Tabligh Sesat? (4 )

جماعة التبليغ والدعوة.. المنطلقات والأدوار (دراسة)

جماعة التبليغ انطلقت من الهند لتنتشر في جميع أنحاء العال
جماعة التبليغ انطلقت من الهند لتنتشر
في جميع أنحاء العال


ففيما يتعلق بمنهج الجماعة يقول جعفر: “منهج الجماعة بصفة عامة لا يهتم كثيرًا بالمسائل العلمية أو التنظيرية، إنما يهدف إلى تربية الفرد على الذكر والصلاة والسلوكيات والأخلاق الإسلامية، أما في العلم فالتقليد وعدم الاجتهاد وسؤال العلماء، حيث الاهتمام الأول والرئيسي لجماعة التبليغ هو إصلاح المجال الخاص (صلاح الفرد وأسرته)، ولا تولي المجال العام اهتمامًا يذكر، أما المجتمع المحلي فهو مجال الدعوة وبيئتها ومطلوب من أفراده أن ينضم إليها ويعمل معها”.

تتعرض دراسة “جماعة التبليغ والدعوة” لظروف نشأة جماعة التبليغ والدعوة في شبه القارة الهندية على يد محمد إلياس بن محمد إسماعيل الكاندهلوي؛ وصولا إلى انتشارها في جميع أنحاء العالم العربي والإسلامي بجانب أوروبا وأمريكا.

وترصد الدراسة، التي أعدها هشام جعفر الباحث السياسي، خصائص الجماعة ومنهجها الدعوي وأفكارها ومواقفها الأساسية بجانب إيضاح رؤيتها للإصلاح والتغيير. ونشرت هذه الدراسة في كتاب المسبار الشهري رقم 36 حول جماعة التبليغ والدعوة الصادر عن مركز المسبار للدراسات والبحوث.

وعن الجماعة في القرن العشرين يقول الباحث: إن الجماعة ظلت “أسيرة النشأة الأولى طوال القرن العشرين، فلم نلحظ أي تجديد يذكر في الأهداف والوسائل أو طريقة العمل والتربية، وإن كان قد حدث تأثير وتأثر بالبيئة المحيطة بها خاصة أنها اتسمت بالانتشار والامتداد الجغرافي في أصقاع كثيرة من الأرض، كما حدث تفاعل أيضًا بين الجماعة وبين الجماعات الإسلامية الأخرى خاصة أنه كانت هناك انتقادات عدة قد وجهت لجماعة التبليغ من هذه الجماعات”.

وبخصوص رؤية الجماعة للإصلاح والتغيير يشير الباحث إلى أنها ترى أن “إنشاء المجتمع الإسلامي يتم عن طريق إصلاح الفرد بالصورة وعلى الكيفية التي تراها، وهي في طريقها لذلك لا تتعرض على الإطلاق لفكرة إزالة المنكر أو أمور السياسة وأنظمة الحكم؛ لما قد يسببه ذلك من عراقيل شتى في طريق دعوتها”.

ويرى الباحث أن أعضاء الجماعة هم “دعاة الخطوة الأولى، وهي نقل المسلم من بيئة الغفلة إلى بيئة الذكر، ومن المعصية إلى الطاعة، وهي تنجح إلى حد بعيد في التأثير في بعض الأفراد، وتغيير سلوكياتهم، وقد أدى هذا الدور أو تلك الوظيفة إلى أدوار ووظائف متعددة في بيئات مختلفة: ففي البيئة العربية لاحظ الباحث أن الجماعة تلعب أدوارًا متعددة إزاء الجماعات الإسلامية الأخرى بالإضافة إلى العمل الإسلامي عامة، فدور الجماعة في إصلاح الفرد يعد جزءا مهمًّا وضروريًّا لعمل الجماعات الإسلامية الأخرى.

