Soalan: Siasah Syar’iyah 2

Malaysia tidak mengunakan hukuman hudud dalam negara..alasan bgi pemimpin adalah kerana tidak mampu untuk melaksanakannya di sebabkan Malaysia dihuni oleh pelbagai kaum…adakah itu dikira Siyasah Syariah jugak ust?

Wacana Ilmuan:
Perlaksanaan hudud ni saya dah sentuh dalam entry sebelum ni, rajin-rajinlah selongkar isu blog ni. Hukum hudud melibatkan dua tahap:

1- Pernerimaan: Ada orang Islam sendiri yang tidak menerima hukum hudud. dari sudut ini semestinya perbuatan tu salah dan perlu diberikan panduan.

2-Perlaksanaan: Tahap kedua melibatkan kekuatan untuk melaksanakan hukuman hudud. Tahap ini berkait rapat dengan tahap pertama iaitu kefahaman dan penerimaan umat Islam. Kalau umat Islam sendiri mejoritinya tidak memahami dan menolak hudud maka bagaimana ianya mahu dilaksanakan. Salah satu tanda umat Islam tidak memberikan perhatian tentang hudud ialah apabila terdapat parti politik yang menggunakan isu hudud untuk meraih sokongan, seruan itu tidak mampu menarik perhatian umat Islam.

Malaysia adalah sebuah negara majmu’, oleh itu perlaksanaan hudud sudah tentu menghadapi cabaran yang besar kerana kebiasaannya masyarakat bukan Islam tidak akan setuju dengan perlaksanaan undang-undang yang bersifat agama. Kalau orang Islam sendiri menolak hudud maka adalah mustahil hudud akan difahami dan dihayati oleh orangt bukan Islam.

Oleh itu, saya amat yakin bahawa melaksanaan hudud bukan satu aulawiyyat bagi gerakan Islam. Ini kerana hudud tidak dilaksanakan diperingkat dunia Islam seluruhnya. Apa yang gerakan Islam perlu bawa ialah kefahaman Islam dan penghayatan nilai-nilai Islam khususnya yang bersifat sejagat. Isu hudud di Malaysia (pada pandangan saya) hanyalah isu politk yang jauh dari dunia realiti. Perlaksanaan hudud bukan bersifat setempat tetapi perlu mengambilkira faktor luaran samada kekuatan umat Islam atau reaksi masyarakat global. Wallahua’lam
Pandangan anda dihargai

Teka-teki Paling Susah


Hari ni saya nak bagi teka-teki paling susah di abad ini. Ha tengok dalam gambar di atas, brother ni ditangkap kerana kesalahan meragut. Ehh..apa anda buat kalau dapat peragut? Rasanya mahu di kuda-kudakan saja mereka ni. Tambah lagi saya yang tiggal hampir dengan Kajang. Katanya makin hari makin banyak jenayah kat sana.

Saya ada dengar kat Selangor ni ada satu ajaran, bila mereka solat belakang guru mereka, selesai solat guru akan paling belakang dan bagitahu dosa makmum masing-masing, katanya guru akan berkata ‘kamu muka seperti monyet…ha kamu macam anjing…’ dan seterusnya. Kalau peragut ni kena telek dek guru yang kononnya nampak dosa ni agak-agaknya apa yang dia kata? Tapi nanti dulu…itu bukan soalannya lagi. Sebelum jawab soalan teka teki, baca cerita ni dulu…

Ahli parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong menuntut menteri yang bertanggungjawab ke atas syarikat permodalan negara Khazanah Nasional Bhd supaya meletak jawatan atas kehilangan wang rakyat berjumlah RM546 bilion.

Pada ucapannya di Dewan Rakyat hari ini, Wee (kiri) berkata kerugian itu berlaku selepas Khazanah mempengaruhi Pos Malaysia Bhd dalam isu penjualan sahamnya dalam sebuah lagi syarikat “X” dengan harga RM14 juta.

