Berbasikal ke sekolah

Masa anak saya minta untuk naik basikal kesekolah saya kata jangan. Basikal bahaya, banyak kereta, lori dan motor. Mereka tak tahu hormat orang jalan kaki dan budak naik basikal. Untuk ke sekolah tak ada masalah nanti ayah hantar atau pergi saja dengan van pakcik Bob yang bawak budak sekolah. Anak saya pun diam dan berkata. Ok..

Pandangan anda dihargai

40 Orang Jemaah Masjid Mati

40 orang jemaah yang menunggu untuk solat Jumaat telah mati akibat ditimpa menara masjid yang tiba-tiba runtuh. Selain itu 80 orang jemaah lagi cedera dan sebahagiannya parah. Peristiwa ini berlaku pada hari Jumaat 19 Fab 2010. Masjid yang runtuh itu terletak di bandar Meknes, kira-kira 140 km dari bandar Rabat, ibu negara Maghribi. Kejadian berlaku ketika kira-kira 300 orang jemaah sedang menunggu untuk solat. Setakat ini tidak ada pelajar Malaysia yang dilaporkan terlibat dalam peristiwa malang ini. Masjid bersejarah yang berumur sekitar 400 tahun itu runtuh berikutan tidak ada usaha membaik pulih yang dilakukan oleh pihak kerajaan Maghribi.
Pandangan anda dihargai

Study fails to link saturated fat, heart disease

NEW YORK (Reuters Health)

The saturated fat found mainly in meat and dairy products has a bad reputation, but a new analysis of published studies finds no clear link between people’s intake of saturated fat and their risk of developing heart disease.

Health

Research has shown that saturated fat can raise blood levels of “bad” LDL cholesterol, and elevated LDL is a risk factor for heart disease and stroke. Because of this, experts generally advise people to limit their intake of fatty meat, butter and full-fat dairy.

The American Heart Association (AHA) suggests that adults get no more than 7 percent of their daily calories from the fat; for someone who eats 2,000 calories a day, that translates into fewer than 16 grams of saturated fat per day.

But in the new analysis, which combined the results of 21 previous studies, researchers found no clear evidence that higher saturated fat intakes led to higher risks of heart disease or stroke.

The findings, published in the American Journal of Clinical Nutrition, may sound like good news for steak lovers, but a past AHA president cautioned against “over interpreting” the results.

“No one is saying that some saturated fat is going to harm you…people should enjoy their food,” said Dr. Robert H. Eckel, a professor of medicine at the University of Colorado School of Medicine in Denver.

But, he pointed out, many studies have shown that dietary saturated fat can raise people’s cholesterol, and the new analysis is not going to change recommendations to keep saturated fat intake in check.

Perhaps more importantly, though, Eckel said that the thinking on diet and heart health is moving away from a focus on single nutrients and toward “dietary patterns.”

A number of studies have linked the so-called Western diet to greater heart disease risks; that diet pattern is defined as one high in red and processed meats and saturated fats — but also high in sweets and other refined carbohydrates like white bread.

On the other hand, diets described as Mediterranean or “prudent” — generally high in fruits and vegetables, whole grains, fish, unsaturated fats from vegetable oil — may help lower the risk of heart disease and stroke.

It’s that type of eating pattern that people should strive for, Eckel said.

For the current study, researchers led by Dr. Ronald M. Krauss, of the Children’s Hospital Oakland Research Center in California, pooled data from 21 studies that included a total of nearly 348,000 adults.

Participants, who were generally healthy to start, were surveyed about their diet habits and then followed for anywhere from five to 23 years. Over that time, 11,000 developed heart disease or suffered a stroke.

Overall, Krauss and his colleagues found, there was no difference in the risks of heart disease and stroke between people with the lowest and highest intakes of saturated fat.

The analysis included what are known as epidemiological studies — where the researchers looked for associations between people’s reported diet habits and their risk of heart disease and stroke. These types of studies have inherent limitations, like depending on people’s recollection of their eating habits.

In addition, the study could not address whether saturated fat intake has different effects on heart disease and stroke risk for different age groups. Nor could it look at the effects of replacing saturated fat in the diet with polyunsaturated fats — like those found in vegetable oils and fish — or with carbohydrates.

Some other studies, the researchers write, have shown that consuming polyunsaturated fats in place of saturated ones may lower heart disease risk.

SOURCE: American Journal of Clinical Nutrition, online January 13, 2010.

