Amal Jama’i (5)

Soalan:
Apa pandangan ustaz mengenai gerakan di Universiti ini..seperti Abim,Karisma, Isma dan sebagainya..Ada pula yang menyatakan gerakan mereka yang lebih sempurna, gerakan lain kurang sempurna…..Ada pula macam tarik tali..minta ustaz ulas sedikit.

Jawapan:

Ya, antara halangan dalam berpersatuan ialah perkelahian antara kumpulan-kumpulan dan puak. Bukan di Malaysia saja, bahkan dimana sahaja perkara ni berlaku. Pengalaman masa saya belajar dulu ialah kita tidak menubuhkan persatuan lain selain PMMM. Tapi, itu kerana bilangan kami sedikit bolehlah buat begitu.

Dalam kumpulan yang banyak-banyak ni memang ada yang sesat, seperti Arqam. Saya mulanya memang berbaik sangkan dengan kumpulan ini, tapi setelah saya pergi sendiri berjumpa dengan As’yari, memang saya yakin itulah jawapannya.

Adapun kebanyakan kumpulan lain perbezaan antara mereka dalam beberapa keadaan:

1-Fahaman Kesufian:
Ada kumpulan yang ditubuhkan bagi meneuskan berlangsungnya fahaman kesufian, lalu agenda mereka ialah agenda tarikat dan sebagainya.

2-Fahaman zahiri:
Ada kumpulan yang bergerak bagi mengembangkan kumpulan pemikiran zahiri atau dipanggil salafi atau wahabi (saya suka panggil salafi kerana kumpulan ni tak suka dipanggil wahabi)

3-Fahaman Politik:
Ada kmpulan yang bergerak bagi menyokong dan mengembangkan fahaman politik tertentu, gerakan mereka diasaskan kepada pendirian politik kumpulan tertentu.

4-Model Ikhwan Muslimin
Ada kumpulan yang diasaskan bagi meningut model gerakan Ikhwan Muslimin dan menjadikan gerakan itu sebagai idola. Ikhwan muslim juga mempunyai rangkaian antarabangsa. Tidak mustail kalau ada kumpuln tertentu yang mempunyai hubungan secara langsung dengan mereka.

Untuk mengetahuikan dengan lebih lanjut mengenai tabiat kumpulan-kumpulan ini saya saya cadangkan anda membaca aliran-aliran pemikiran ini dari sumbernya yang asal. Melihat bagaimana pembawaan pemikiran sufi, salafi,kepartian dan Ikhwan Muslimin.

Masing-masing mempunyai teori gerakan sendiri, gaya tarbiah tersendiri dan kefahaman terhadap asas Islam yang pelu difahami dengan baik. Setakat ini kesempitan masa mengekang saya dari menulis secara terperinci dalam bab ini.

Pada pandangan saya, kumpulan yang mengambil model Ikhwan Muslimin sebagai model adalah paling sesuai dengan pelajar di universiti kerana beberapa sebab:

1-Mempunyai sistem tarbiah yang lebih sistematik dan holistik
2-Tidak terlalu berkonfrantasi dengan pihak kerajaan dan memberi ruang lebih mudah untuk bergerak
3-Tidak menumpukan beberapa isu sahaja untuk dihabiskan masa.
4-Mengambil pendekatan kesukarelawanan yang lebih tinggi.

Namun demikian kelemahan yang saya sebut dalam entry lepas masih berlaku (bukan pada semua orang) antaranya:
1-Budaya berkumpulan sehingga mengabaikan ukhuwah Islamiah yang lebih luas.
2-Gagal memahami tabiat pemikiran kumpulan-kumpulan lain.
3-Menganggap kumpulan mereka sahaja yang betul.

Itu antara kekurangan yang wujud dan perlu diperbaiki. Saya lihat kekurangan ini wujud bukan disebabkan oleh dasar kumpulan tetapi disebabkan kelemahan ahli yang menganggotai kumpulan secara ikut-ikutan.

Pada tahun 80an konflik antara kumpulan-kumpulan ini amat meruncing sampai keperingkat timbulnya fitnah kafir-mengkafir. Alhamdulillah sekarang ni sudah sejuk dah. Tapi masih berlaku dan ada orang yang cuba membangkitkan semula.

Saya ikuti perkembangan melalui blog-blog pelajar dam masih banyak pertikaian dan kebanyakannya berkaitan perebutan ahli. Kalau kita berebut nak berdakwah sudah tentu dakwah dah tertegak dan maksiat telah hilang. Tapi yang kita berebut bukannya dakwah tapi kita berebut adalah ahli, maka dakwah tidak berjalan dengan baik.

Bagi menyelesaikan masaalah ini, satu perinsip yang saya rasa kita perlu pegang ialah: Kumpulan yang kita anggotai bukan mewakili seluruh Islam, tetapi ianya mewakili salah satu aliran pemikiran dalam Islam.

Wallahua’alam.

Pandangan anda dihargai

Boikot Barangan Musuh Islam

Soalan:

Salam ustaz. Apakah wajib sebagai umat Islam boikot semua barang Israel? Ape yang saya tahu DrYusuf Qardawi sendiri pun suruh boikot barangan Israel, tapi ada barangan Israel sesetengah org Malaysia kita susah nak boikot contohnya Milo dan tempat beli pula Tesco.

Jawapan:

Saya rasa isu ini telah agak lama dibincangkan. Boikot memang saju senjata yang kuat untuk melemahkan musuh. Sebenarnya negara-negara maju juga menggunakan senjata boikot. Contohnya Sudan dikenakan tekanan ekonomi daripada Amerika, begitu juga Iran. Sekatan ekonomi tu maknanya boikot kerana Amerika akan melarang syarikat-syarikat Amerika untuk bermuamalah dengan negara-negara tersebut.

Negara China dan Amerika juga ada menggunakan sekatan ini bila mereka bermusuh atau ketika mereka ingin melindungi kepentingan negara masing-masing. Senjata membeli dan menjual adalah senjata yang digunakan semenjak zaman jahiliah menentang nabi s.a.w. lagi.

Agak lucu juga bila ada orang yang mengatakan boikot adalah bid’ah kerana nabi s.a.w. bermuamalah dengan orang Yahudi. Sebenarnya boikot termasuk dalam perkara yang melibatkan siasah syariyyah yang amat bergantung kepada maslahah.

Disebabkan negara Islam amat lemah samada dari sudut kesatuan sesama sendiri atau ketika berdepan dengan negara bukan Islam, maka boikot tidak mendapat sambutan umat Islam. Kerajaan memang tidak mampu memboikot Amerika kerana bila-bila masa Amerika yang boleh boikot negara kecil seperti Malaysia.

Rakyat pula kebanyakannya tidak memberi perhatian kepada isu-isu umat Islam kerana kebanyakan rakyat tidak pernah terfikir tentang nasib jiran sebelah rumah, bagaimana pula nak berfikir tentang orang jauh yang tak nampak depan mata.

Selain dari sebab kelemahan itu, umat Islam juga masih lemah dari sudut pembuatan dan produk. Samada masih banyak barang yang diperlukan tapi tidak ada alternatif atau ada alternatif tetapi terlalu teruk kualitinya.

Oleh itu secara realitinya saya katalan amat mustahil buat masa ini memboikot barangan yang ada hubungan dengan Amerika dan Isreal. Seringkali juga kepentingan kita sendiri lebih banyak dalam barangn tersebut berbanding negara-negara itu. Contohnya KFC adalah milik Johor Corp. Mereka hanya membayar royalti kepada KFC di Amerika.