“Saya difahamkan bahawa maksud ‘penguasaan luar’ di sini adalah penguasaan dariapda Khazanah (Nasional) Bhd, yang diketuai oleh Tan Sri Azman Mokhtar dan syer X adalah Transmile Bhd.

“Saya merayu kepada perdana menteri untuk menjalankan satu siasatan dengan segera apa yang telah didedahkan.

“Jikalau tuduhan tersebut adalah benar, saya percaya benar, menteri yang bertanggungjawab untuk Khazanah pada masa itu, jika masih memegang jawatan menteri mesti meletak jawatannya dengan segera untuk memikul tanggungjawabnya.

“Tindakan keras mesti diambil ….(Malaysiakini 18/3/10)

Berbalik pada teka-teki tadi,soalannya ialah jika muka peragut dilihat seperti anjing oleh guru ghaib tadi maka bagaimana pula dengan muka pesalah kes kedua? Apa yang guru tu nampak???

Pandangan anda dihargai

Soalan: Siasah Syar’iyah

ustaz apa khabar?
erm…saya nak tanyer dua persoalan mengenai Siyasah Syar’iah harap ustaz boleh bantu….

Soalan 1..

jika tengok kpd ta’rif siyasah : perkara yg dilakukan oleh pemerintah terhadap rakyat, yg bermanfaat, baik dan berguna untuk mereka samada dlm bentuk suruhan, larangan, tunjuk ajar dan displin.
jadi kalau bagi pengedar dadah, hukumannya adalah gantung sampai mati. soalannya adakah hukuman mati bagi pengedar dadah itu merupakan siyasah syariah yg seorang pemimpin kenakan bagi pengedar dadah. sedangkan pengedar dadah tidak melakukan pembunuhan..kalau diikutkan dalam nas hukuman mati hanya diberi kepada mereka yg murtad dan membunuh…

Wacana Ilmuan:
Terima kasih atas pertanyaan. Kalau dilihat dalam persoalan yang diajukan, saya rasa ada beberapa perkara yang saudara kurang faham.

Pertama: berkenaan dengan Siasah Syar’iah:

Siasah Syar’iah ialah subjek yang melibatkan pentadbiran negara dari kacamata Islam. Perbezaan antara pentadbiran cara bukan Islam ialah pentadbiran dalam Islam akan mengambil kira beberapa unsur penting iaitu merumuskan keputusan berdasarkan perinsip asas Islam seperti keutamaan akidah berbanding keuntungan kebendaan.

Siasah Syar’iah merujuk kepada penggunaan Maqasid Syariah dalam pentadbiran negara. Tindakan pemerintah yang mentadbir berdasarkan hukum syarak yang mengambil kira Maqasid Syarak itulah yang dinamakan SIasah Syar’iah. Subjeknya pula ialah pentadbiran.

Kedua: Perbezaan antara kuasa Eksekutif, Legislatif dan Juricedic

Siasah Syar’iyah tidak melibatkan kuasa menggubalan hukuman dan undang-undang, sebaliknya istilah Siasah Syar’iyah adalah bagi merujuk kepada pentadbiran. Siasah bermakna politik dan Syar’iyah bermakna mengikut syarak. Persoalan menghukum melibatkan kuasa perundangan dalam negara yang mengamalkan teori pengasingan kuasa. Kita juga mesti faham bahawa bidang kuasa pentadbiran adalah berasingan dari bidang kuasa penggubalan hukum dan menjatuhkan hukuman. Dalam penggubalan hukum kita menggunakan juga Maqasid Syariah tetapi dalam kerangka istinbat hukum syarak.

Setelah saudara faham dua perkara di atas ingin pula saya jelaskan bahawa persoalan menjatuhkan hukuman mati kepada orang yang mengadar dadah termasuk dalam perbincangan hukum taa’zir. Dalam fekah, hukum ta’zir bermaksud hukuman yang tidak termasuk dalam hukum hudud dan qisas.

