Jawapan Al-Hadharah terhadap beberapa komen saya dalam keluarannya yang lepas:

BULETIN الحضارة~*BIL:68/Syawal 1430

AL – HADHARAH

Haruskah Politik Yang Meruntuhkan `Originality` Islam ?

Subhanallah! Maha suci Allah swt yang telah menurunkan Agama Islam. Sabda Nabi bermaksud `Islam itu tinggi, tidak ada yang lebih tinggi darinya` Rawahul Bukhori. Selawat dan salam penghormatan kita berikan kepada Nabi serta Rasul, Muhammad saw, kaum keluarga dan para sahabat Baginda yang dimuliakan semuanya insyaAllah.

Terlebih dahulu saya ingin memaklumkan kepada semua khalayak pembaca sekelian bahawa bicara kali ini, saya fikirkan perlu untuk kita kembali membincangkan perkara atau topik yang saya timbulkan dalam

Your browser may not support display of this image. buletin-buletin yang lepas terutamanya Bil 64 & 65 kerana apa yang saya dapati telah menjadi perbincangan beberapa orang individu yang tidak boleh saya nak `ignore` begitu sahaja terutama dalam blog Kedah Lanie dan blog seorang saudara kita dari Bangi.

Perlu diperjelaskan di sini, bukanlah niat perbincangan kali ini ataupun sebelum ini, malah insyaAllah yang akan datang untuk menabalkan sesiapa pun pemenangnya, yang kita akan angkatnya sebagai jagoan. Jika pun perlu untuk diangkat atau ditabalkan sebagai jagoan ialah pemikiran ummah itu sendiri yang perlu sedar bahawa merekalah paling berkuasa (selain Allah swt ) di bumi ini bukan `pemikiran rakyat` untuk menentukan untung nasib ummah sendiri. Pemikiran ummah yang bebas dari segala rangkaian belenggu tirani, thoghut, taasub, ulama` ussu` cari makan, jumud, jahil, jahat, berkepentingan yang bukan kepentingan ummah dan lain-lain lagi. Sebagaimana di dalam hadith yang bermaksud: “Dibawa ilmu ini (agama) dari setiap generasi (ke generasi lain) oleh golongan yang adil (pertengahan), mereka menyekatnya dari penyelewengan golongan pelampau, ciplakkan golongan pendusta dan tafsiran golongan jahil”

Dr Yusuf al-Qardhawi Buku Kebangunan Islam Di Antara Tentangan & Extremisme

Pertama, merujuk kepada saudara kita, difahamkan seorang pensyarah serta beberapa orang blogers yang memberi komentar dalam Kedah Lanie, meminta saya yang bukan ulama` supaya tidak terus mengupas persoalan-persoalan besar dalam agama seperti Negara Islam, kepimpinan Islam, Harakah Islam dan perjuangan Islam itu sendiri. Seterusnya ada yang menyatakan saya cuba menyuburkan kembali budaya mengkufurkan saudara sesama Islam (Nauzubillah..memang berat telahan yang telah disandarkan kepada tulisan-tulisan saya). Malah ada pula yang mungkin berfikiran sekular Artatuk mengisytiharkan `perang` dengan orang-orang yang seperti saya.

Walau apapun telahan mereka.. rakan, musuh atau saudara ummah sendiri, saya terpaksa menghadapinya jua kerana bukan kemampuan saya untuk mengubah `hati-perut` seseorang. Sebagai seorang individu ummah yang insyaAllah berpegang dengan tunjuk ajar Nabi saw dan generasi awalan, walaupun saya memang bukan dari kalangan ulama` tetapi saya berkeyakinan berdasarkan pengetahuan saya yang serba sikit, tidak pernah ada larangan untuk setiap ummat dari berfikir dan berbincang dari yang sekecil-kecil perkara sehinggalah yang sebesar-besar perkara di dalam ajaran Islam.Yang adanya ialah tuntutlah ilmu dari dalam buaian hinggalah ke liang lahad, berguru dan bertanyalah kepada yang lebih tahu. Kerana Islam itu hak ummah dan untuk menjaga kepentingan ummah, maka ummat Islamlah yang lebih berhak untuk `memungut` kembali barangan (ilmu) yang telah hilang darinya selama ini, di mana saja ummah menjumpainya.

