Jaga Kesihatan: Resipi Khas (1)

Cerita pasal jaga kesihatan ni menarik juga, apa taknya banyak benda boleh kongsi dan bincangkan. Satu benda yang menarik tentang makanan ialah susu. Dalam sejarah orang kampung saya, susu memang kurang digunakan. Susu ni pulak menjadi bahan yang ditakuti oleh ramai orang Melayu. Sakit perut la…bahaya la. Sebenarnya susu ni banyak faedahnya tak perlulah saya terangkan.

Dalam ruangan ni saya nak terangkan berkaitan resipi. Resipi ni adal saya belajar masa di negara Arab dulu. Ianya berkaitan susu. Maklumlah bagi orang Arab susu ni amalan hidup mereka sejak turun temurun. Hari ni saya nak kongsi pengalaman membuat yorgurt. Tapi yang saya nak ajar ni ialah cara trdisional Arab buat Yogurt. Kita panggil ‘laban’ dalam Bahasa Arab.

Yang biasa diajar ialah ambil Yogurt kat kedai, campur dengan susu, panaskan suam kuku dan tinggalkan 8 jam. Itu jadi juga. Tapi kali ni special sikit. Ok apa yang specialnya? Emm…kena bayar la nak belajar resipi ingat free ke? hehe.

Ok, untuk mendapatkan laban (kita guna Bahasa Arablah sebab resipi ni mari dari sana, Yogurt tu bahasa Inggeris) kita mesti beli susu lembu terus dari orang yang peliharalembu, ni yang terbaik. Ini kerana susu lembu yang dijual kat supermarket tu ada yang dibuat daripada susu tepong!!! Malaysia ni semua ok, tapi kalau takde sangat hentam sajalah , dan kalau kita beli kat supermarkat sebaiknya kita beli susu yang disimpan dalam peti sejuk. Jangan ambil yang atas rak tu. Sebab susu yang kat atas rak tu telah dimasak sehingga semua bekteria telah mati. Yang disejukkan tu dia tak panaskan lebih dari 40C. Yang tu pun tak tahu ke? Hehe…

Ok alang-alang dah cakap pasal susu ni kena jugak bagitau bahawa susu yang dalam peti sejuk tu tak boleh ditinggalkan diluar lebih dari 2 jam kalau tidak bekteria dia akan aktif semula dan bila minum sakit perut.

Ok, ambil susu ni dan biarkan saja selama sehari semalam. Nak panaskan sikit sampai suam-suam kuku pun boleh dan taknak pun boleh. Tak payah letak yogurt dia akan jadi sendiri, itu tandanya ianya susu sejati.

Selepas sehari semalam susu tu sebenarnya telah masam, jangan panik, rilek, kita akan nampak ada perubahan, satu bahagian susu dan satu bahagian air. Dis ini kita dapat buat dua jenis benda. Kalau kita nak makan keju kita letak susu yang sudah membeku tu dalam bekas tapis dan air tadi akan terbuang, sedap dimakan begitu saja.

Kalau kita nak buat laban maka kita ambil susu dan air yang terasing tadi letakkan dalam bekas macam botol ke atau apa-apa saja. Kita pun goncangkan botol tadi…satu…dua..sampai la 20 minit-30 minit. Letih la sikit, kan cara tradisional. Apa yang anda akan lihat selepas 20-30 minit? Anda akan dapati di atas permukaan botol ada margerin. Memang itulah dia margerin, asingkan margerin tu dan boleh makan dengan roti…sedap!! ori.

Maka jadilah susu yang digoncangkan tadi sebagai Laban ‘yogurt’ rendah lemak, sebab margerin yang ada dalam susu tu telah dikeluarkan. Cara kita nak tahu susu tu asli atau tidak ialah jika banyak margerin yang kita dapat maka susu tu tidak dicampur, kalau margerin tu sikit maka susu tu dah dicampur, kalau tak ada langsung margerin yang keluar maknanya faham-faham lah sendiri..heheh…
Pandangan anda dihargai

Kawal Bukan Buang

Pagi tadi saya membuat pemeriksaan gigi dan kolesterol. Alhamdulillah Kolestrol sebulan lepas 6.5 telah menurun ke 5.34. Itu pun setelah saya mengamalkan makan oat waktu sarapan.