Banyak pertubuhan yang bersemangat lalu mengajak boikot secara tidak berhati-hati. Satu perkara lagi, kalau kita ajak orang buat benda yang terlalu berat untuk mereka sudah tentu akhirnya ajakan kita itu akan tinggal selogan sahaja. Oleh itu saya lihat tindakan PPIM adalah amat wajar. Kalau kita sokong tindakan ini, maka usaha itu tidak mustahil senang saja untuk berjaya.

PPIM memboikot beberapa barangan ringan saja dan mempunyai alternatif yang baik atau lebih baik. Kepentingan negara juga tidak besar dalam barang-barang yang diboikot itu. Inilah tindakan yang patut kita sokong dan perluaskankesedarannya. Adalah tidak susuah untuk memboikot Colgate, Starbucks, Cocacola dan dollar Amerika.

Oleh itu dalam langkah menyedarkan masyarakat menjadi lebih mudah dan bersifat jangka panjang. Ada juga orang kata, kalau kita haramkan barangan ini mengapa pula barangan lain tidk diharamkan? Jawapannya ialah persoalan sekarangan ialah persoalan strategi. Kita tak guna colgate, bukan sebab dia najis tapi sebab-sebab lain saja. Memang susah menyedarkan masyarakat antara dua jenis manusia. Satu yang sangat tak ambil tahu dan kedua yang sangat semangat tetapi amat jahil dengan tabiat situasi. Kedua-duanya memeningkan kepala.

Mudah-mudahan kita sendiri komited dalam memboikot barangan ini sehingga adanya langkah seterusnya yang lebih besar

Amal Jama’i (4)

Di sini, saya mahu sentuh sikit tentang kepentingan amal jama’i. Cuma saya nak gunakan istilah lebih mudah iaitu persatuan, jamaah atau kumpulan. Terlibat dengan persatuan atau jamaah ni memang penting. Penting kepada student, penting juga kepada orang ramai dalam kehidupan biasa.

Berjamaah membuang sikap individualistik. Tak heran bila kita lihat ramai orang yang banyak ilmu tapi tak pandai berkawan. Yang dia tahu ialah aku dan aku. Orang yang macam ni tak akan dapat membina kekuatan umah. Mungkin solatnya baik tapi ukhuwah takde. Kalau bab kepentingan masyarakat, membantu, memberi amat lemah. Berjemaah akan mengajar semua ini.

Kehidupan kita penuh cabaran, kadang-kadang kita gembira dan kadang-kadang kita sedih. Kita mungkin senang tapi kita juga dirundung malang. Kita memerlukan orang yang rapat diwaktu kita senang supaya dapat mengawal kita daripada terlarut dengan kesenangan. Kita perlukan sahabat sewaktu sedih bagi memberi semangat dan semuanya wujud dalam perkumpulan dan jemaah.

Kita juga diajar oleh jemaah unuk melakukan kepada sahabat kita apa yang kita perlukan daripada mereka. Memberi dan menerima. Kita belajar menghormati sebelum kita minta dihormati. Kita belajar berkorban demi sahabat dan saudara seagama, kita belajar bahawa harta dan dan kelebihan yang ada pada diri kita adalah aset yang perlu dikongsikan dengan ramai orang.

Dengan persatuan kita dapat buat kerja-kerja yang tak mungkin dapat dilakukan seorang diri. Nak buat bangunan pun tak boleh buat secara individu, masakan pula kerja-kerja umah.

Persatuan mengajarkan kita kepimpinan. Mengajar kita bahawa tugas manusia bukan sahaja sekadar membina kerjaya, tapi tugas besar ialah untuk menjadi manusia lebih kedepan setiap bakat pun dicungkil setiap kebolehan dipupuk.

Saya lihat diluar sana ramai orang yang ingin menyumbang pada Islam tetapi tak tahu apa mereka perlu buat. Ini kerana mereka melihat diri mereka secara individu. Kalau mereka berpersatuan sudah tentu mereka akan lebih terpimpin.

