Apakah ertinya mercun yang dibakar di tahun baru ini??

Katika saya mengatur baris-baris ayat dalam blog ini, detuman mercun masih kedengaran. Di kawasan Kajang ini jumlah dan letupan mercun tidak segarang letupan di depan KLCC. Jika sambutan di KLCC berkos jutaan ringgit maka di Kajang dalam ribuan ringgit sahaja.

Yang mahu saya tulis bukan persoalan harga tetapi persoalan sikap. Apa yang saya sering khayalkan ialah bagaimana reaksi mereka yg menyambut tahun baru dengan mercun dan pesta ini, jika kita katakan kepada mereka, simpanlah mercun tu, main esok saja….apakah agaknya jawapan mereka??

Bila saya membaca sebuah buku tulisan Munir Syafiq, seorang pemikir Kistian Arab yang memeluk Islam, saya mendapat jawapan ini. Baru saya terlintas bahawa walaupun mercun dan bunga api di Lubnan mungin tidak sekalut di KLCC, tetapi ada kesamaan dalam cara dan sebab perkara ini berlaku.

Munir Syafiq menjelaskan bahawa tabiat umat yang mundur, terjajah dan diperbodohkan ialah mereka suka mengikut tabiat dan prilaku orang yang memperbodohkan mereka. Fakta yang pelik tetapi benar bukan? Sepatutnya orang yang memperbodohkan orang lain secara lojiknya akan dibenci dan disingkirkan, ya jika orang yang diperlakukan itu sedar, cerdik dan berakal.

Tetapi masakan orang yang berakal boleh diperlakukan dan diperbodohkan?? Perbuatan bermain mercun jika dijadikan mainan anak-anak di depan rumah dan ketika santai dengan keluarga atau kawan-kawan bukanlah sesuatu yang buruk

Tetapi pada malam ini permainan bunga api dan mercun menjadi bodoh dan orang yang bermain itu sebenarnya telah diperbodohkan. Ini kerana jika dikatakan kepada mereka kita main saja malam esok atau minggu depan mereka akan menolaknya. Alasan mereka sudah tentu kerana orang tak sambut tahun baru minggu depan, orang sambut malam ni.

Keaiban sebenar bukan sangat pada bermain mercun, kecuali mercun yang terlalu mahal sehingga boleh membasmikan sejumlah besar fakir miskin. keaiban sebenarnya terletak pada tabaiyyah gharbiyyah (mengikut barat membuta tuli).

Inilah penyakit yang menyerang bangsa yang hina dan terhina. Mereka buat sesuatu tindakan kerana mengikut orang lain yang membuatnya. Hati mereka akan rasa gembira bila dapat buat sesuatu yang menggembirakan bangsa barat yang dituruti. Pelik bukan? Sehingga dunia ini tidak dirasakan untuk mereka tetapi dunia ini untuk barat yang menentukan dimana seronoknya dan dimana yang tak seronok.

Mengapa saya katakan bukan mercun yang buruk tetapi sikap yang sebenarnya begitu? Ini kerana trend mengikut dan berbangga dengan barat bukan pada mercunya sahaja. Pada segala-galanya, gaya bercakap, ketawa, permainan, adat-adat kebesaran, cara barat bersahabat, berterimaksaih dll lagi lah banyak sangat nak disebut semuanya.

Oleh itu tidak hairan akhlak dan segala macam bentuk kehidupan semakin hari semakin ditiru barat dengan penuh rasa bangga. Sampai ilmu dan kepandaian pun akan hebat bila menyerupai barat. saya pernah berkata kepada seorang kawan: Kalau anda pandai Bahasa Arab anda bagus, tapi kalau anda pandai Bahasa Inggeris anda hebat.

Begitulah terpenjaranya kita dengan kehinaan sehingga kita tidak ada peluang dan ruang untuk buat dan berbangga dengan apa yang kita suka. Kita tidak berpeluang untuk membenci apa yang kita benci. Segala-galanya ditentukan oleh Barat…Apakah ada kehinaan yang lebih buruk dari kehinaan ini??? Kalaulah ‘tiada’ jawapannya, maka apakah ertinya mercun yang dibakar di tahun baru ini??
Pandangan anda dihargai

Bagaimana berhubung dengan khazanah ilmu silam??