Disebabkan oat tak sedap, jadi saya buat resipi sendiri iaitu tambahkan ‘manisan’ (gula melaka yang orang kampung buat) atau tambah madu lebah memang didatangkan khas dari kampung, madu ni memang menjadi adat dah bagi keluarga saya semenjak saya budak-budak lagi!!!

Makan tengahari pulak berlaukkan sayur dan nasi separuh. Ayam boleh tambah tapi dalam sayur saja, atau makan ikan, steam ke, 3 rasa ke yang penting ikan.

Sebelah petang saya bersenam di gym atau pagi kat tasik cempaka Bandar Baru Bangi, jom join. Sambil bersenam sambil dapat buat kerja amar ma’ruf nahi mungkar kalau ada pasangan berdating. Yang duduk duduk saja saya tak tegur la tapi kalau lebih-lebih tu terpaksa la tegur, itupun kalau ada member lagi bagus. Tapi kalau member tu penakut dia lagi matikan semangat kita nak tegur…hahaha

Malam tak makan atau makan sup sayur, sedap!!! Kalau sekali sekala lepas kuliah maghrib dengan kawan-kawan saya makan juga ikan dengan sedikit nasi.

Walaupun kandungan kolestrol saya dah menurun tapi tahap HDL masih rendah berbanding LDL, nampaknya saya masih perlu berusaha, untuk berkongsi dengan sahabat saya muatkan cara-cara meningkatkan HDL, artikel seperti ni memang banyak dalam internet. Bagi yang Kolestrol dah normal jangan diturnkan lagi nanti tak cukup pulak, haru biru pulak jadinya. Kolestrol ni memang penting untuk badan tapi dengan kadarnya yang betul. Kita kena kawal kolestrol bukan buang.


HDL cholesterol, or “good” cholesterol, appears to scour the walls of blood vessels, cleaning out excess cholesterol. It then carries that excess cholesterol — which otherwise might have been used to make the “plaques” that cause coronary artery disease — back to the liver for processing. So when we measure a person’s HDL cholesterol level, we seem to be measuring how vigorously his or her blood vessels are being “scrubbed” free of cholesterol.

HDL levels below 40 mg/dL result in an increased risk of coronary atery disease, even in people whose total cholesterol and LDL cholesterol levels are normal. HDL levels between 40 and 60 mg/dL are considered “normal.” However, HDL levels greater than 60 mg/dL may actually protect people from heart disease. Indeed, for several years, doctors have known that when it comes to HDL levels, the higher the better. Click here for a quick review of cholesterol and triglycerides.

How can We Increase Our HDL Levels?

Aerobic exercise. Many people don’t like to hear it, but regular aerobic exercise (any exercise, such as walking, jogging or bike riding, that raises your heart rate for 20 to 30 minutes at a time) may be the most effective way to increase HDL levels. Recent evidence suggests that the duration of exercise, rather than the intensity, is the more important factor in raising HDL choleserol. But any aerobic exercise helps.

Lose weight. Obesity results not only in increased LDL cholesterol, but also in reduced HDL cholesterol. If you are overweight, reducing your weight should increase your HDL levels. This is especially important if your excess weight is stored in your abdominal area; your waist-to-hip ratio is particularly important in determining whether you ought to concentrate on weight loss.

Stop smoking. (memang dah tak merokok) he..hee…If you smoke, giving up tobacco will result in an increase in HDL levels. (This is the only advantage I can think of that smokers have over non-smokers — it gives them something else to do that will raise their HDL.)

Cut out the trans fatty acids. Trans fatty acids are currently present in many of your favorite prepared foods — anything in which the nutrition label reads “partially hydrogenated vegetable oils” — so eliminating them from the diet is not a trivial task. But trans fatty acids not only increase LDL cholesterol levels, they also reduce HDL cholesterol levels. Removing them from your diet will almost certainly result in a measurable increase in HDL levels. Click here for a quick and easy review of trans fatty acids and the heart.