Kelemahan orang yang berjemaah:
Berikut ini pula saya berikan beberapa kelemahan yang sering terkena kepada orang yang berjemaah atau mengikuti sesuatu kumpulan:

1- Meletakkan kumpulan lebih tinggi dari Islam. Contohnya tentantang ukhuwwah dan persaudaraan. Ramai orang yang aktif dengan sesuatu pertubuhan mengabaikan ukhuwah dan berkasih sayang dengan orang yang bukan dari kumpulan mereka. Sifat mulia yang mereka belajar dalam persatuan dan jemaah habis setakat dalam kumpulan mereka saja. Tidak hairanlah jika kumpulan mereka dibenci oleh orang yang tidak menjadi anggota walaupun amat disayangi oleh ahli-ahlinya. Sebenarnya ukhuwah Islam mengatasi kumpulan dan puak, jemaah hanya tempat belajar berukhuwah.

2- Taksub kepada kumpulan. Siafat ini memang mudah wujud bila jemaah menfokuskan jemaah lebih dari pendidikan ahli dan sumbangan. Pernah satu ketika masing-masing menganggap persatuan lain tidak lengkap dan tidak sempurna, yang sempurna dan wajib dianggotai ialah kumpulan kita. Sebenarnya itulah nafsu yang terpaksa dilawan dalam meniti kehidupan.

3-Memperalatkan kumpulan untuk kepentingan diri. Satu nafsu yang wujud cukup kuat dalam berpersatuan dan jamaah ialah nafsu untuk menjadikannya sebagai alat. Alat untuk mendapat pengaruh, alat untuk berniaga dan sebagainya. Dalam mana-mana persatuan ada orang macam ni, yang penting unsur-unsur ini perlu diketepikan seboleh mungkin.

4-Kasta dalam jamaah. Ini satu masaalah juga. Orang kaya-kaya akan diberikan tempat dan keistimewaan sebab mereka boleh menaja itu dan ini walaupun komitment mereka teruk. Ahli biasa tidak dihormati atau dipergunakan untuk buat kerja-kerja berat dan dianggap hina. Akhirnya jamaah jadi macam syarikat sendirian berhad.

5-Satu kelemahan yang paling ketara ialah apabila seseorang berada dalam satu-satu kumpulan, dia mudah terkongkong pemikirannya dengan satu trend pemikiran sahaja, contohya jika dia terlibat dengan kumpulan yang mengambil pendekatan politik, maka keseluruh masaalah dilihat melalui perspektif politik. Kumpula yang mengambil pendekatan dakwah misalnya sering menganggap pendekatan politik tidak penting atau salah. Sebenarnya ianya tidak demikian. Semua pendekatan adalah perlu dan sesuatu kumpulan tidak mampu melakukan semua perkara.

Pandangan anda dihargai

8 Lagi Terbunuh

Tentera Amerika di Afghanistan terus dirundung malang bila 8 rang tenteraberjaya dibunuh oleh tentera Taliban. Rekod bulan September sebagai bulan paling malang semenjak menjajah Afghanista 2001 telah di atasi, 51 kematian pada September dan 53 kematian setakat ini untuk bulan Oktober.

Dick Cheney

Akibat pukulan teruk ini, beberapa pihak mahukan askar-askar tambahan dihantar segera, sementara Presiden Obama yang sememengnya tidak berminat untuk menembah bilangan tentera masih menyepi. Beliau tidak mahu tergesa-gesa. Tindakan Obama dikeritik hebat oleh Dick Cheney.

Pandangan anda dihargai

Amal Jama’i (4): Sedikit Ulasan

Setelah kita tengok pandangan-pandangan dari ulamak, maka mungkin ada juga yang bertanya, habis apa kesudahannya? Tidak kurang juga yang menyalahkan ulamak lalu berkata: Ini masalah ulamak Islam, tak pernah bersatu.