Khazanah ilmu silam merupakan gedung yang penuh dengan timbunan garapan ilmu yang kita warisi dari generasi terdahulu, generasi yang telah melakukan tugas mereka menggali, memproses dan mengeluarkan hasil bahkan telah memasarkan produk mereka untuk dimanfaatkan oleh ramai manusia.

Terdapat tiga aliran utama yang boleh dilihat dengan jelas bila berbincang tentang bagaimana berhubung dengan khazanah silam.
1- Aliran yang menerima bulat-bulat apa yang tingggalkan oleh orang terdahulu, mereka terdiri dari pengkagum khazanah silam yang sebenarnya mewarnai keiklasan dengan ketaksuban. Kagum dengan juhud sabiqin yang sememangnya hebat, tetapi tidak berakhlak dengan akhlak mereka yang kritis, berlapang dada dan mauduiyyah.
2-Aliran yang menolak apa sahaja yang ditinggalkan oleh sarjana terdahulu dengan meletakkan seribu satu macam alasan, yang penting bagi mereka pencarian ilmu silam berada pada landasan yang kabur dan penuh dengan dhabab. Jika aliran pertama terjelma dalam taksub yang dilingkari dengan sesuatu kumpulan, seringkali pula sifat kedua berlaku kepada orang yang sama, tetapi ketika mereka berinteraksi di luar kelompok mereka. Ini bermakna penolakan mutlak akan berlaku kepada setiap kumpulan yang bukan dari aliran mereka. Pada ketika itu fokus bukan lagi pada kajian dan kebenaran tetapi yang mahu dinobatkan ialah aliran, kumpulan dan mungkin individu tertentu sahaja.
3-Aliran ke tiga ialah aliran yang menceduk di sana sini, melompat dari satu madrasah ke satu madrasah, tanpa mengetahui selok belok ilmu dan keserasian hujah, terbang dalam jubah ijtihad dan tajdid, tetapi sangat miskin dari sudut metod. Acap kali juga terdengar bisikan kalimah ‘maslahah’, ‘talfiq’, ‘masyaqqah’ dialunkan dalam alunan syahdu penuh simpati.
Bagi seorang penuntut di bidang pengajian yang sedang melangkah setapak demi setapak kearah istqlaliah, melihat khazanah dengan jiwa yang lapang adalah syarat terpenting. Sedar bahawa umat Islam telah melalui putaran hukum alam yang sama dengan umat-umat yang lain, oleh itu mereka berusaha sebagaimana berusahanya umat lain, mereka mengkaji, menyelidik, berfikir dan akhirnya mereka membuat keputusan yang bersifat kemanusiaan.
Sedar bahawa khazanah ilmu silam bukanlah maksum (terpelihara) dari kesilapan dan kekurangan sebagaimana maksumnya al-Quran. Contoh yang mudah ialah membaca tafsir Ibnu Katsir bukan bermakna anda membaca al-Quran. Kerana kitab al-Quran datangnya dari Allah sementara seluruh kitab tafsir adalah usaha kemanusiaan yang berdepan dengan kemungkinan benar dan salah.
Membaca kitab Ihya’ Ulumiddin oleh al-Ghazali contohnya mestilah dengan roh membaca hasil kerja seorang manusia. Oleh itu seorang penuntut perlu mengkajinya dengan dada yang lapang dan hati yang terbuka.
Bahkan umat Islam silam pernah menyaksikan kelahiran pereka-pereka hadis palsu, penyebar-penyebar berita bohong dan fatwa-fatwa bersifat kepentingan diri yang bertujuan mendapat habuan dunia. Khazanah Islam silam juga menyimpan karangan dan hasil kerja orang-orang seumpama ini. Hasil kerja mereka juga menyusup masuk kedalam karangan-karangan orang-orang yang ikhlas tetapi lemah penilaiannya.
Perjalanan umat Islam silam juga telah menemui sifat taksub, ego, kepentingan diri, sathiyyah, dengki, terpegung dengan pemikiran asing, saki baki agama asal dan berbagai sifat kemanusiaan lain. Jika tidak rahmat Allah kepada umat ini, sudah tentu nasib mereka sama dengan umat-umat terdahulu.
Ada orang tidak sedar dengan bagaimana terpengaruhnya sebahagian umat Islam silam dengan pemikiran Greek, apabila mereka ingin memartabatkan ‘ilmu islam’ mereka mengambil apa sahaja yang dikataka oleh sarjana terdahulu asalkan mereka Islam sedangkan ada dikalangan sarjana tersebut menceduk dari pemikiran Greek.
Hasil dari kefahaman ini, seorang sarjana akan mengupas perdebatan ulamak silam dan polemik yang mereka lalui sebagai polemik kemanusiaan yang didasari oleh keimanan kepada agama tetapi tidak terlepas dari sifat kemanusiaan. Isu-isu jidal, mazhab, pertikaian hukum dan perbalahan politik semuanya berlaku dalam usaha mereka menghayati agama Allah dalam kontek seorang manusia biasa. Pengalaman mereka sangat berguna kepada kita sebagai panduan tetapi sana ada panduan tertinggi yang sentiasa menjadi teras dan mabadi’
Apa yang saya ingin tekankan di sini ialah pembinaan metod yang baik. Mengetahui bahawa zaman penurunan wahyu adalah zaman paling agung yang perlu dikenal pasti cara dan selok belok mereka menganalisis dan menggarap sehingga para sahabat yang agung mampu menerima kepelbagaian kerana mereka sedar kepelbagaian itu berada dalang rung yang dibenarkan dan datangnya dari mereka yang berkeahlian!!!!
Pandangan anda dihargai

Bagaimana berhubung dengan hadis?

Satu lagi keperluan penting ialah hadis nabi s.a.w. Memahami dengan betul kehidupan nabi s.a.w. dan meseg yang mahu disampaikan oleh baginda akan memberi kesan mendalam terhadap cara berfikir seorang sarjana.

Metod sarjana ketika berhubung dengan hadis akan menentukan apakah hadis yang merupakah ‘bahan mentah’ yang diproses oleh seseorang sarjana akan mampu diadun sebaik mungkin dengan berbagai ramuan mampu menghasilkan produk yang baik.
Perjuangan seorang sarjana ketika berdepan dengan hadis lebih panjang berbanding perjuangannya ketika berdepan dengan sumber al-Quran. Sarjana dalam segala bidang pengajian ilmu Islam perlu meyedari tentang perbincangan paling basik tentang hadis iaitu kesahihan, kedaifan dan simpang siur antara keduanya sampailah bagaimana hadis dianggap maudu’ atau hasan atau sahih.
Satu tanggapan yang salah ialah bila menjadikan pelajar pendidikan Islam bidang hadis sahaja yang diajar dengan subjek ulmu hadis, sementara bakal sarjana dalam bidang-bidang dakwah dan lain-lain sering dianggap kurang perlu mengetahui dengan lebih mendalam tentang ulmu hadis. Akhibat yang dialami sebenarnya sama buruknya, samada mereka dibidang hadis atau dakwah atau syariah.
Dalam satu situasi pula, seorang yang mengetahui tentang darjat hadis telah dengan berani menerjah masuk ke medan syariah contohnya lalu menggunakan hadis-hadis itu dengan hanya berbekalkan pengetahuannya bahawa hadis itu sahih.
Lihat kembali metod berhubung dengan al-Quran, jika al-Quran perlu difahami dengan cara yang betul, maka hadis juga sedemikian rupa. Pengetahuan terhadap status hanyalah salah satu keperluan sarjana untuk selepas itu menganalisis dengan pengetahuannya tentang penggunaan bahasa, skop sunnah dan berbagai sudut yang mungkin jauh lebih kompleks dari hanya sekadar mengetahui status hadis.
Antara perkara terpenting yang sentiasa perlu diberikan perhatian ialah hadis perlulah difahami mengikut roh al-quran. Ini kerana beberapa faktor antaranya kerana riwayat hadis mejoritinya pada tahap ahad, kebanyakan hadis diriwayatkan secara maknanya bukan dengan lafaznya.
Sebelum mengakhiri tulisan hari ini saya cadangkan pelajar pengajian Islam membaca buku Dr Yusof al-Qaradawi bertajuk: Bagaimana berhubung dengan Sunnah . Buku seperti ini boleh dijadikan panduan awal tentang cara berhubung dengan sunnah.