Persoalannya sekarang ialah apakah boleh hukuman ta’zir mencapai tahap hukuman qisas dan hudud? Persoalan ini menjadi perbincangan ulamak dan saudara boleh merujuk kepada kitab-kitab berkenaan.

Secara ringkasnya ialah saudara telah mengatakan bahawa pengedar dadah tidak membunuh. Benar, pada zahirnya dia tidak membunuh tetapi pengedar dadah membunuh secara tidak langsung. Dalam setiap kilo heroin boleh membunuh ramai manusia.

Jika hukuman bunuh bagi pengedar dadah mahu dianggap menepati Islam maka ianya perlu melalui badan berkuasa yang menentukan kesahihan dari sudut hukum secara resmi seperti Majlis Fatwa. Secara akedemiknya saya menyokong hukuman mati bagi pengedar dadah dan menganggapnya tidak bertentangan dengan Islam berdasarkan penggunaan maslahah.
bersambung…

Polis Paling Cekap di Dunia

Game’s up for illegal sex toy shops

By AUSTIN CAMOENS, BAVANI M and CHEW WAN YING

newsdesk@thestar.com.my

JOHOR BARU: Sex toys and illegal sexual stimulants worth more than RM130,000 were seized in raids at various outlets here and in the Klang Valley.

The raids yesterday were in response to a Malay daily’s report earlier that these items were being sold illegally in certain shopping complexes and that students were frequenting such outlets.

Johor Baru (South) deputy OCPD Supt Zainal Baharom said a team of police personnel and pharmacy enforcement unit officers raided four shops in busy Jalan Wong Ah Fook here and seized more than RM100,000 worth of illegal sexual stimulants and sex toys.

Among the items seized in the raid were vibrators, stimulant pills and “tickling condoms”.

“We carried out surveillance for about four days before raiding these premises,” Supt Zainal said, adding that an illegal sinseh (medicine man) and two shop workers were also detained to facilitate investigations.

In Subang Jaya, Selangor, sex toys worth more than RM20,000 were confiscated during a raid at an outlet in the Summit USJ shopping mall.

The outlet had a licence to sell health products but was selling sex gadgets instead, said Subang Jaya Municipal Council (MPSJ) secretary Slamat Hamzah.

“The business was found to have contravened the MPSJ 2007 bylaw. They were selling the sex gadgets, which is not allowed under their business licence,” he said.

A team raided the premises at 1.30pm, seized the items and sealed the shop.

A compound of RM1,000 will be issued to the operator, said Slamat, adding that only a worker was in the outlet when the raid took place.

Meanwhile, a team of officials from Kuala Lumpur City Hall (DBKL), Home Ministry officials and police, led by DBKL deputy director-general (services) Datuk Amin Nordin Abdul Aziz, seized 55 sex toys worth more than RM12,000 from seven outlets in the city.

The team, divided into five groups, simultaneously raided outlets in Sungei Wang Plaza, Berjaya Times Square and Cheras Leisure Mall which were openly selling items like vibrators, dildos, teasers, and vaginal rejuvenators, deemed indecent and offensive.

In one shop, the owner claimed some of the items confiscated were neck massagers and proceeded to demonstrate on Amin Nordin’s neck.

Needless to say, Amin Nordin was not convinced.

“We do not condone the sale of obscene items and will be revoking their licences immediately,” he said.

Wacana Ilmuan:

Polis Malaysia digembar-gemburkan sebagai antara polis yang terbaik di dunia. Sejak dulu lagi saya meragui tanggapan ini, sila lihat semula tulisan merah di atas dan fikirkan …

Pandangan anda dihargai

Tanda-tanda Awal Tol Akan Naik

Kadar tol dua lebuh raya naik?

Utusan,KUALA LUMPUR 14 Mac – Kadar tol dua lebuh raya iaitu Lebuh Raya Jambatan Pulau Pinang dan Lebuh Raya Pantai Timur dijangka akan dinaikkan.