Melalui pengamatan saya ada beberapa sebab berlakunya perselisihan ulamak yang jika difahami mungkin akan membawa kepada kefahaman yang lebih tepat:

1-Hadis iltazim jamaatal muslimin. Bermaksud lazimilah jamaah muslimin.
Ramai yang memahami hadis ini secara tidak tepat. Mereka menganggap hadis ini mewajibkan seseorang muslim untuk berpegang dengan jemaah, kumpulan atau persatuan tertentu. Sebenarnya jamaah muslimin yang dimaksudkan oleh hadis ialah hendaklah kamu bersama orang-orang Islam. Sememangnya seorang muslim itu mestilah mewala’kan muslimin. Menyertai perkumpulan mereka dan menjandi benteng kepada kaum muslimin yang lain. Selagi mana sesuatu kumpulan itu benar akidahnya sahih amalannya maka merekalah perkumpulan orang muslin yang diberitahu oleh rasul s.aw.

2-Pada zaman nabi, nabi bergerak dalam bentuk jemaah sehinggalah beliau memerintah dan pemerintahan beliau disambung oleh khulafa al rashidin. Begitulah seterusnya pemerintah Islam silih berganti dari semasa kesemasa. Berlaku juga berbagai perkumpulan umat Islam dalam memperbaharui penghayatan umat Islam terhadap agamanya.

3-Orang yang paling ketara sekali membawa perubahan dalam amal jama’i ialah Hasan al Banna. Ini kerana beliau bukan sahaja menyeru kearah amal jama’i tetapi telah mewujudkan organisasi yang tersusun dan menamakannya dengan Ikhwan Muslimin.

Zaman itu juga menyaksikan penjajahan kuasa Eropah terhadap dunia Islam. Aktivis Islam ketika itu menganggap gerakan Islam telah menggantikan peranan pemimpin negara Islam. Ini kerana mereka menganggap pemerintahan Islam telah tumbang dengan tumbangnya kerajaan Othmaniah. Tanggapan ini sebenarnya boleh di perbincangkan lagi. Saya tidak mahu membincangkan apakah tindakan mereka itu betul kerana perbincangannya panjang. (Kalau ada yang berminat saya boleh bincangkan lain kali).

Yang saya mahu jelaskan disini ialah hubungkait antara situasi ketika itu dengan tanggapan bahawa menganggotai gerakan Islam adalah wajib. Ikhwan Muslimin meminta dari penyokongnya bai’ah sebagaimana Rasulullah mengambilnya daripada para sahabat. Pemikiran ini jugalah yang tersebar dalam gerakan Islam di kebanyakan tempat termasuk di Malaysia.

Kumpulan yang menganggap amal jama’i adalah bid’ah lahir dari tanggapan mereka bahawa negara yang diperintah oleh pemimpin Islam masih lagi negara Islam dan merekalah yang berhak mendapat taat setia daripada rakyatnya. Disebabkan kebanyakan gerakan Islam bersifat anti pemerintah maka mereka menganggap tindakan tersebut bertentangan dengan Islam. Kerana pada mereka negara masih Islam dan pemimpin Islam tidak boleh ditentang oleh rakyatnya.

Saya berpendapat amal jamaa’i adalah satu bentuk amal yang perlu diberikan penekanan. Umat Islam perlu disedarkan dengan pentingnya penggabungan kerja dan tugas. Ini kerana pengalaman puluhan tahun menunjukkan bahawa sesuatu perkara yang dilakukan secara berkumpulan adalah lebih baik kesannya.

Namun demikian saya berharap agar gerakan Islam melakukan beberapa perubahan:

1-Tidak menganggap negara yang ada adalah negara sekular atau tidak Islam berdasrakan pemerintah Islam dan penerimaan negara terhadap agama Islam. Menganggap negara sebagai tidak Islam adalah negetiv dan banyak merugikan umat Islam sendiri.

2-Meluaskan skop amal jama’i yang dituntut oleh syarak. Syarat melakukan amal jama’i bukanlah bila seseorang itu menganggotai kumpulan-kumpulan tertentu sahaja. Bahkan amal jama’i adalah meliputi keseluruhan gerak kerja memartabatkan Islam dalam berbagai aspek secara berkumpulan atau berpersatuan.

3-Asas bagi amal jama’i ialah sumbangan kearah memartabatkan Islam, bukannya mewujudkan budaya bertenggek diatas sesuatu gerakan tanpa melakukan apa-apa sumbangan. Ramai juga ahli gerakan Islam yang merasa tanggungjawab mereka hanyalah menjadi penonton tidak lebih dari itu.

Helikopter Jatuh, 14 Tentera Mati
(Chinook 47)

Tajuk di atas menceritakan nasib tentera Amerika yang menggempur Afghanistan. Walaupun terdapat lebih 100,000 orang tentera penjajah, namun penentangan yang ditunjukkan oleh Taliban akan menjadi kebanggaan yang akan tetap dikenang oleh sejarah.

26Oktober 2009adalah hari paling malang bagi tentera Amerika. Bilangan askar paling ramai mati dalam sehari tercatat pada terik tersebu semenjak penjajahan Afghaniastan.

Sumber Amerika mengatakan bahawa kekuatan Taliban berjumlah 25,000 orang diseluruh pelusuk Afghanistan. Setiap kali helikopter mereka terhempas, kenyataan yang dibuat ialah berlaku kerosakan atau perlanggaran. Mereka amat takut untuk mengakui bahawa mereka tidak dapat menguasai susana dan gagal menangkis serangan pejuang Taliban.

Presiden Amerika pula sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk menggantikan Hamid Kharzai dengan keldai tunggangan lain yang dilihat boleh menguasai suasana. Akibatnya keputusan pilihanraya lepas dianggap tidak sah dan disahkan berlaku penipuan.

Mengapa Amerika benar-benar mahu menguasai Afghanistan? Kesian rakyat Amerika yang memang rata-ratanya benci kepada peperangan. Mereka ditipu oleh pemimpin mereka. Mereka diberitahu bahawa Afghanistan melindungi al Qaeda dan sumber pengeluaran dadah dunia.

Pada hakikatnya ada beberapa sebab penting kerajaan Amerika benar-benar ingin menguasai Afghanistan:
1- Laluan minyak.Kedudukan Afghanistan akan menyebabkan Amerika dapat menguasai laluan minyak yang penting.
2-Amerika tidak mahu bergantung sepenuhnya kepada bonekanya di Saudi kerana bimbang jika perubahan mendadak berlaku dalam kepimpinan Saudi akan melumpuhkan kekuatan Amerika.
3-Menguasai Afghaanistan bererti mengepung Iran dan Pakistan yang kedua-duanya merupakan kuasa nuklear.
4-Peperangan akan menjamin pelaburan berbilion dollar akan terus menjana keuntungan dan ujian terhadap teknoloji baru. Dalam peperangan ini Amerika telah menggunakan kapalterbang tanpa pemandu yang boleh melancarkan peluru berpandu.

MQ-9 Reaper berharga US10.5 juta,
tanpa pemandu, membawa peluru berpandu,
pengesan bunyi, dapat mengambil gambar waktu malam.

Obama telah dimaklumkan bahawa Taliban tidak akan dapat dikalahkan walau seramai manapun tentera asing dihantar ke Afghanistan. Untuk itu Amerika sedang mengkaji cara memecahkan saf Taliban dari dalam. Antara cara yang boleh dilakukan ialah dengan menawarkan perkongsian kuasa antara puak Taliban dan puak pro Amerika. Sudah tentu tawaran ini jika diterima oleh sebahagian Taliban akan menimbulkan kemarahan terhadap haluan radilkal dalam kumpulan itu. Kat mana Amerika belajar strategi baru ni? Kat Malaysia kot.

Inilah antara tentera sukarelawan Taliban
yang digeruni oleh tentera bersekutu di Afghanistan

Amal Jama’i (3)

Kumpulan ketiga: Mereka berpendapat amal jama’i adalah harus selagi menepati syarat-syarat berikut:

1-Tidak melakukan perkumpulan yang menyimpang dari perinsip Islam seperti melakukan bid’ah atau maksiat.

2-Tidak menentang pemimpin Islam yang berkuasa secara sah.

3-Tidak meletakkan kumpulan yang dianggotai lebih tinggi dari kebenaran. Jika berlaku penyelewegan dalam jamaah mestilah diperbetulakan.

Antara ulamak yang berpendapat demikian ialah Dr Sulaiman al Audah dan Ben Baz

Pandangan anda dihargai
bersambung…..

Amal Jama’i (2)

Pandangan kedua: Amal Jama’i adalah wajib dan meninggalkanya pula berdosa.
Hujjah-hujjah kumpulan ini ialah:

1-Hadis-hadis yang menyeru kearah beriltizam dengan jamaah muslimin seperti yang dijadikan hujjah juga oleh kumpulan pertama.

2-Allah dan rasul s.a.w. menyuruh orang beriman melakukan kebaikan dan mencegah kemungkaran. Kedua-dua tanggungjawab itu tidak akan mampu dilaksanakan kecuali secara berkumpulan.

4-Rasulllah telah menyampaikan Islam secara berjemaah iaitu bekumpulan. Adanya bai’ah antara nabi dan para sahabat.

3-Kaedah syarak yang diterima oleh para ulamak ialah: ‘Sesuatu tuntutan syarak yang tidak dapat dilakukan kecuali dengan adanya sesuatu perkara lain, maka perkara yang kedua itu juga wajib.

Dengan memahmi kaedah itu tadi, mereka berpendapat mewujudkan kumpulan atau persatuan tertentu adalah wajib memandangkan amal ma’ruf dan nahi mungkar tidak dapat dilakukan secara bersendirian. Kebanyakan ulamak menerima pendapat ini. Antara ulamak yang menyeru kearah amal jama’i ialah Dr Yusuf Qardawi dan ramai lagi.

bersambung…..

Amal Jama’i

Soalan:
Apa hukum amal jama’i? Apa pula hukum amal fardi?

Jawapan:
Mungkin ramai juga pembaca laman ini yang tak tahu apa itu makna amal jama’i. Sebenarnya amal jama’i ini bermaksud terlibat dengan persatuan atau pertubuhan. Apakah hukumnya wajib atau tidak. Persoalan ini timbul apabila disana terdapatnya hadis sahih muttafaq alaih bermaksud ‘bergabunglah dengan jemaah Islam dan pemimpinya.

Kumpulan-kumpulan Islam di Malaysia dan seluruh dunia menjadikan hadis ini sabagai satu bukti wajibnya individu muslim menyokong mereka, tidak peliklah ada kumpulan yang menfasikkan orang tidak menyokong kumpulan mereka.Apakah pendapat sarjana Islam dalam hal ini?

Para sarjana Islam tidak bersepakat dalam isu ini. Mereka terbahagi kepada beberapa aliran:

Pandangan Pertama:
Amal Jama’i dalam bentuk kumpulan dan jemaah yang berbagai adalah bidah, ini kerana:

i-hadis-hadis yang ada tidak bermaksud menubuhkan jemaah seperti yang dilakukan pada hari ini, bahkan jemaah yang dimaksudkan ialah perkumpulan umat Islam yang memberi ketaatan kepada kepimpinan Islam yang mempunyai kuasa dan pengaruh.

ii- Perbuatan menubuhkan jemaah-jemaah yang berbagai ini telah membawa kepada perpecahan umat Islam dan pertelingkahan yang tidak berkesudahan dan melemahkan sokongan kepada kepimpinan negara Islam yang berkuasa dan mempunyai pengaruh.

