Agama berlawanan dengan akal.

Satu perkara yang agak bagus di negara kita hari ni ialah banyaknya ceramah2 agama di masjid. Sebelum Jumaat tadi pun ada ceramah. Bolehlah masyarakat kita dgr2 sikit pasal agama ni. Kalau zaman saya budak2 dulu,masjid ni tempat sembahyang saja, habis kuat lepas maghrib ada la guru agama mengajar itu pun tak lari dari tajuk sembahyang. Bertahun tahun saya dengar pasal ambik air sembahyang. 

Ceramah jumaat tadi agak berapi jugak. Taklah orang masjid tertidur. Cuma yang saya pelik mengapa penceramah amat menekankan persoalan agama tidak boleh difikirkan dengan akal. Kata penceramah agama ni kita terima saja apa yang agama kata.
Penceramah berulang kali mengatakan bahawa agama tidak boleh difikirkan dengan akal. Kalau difikirkan dengan akal maka binasalah agama. Penceramah pun bericontoh. Dia kata cuba tengok hukum pusaka, org lelaki dapat lebih banyak dari org perempuan.Beegitu juga maskawin org lelaki nak kawin, dia berikan kepada perempuan sebahagai maskawin tetapi orang prp tidak beri pula kepada lelaki. 
Saya mendengar ceramah itu dengan penuh minat. Tapi banyak persoalan bermain dalam kepala saya. Apa yang saya fikirkan ialah mengapa ramai penceramah di negara kita yang sering memberi peringatan kepada masyarakat supaya jangan menggunakan lojik. Kata mereka lojik akan membinasakan agama. Orang yang menggunakan lojik akan tersasar.Oleh itu jangan kita gunakan akal. Berkali2 dia mengingatkan jamaah supaya jangan gunakan akal.
Mengapa takut benar penceramah tu pada akal? bukankah kehebatan manusia itu tersirat pada akalnya yang canggih?
Contoh yang diberkan tadi juga agak ganjil katanya tak lojik orang lelaki yg dapat banyak dari org prp. Setahu saya lojiknya cukup mudah. Org lelaki adalah qawam. Dia menyara keluarga , ayah dan ibunya. maka dialah lah yang lebih dahulu diberikan bantuan atau kekuatan.
Berkaitan dengan org lelaki yg memberikan maskawin pun sama. Yang tak lojiknya ialah jika agama menyuruh prp memberikan maskawin kepada lelaki.
pada pandangan saya, tujuan penceramah memang baik iaitu mengingatkan jamaah supaya tidak mengikut aliran yang tidak berlandaskan quran dan sunnah. Sebaliknya mendaka menggunakan lojik. Sebenarnya lojik mereka itu tak lojik langsung.
Agak pelik juga dengan orang yg menentang penggunaan akal. mereka ikut mazhab syafie yg menggunakan kias. kias tu bukankah fenomena penggunaan kias? Bahkan imam syafie lebih luas menggunakan akal. dia mengkiaskan perkara ibadat!!! walaupun dia tidak mendapati hadis tentang solat sunat sebelum solat maghrib tapi dia menggunakan kias. 
Akhirnya saya dapat tahu penceramah tadi mempunyai ijazah dalam bidang bahasa. emmm….satu persoalan pula disini. 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *