langsung (mlm) Menurut Islam
Huraian :
Konsep, struktur dan undang-undang perniagaan Multi Level Marketing (MLM) yang diluluskan Kerajaan adalah harus dan tidak bercanggah dengan konsep perniagaan Islam.

Keputusan
Konsep, struktur dan undang-undang perniagaan Multi Level Marketing (MLM) yang diluluskan Kerajaan adalah harus dan tidak bercanggah dengan konsep perniagaan Islam.
Oleh : Muzakarah Kali Ke-72
Tarikh Keputusan : 23 Januari 2006
Tarikh Muzakarah : 23 Januari 2006 hingga 23 Januari 2006

Ekstrimis Libya Taubat

Kumpulan militan Libya yang dikenali sebagai Jamaah Muqatilah telah mengishytiharkan perubahan pendirian terhadap jihad, hisbah dan kafir-mengkafir. Pihak kepimpinan Jamaah Muqatilah ini telah menghantar laporan setebal 417 mukasurat kepada bebarapa orang ulamak terkenal dunia seperti Dr Sulaiman Audah, Dr Qardawi, Dr Raisuni dan Syeikh Muhammad al Syanqiti.

Sehubungan dengan perubahan pendirian dan pandangan mereka, para ulamak yang menjadi rujukan mereka memberi komen positif dan menyifatkan perubahan itu sebagai satu tanda keberanian sejati yang dimiliki oleh Jamaah MUqatilah. Jika sebelum ini mereka berani menghunus senjata dan melancarkan perang demi membela apa yang mereka fahami, tapi kini mereka berani mengakui kesilapan dan mengubah pendirian yang selama ini di perjuangkan.

Perubahan ini amat membanggakan kita sebagaimana bangganya kita dengan pendirian gerakan Jihad Mesir yang telah menarik balik pendirian mereka yang sebelum ini melancarkan serangan bersenjata dalam negara Mesir.

Jika arus kesedaran mula menerangi pemikiran kumpulan bersenjata negara Arab, maka satu persoalan yang bermain di fikiran ialah bilakah lagi arus kesedaran ini akan diterima oleh para gerakan militan Indonesia. Nampaknya para ulamak Indonesia perlu bekerja keras untuk terus berwacana dengan kumpulan ini demi memastikan kestabilan negara itu, tidak ketinggalan juga ialah ulamak Malaysia, kerana jika diabaikan pemikiran radikal akan terus berkembang dan menjadi anutan para pemuda yang perihatin dengan agamanya.