Wacana Ilmuan:
Yang nak belanja saya makan nasi arab dah tak perlu takut hehe

Pandangan anda dihargai

Benarkah Tahun Baru Cina Bukan Sambutan Keagamaan?

Sekarang ini rakyat Malaysia sedang bercuti menyambut tahun baru Cina. Kalau 10-20 tahun lepas, sambutan tahun baru Cina ni di sambut oleh orang Cina sahaja, tapi sekarang ni nampaknnya sambutan ini cuba di jadikan sebagai sambutan semua rakyat Malaysia.

Sewaktu saya sedang menulis ruangan ini, TV 3 sedang menyiarkan rancangan yang berbentuk memperkenalkan sambutan ini. TV 3 menemuramah satu keluarga Cina di sebuah rumah dan bertanyakan aktiviti dan kepercayaan mereka berkenaan tahun Harimau.

Saya mula bertanya pada diri, setakat yang saya tahu, tahun baru Cina adalah sambutan bangsa bukan agama. Tapi jika bangsa Cina di Malaysia mejoritinya bukan Islam dan sambutan yang ditonjolkan adalah sama sekali bertentangan dengan ISlam. Bagaimana perkara ini boleh dianggap kebangsaan? Semasa saya di bandar Kajang semalam, saya rasakan benar-benar masyarakat Islam sudah terseret untuk menghadiri perayaan yang dipenuhi dengan unsur agama.

Sambutan yang dipenuhi dengan simbol agama, menonjolkan tokoh-tokoh agama, patung-patung yang disembah. Kepercayaan terhadap hari baik dan buruk, sial dan majal Apakah boleh kita katakan sambutan seperti ini sebagai sambutan bangsa? Bangsa Cina Islam di Malaysia tidak menyambut tahun baru mereka dengan perayaan seperti ini, mereka hanya makan beramai-ramai dan menziarhi keluarga. Apabila dikatakan sambutan tahun baru Cina adalah perayaan bangsa, tiba-tiba yang ditonjolkan ialah perayaan agama. Nampaknya ada sedikit kealpaan dikalangan cerdik pandai kita dalam menilai situasi ini.

Saya rasa tiada tempat untuk mengadu. Ini kerana saya yakin kalau pihak berkuasa agama yang nak diharapkan membuat kajian maka tunggu lagilah kita…

Penemuramah TV tiga sibuk bertanya kepada tetamu apakah yang akan berlaku pada tahun Harimau. Agak konfius saya bila tengok soalan-soalan perempuan muda tu, walaupun dia nampaknya Islam tapi soalannya seolah-olah akidah Islam semakin tercabut dari dadanya. Dia bertanya pada persoalan sial dan majal dan dahinya tidak berkerut sedikitpun walau ianya satu akidah yang salah dari sudut Islam.

Saya percaya keluhan ini tidak akan diberi perhatian. Tidak banyak pihak yang berminat. Orang Melayu yang menjadi mejoriti penduduk Islam di Malaysia sedang berlari mengejar sokongan kaum Cina. Sebarang ulasan yang dianggap tidak membantu menarik minat kaum Cina dianggap tidak perlu. Itulah jadinya jika politik tidak mempunyai batas-batas tertentu dan apabila kerusi telah menjadi tujuan perjuangan. Nampaknya ekor naga sedang mengetatkan belitannya, di masa yang sesuai naga akan membaham. Syabas kerana ketangkasanmu.

Pandangan anda dihargai

Tilam Empok dan Bilik Dingin

NATO rockets miss target, kill Afghan civilians

MARJAH, Afghanistan – Twelve Afghans died Sunday when two rockets fired at insurgents missed their target and struck a house during the second day of NATO’s most ambitious effort yet to break the militants’ grip on the country’s dangerous south.

Thousands of NATO and Afghan troops encountered pockets of resistance, fighting off sniper attacks, as they moved deeper into Marjah, a town of 80,000 people that is the linchpin of the militants’ logistical and opium-smuggling network in Helmand province.

Marines and Afghan troops used metal detectors and sniffer dogs, searching compound to compound for explosives rigged to explode. Blasts from controlled detonations could be heard about every 10 minutes north of Marjah.

Wacana Ilmuan:

Sewaktu kita sedang tidur nenyak di atas tilam empok dalam bilik berhawa dingin, saudara kita di Afghanistan sedang di hujani peluru NATO. Mudahan Allah menolong mereka berhadapan dengan tentera penjajah.
Amin Ya Rab

Pandangan anda dihargai

Method Qardawi: Apa Istimewanya?

Dalam entry lepas kita telah menerangkan tentang usaha-usaha Dr Yusuf Qaradawi. Usaha-usaha itu diharapkan dapat diteruskan oleh generasi baru yang melalui proses kefahaman Islam dengan method yang betul.

Apakah keistimewaan tajdid atau pembaharuan yang dibawa oleh Qardawi? Wacana Ilmuan merasa terpanggil untuk menjelaskan apakah keistimewaan yang menyebabkan panggilan tajdidi yang dilakukan oleh beliau amat diperlukan oleh masyarakat Islam masakini.

1- Keistimewaan pertama ialah dakwah yang disarankan ialah satu aliran wasatiah. Memang siapa saja boleh meletakkan istilah yang menarik dan selogan yang indah-indah. Tapi apa yang menarik di sini ialah pengamalan wasatiah jelas diamalkan oleh beliau dalam menangani sesuatu polemik. Wasatiah bermakna sederhana. Sederhana dalam memahami nas, sederhana dalam memberi penyelesaian dan sederhana dalam membuat hukuman.

2- Keistimewaan kedua ialah beliau menuntut supaya ilmu menjadi panduan. Hukuman, pendirian dan keputusan diletakkan diatas dasar ilmu. Beliau menolak sebarang bentuk penyembahan terhadap sesama manusia. Ada aliran yang menyatakan bahawa keturunan tertentu lebih mulia dari manusia lain, oleh itu pemimpin umat Islam mestilah dibawa oleh kelompok itu, jelas sekali pemikiran sebegini bertentangan dengan hak manusia dan kemuliaan kemanusiaan. Kepimpinan menurut Qaradawi adalah milik orang berilmu.

3-Method Qardawi menjadi istimewa apabila beliau mengemukakan saranan untuk membaiki umat Islam dari sudutnya yang menyeluruh. Namun dalam pada itu ada perkara yang perlu diutamakan berbanding yang lain. Keadaan ini menuntut umat Islam agar tidak pernah jemu untuk membawa perubahan. Umat Islam tidak sepatutnya selesa dengan hanya melakukan beberapa jenis ibadat rutin atau lebih teruk lagi ada yang merasakan mereka telah terlalu baik dengan hanya mengamalkan beberapa amalan sunat sahaja.

Sebenarnya apa yang dibawa oleh Qarawai bukanlah sesutu yang baru dalam dakwah Islam tetapi beliau berjaya merealisasikannya dalam pemikiran dan tindak tanduk beliau sewaktu menangani berbagai masaalah. Method ini sebenarnya adalah resam ulamak-ulamak mujadid semenjak zaman dahulu kala.

Pandangan anda dihargai

Usaha Tajdid Qaradawi Diteruskan

Pada hari Khamis 11/2/10 Bandaraya Doha telah menyaksikan pengishtiharan tertubuhnya ‘Ikatan Murid Qaradawi’. Dalam majis yang turut dihadiri oleh 90 orang ulamak terkemuka itu, Dr Yusuf menegaskan beberapa asas penting bagi Ikatan Murid Qaradawi.

Asas berikut adalah paksi kepada Ikatan ini:

Islamiah: Ikatan ini bukan bermatlamatkan untuk mengagungkan Qaradawi, tetapi ianya milik umat Islam dan memberi perhatian kepada masaalah umat Islam seluruh dunia.

Ilmiah: Apa yang di pentingkan oleh Qaradawi ialah Method ijtihad dan pemikiran yang dibawa. Para pengikut Qaradawi tidak dituntut mengikut membuta-tuli segala kaa-kata Syeikh. Tapi apa yang diminta ialah cuba menangani masaalah dengan neraca ilmu yang benar. Beliau menuntut para muridnya tidak jemu untuk menuntut ilmu, tidak bosan dengan ilmu dan mengamalkan ilmu itu.

Akhlak: Dalam majlis penutup Multaqa itu juga, Qaradawi menyeru para muridnya untuk memiliki akhlak mulia yang menjadi ikutan manusia. Beliau menyeru muridnya agar menjadi suri tauladan kepada manusia sejagat.

Dakwah: Dalam kalimah penutupnya, Dr Yusuf Qaradawi juga menggesa setiap muridnya agar menjadi kader dakwah. Menyampaikan dakwah kepada dunia seluruhnya. Beliau menegaskan bahawa jika hukum-hakam berubah mengiku zaman dan tempat, maka dakwah juga berubah cara dan uslubnya mengikut peredaran zaman.