أما عن دور الجماعة في البيئة الغربية فيقول جعفر: إن الجماعة “لعبت أدوارًا ومهامَّ ووظائف أخرى للجماعة المسلمة… فهم يستفيدون عادة من حلم الدول الغربية التي ترى فيهم قوى محافظة تكفل السلام الاجتماعي وتضمنه للمدى القصي

Wacana Ilmuan

Dalam entry lepas saya telah menerangkan bahawa jamaah tabligh bukanlah kumpulan sesat tetapi saya istilahkan dengan kelemaan, sehubungan dengan itu ada diantara sahabat yang mengatakan bahawa kata-kata itu tidak berlandaskan kajian, apa yang dapat saya katakan ialah pengalaman saya semenjak disekolah sehingga sekarang sudah cukup untuk dijadiksn hujjjah terhadap pandangan saya. namun demikian sayya nyatakan disini sebahagian daripada kajian yang telah dibuat untuk tatapan sahabat.

Pandangan anda dihargai

Jemaah Tabligh Sesat? (3)

Dalam entry lepas sya telah menyebut bahawa Gerakan Tabligh bukanlah kumpulan sesat tetapi saya menganggap kesilapan yang ada dan dilakukan adalah kelemahan yang boleh dan patut diperbaiki.

Namun demikian ada juga sahabat pembaca yang nampaknya kurang senang dengan istilah ‘kelemahan’. Lalu ada beberapa persoalan diajukan kepada saya . Soalan-soalan itu menarik perhatian saya dan saya memilih untuk membincangkannya dalam entry ini, saya tidak menjawabnya dalam ruangan komen.

Sebelum menjawab soalan dan komen , saya mahu katakan bahawa dari satu sudut ,menegur memangnya mudah tetapi yang payahnya ialah menerima teguran apatah lagi mengubah dan melaksanakan cadangan dan teguran. Walaupun begitu, ini tidak bermakna sifat mengkritik, menegur dan mencadangkan perlu dihapuskan dalam hidup kita, bahkan sifat ini penting sekali bagi menjamin berterusannya penambah baikan terhadap apa sahaja yang kita lakukan.

Syarikat-syarikat perniagaan melihat teguran dan cadangan sebagai sesuatu yang amat berharga untuk syarikat mereka lalu mereka menyediakan kemudahan untuk menyampai menyalur dan memproses setiap kritikan dan cadangan.

Antara jawapan yag saya terima ialah:

“nak tanya ustaz pernah keluar ke? 3 hari? 40 hari? 4 bulan?”

memang kalau saya bercakap dan berbincang dengn ahli kumpulan ini, mereka akan mengajukan persoalan ini, apa yang saya dapat faham ialah kalau anda tidak keluar maka anda jangan komen. Tapi hakikatnya saya sendiri pernah terlibat semasa diluar negara bahkan saya menjadi penceramah selepas solat maghrib, disebabkan saya tidak mengulang-ulang perkara yang sama maka ahli yang hadir ada yang tidak senang hati.

Antara komen yang menarik ialah tentang kritikan saya terhadap penggunaan cerita-cerita yang saya anggap dongengan.

Sahabat pembaca menjawab:

p/s kalau burung tak mukallaf nape ada citer pasal burung hud-hud yang membawa kepada dakwah nabi sulaiman ke ratu saba’

Jawapan saya ialah:
Persoalan burung hud-hud tak jadi masaalah, kerana ianya diceritakan oleh alquran. Quran menceritakan bahawa bahawa burung hud-hud membawa perkhabaran kepada nabi Sulaiman, bukannya burung hud-hud pergi berdakwah. Dia hanya menceritakan apa yang dia lihat. Dapat berinteraksi dengan binatang adalah mukjizat nabi Sulaiman.

Sahabat pembaca menyatakan:

satu lagi :
hadith riwayat Ibn Hatim, dari A’isyah ra. bahawa Rasulullah :saw bersabda :

“Sesungguhnya Ibrahim tatkala dicampakkan kedalam api, semua binatang yang melata dimuka bumi ini cuba memadamkan api, kecuali cicak, kerana sesungguhnya dia (cicak) meniupkan api keatas Nabi Ibrahim…” [Lihat juga Tafsir al-Munir, Wahbah al-Zuhaili, 9/93].

boleh gak bukak web kerajaan ni:
http://ii.islam.gov.my/hadith/hadith1.asp?keyID=1322

Kategori : AKIDAH Akhlak
Tajuk :
Penjahat Kecil
Hadith :
Dari Amir bin Saad dari bapanya (Saad bin Abi Waqas) r.a katanya:”Sesungguhnya nabi s.a.w telah memerintahkan supaya membunuh cicak dan baginda menamakannya ‘si penjahat kecil’.