Lebuh Raya Jambatan Pulau Pinang tidak pernah dikaji kadar tol selama 25 tahun, manakala Lebuh Raya Pantai Timur akan mengkaji kadar tolnya selepas enam tahun beroperasi.

Sumber memberitahu Utusan Malaysia di sini, kedua-dua lebuh raya tidak pernah menaikkan kadar tol sebelum ini.

”Semakan semula yang dilaksanakan oleh kerajaan akan menjadi kenaikan kadar tol buat julung kalinya, jika ia menjadi kenyataan,” kata beliau lagi.

Kadar tol Jambatan Pulau Pinang masih kekal pada RM7 sementara Lebuhraya Pantai Timur yang membuka fasa pertamanya kepada orang ramai pada 1 Ogos, 2004 masih 12 sen setiap kilometer bagi kenderaan kelas pertama.

Sementara itu, sumber itu berkata, kedua-dua lebuh raya ini akan mengalami masalah jika kadar tolnya tidak dinaikkan.

“Ini adalah kerana kedua-dua pengendali lebuh raya telah meningkatkan kemudahan dan menambah perkhidmatan mereka pada kos yang tinggi. Kegagalan menaikkan kadar tol mengikut perjanjian konsesi asal mereka akan memberi kesan negatif.

Oleh kerana kesesakan yang semakin meningkat, Jambatan Pulau Pinang telah dilebarkan dan membuka lorong ketiga pada bulan Ogos tahun lalu (2009).


Wacana Ilmuan:

Mari kita bergelak ketawa dengan tiga ayat yang amat lucu ini:

‘kedua-dua lebuh raya ini akan mengalami masalah jika kadar tolnya tidak dinaikkan’.
Naikkan cepat tol tu kesian betul pada syarikat yang tak kenyang-kenyang. Memang kita takut sangat pada ‘kesan yang negetif’ seperti tertera dibawah.

‘Kegagalan menaikkan kadar tol mengikut perjanjian konsesi asal mereka akan memberi kesan negatif.’

Tanpa di sedari ayat ini mendedahkan hakikat sebenar mereka!!!

“Oleh kerana kesesakan yang semakin meningkat, Jambatan Pulau Pinang telah dilebarkan.

Kesesakan meningkat bermakna pendapatan meningkat, maka apakah perlunya dinaikkan harga?? Saya cadangkan supaya dicari alasan lain, tak jadi masalah rakyat Malaysia tak akan marah yang penting alasan mesti nampak macam masuk akal sikit.
Pandangan anda dihargai

Nabi Yang Saya Kenali:Nabi Yang Dizalimi (5)

Antara kezaliman pengikut baginda s.aw. terhadap baginda ialah ketika mereka mahu mencontohi baginda s.a.w. Ini kerana ramai dikalangan mereka tidak pernah meminta bantuan dari alquran dalam memahami hadis dan sirah baginda Bagaimana meminta bantuan dari alquraan dalam memahami hadis dan sirah? Ya. Quran dan hadis tidak dapat dipisahkan. Keduanya saling melengkapkan.

Apabila melihat kecelaruan umat Islam dalam memahami sunnah nabi s.a.w, saya cuba mencari sesuatu yang boleh dijadikan oanduan dari al quran. Satu persoalan yang mula bermain dalam pemikiran ialah bagaimana quran menggambarkan nabi-nabi yang Allah utuskan kepada manusia. Apakah yang ditekankan oleh alqurqn dan diberikan perhatian?

Sepanjang pengalaman berinteraksi dengan alqurqn tidak didapati kitab suci ini menonjolkan kehidupan kemanusian nabi-nabi untuk dijadikan ikutan atau amalan manusia. Sebaliknya quran telah memberi fokus kepada perkara lain!!