Increase the monounsaturated fats in your diet. Monounsaturated fats such as canola oil, avocado oil, or olive oil and in the fats found in peanut butter can increase HDL cholesterol levels without increasing the total cholesterol.

Add soluble fiber to your diet. Soluble fibers are found in oats, fruits, vegetables, and legumes, and result in both a reduction in LDL cholesterol and an increase HDL cholesterol. For best results, at least two servings a day should be used.

Other dietary means to increasing HDL. Cranberry juice has been shown to increase HDL levels. Fish and other foods containing omega-3 fatty acids can also increase HDL levels. In postmenopausal women (but not, apparently, in men or pre-menopausal women) calcium supplementation can increase HDL levels.

Selamat menjaga kesihatan.

Pandangan anda dihargai

Senna Plus Capsul 400mg can be harmful to health

2009/10/06

KUALA LUMPUR, Tues: The public has been advised not to buy and use a traditional product called Senna Plus Capsule 400mg as it can endanger health.

The Health Ministry’s Pharmaceutical Services’ senior director, Eisah A.Rahman, said the product contains the scheduled poison Sibutramine and is not allowed for medicines classified as traditional medicines.

“Registration of the product has been cancelled by the Drug Control Authority at its 219th meeting on Aug 27,” she said in a statement here today.

The registration for the product is held by Winson Health Product Marketing and the manufacturer is TST Packaging Sdn Bhd.

Eisah said consumers should not use traditional products that contain Sibutramine as its can cause serious health effects like high blood prerssure and other cardiovascular complications if not properly monitored.

She said there were several products that were registered with the Drug Control Authority which contained Sibutramine and all of them had undergone evaluation to ensure they were safe, effective and quality products.

“Medicine that has Sibutramine can only be supplied by doctors or be bought at pharmacies with a doctor’s prescription,” she said.

Eisah advised anyone who had stock of Senna Plus Capsule 400mg to cease it’s sale, distribution and use immediately.

She also reminded sellers that possession for its sale was against the Control of Drugs and Cosmetics Regulations 1984.

Individuals who committed an offence under the regulation can be fined up to RM25,000 or three years’ jail or both for subsequent offence.

Companies that commit the offence can be fined up to RM50,000 for the first offence and fined up to RM100,000 for subsequent offence, she said. — BERNAMA Pandangan anda dihargai

Analyses: Heart attack rates fall 17% after smoking bans enacted

By Liz Szabo, USA TODAY

Community smoking bans have an immediate and dramatic effect on reducing heart attacks, according to two new analyses of laws in the USA, Canada and Europe.

Two separate analyses released Monday each found that heart attack rates fall 17% within a year after smoking bans take effect. One analysis, which included 13 studies, appears in Circulation: Journal of the American Heart Association. A second analysis, which considered 11 studies, appears in the Journal of the American College of Cardiology.

Cigarette smoke can trigger a heart attack in people with underlying heart disease by causing clots or spasms in the blood vessels, says David Goff, a spokesman for the American Heart Association who wasn’t involved in either study.

Given that there are about 920,000 heart attacks every year, the studies suggests that public smoking bans could prevent more than 150,000 of these, according to the Cardiology paper.

Taken together, the findings provide strong, consistent evidence that the country should enact more smoke-free laws, Goff says.

“This is a huge, huge effect for a very, very low cost,” says Stanton Glantz of the University of California-San Francisco, co-author of the Circulation study.

Smoke-free laws reduce heart attacks in three ways, Glantz says. First, they protect smokers themselves. Second, they protect non-smokers — especially waiters and bartenders — from secondhand smoke. Third, they encourage people to quit or smoke less by making it more difficult for people to find place to light up.

Smoke-free laws have other healthy side effects, says Tom Glynn of the American Cancer Society. They also reduce the risk of lung cancer, although more slowly.

Preventing heart attacks can save money.

Cardiovascular disease costs the country $475.3 billion a year, both in direct costs, such as hospital stays, and indirect costs, such as missed work, Goff says. It costs at least $14,000 to treat one heart attack patient in the hospital, says Goff, who says that cardiac rehab, medication and other care cost even more.