(Muslim)

Jawapan saya ialah:

Dalam komen saya, saya tidak menyatakan cerita cicak tetapi saya menyatakan cerita burung dizaman nabi Ibrahim dalam versi penceramah yang menggambarkan bahawa binatang memadamkan api yang disediakan untuk membakar nabi Ibrahim.

Saya mengkritik penceritaan ini yang menggambarkan seolah-olah binatang adalah mukallaf. Memang hadis diatas menceritakan tentang cicak. Namun demikian hadis cicak yang membantu untuk menyalakan api bagi nabi Ibrahim adalah hadis sahih dalam sahih bukhari dan Muslim.

Namun demikian hadis ini mempunyai beberapa masaalah yang perlu difahami lebih lanjut. Insyaallah saya akan kupas dalam entry akan datang.

Gerakan Tabligh Sesat? (2)

Dalam entry lepas saya telah menjelaskan saya lebih suka menggunakan istilah ‘kelemahan’ bukan menggunakan istilah sesat. Saya juga telah menerangkan beberapa contoh kelemahan yang dapat saya ketahui melalui program yang dianjurkan oleh kumpulan ini.

Istilah sesat bagi saya lebih sesuai digunakan bagi kumpulan yang mempunyai penyelewengan dalam perkara akidah yang melibatkan dasar yang disepakati seperti ajarah Ayah Pin, Encik Qahar dan Arqam.

Antara kelemahan jemaah Tabligh ialah:

1-Jemaah Tabligh tidak menggunakan pendekatan yang ilmiah. Banyak menggunakan cerita-cerita rekaan dan cerita yang tidak masuk akal.

Sebenarnya kelemahan ini bukan saja ada dalam Jemaah Tabligh, kelemahan dan kesilapan ini juga sering dilakukan oleh motivator. Ini kerana motivar ramai yang tidak belajar agama, mereka menggunakan cerita yang menarik perhatian dan banyak keadaan menisbahkannya kepada hadis.

Salah satu cerita yang agak popular dalam ceramah tabligh ialah apabila sekumpulan sahabat nabi mahu berperang, sebelum berperang mereka bersugi terlebih dahulu, apabila musuh melihat mereka bersugi, musuh menyangkakan orang Islam memakan kaku, kuatnya orang Islam kayu pun mereka mamah, jom kita cabut lari, musuh pun kalah.

Satu cerita lagi ialah apabila seorang pendakwah yang sangat suka berdakwah dia telah dimakbulkan doanya, satu hari dia berjalan lalu dia terniat nak makan roti bakar, maka jatuhlah roti bakar didepannya tanpa diketahui dari mana datangnya roti itu.

Antara cerita pelik yang dimainkan oleh kumpulan Tabligh dan para motivator ialah cerita burung pipit dan nabi Ibrahim dizaman pemerintahan Namruz. Apabila nabi Ibrhim dibakar maka burung pipit bekerja keras membawa air dengan paruhnya lalu disoal oleh burung-burung lain, pipit menjawab bahawa dia berusaha keras supaya dia tidak ditanya oleh Allah diakhirat nanti.

Cerita ini amat meluas sekali tersebar kerana dicanangkan oleh ustaz-ustaz popular sedangkan ianya hanya kisah Israiliah sahaja. Cerita ini nampak sekali bertentangan dengan dunia realiti kerana burung bukanlah dari jenis makhluk yang mukallaf dan dipertanggungjawabkan oleh Allah untuk menegakkan keadilan dan menentang kebatilan. Bahkan cerita itu melatih umat Islam hidup dalam dunia dongengan.

Sebahagian dari alasan kumpulan Tabligh dan motivator yang menggunakan cerita-cerita ‘agama’ ini ialah tujuan cerita ialah utuk menggalakkan kebaikan.