Bagi saya kebenaran mutlak itu hanya Allah swt sahaja yang mengetahuinya. Tetapi bagi kita sebagai makhluk belajar, berfikir, berbincang, pembacaan, tulisan dan sebagainya adalah jalan-jalan untuk mendekatinya dengan izin Allah. Seorang Arab Badwi bebas memberikan pandangannya kepada Rasul saw, seorang individu ummah marhean pernah menghunuskan pedangnya di depan Khalifah Umar sebagai amaran kepada penjaga amanah. Kebebasan bersuara ummah dengan kepimpinan ummah (pemimpin) satu hal yang berlainan tetapi ada kaitan jangan terkeliru. Kebebasan bersuara ummah tidak boleh disekat atau disakat maupun untuk disekeh, ianya perlu disuburkan. Baru ummah sentiasa terjurus untuk menjadi lebih cerdik dan matang bagi memilih pemimpin-pemimpin dikalangan mereka. Pada ketika itu, bila orang-orang yang matang dan cerdik-cerdik belaka memilih tentulah yang `tip-top` menjadi pilihan mereka. Sebab itu sampai bila pun demokrasi tak akan sama 100% dengan ajaran Islam. Mereka mengeksploitasi suara orang ramai yang lemah dan kurang cerdik bukan nak bagi orang ramai sentiasa cerdik.

Fahaman yang membeza-bezakan atau mengujudkan kasta-kasta atau protokol-protokol tertentu bagi menyekat manusia berfikir serta berbincang perihal agama untuk kepentingan manusia sejagat hanya ada dalam ajaran jahiliyyah seperti Kristian, Hindu dan segala ajaran kufur. Mereka cuba menyekat kerana mereka takut manusia tidak akan menyembah dan menafikan `ketuhanan` atau kekuasaan mereka di atas bumi ini. Mereka takut dan cemas jika manusia beriman hanya kepada Allah swt sahaja tanpa sekutu-sekutu lagi. Segala sistem yang mereka pertahan dan sayang itu tidak akan terpakai akhirnya..

Seterusnya kepada mereka yang mempertahankan juga sistem demokrasi yang berjalan di Malaysia dan beranggapan perjuangan politik mereka untuk menguasai parlimen boleh merealisasikan cita-cita mengujudkan Negara Islam walaupun bercanggah dengan sunnah yang Nabi saw tunjukkan iaitu menolak tawaran menguasai parlimen Mekah (Darun Nadwah) tetapi berusaha dan membangunkan Daulah Islam Madinah dengan usaha serta titik peluh keimanan dan keyakinan ummah sendiri. Golongan yang masih menganut fahaman ini bagi saya, sebenarnya begitu lama `tertidur`.. kemudian apabila terjaga lalu bingkas bangun dan mendapati kuasa pemerintahan ummat Islam telah hilang dari tangan ummah.

Ummah secara keseluruhannya seperti `kerasukan` atau tidak sedarkan diri bagaikan orang mabuk, dengan budaya asing atau pengaruh barat dan kebendaan terlebih dahulu lagi (sebelum kehilangan), dalam keadaan yang begitulah sebenarnya mereka `kehilangan` kuasa politik tersebut. Keadaan ini menjadikan mereka terpinga-pinga dalam separa sedar, mereka menyangka bahawa langkah pertama mereka mestilah mendapatkan kuasa politik itu kembali. Sebenarnya ummah harus menyedari kuasa politik yang hilang itu bukan yang pertama, bukan yang pertama tetapi yang terakhir sekali hilang atau terlepas ke pihak musuh!