Mari kita ambil contoh satu ayat daripada surah al Jumuah ayat 2:Justify Full

Maksudnya: Dialah yang telah membangkitkan dikalangan kaum yang ummi seorang rasul yang mengajarkan kepada ayat-ayatnya, menyucikan mereka dan mengajarkan kepada mereka kitab dan hikmah, walaupun mereka sebelum ini dalam kesesatan yang nyata.

Berkali-kali Allah jelaskan tujuan penghantaran rasulnya ialah untuk kerja-kerja mengangkat martabat manusia dengan ilmu, kitab, hikmah dan tazkiah. Ayat yang hampir sama dalam surah lain Surah Baqarah 129, Surah ‘Ali Imran 164.

Lihatlah bagaimana perkara yang paling diberikan penekanan itu!!! Itulah antara sunnah nabi yang terbesar, kalau tidak masakan quran mengulang-ulanginya.

Baru-baru ini saya solat disebuah masjid, imamnya pemuda yang agak tampan, memakai celak, serban besar dan jubah labuh. Janggutnya dijaga dengan begitu baik. Tetapi bacaan alqurannya sangat teruk. Seolah-olah dia amat jarang membaca alquran, bukan suaranya atau tarannumnya yang teruk,tapi tajwidnya yang teruk. Itu baru bacaan, kefahaman tak cakap lagi.

Bagi saya pemuda ini bukan satu fenomena yang asing dalam masyarakat. Inilah yang banyak berlaku. Ramai orang yang telah menyangka mereka telah berpegang dengan sunnah hanya bila mereka tidak membaca qunut atau tidak berdoa selepas solat!! Ada yang menyangka mereka telah menjadi pengikut nabi yang amat baik dengan hanya mereka berzikir beramai-ramai!!

Banyak lagi sunnah-sunnah nabi yang besar diterangkan dalam quran tetapii kurang mendapat perhatian umat Islam. Sunnah ilmu antara sunah yang di tekankan oleh quran tetapi kebanyakan umat Islam meninggalkannya. Negara Islam berada dalam senarai negara-negara yang tidak berilmu, mundur dan ketinggalan!!

Pengajian agama juga kurang yang mengajar masyarakat berfikir, kebanyakannya bersifat sentimen, taqlid dan jauh dari budaya ilmu, keterbukaan, analisis dan dinamik. Umat diajar mengulang-ulang benda yang sama sepanjang masa.

Pandangan anda dihargai

The 10 Habits of Highly Organized People

You know those folks who seem to have it all together? They’re not perfectionists (far from it). Instead, experts say, they follow a few simple rules.
1. Walk away from bargains
Just because you can buy a cashmere sweater for $20 or three bottles of ketchup for the price of one doesn’t mean you should. “Ask, ‘Do I have something similar?’ and ‘Where am I going to store it?’ before making a purchase,” advises New York City professional organizer Julie Morgenstern, author of Shed Your Stuff, Change Your Life.

2. Make peace with imperfection
Efficient people give “A-level effort” to the most important projects (say, work assignments or a kitchen redesign), and for the rest they do just enough to get the job done, says Renae Reinardy, PsyD, a psychologist who specializes in hoarding disorders. Maybe you give yourself permission to bring store-bought cookies to a school bake sale or donate a bag of stuff—unsorted!—to Goodwill. “Trying to do every task perfectly is the easiest way to get bogged down,” says Reinardy.

3. Never label anything “miscellaneous”
You put a bunch of things into a file or box and write this catchall across the front. “But within a week you’ve forgotten what’s in there,” says Morgenstern. Instead, sort items into specific groups—”electric bills,” “lightbulbs,” and so on.

4. Schedule regular decluttering sessions
Rather than wait until an industrious mood strikes (we all know where that leads), have a decluttering routine in place—whether it’s spending 15 minutes sorting mail after work or tackling a new project every Sunday afternoon.