iii-Hadis dari Huzaifah bin Yamaan yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.
Orang bertanya nabi s.a.w. tentang kebaikan dan aku bertanya baginda s.a.w. tentang kejahatan kerana takut terjatuh kedalamnya….jika tiadak ada jemaah dan imam? Sabda nabi s.a.w: Jauhilah kumpulan-kumpulan itu semuanya.

iv-Jemaah yang diwujudkan akan mengundang kecelakaan perpecahan dan dalam masa yang sama menyenangkan muasuh-musuh Islam menghentam kumpulan yang lemah ini. Oleh itu baiah terhadap jemaah adalah bidah yang tidak pernah dilakukan leh salafu soleh dan baiah hanya dilakukan kepada pemimpin Islam yang berkuasa sahaja. Antara sarjana yang berpendirian begini ialah Dr Solah Shawi dalam bukunya Jamaah Muslimin dan Bakr Abu Zaid dalam bukunya Hukm al Intima’ Li al Ahzab wa al Jamaat al Islamiah

Pandangan anda dihargai

Misteri Alam Ghaib

Berkurangkah Iman Orang yang Tidak Percaya?

Kita orang Islam dituntut percaya tentang perkara ghaib. Sekali lagi saya jelaskan, maksud perkara ghaib yang wajib dipercayai oleh orang Islam dan menjadi asas iman mereka ialah perkara ghaib yang disebut oleh quran dan hadis yang sahih.

Megenai perkara ghaib yang tidak disebut maka ianya tidak perlu dipercayai kerana manusia adalah sama dalam keadaan ini. Dalam erti kata lain, manusia semuanya tidak tahu tentang alam ghaib. Ini kerana alam ghaib adalah perkara yang hanya dapat diketahui melalui kenabian.

Sebab itu kita percaya adanya syurga dan neraka walaupun kita tidak dapat membuktikannya dengan kajian fizikal. Kita percaya adanya dosa dan pahala. Kerana ianya ada dalam nas yang qatie. Kita percaya kepada alam jin kerana ianya disebut dalam quran dan hadis.

Namun demikian alam jin tidak disebut secara terperinci oleh quran dan hadis. Manusia hanya dituntut untuk percaya apa yang ada dalam nas sahaja. Dalam masa yang sama, nas-nas yang disebut pula banyak yang bersifat zanni.

Ada banyak kepercayaan tentang alam ghaib yang bertentangan dengan nas samada quran dan hadis. Selain itu ada banyak pula kepercayaan alam ghaib yang sebenarnya tidak disebut oleh nas tetapi dianggap sebahagian daripada kepercayaan yang dituntut oleh Islam. Ini kerana masyarakat umum akan menerima ulasan ‘orang agama’ sebagai suatu fakta yang tidak boleh ditolak lagi.

Dato’ Dr Harun Din sendiri sewaktu menyampaikan kuliah perubatannya pernah mengajarkan ubat bagi perempuan yang terkena penyakit ‘meroyan’ ialah arang kayu daripada keranda budak perempuan yang mati sewaktu dilahirkan, abu itu disediakan dengan mengetam kayu keranda dengan ketam tradisional, habuk yang didapati digoreng sehingga menjadi arang dan kemudiannya dijadikan celak kepada perempuan yang diserang penyakit meroyan.

Sudah tentu ajaran seperti ini adalah pengamalan tradisional yang diamalkan oleh para ustaz bomoh yang kemudiannya dianggap sebahagian daripada ajaran Islam. Terus-terang saya katakan saya tidak dapat menerima pengajaran seperti ini kerana pada dasarnya saya percaya penyakit itu bukan disebabkan oleh hantu jembalang sebagaimana yang diiktikadkan oleh ustaz-ustaz bomoh.

Pandangan anda dihargai