Ya memang benar cerita-cerita tidak masuk akan akan menggalakkan orang dan memberi motivasi dalam jangkamasa pendek, tetapi islam tidak memerlukan usaha yang tidak bersih untuk menegakkan ajarannya. Dalam jangka masa panjang cerita-cerita itu telah memudaratkan kerana ianya bertentangan dengan qanun sababiah yang diakui oleh Quran.

Jika motivator dan ahli tabligh dapat meningkatkan diri dan mencari alternatif lain yang terdiri daripada cerita-cerita yang benar dan realistik seperti usaha nabi dalam hijrah, usaha dan kesungguhan sahabat dalam peperangan dan siri pembukaan mereka, kegigihan Muhammad al Fatih membuka Turki, cerita-cerita seperti ini lebih realistik dan bersifat positif dalam jangka pendek dan jangka panjang.

Pandangan anda dihargai

Gerakan Tabligh Sesat?

Soalan:
Salam ustaz, ana nak tanya pandangan ustaz tentang jemaah Tabligh, ada yang meghukum jemaah ni sesat betulkah?



Wacana Ilmuan:

Saya telahpun membaca laman yang saudara berikan, sebenarnya laman itu merupakan terjemahan kepada laman asal dalam bahasa Arab. Terjemahan itu pula tidak terlalu baik sehinggakan payah juga nak faham.

Sebenarnya perkataan jemaah Tabligh sesat memang lama dah diberitahu oleh beberapa orang tokoh seperti Ben Baz, al Albani dan ramai lagi ramai lagi tokoh dari Arab Saudi.

Satu perkara yang saya nak tegaskan di sini ialah bila kita mahu berbincang tentang sesuatu isu, ada baiknya kita membincangkannya mengikut subjeknya, jika kita nak bincang tentang Tabligh, jangan mulakan dengan hukuman terhadap kumpulan. Jika kita membaca tulisan atau mendengar ulasan yang dilakukan dengan cara meletakkan hukuman sebelum menganalisa, maka kita kena faham bahawa hukuman itu bukanlah sesuatu keputusan yang ilmiah.

Ada banyak persoalan yang perlu diketahui sebelum kita menerima kata-kata umum seperti itu. Jika kita bincang pasal Jamaah Tabligh meminta pengikutnya keluar 3,7 atau 40 hari, maka apakah ianya satu bidah yang akan membawa kepada status sesat. Kita kena tahu jika sesat, maka mana satukah ajaran jemaah itu yang dianggap sesat?

Selepas dikenal pasti, maka kita perlu pula menganalisa apakah perbuatan tersebut termasuk dalam perkara pokok yang mengakibatkan seseorang dihukum sesat. Atau ianya satu kesalahan yang bersifat kesalahan biasa yang tidak melibatkan persoalan asas akidah.

Sebenarnya teknik ini boleh juga dilakukan ketika menilai hukuman yang dijatuhkan terhadap mana-mana individu atau kumpulan. Kesilapan melabel sesuatu kumpulan dengan sesat dengan sewenang-wenangnya adalah satu trend yang tidak baik dan perlu dijauhi. Memang tidak dapat dinafikan bahawa memang ajaran sesat ada disebarkan dalam masyarakat tapi banyak kesalahan jua yang dinamakan kesalahan ijtihadi.

Dalam kes jemaah Tabligh, memang jemaah ini banyak kelemahan, antara yang saya dapat sebut secara rengkas ialah:

1-Jemaah Tabligh tidak menggunakan pendekatan yang ilmiah. Banyak guna cerita-cerita dan banyak cerita yang tidak masuk akal.
2-Tidak menyaring hadis yan digunakan dengan mengguakan kaedah jarh wa ta’dil
3-Statik dengan uslub yang sama sehingga dianggap tujun. Contohnya mesti keluar dalam hari2 yang tertentu.
4-Memisahkan agama dan dunia
5-Menyempitkan makna ibadah.
6-Menyempitkan ruang lingkup ukhuwah
7-Membesar-besarkan perkara adab dan menganggapnya asas dalam pengamalan agama.
8-Pengajian disampaikan oleh orang yang tidak mendalami pengajian Islam.