5. Stick with what works
“I have clients who will try every line of makeup, every cell phone—it’s exhausting,” says Dorothy Breininger, president of the Delphi Center for Organization. Don’t waste time (and money) obsessively seeking out the best thing.
6. Create a dump zone
Find a space to corral all the stuff that you don’t have time to put away the moment you step in the door, says Breininger. Once you’re ready to get organized, you won’t have to hunt all over the house for the dry cleaning or your child’s field trip permission slip.

7. Ask for help
“The organized person is willing to expose herself to short-term embarrassment and call for backup,” says Breininger. Which is to say, that elaborate four-course dinner you planned? Change it to a potluck.

8. Separate emotions from possessions
It’s healthy to be attached to certain items—a vase you picked up in Paris, your grandmother’s pearls. But holey concert tees or cheap, scuffed earrings your husband gave you years ago? Just let them go.

9. Foresee (and avoid) problems
You wouldn’t leave the house on a gray day without an umbrella, right? People who appear to sail through life unruffled apply this thinking to every scenario, says Breininger. Have a cabinet packed with leaning towers of Tupperware? Organized folks will take a few minutes to short-circuit an avalanche before it happens. (In other words, rearranging that cupboard now is easier than chasing after wayward lids as they scatter underneath the fridge.)

10. Know where to donate
It’s easier to part with belongings if they’re going to a good home. Identify a neighbor’s son who fits into your child’s outgrown clothes, or choose a favorite charity. “It will save you from searching for the perfect recipient every time you need to unload something,” says Morgenstern.

Pandangan anda dihargai

Nabi Yang Saya Kenali: Nabi Yang Dizalimi (4)

Setiap kali kita menyebut nabi kita, maka kita disunatkan untuk mengucapkan sallalahualaihi wasallam. Ucapan ini nampak mudah tapi amat besar makna yang tersirat disebalik ungkapan pendek ini.

Capan ini adalah doa, doa yang ditujukan kepada Allah supaya menurunkan rahmat dan kesejahteraan kepada nabi s.a.w. Tengok, kita dituntut mengagungkan nabi dengan memohon doa kepada Allah agar menurunkan rahmat kepada baginda!!!

Ya, walaupun baginda diagungkan tapi baginda tetap seorang makhluk, walaupun baginda seorang yang dinobatkan tapi baginda tetap seorang hamba yang tiada kuasa dan tiada kekuatan. Segala kekuatan milik Allah tuhan sekelian alam. Ungkapan sallalahualaihi wasalllam bukan sahaja menggambarkan kecintaan kepada nabi s.a.w. tetapi satu pengiktirafan terhadap ketuhanan Allah s.w.t.

Mengapa tajuk diatas nabi yang dizalimi? Isinya pula takada yang kena-mengena!! Sabar, sabar sebenarnya saya mahu menyambung entry lepas. Bagaimana ada orang yang bila mengikut nabi maka digambarkannya adalah penampilan baginda.

Mereka meniru cara baginda berpakaian, cara baginda duduk, cara baginda berhias. Ya apa yang peliknya situasi ini? Ya agak pelik kerana mereka sendiri tidaka dapat menjawab jika ditanya, mengapa anda tidak menunggang unta dan kuda? Mengapa anda berjalan tidak membawa pedang dan tonggkat? Mengapa anda tidak membuat rumah dari kulit unta? Ya itu semua sunnah nabi. Itulah kehidupan baginda. Mengapa anda tidak beristerikan perempuan bernama Khadijah, atau Aisyah? yang rumahnya berhampiran Ka’bah. Yang berbangsa Arab. Mengapa anda tidak menamakan anak anda Ibrahim atau Fatimah? Mengapa anda tidak memilih menantu yang bernama Ali? Bukankah itu sunnah nabi?

Jika soalan ini diajukan kepada kumpulan ini, mereka akan terkedu, mereka sendiri akan mengaku bahawa ‘sunnah’ mustahil dapat dilaksanakan. Apabila mereka menyangka sunah tidak dapat dilaksanakan maka mereka telah menzalimi baginda!!!