Memahami al-Quran Bagi Seorang Sarjana

Bagi seorang Sarjana tuntutan untuk memahami al-Quran jauh lebih mencabar dari individu biasa. Ini kerana kebanyakan menyangka al-Quran difahami dengan hanya memahami bahasa Arab dan tidak kurang juga yang menyangka sudah sangat hebat bila mereka merujuk kepada terjemahan al-Quran. Walau apa pun itu hanyalah tanggapan orang awam.

Bagi persiapan memahami al-Quran pada tahap yang sepatutnya difahami oleh seorang sarjana, penuntut pengajian Islam mestilah mempunyai kefahaman yang jitu tentang ayat yang berbentuk kulli dan manakah pula yang berbentuk juzie.
Perlu sekali mempunyai pendirian dalam permasalahan hakikat dan majaz. Dengan metod yang mantap, barulah kefahaman terhadap al-Quran akan sekata dan tidak berlawanan dalam satu situasi yang sama.
Salah satu isu kefahaman al-Quran yang banyak dipersoalkan oleh ulamak ialah Teori nasikh mansuh dalam al-Quran, kesemua isu-isu sebegini hendaklah dilalui dan diteliti dalam pencarian ilmu, barulah penuntut dibidang pengajian Islam berbeza dari seorang yang mendengar ceramah di masjid atau penonton rancangan agama di TV.
Banyak lagi isu-isu teras yang menuntut seorang sarjana betul-betul mahir dan dianggap memahaminya sebagai memahami al-quran seperti isu Qatie dan Zanni. Maqasid al-Asliyah dan Tabaiyah dll.
Pandangan anda dihargai

3 Keperluan Utama Sarjana Pengajian Islam

Seorang sarjana dalam bidang Pengajian Islam mestilah mempunyai metod yang kuat dalam tiga perkara:

1- Bagaimana dia berhubung dengan al-Quran
2- Bagaimana dia berhubung dengan hadis
3- Bagaimana dia berhubung dengan timbunan peninggalan ilmu Islam silam.
Menajamkan pengetahuan dalam ketiga-tiga keperluan di atas perlu dilakukan semenjak masih diperingkat BA lagi, barulah akhirnya kefahaman yang benar hasil dari metod yang jelas dapat memberikan kekuatan kepada seseorang sarjana merumuskan hasil pemerhatiannya untuk dijadikan satu produk yang bersesuaian dengan keperluan zaman.
Pandangan anda dihargai

Doxymycin: Rujuk Kepada Pakar

Setelah lebih sebulan batuk-batuk, saya terpaksa mengalah, mengalah dengan percubaan, berbagai petua melawan batuk telah saya gunakan, bukan apa, kerana nak cuba melihat sendiri kesan petua-petua itu.
Sebahagian petua itu pula sangat mujarab ketika saya mengalami batuk-batuk sebelum ini. Akhirnya saya mengambil Docymycin 100mg. Selepas mengambilnya dua hari (1 pagi, 1 malam) batuk saya berhenti, tapi dinasihatkan oleh doktor untuk mengambilnya dalam masa 5 hari.
Nasib baik juga, sebelum ni hampir-hampir peti suara saya rosak…maklumlah antara petuanya ialah campurkan madu lebah dengan cuka epal, apabila terlebih saya rasa sakit pada bagaian halkum dan rupanya asid telah memberi kesan buruk pada bahagian itu.
Inilah bahayanya jika kita tidak meminta nasihat pakar dan buat kerja ikut hentam saja. Bukan mereka yang mencuba petua-petua sahaja yang bahaya, saya dapati ada juga orang yang berani ambil antibiotik tanpa nasihat doktor. Contohnya ada yang mengambil antibiotik ini sendiri sampai makan lebih sebulan. Huh.. takde kesedaran langsung…setiap ubat tu ada kesan sampingannya….apa-apa pun rujuklah kepada pihak yang berwibawa, biasakan diri kita mengikut etika ini.
Dalam masyarakat kita ni sikap menghormati bidang sangat kurang sekali, bayangkan kalau anda minta nasihat berkaitan hukum-hakam agama hanya dari seorang imam masjid atau ahli motivasi, sedangkan menjadi imam dan memberi motivasi tidak menunjukkan mereka mahir dalam bidang hukum-hakam. Sudah tentu risiko untuk tersalah tu tinggi sekali.
Berbalik kepada antibiotik yang saya ambil, jika mahukan maklumat lebih, bolehlah merujuk ke laman ini
ingat, maklumat-maklumat ini hanyalah pengetahuan umum sahaja tapi boleh membantu kita memahami apa yang kita lakukan.
Pandangan anda dihargai

Misi Thailand Menutup Tirai 2011

Tahun 2011 sudah berada dipenghujungnya, misi menjelajah Thailand kali ini pula terpaksa dipendekkan dan hanya sempat dilakukan dikawasan selatan negara ini sahaja.

Teruja dengan keindahan hutan ini, walaupun sama dengan Malaysia, tapi tahap kebersihan di sini jauh lebih baik. Mereka tidak membenarkan pelawat membawa makanan, menyalakan unggun api dan mandi dengan menggunakan sabun. Kesanya sangat menakjubkan, kawasan hutan sangat bersih dan ikan-ikan dalam sungai sangat banyak. Jika dibandingkan dengan sungai di Pasir Putih atau Hulu Langat…huh berguni-guni sampah dapat dibawa balik…dah lah gitu, ikan-ikan tak berpeluang membiak kerana dituba….

Pusat Islam Songkla membuktikan kerajaan Thailan bersifat terbuka kepada agama, cuma yang berlaku kekacawan bila ada pihak yang mahu melakukan pemisahan wilayah, yang tu mereka marah….oleh itu, situasi di Thailand sangat subur untuk dakwah.

Selain dari tempat resmi yang tersergam indah, terdapat pula usaha-usaha individu yang mempertahankan benteng akidah dengan segala yang termampu, di bawah pondok daif ini mereka menggumpulkan 30 orang pemuda untuk mempelajari asas-asas ajaran Islam. Pondok yang menganjur ke Laut Andaman ini sebenarnya tidak jauh dari Malaysia mengikut geografinya, tetapi mungkin terabai dari sudut hubungan ukhuwah islamiahnya.

Disebalik kedaifan prasarana, mereka kaya dengan budi, lawatan kami disambut dengan sedikit hidangan See Food yang mungkin kelihatan terlalu mudah untuk disediakan tetapi tersimpan disebaliknya seribu makna….

Hasil Lawatan:

Umat Islam Malaysia perlu diperkasakan dengan pemikiran menyebarkan Islam dan mengembangkannya, umat tidak harus dilalaikan dengan perbalahan khilafiah tetapi mengambil roh perjuangan penyebar Islam agung. Terlalu ramai umat manusia yang sedang menantikan kedatangan kita sebagai hero. Jika jasa penyebar Islam terdahulu menyebabkan Alam Melayu telah menerima Islam, maka apakah pula jasa kita???? Kita sepatutnya telah mampu dibentuk untuk mengikuti jejak-jejak mereka!!!!


Pandangan anda dihargai

Kekalahan Amerika di Iraq: Siapakah selepas mereka?

Akhirnya tentera Amerika secara resmi mengistiharkan pengunduran mereka dari bumi Iraq. Setelah mengalami hampir 4500 korban, kerajaan Amerika memilih untuk berbut demikian, walaupun berdepan dengan pandangan umum yang akan melihat kelemahan dan kekalahan polis antarabangsa itu.

Bagi umat Islam Iraq, keganasan yang telah dilakukan oleh Amerika bukan sahaja tidak boleh dilupakan bahkan ketiadaan Amerika tidak sedikit pun dapat mengurangkan masalah mereka. Jika kedatangan Amerika telah menyaksikan 150,000 orang telah terkorban kecederaan, kemiskinan dan kemusnahan. Ketiadaan Amerika akan menyaksikan kehadiran lebih kuasa Iran dan berleluasanya keganasan yang dilakukan oleh kumpulan Syiah.
Membunuh, merogol dan merampas rumah dan harta Muslim Sunah adalah rutin yang telah sebati dalam kehidupan di negara Iraq. Jika kewujudan Amerika membuatkan mata dunia memahami kepayahan rakyat Iraq, maka ketiadaan mereka mungkin membuatkan dunia merasakan sebahagian masalah Iraq telah selesai. Kemelut Iraq sebenarnya masih jauh jalan penyesalannya dan rakyat Iraq berdepan dengan hari-hari yang tidak menentu, hanya Allah yang Maha Mengetahui apakah kesudahannya dan kemenangan tentunya akan berpihak kepada kebenaran.
Pandangan anda dihargai