Jadi untuk ummah seluruhnya mendapatkan kembali semuanya itu perlulah kita mulai dari titik atau garis permulaan kita yang sebenarnya. Sebagaimana semua permulaan seruan para Nabi dan Rasul kepada ummat mereka dahulu. Seruan mentauhidkan Allah swt, membina kembali kekuatan ukhuwah dan semua asas-asas kehidupan ummah. Sebab itu ulama`-ulama` terdahulu yang sedar mereka enggan menghimpunkan angka-angka `0` jika banyak mana sekalipun didarabkan `0` = 0 hakikatnya. Buletin al-Hadharah Bil 11

Golongan ini masih percaya untuk mengembalikan semua kehebatan serta kegemilangan Islam yang telah sirna itu dengan mengambil terlebih dahulu politik atau pemerintahan ummat ke tangan mereka sedangkan kuasa pemerintahan Khilafah Othmaniyyah yang hilang di awal kurun ini adalah yang terakhir sekali jatuh dan terlepas. Kekuasaan Islam yang terlepas atau jatuh tersebut bukan seperti benda atau barangan yang boleh kita pungut semula begitu sahaja kerana untuk mengembalikan semula kekuasaannya itu perlulah mengikut peraturan fitrahnya kembali `back to the starting point`.Lihat kembali, susun semula bagaimana Nabi saw, generasi awalan asaskan perjuangan sehingga dinikmati ummat beribu tahun lamanya. Barulah ketentuan Allah swt mengkehendaki Khilafah Othmaniyyah itu jatuh sebagai pengajaran dan iktibar bagi ummat.

Maaf atas keterbatasan ruang dan insyaAllah saya akan sambung semula perbincangan ini pada keluaran seterusnya. Dari Ibnu Ramadhan. “qulil haq walau kana murron“

-katakanlah kebenaran itu walaupun ianya pahit-

Diterbitkan oleh: Penerbitan Sanaabel No 8A, Kg Permatang Saga, Pinang Tunggal 13200 Kepala Batas, Seberang Perai Utara, P.Pinang M`sia. Tel:016 4282156 email: p.sanaabel@gmail.com atau layari blog kami: http://sanaabel.blogspot.com/

WACANA ILMUAN:

Saya rasa tak ada apa yang perlu saya jawab kerana telah saya sentuh dalam ulasan saya yang lepas, point sama saja. Saudara kita masih menggunakan terma yang sama, sapa yang berminat lihat dalam komen-komen saya yang lepas
Pandangan anda dihargai

Hasrat Shahruddin tanding bebas
tidak tercapai…
Malaysiakini
3 Oktober 2009

Hasrat Shahruddin Abdul Hamid untuk bertanding sebagai calon bebas dalam pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang, hari ini tidak kesampaian.

Beliau memasuki pusat penamaan calon di pejabat perbandaran Port Dickson untuk menyerahkan pencalonannya.

Bagaimanapun, tidak lama kemudian, beliau keluar dari pusat penamaan calon selepas mendapati penyokongnya bukan dari Bagan Pinang. Semasa meninggalkan dewan itu, Shahruddin memberitahu pemberita yang beliau sedang mencari seorang penyokong dari kawasan DUN itu untuk menyokong pencalonannya.

Shahruddin tidak muncul lagi selepas itu.

Wacana Ilmuan:

Ada juga dalam dunia ni orang macam ni, eh eh eh…

Pandangan anda dihargai

Issunya, Negara & Kepimpinan Islam Bukan Mengkufurkan

BULETIN الحضارة~*BIL:69/Syawal 1430

AL–HADHARAH

………………………Bila saya mengatakan kerajaan yang ada sekarang bukan sebuah kerajaan Islam adalah merujuk kepada sistem yang terpakai dalam pemerintahannya bukan diri individu-individu tersebut samada PM atau Agung serta kabinetnya. Saya bersetuju dengan komen saudara kita pensyarah di Bangi, kita tidak boleh mudah mengkafirkan saudara sesama Islam semudah meminum secawan kopi. Cuba baca betul-betul, saya pun tidak kafirkan orang Islam, selagi zahirnya mengucap 2 kalimah syahadah dan dia mengaku Islam tidak melakukan perbuatan syirik. Soal mereka tidak melaksanakan perintah-perintah Allah swt seperti solat dan undang-undang itu terpulang kepada diri masing-masing samada kejahilan, kelemahan, malas, tak sedar, masih jadi `hamba orang putih` atau memang dia tahu kata salah tapi sengaja tak mau juga, itu semua urusan mereka sendiri dengan Allah swt. Darah mereka tetap haram kita tumpahkan, saya menolak perjuangan cara Osama Ben Laden. Kita yang dah mengaku Islam insyaAllah faham pula, teruskan kerja kita.