Belaiu menggesa supaya muridnya menguatkan hubungan dengan menggunakan teknologi yang ada. Selain itu beliau menggesa para muridnya mempelajari bahasa lain, Kata beliau: Aku tidak menguasai bahasa-bahasa lain, oleh itu aku berpesan kepada para anak-anak ku supaya mempelajari bahasa-bahasa lain dan menguasainya, bagi yang berpeluang hendaklah mereka berbuat demikian.

Dalam ucapan beliau, Dr Yusuf Qaradawi juga tidak lupa mengucapkan terima kasaih beliau yang tidak terhingga kepada Amir Qatar yang banyak memberi beliau peluang ‘ Amir Qatar tidak pernah menghalang ku dari melakukan sesuatu, Saya bercakap apa yang saya mahu dalam radio, TV dan segenap seminar tiada seorang pun yang menyatakan kepadaku jangan bercakap dalam perkara-perkara tertentu yang sensitif’: ujar Qradawi.

Tegas Qaradawi lagi ’Kalau tidak kerana Amir Qatar sudah tentu saya telah disenaraikan oleh Amerika dalam kalangan Teroris, mereka sangat mahu saya disenaraikan, orang yang kuat menentang dengan beraninya kehendak Amerika itu ialah Amir Qatar.

Pandangan anda dihargai

Serangan Nato Bermula

Tentera NATO hari ini memulakan serangan terbesar di Afghanistan semenjak penaklukan bermula 2001. Reuters melaporkan pertembungan antara tentera pakatan dengan pejuang Taliban telah berlaku di kawasan Helman.

Tentera Taliban berkubu hanya kira-kira 300 Meter dari kedudukan tentera Marin. Dilaporkan 4500 tentera Marins dan 500 tentera Amerika lain dikerahkan kekawasan tersebut. Selain itu 1500 orang tentera Afghanistan juga menyertai operasi itu.

Kawasan Helman mempunyai 100,000 orang penduduk dan mereka kebanyakan menberikan sokongan kepada pejuang Taliban. Dianggarkan ramai penduduk ini yang akan menjadi mangsa serangan pihak penjajah ke atas wilayah tersebut. Dipetik dari Islam Online.

Ahmadinejad: Iran is now a ‘nuclear state’

updated 2:15 p.m. ET Feb. 11, 2010

TEHRAN, Iran – President Mahmoud Ahmadinejad claimed Thursday that Iran has produced its first batch of uranium enriched to a higher level, saying his country will not be bullied by the West into curtailing its nuclear program a day after the U.S. imposed new sanctions.

Ahmadinejad reiterated to hundreds of thousands of cheering Iranians on the anniversary of the 1979 foundation of the Islamic republic that the country was now a “nuclear state,” an announcement he’s made before. He insisted that Iran had no intention of building nuclear weapons.

It was not clear how much enriched material had actually been produced just two days after the process was announced to have started.

Pandangan anda dihargai

Tafsir Jumaat: Surah Ali Imran 83-89

83-
أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَإِلَيْهِ يُرْجَعُون
84
قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنزِلَ عَلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَى وَعِيسَى وَالنَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ
85-
وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ
86-
كَيْفَ يَهْدِي اللَّهُ قَوْمًا كَفَرُواْ بَعْدَ إِيمَانِهِمْ وَشَهِدُواْ أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَجَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَاللَّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
87-
أُوْلَئِكَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ
88-
خَالِدِينَ فِيهَا لاَ يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلاَ هُمْ يُنظَرُونَ
89-
إِلاَّ الَّذِينَ تَابُواْ مِن بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُواْ فَإِنَّ اللَّه غَفُورٌ رَّحِيمٌ


Ayat ini menerangkan bahawa Bani Israel di zaman nabi-nabi terdahulu telah Islam, tetapi anak-anak dan keturunan mereka telah kufur dan syirik kepada Allah. Sifat ini menjadi semakin buruk kerana Yahudi di zaman berlakunya kekufuran bermegah-megah dengan datuk nenek mereka yang Islam Mereka bermegah dengan datuk nenek mereka yang beriman tetapi mereka sendiri kufur!!!

[83]Patutkah sesudah (mengakui dan menerima perjanjian) itu, mereka mencari lain dari agama Allah? Padahal kepadaNyalah tunduk taat sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi, sama ada dengan sukarela ataupun terpaksa, dan kepadaNya lah mereka dikembalikan.