“Really pushing strong smoke-free policies has a huge effect on health care costs by simply avoiding disease,” Glantz says.

Thirty-one states now forbid smoking in workplaces, restaurants or bars, according to the American Nonsmokers’ Rights Foundation. About one in five adults smoke, according to the Centers for Disease Control and Prevention.

Wacana Ilmuan:
Salah satu kelemahan Malaysia, samada dari sudut rakyatnya atau pemerintahnya ialah kelemahan dalam mempraktikkan sesuatu. Malaysia gagal mengenakan undang-undang merokok di tempat-tempat awam.
Walaupun saya bukan perokok, tapi saya terpaksa merokok dan dipaksa berbuat demikian. Di Malaysia kanak-kanak berumur 2 sehari telah merokok. Ini kerana rata-rata rakyat Malaysia tidak sensitif dengan kesihatan. Sudahlah mereka menjahanamkan diri mereka, kita yang tak merokok ni juga di jahanamkan oleh mereka ditempat-tempat awam.
Orang yang tidak merokok akan terpaksa merokok bila mereka ke restoran, stesyen bas dan lain-lain. Yang lebih hebat lagi bila hari raya ni, semua berkumpul dan menghirup asap rokok, orang kata jin yang suka hidu asap, emm nampaknya glongan ni pun termasuk dalam kalangan jin.
Ramai pula yang merokok dalam rumah, yang ada disana ialah isteri, nenek anak-anak kecil yang tak berdosa. Semuanya terpaksa merokok. Sehari ssebelum raya saya berbual dengn beberapa orang kerabat di sebuah restoran. Mereka berserban, berjanggut dan baru balik dari masjid. Ektiviti mereka seterusnya ialah bersanta di kedai kopi dengan menghabiskan beberapa puntung rokok. Tajuk perbincangan ialah perjuangan islam dan perlaksanaan hukum Islam. Kata hati saya, ooo sebab tu lah Islam tak terdaulat di tanah air ku tercinta ini…

PERASAN TAK BAHAWA HARGA ROKOK TAK PERNAH NAIK?? JANGAN TERKEJUT!! DI AWAL TAHUN 80aN SEKOTAK ROKOK JENAMA TERKENAL 20 BATANG RM3.50. sEKARANG NI PULA 9.00. SEDANGKAN HARGA GANDUM AWAL 80an LEBIHKURANG RM0.50 SEKILO DAN SEKARANG RM1.50. MANA ADA PERTAMBAHAN, SAME LAH TU

Pandangan anda dihargai

Tutup atau tidak

Oleh Faiza Zainudin, Nazura Ngah, Haika Khazi dan Haspaizi Mohd Zain
bhnews@bharian.com.my

Pelbagai pihak persoal sekolah terus dibuka ketika peningkatan penularan H1N1

KUALA LUMPUR: Ketika angka korban Influenza A (H1N1) di negara ini mencecah 44 orang berikutan enam lagi kematian dilaporkan semalam, pelbagai pihak terus bercanggah pendapat berhubung desakan supaya semua sekolah ditutup bagi mengelak penularan wabak itu.

Sesetengah pihak pula keliru kerana mendakwa garis panduan berhubung penutupan sekolah dan institut pengajian tinggi (IPT) dikeluarkan pihak berkuasa tidak jelas.

Wacana Ilmuan:
Rakyat sedang mati, tapi menteri masih was-was nak tutup sekolah ke tidak, alasan kalau tutup akan ganggu prestasi dalam peperiksaan. Kita pun tak faham macam mana mereka berfikir.

Ade ke nyawa budak-budak ditaruhkan dengan periksaan. Sebenarnya mereka takut reputasi mereka yang merosot bukannya budak-budak. Saya cadangkan sekolah ditutup cepat dan jangka masa yang agak lama. Seperti sebulan.

Jangan ingat saya malas nak pergi kerja, kerana cuti akhir tahun boleh dibatalkan dan peperiksaan boleh dilewatkan. Ini kerana kemungkinan untuk pelajar mendapat jangkitan adalah tinggi kerana kelas yang tertutup dan hubungan pelajar dari dekat. Saya tak boleh gambarkan kesan penyakit ini kalau menteri masih dok was-was lagi.

Kita kena dahulukan keselamatan nyawa sebelum benda lain. Kalau nyawa dah melayang benda lain tak de gunanya.

Pandangan anda dihargai

Penawar H1N1

Sungguh ramai orang demam sekarang ni. Disebabkan cuacakah atau H1N1 telah tersebar? Semenjak 3 minggu lepas saya juga mengalami demam. Seluruh tubuh terasa sakit dan badan amat lemah sekali. Namun demikian, disebabkan tugas-tugas yang cukup banyak menyebabkan saya terpaksa meringankan badan dan melupakan seketika kelemahan.

Apa yang saya dapat lakukan ialah sebaik saja balik kerumah terus berehat dan meminum susu dan memakan kurma. Sememangnya itulah antara makan saya setiap hari. Beberapa hari yang lepas saya rasa agak tidak tahan dengan tubuh yang semakin lemah, kalau boleh tak mahu keklinik tapi jangan sampai membahayakan diri.

Saya pun ke klinik panel untuk mendapatkan rawatan. Sebaik saja sampai di klinik saya terkejut. Pesakit sampai keluar klinik menunggu giliran. Saya masuk dan bertanya kepada nurse, bila boleh dapat giliran? Mungkin 3 pagi. Kata nurse itu keletihan. Bila lagi keadaan macam ni? Tanya saya. Semenjak 2 minggu lagi. Kata salah seorang nurse.

Saya pun balik dan tak jadi mengambil rawatan. Saya menangguhkan hasrat saya untuk mendapat rawatan dan balik berehat sahaja. Sebelum tidur, seperti biasa saya mengambil susu dan pada kali ini saya meminum Panadol soluble. (pertama kali saya minum ubat ini

Malam itu saya tidur dengan nyenyak dan bangun dengan tubuh yang sungguh cergas, cuma masih ada batuk-batu. Batuk saya sememangnya cukup kuat dan menyakitkan. Pada malam seterusnya saya membawa seorang adik saya yang tinggal berhampiran ke klinik kerana athsma.

Doktor memberi ubat dan dalam masa yang sama mengatakan bahawa amalan membasuh hidung adalah baik untuk kesihatan. Ianya boleh merawat athsma. Saya yang mendengar perbualan itu juga menyampuk. Ya kata saya. Nabi Muhammad s.a.w. juga menyuruh kita membasuh hidung. Doktor India mengangguk-anggukan kepalanya.

Sekembali ke rumah saya teringat kata-kata doktor tersebut dan cuba mengamalkannya, tambahan pula saya tahu ada hadis yang menyuruh kita istinsyhaq dan istinthar (basuh hidunh) sebaik sahaja bangun tidur.

Apa yang saya buat? Saya letak secawan air dan masukkan garam hingga air terasa masin. Sedut air dalam cawan dengan hidung dan hembuaskan keluar (jangan hembus dalam gelas kerana air telah kotor) Lakukan sehingga habis secawan air.

Tengahhari nanti lakukan sekali lagi, tapi kalau tak ada garam gunakan air biasa. Masa hendak tidur lakukan sekali lagi dan sebaik2nya dengan garam. Mengapa garam? Kerana garam boleh membunuh bektiria. Masa ambil air sembahyang pun buat juga, memang sunat tu tapi ramai yang tak buat. Emm alhamdulillah setelah mengamalkannya selama 3 hari sahaja, batuk saya hanya tinggal sedikit-sedikit sahaja. Biasanya saya akan batuk berbulan-bulan dan ada kalanya sampai setahun.

Anda yang mengamalkan petua ini taklah perlu membayar apa-apa fee kepada saya eekek..sebaliknya saya akan gembira kalau anda sembuh. Kaedah ini bukanlah petua yang tidak berasas tetapi amat saintifik kerana virus yang tersebar melalui udara akan melalui hidung dan garam akan bertindak sebagai pembunuhnya.

Mungkinkah ini adalah satu penemuan terhadap penawar H1N1?

berangan pulak ustaz ni…kata seorang kawan….