Dan saya suka untuk menambah serta mengulangi lagi di sini bahawa sistem demokrasi yang terpakai di Malaysia atau di mana-mana pun dalam dunia ini bukanlah sistem Islam (sistem kafir). Kita tidak pula boleh mengatakan sistem itu berasal atau sebahagian dari ajaran Islam. Jika ada gerakan Islam seperti Ikhwan menyertai pilihanraya hanyalah mengambil peluang menyampaikan dakwah dalam ruang demokrasi sahaja. Kepada seorang Ustaz yang mengecil-ngecilkan perjuangan Ikhwan di Mesir hingga sanggup pula nak bawa saya pi melawat Qairo untuk buktikan kegagalan mereka di sana berbanding PAS yang `berjaya` di sini, saya ucap terimakasih kepada beliau. …. Begitu juga Kelantan dan Kedah hanya negeri ummat Islam bukan lagi negeri atau wilayah Islam. Dalam konteks ini kedudukan PAS dan UMNO, 2 x 5 saja, masih bergayut dan mengharapkan ehsan berhala demokrasi.

Ada yang mempertahankan bahawa PAS berbeza dengan UMNO dari sudut dasar parti masing-masing berbeza. PAS dikatakan berdasarkan Islam dan termaktub dalam buku perlembagaannya. ……………………………………………………………………………………………………………………..

Seterusnya kepada penganut sekular Artatuk yang mengisytiharkan peperangan terhadap golongan seperti saya, saya nak bagi tau jika kamu berperang dengan saya, tidak ada masalah… , ………..

-katakanlah kebenaran itu walaupun ianya pahit-

Wacana Ilmuan:

Salam alaikum.
Dengan penuh rasa rendah diri saya sekali lagi menghantar komen, saya rasa sayalah pensyarah di Bangi yang tuan maksudkan.

Nampaknya kita ada titik persefahaman.

Pertama: Kita sepakat bahawa negara Malaysia tidak mengamalkan perlaksanaan undang-undang Islam sepenuhnya.

Kedua: Perdana Menteri Malaysia dan Agong adalah muslim dan tidak dipertikaikan keislaman mereka.

Dalam masa yang sama kita ada titik perbezaan. Tuan menganggap demokrasi adalah sistem taghut yang bila diamalkan negara akan menjadi negara bukan Islam.

Disini saya berselisih dengan saudara. Saya tidak menganggap demokrasi yang diamalkan di Malaysia sebagai satu yang bercanggah dengan Islam dan disifatkan sebagai kufur. Disebabkan tuan medakwa ianya sistem kufur maka bolehkah tuan bagikan hujah-hujah tentang kekufuran demokrasi yang di amalkan di Malaysia.?

Adalah tidak cukup dengan hanya sesuatu yang datang dari orang bukan Islam terus dianggap salah atau kufur. Ini kerana persoalan pemerintahan adalah bukan dari perkara yang melibatkan hubungan dengan Allah secara terus atau tidak termasuk dalam amalan yang diistilahkan oleh ulamak sebagai perkara ibadat.

Contohnya orang Islam membentuk pasukan bolasepak sama dengan sistem yang diasaskan oleh orang bukan Islam, bahkan sukan itu sendiri bukan dari orang Islam.

Mungkin contoh itu tidak menggembirakan saudara kerana pemerintahan berbeza dengan sukan. Oleh itu contoh kedua ialah orang-orang Islam menaiki kenderaan moden yang dibina di barat bukan Islam. Begitu juga dengan sistem pendidikan.