Perhatikan ayat diatas, Allah menjelaskan penyelewengan manusia dan kemudiannya menjelaskan kekuasaanNya. Adalah tidak lojik untuk manusia menentang Allah kerana Allah menguasai langit dan bumi!!!

Kalau Allah menguasai langit dan bumi mengapa pula manusia kafir? Lihat kepada ‘tuhan-tuhan’ yang disembah selain Allah. Bukankah mereka disembah lantaran kekaguman terhadap mereka. Ada kaum yang menyembah matahari kerana kagum dengan matahari, ada yang menyembah gajah kerana kagum dengan binatang itu. Sayangnya kekaguman itu tidak sebenar. Mengapa tidak kagum dan tunduk kepada Allah sedangkan seluruh makhluk tunduk kepadanya, tidak seperti sembahan yang lemah itu.

Apakah bukti semua yang ada di dunia dan langit tunduk kepada Allah? Kalau manusia tunduk kepada Allah amat mudah untuk difahami, tapi bagaimana seluruh alam dikatakan tunduk kepada Allah? Manusia tidak mendengar mereka memuji dan berzikir kepada Allah!!! Ya zikir dan memuji dengan suara dan gerakan adalah sifat manusia. Bukti seluruh alam taat kepada Allah ialah mereka tidak dapat lari dari mengikut sistem alam yang ditetapkan oleh Allah. Hukum alam yang ditetapkan itu terpaksa diterima oleh pokok, binatang, cakrawala dan semua makhluk. Bumi berpusing di atas paksinya, bergerak melalui orbitnya, iulah antara ketetapan alam pada bumi dan segala planet. Mereka tidak dapat melanggar ketetapan Allah!!! Begitu juga manusia, begitu juga haiwan, masing-masing terpaksa akur, tunduk dan patuh.

Jika plenet itu kamu dapati sebenarnya lemah, jika haiwan kamu dapati lemah, jika pokok, batu dan diri kamu sendiri adalah lemah maka…..

[84]Katakanlah (wahai Muhammad): “Kami beriman kepada Allah, dan kepada apa yang telah diturunkan kepada kami, dan kepada apa yang telah diturunkan kepada Nabi-nabi: Ibrahim, dan lsmail, dan Ishak, dan Yaakub, dan keturunannya, dan kepada apa yang telah diberikan kepada Nabi-nabi: Musa dan Isa, dan sekalian Nabi-nabi dari Tuhan mereka. Kami tidak membeza-bezakan seseorang pun di antara mereka, dan kepada Allah jualah kami berserah diri (Islam)”.

Inilah kesan ilmu. Inilah kesan kajian dan penelitian. Mengesakan Allah. Semua makhluk terasa kerdil, kecil tidak berkuasa. Penyerahan, harapan, ketaatan hanya kepada Allah. Terlerailah tuhan-tuhan selainNya. Terbatallah keegoan di depan kekuasaannya…hancurlah sembahan yang terdiri dari batu-batan yang tak bernyawa, atau tokoh dan individu yang dipuja atau syaitan dan iblis …semuanya rendah dan hina disisi Allah.

[85]Dan sesiapa yang mencari ugama selain ugama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi.

[86]Bagaimana Allah akan memberi petunjuk hidayah kepada sesuatu kaum yang kufur ingkar sesudah mereka beriman, dan juga sesudah mereka menyaksikan bahawa Rasulullah (Nabi Muhammad) itu adalah benar, dan telah datang pula kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata. Dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk hidayahNya kepada kaum yang zalim.

Allah tidak menzalimi mereka bila tidak memberi hidayah kepada mereka. Ini kerana Allah menjadikan sesuatu dengan sebab musabab. Apabila mereka memahami kebenaran tetapi membencinya bagaimana mereka boleh menerima dan mendapat hidayah? Seseorang yang ikhlas mencari kebenaran akan senang menerimanya bila dia menjumpai kebenaran yang dicari itu. Tetapi ianya tidak mungkin berlaku kepada orang yang telah memahami kebenaran tetapi masih membencinya. Jika itulah perangainya maka…

[87]Mereka itu balasannya ialah bahawa mereka ditimpa laknat Allah dan malaikatNya sekalian orang-orang (yang beriman).

[88]Mereka kekal di dalamnya, tidak diringankan azab seksa daripada mereka dan mereka pula tidak diberi tempoh atau perhatian

[89]Kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah (ingkar) itu, serta memperbaiki keburukan mereka, maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani

Pandangan anda dihargai