Rasulullah adalah ikutan yang baik! Rasulullah adalah contoh tauladan yang unggul mengapa hidupnya tidak boleh di contohi?

Pandangan anda dihargai

Nabi Yang Saya Kenali : Antara Dua Persimpangan (3)

Rasa terlalu kerdil untuk bercakap tentang insan sehebat baginda s.a.w. tapi apakan daya, amanah ilmu menuntut kita menyampaikan apa yang diketahui tentang baginda. Maklumlah kita sama-sama hidup di zaman nabi dan sahabat telah lama pergi meninggalkan kita. Apa yang mereka tinggalkan ialah gedung ilmu yang berpaksikan quran dan sunah.

Kalau bercakap tentang nabi, pengalaman saya dengan masyarakat ialah kita berhadapan dengan dua masaalah besar. Atau ada dua aliran yang perlu ditangani dengan baik.

1-Kumpulan Pertama ialah orang Islam yang menolak nabi s.a.w. sebagai ikutan. Mereka mengkagumi manusia-manusia lain selain baginda, idola mereka ialah tokoh-tokoh lain dan memandang rasulullah s.a.w. bukanlah manusia hebat yang patut dikagumi. Pada hakikatnya kumpulan sebegini amat sedikit bilangannya dalam masyarakat.

Kumpulan ini pula terbahagi kepada beberapa jenis . Ada yang mengkagumi nabi tetapi melihatnya tidak hebat dalam bidang politik. Mereka menganggap nabi ialah seorang ahli ibadat yang menghabiskan masa di masjid sahaja. Dan begitulah pula dengan yang lain, masing masing menolak nabi dalam bidang tertentu kalau tidak menolak baginda secara keseluruhan.

2-Kumpulan kedua ialah golongan yang ingin mengikut nabi tetapi mereka tidak tahu bagaimana mengikutnya. Lalu mereka tercari-cari apakah yang paling penting untuk diikut. Kumpulan ini biasanya ikhlas untuk mengikut nabi s.a.w. tapi sayangnya kebanyakan mereka jahil tentang ilmu-ilmu Islam. Lalu mereka tersalah mengfokuskan ajaran nabi.

Kumpulan sebegini ramai bilangannya. Mereka pula terbahagi kepada berbagai aliran. Ada yang melihat ajaran nabi yang perlu diikuti ialah kawin 4. Lalu mereka membuat kumpulan kawinn 4. Memang kawin 4 tidak salah, hukumnya harus jika mampu dalam segenap tuntutan. Tapi mendakwa ianya sunnah yang dituntut adalah tidak tepat.

Kebanyakan kumpulan ini melihat sunnah nabi dalam sudut penampilan. Iaitu mereka biasanya melihat jika seseorang mahumengikut nabi maka ikutlah cara pakaian baginda. Saya banyak mendengar orang berkata menghidupkan sunah nabi banyakpahalanya dan bila ditanya apakah sunah yang anda maksudkan itu, jawapannya hanya berkisar pada pakaian dan penampilan.

Pandangan anda dihargai

Antara Hak Individu & Hak Organisasi

Lebih kurang pukul 11.50 tadi saya telah ke bank CIMB Bandar Baru Bangi, Kalau tak silap saya Seksyen 8 disitu. Saya masuk ke bank selepas pekena nasi lauk asam pedas, memang namanya sama dengan sifatnya, pedas, oleh itu masakan yang agak sedap jadi kurang enak buat saya kerana saya memang sensitif dengan pedas.

Saya sebenarnya menggunakan kad ATM Bank Islam, tetapi saya kesitu untuk memasukkan ke akaun lain di CIMB. Apa yang berlaku ialah duit tak keluar dan yang keluar hanyalah resit. Setelah saya cek jumlah maksima yang saya mahu keluarkan tidak keluar. Duit pula telah ditolak dari akaun.

Setelah saya membuat aduan di kaunter, katanya proses memakan masa satu bulan, masya Allah terkejut saya. Sebenarnya peristiwa yang sama baru berlaku semalam. Semasa saya mengisi minyak di stesyen minyak Petronas Seksyen 15, saya menggunakan kad debit Maybank. Saya hanya mengisi RM30 kedalam tangki, bila saya cek dalam akaun jumlah yang ditolak ialah RM200.

Selain di CIMB bank, saya juga membuat aduan di Bank Islam. Apa yang saya persoalkan ialah, ada atau tidak keadilan dalam undang-undang di Malaysia. Ini kerana kesilapan melambatkan duit saya tidak dikenakan sebarang tindakan atau gantirugi.

Saya pernah terlambat membayar bil Astro lalu dikenakan denda RM10 dari bil RM50. Ini bermakna denda ialah 20% kerana lewat 10 hari. Bayangkan kalau saya mendapat hak kerana duit saya dilewatkan. RM1500 dalam masa sebulan. Kecuaian bank nampaknya tidak dianggap salah oleh sesiapa sementara kelewatan individu dianggap sebagai kesalahan besar.

Seorang kawan pernah menaiki kereta dari Bandar Sri Putra ke tol Bangi, kadar biasa ialah RM1.40 sahaja, tiba-tiba dia kehilangan tiket dan diminta untuk membayar tol dari Johor berjumlah sekitar RM50.00 (saya lupa). Sedangkan kesalahan plus pernah berlaku keatas saya bila palangnya rosak, tol saya yang menggunakan smart tag sepatutnya dipotong RM1.40 tetapi habis duit didalam akaun smart tag dikebas. Selepas membuat aduan, didapati sistem mereka rosak dan duit akan dibayar dalam masa dua minggu. Lihat, bagaimana berkuasanya institusi di Malaysia dan betapa teranyanya seseorang individu.

Semua yang dilakukan oleh institusi adalah benar dan tidak dikenakan sebarang tekanan, semenatara individu akan dikenakan sebanyak mungkin denda, gantirugi dan sebagainya.

Cerita saya tentang kefasadan institusi di Malaysia tidak habis disini saja, masih ada perlakun jahat lain yang amat tidak berperi kemanusiaan. Ianya bukan kejaahatan individu, tetapi kejahatan institusi yang bererti ianya mewakili sekumpulan manusia.

Pada suatu malam saya pergi kesebuah klinik untuk membeli ubat. Saya tidak mahu menggunakan duit syarikat tempat saya bekerja kerana menganggap ubat itu murah dan saya telah biasa membelinya di farmasi. Tapi malam itu farmasi tutup. Setelah diberikan ubat, saya terkejut dengan resit kerana mengandungi yuran konsultasi doktor. Saya tak bersetuju dan bertanya mengapa fee ini ada sedangkan saya hanya membeli. Jawapannya ialah’ ini yang biasa dibuat disini’. Saya kata, tidak boleh! ini termasuk memakan harta orang tanpa kebenaran dan haram hukumnya. Seperti biasa nurse yang setia itu marah-marah dan tidak mengembalikan duit baki saya yang secukupnya. Ya RM10 itu tidak halal bagi mereka. Tapi kemana rakyat harus mengadu?? Saya pun tidak tahu.

Disebuah pusat pengajian tinggi pula, ada menyediakan internet secara wireless, apabila pelajar mendaftar maka yuran internet pun diambil secara automatik sedangkan internet tersebut tidak dapat digunakan oleh pelajar.

Banyaknaya kedurjanaan institusi yang perlu diperbetulkan, dalam situasi undang-undang yang menganggap rakyat bersalah sementara institusi tidak bersalah. Bila rakyat tersalah mereka akan disaman dan didenda manakala bila institusi bersalah maka mereka akan dibiarkan…sekian.

Pandangan anda dihargai