Mekanisma memerintah negara tidak diterangkan dengan terperinci oleh Rasulullah kerana ianya termasuk dalam perkara yang boleh berubah dan mengikut peredaran zaman.

Sebab itulah perlantikan Khulafa’ al Rasyidin sendiri menggunakan berbagai teknik. Ingin juga saya jelaskan bahawa kerajaan Othmaniah yang tuan katakan Khalifah Islam tu (saya pun kata camtu) adalah pemerintahan keluarga. Keluarga Othman. Bukan begitu? Bila masa Khulafa’ al Rasyidin bina negara berdasarkan pemerintahan keluarga? Tapi kerajaan Othmaniah masih dianggap kerajaan Islam.

Sekali lagi saya minta maaf dengan komen yang panjang ini, tapi sebelum beredar ingin saya nasihatkan saudara supaya tidak menggunakan kenyataan umum yang mengelirukan. Seperti:

“Akhirnya kepada yang dok melilau berpusing-pusing tak jumpa pintu hanya nampak tingkap sahaja, lalu terpa masuk juga walaupun hanya jendela jamban dan lubang-lubang wap najis, bagaimana nak menegakkan kembali Negara Islam seperti di Madinah zaman Rasullullah saw? Dengan lafaz “Bismillahirahmanirahim” Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Pengasih, pintunya ialah apabila kita membina kembali Hadharah Islamiyyah di tempat atau kedudukan kita masing-masing sebagai individu muslim, bapa muslim, ibu-ibu muslimah, pemuda dan pemudi muslim, anak-anak dan pelajar muslim dan sebagainya.”
Pandangan anda dihargai

Sedikit Teguran

BULETIN الحضارة~*BIL:64/Ramadhan 1430

A L – H A D H A R A H
…Nabi Muhammad adalah keturunan bangsawan Quraisy, qabilah yang dihormati dan kebanyakannya adalah `ahli parlimen Mekah` ketika itu (Darul Nadwah). Tidak hairanlah Nabi saw telah ditawarkan oleh pihak kerajaan musyrikeen Mekah melalui `Speaker Parlimen` atau orang yang paling berkuasa dalam kerajaan Mekah untuk menjadi Raja atau `Prime Minister` tetapi Junjungan Rasul menolaknya dengan hujah atau alasan yang begitu popular yang kita selalu dengarnya “Jika sekiranya matahari diletakkan di sebelah tangan kananku dan bulan di tangan kiriku supaya aku meninggalkan akan perkara ini (perjuangan Islam) nescaya tidak akan aku meninggalkannya”

Kenapa Rasul saw menolaknya…adakah ketika itu Nabi saw tak tahu bersiasah atau berpolitik ? Ini satu persoalan yang para ulama` muhkhlisin kena bincangkan semula. Saya bukanlah seorang ulama`, tetapi sementara menunggu para ulama` bangun dari bilik peraduan atau menungan masing-masing saya lontar sajalah untuk perbincangan saudara ummah semua. Jika salah-silap kat mana-mana pun tanggungjawab mereka yang berilmulah untuk memperbetulkan ummah termasuk saya.

Jika ikut logik pemikiran aliran tempurung demokrasi, seperti kebanyakan mereka yang berjuang Islam melalui pilihanraya, inilah peluang keemasan untuk Nabi berdakwah dalam Parlimen an-Nadwah. Seperti PAS hari ini beria-ia benar nak masuk parlimen untuk berdakwah dalam parlimen sampai seolah-olah tak nampak dah laluan lain. Bukan setakat itu sahaja, malah mereka yakin bila PAS dapat menguasai majoriti 2/3 kata orang sekarang, maka akan dapatlah Negara Islam `impian PAS` itu terlaksana. Mudah-mudahan PAS tak bermimpi di siang hari…Yang jelas Nabi Muhammad saw menolak cara berfikir dan bertindak sebegitu bagi menegakkan sebuah Daulah atau Hadharah Islamiyyah yang bersifat negara...
http://sanaabel.blogspot.com/

Wacana Ilmuan:

Kata-kata saudara di atas amat menarik perhatian saya. Ini kerana saudara mengaku bukan seorang ulamak tetapi cuba mengupas satu persoalan besar dalam agama.

Adalah tidak adil jika saudara mengupas satu perkara sensitif agama hanya atas alasan para ulamak tidak berbuat demikian. Sebenarnya tuduhan tersebut adalah satu yang tidak benar terhadap ulamak kerana berbagai usaha dakwah telah dilakukan, jika dikatakan ianya perlu ditingkatkan maka ianya lebih tepat.

Tindakan seorang yang bukan ulamak tetapi cuba mengupas isu-isu agama adalah satu percubaan yang membahayakan diri saudara dan masyarakat.

Bahaya pertama berlaku apabila saudara terdedah kepada kesilapan-kesilapan yang besar yang tidak sepatutnya dilakukan sewaktu mengupas isu penting. Memang seseorang mujtahid bila berijtihad dikira mendapat pahala walaupun mereka tersilap, tapi jika yang tersalah ialah seseorang yang mencerobohi ruang yang tidak dikuasainya maka ianya bukan kesalahan yang dimaafkan.

Bahaya kedua pula dipikul oleh masyrakat apabila orang yang jahil tentang perkara ugama cuba mengupas isu-isu agama dan menganalisa sesuatu polemik dengan berbekalkan semangat yang menyala-nya tapi tidak disuluh dengan kaedah dan panduan analisa yang ada dalam syariah.

Pengakuan saudara bahawa saudara bukanlah seorang yang ahli dalam agama memang dapat saya tanggapi apabila saudara tidk dapat memahami mengapa nabi Muhammad s.a.w menolak kuasa yang diberikan oleh orang-orang Quraish.

Dari tulisan saudara, saya dapat fahami bahawa saudara tidak dapat membezakan antara kerajaan Quraish dan kerajaan sekarang. Mungkin tidak keterlaluan jika saya simpulkan bahawa saudara terkeliru lalu membuat keputusan bahawa kerajaan sekarang sama kufurnya dengan kerajaan Quraish.

Bagaimana boleh disamakan kerajaan Quraish yang menolak asas-asas tauhid, menolak keimanan kepada Allah dan rasulnya dengan kerajaan umat Islam yang mengamalkan demokrasi.

Saudara, perbuatan mengkufurkan seseorang dan kumpulan memerlukan pertimbangan yang tidak semudah menghirup segelas kopi bersama kawan-kawan. Ianya satu amanah yang memerlukan kepandaian, ilmu, kajian dan pengkhususan. Tindakan mengkafirkan atau menyesatkan ini adalah satu gelombang yang telah dilalui oleh gerakan Islam dan menjadi sejarah yang perlu dijadikan iktibar.

Dr Yusuf Qardawi yang saudara petik kata-katanya menolak perbuatan mengkufurkan orang-orang yang mengaku Islam secara mudah. Beliau juga telah menyataan bahawa jika ianya dilakukan oleh gerakan Islam suatu ketika dulu, maka kesalahan itu tidak perlu diulangi.

Yusuf Qardawi menjelaskan dengan panjang lebar dalam kitabnya Fatawa Muasirah bahwa Ahlu Sunnah wal Jamaah tidak mengkafirkan golongan orang yang mengaku Islam.

Yusuf Qardawi juga telah menyatakan bahawa tindakan Sayed Qutub yang mengkafirkan pemerintah zalim dizamannya perlu diperbetulkan.

Saudara, jika saudara diawal tulisan telah mengaku bukan seorang yang arif,maka tinggalkanlah perkra ini untuk ditangani oleh ulamak yang berkemampuan. Buatlah kerja-kerja yang diyakini berada dalam bidang saudara mudah-mudahan sumbangan membangunkan Islam itu akan menjadi satu amal soleh yang diterima oleh Allah, Amin.

Pandangan anda dihargai