Persoalannya apakah kelemahan-kelemahan itu tadi boleh menyebabkan kumpulan ini dinamakan sesat? Kalau dikatakan sesat apakah tahap kesesatan itu? Saya rasa pendekatan menggunakan perkataan sesat kurang sesuai untuk digunakan kepada jemaahTabligh. Yang lebih tepat bagi saya ialah kelemahan.

Oleh itu sebarang kritikan terhadap Jemaah ini mestilah menerangkan kelemahan dan penyelesaiannya, bukan melabelkannya dengan sesat secara umum. Adalah tidak sama menganggotai kumpulan yang sesat dengan menganggotai kumpulan yang banyak kelemahan. Kalau kita bahagikan demikian menunjukkan istilah sesat hanya akan kita gunakan kepada kumpulan yang terseleweng akidah asasnya dan boleh membawa kepada kekufuran.

Melabelkan sesuatu aliran atau individu secara mudah dengan kata-kata sesat sering menjadi pilihan sesetengah pihak bagi memudahkan kerja mereka untuk menolak pandangan yang tidak sehaluan dengan mereka.

Pandangan anda dihargai

Pandangan anda dihargai

Wahabi Sesat? (6)

Nostagia Belajar Tauhid

Sibuk bincang-bincang pasal, Ibnu Taimiah, As’ari, Ilmu Kalam, Falsafah teringat pulak saya kenangan masa belajar sekolah dulu. Saya menghabiskan masa sekolah menengah di SMA Sultan Zainal Abidin, Batu Burok, Kuala Terengganu. Sebagai penuntut aliran Thanawi (istilah masa tu) maka semua buku yang digunakan ialah teks Arab.

Cerita tentang belajar tu telah saya sebutkan sedikit dalam ruangan nostalgia, tapi hari ni saya nak tambah sikit lagi. Ada kaitan dengan belajar tauhid. Syilibus pengajian tauhid di sekolah ialah kitab Jauharatu al Tauhid. Kami telah diajar dengan Akidah aliran As’ari. Banyaklah perbincangan yang agak sukar sebenarnya di terangkan, selain itu, akidah aliran kalam ni banyak membincangkan perkara yang berbentuk teori dan kurang menghubungkan dengan amalan.

Dalam masa yang sama kami belajar juga dengan Tuan Guru Haji Abdul Rahman. kami belajar di Kuala Ibai dan kesana dengan mengayuh basikal. Tuan Guru haji Abdul Rahman mengajarkan kami tauhid jugak, kitab yang digunakan ialah kitab al Tauhid, karangan Muhammad bin Abdul Wahab. Aliran yang berbeza disebelah pagi dan petang.

Mungkin dari sudut kefahaman kami masa tu tak lah berapa mendalam sebab masih budak-budak lagi. Tapi apa yang dapat kami rasakan ialah metod yang diterangkan oleh Muhammad bin Abdul Wahab lebih senang untuk difahami dan boleh applied dalam kehidupan. tak seperti yang diajar disekolah, kami membincangkan tentang tasalsul dan segala macam isu yang berbentuk falsafah. Ustaz yang mengajar kami di sekolah juga bernama Abdul Rahman.

Semasa kami belajar dengan Tuan Guru Hj Abdul Rahman di rumahnya atau di surau berdekatan, ada juga ustaz sekolah kami yang datang mengikuti kelas tersebut, selain kami pelajar thanawi, penuntutnya ialah orang tua-tua.

Selain belajar tauhid di sekolah dan dengan TG Hj Abdul Rahman, kami juga belajar tauhid dari usrah. Semasa kami didedahkan dengan Hasan al Banna, Sayed Qutb, Fathi Yakan, Mustafa Mashur dan ramai lagi aktivis gerakan Islam. Kami belajr tauhid yang mudah. Iaitu tauhid yang dibahagi tiga, uluhiyyah, rububyyah dan asma/sifat.

Kami dapat bandingkan dua metod yang berlainan tapi apa yang menarik dalam pelajaran kami ialah guru-guru kami tidak pernah mengkafir, menfasik dan memurtadkan Imam-imam yang mulia itu. TG Hj Abdul rahman yang mengajarkan kami kitan Tauhid karang Muhammad bin Abdul wahab, dia juga pada hari-hari tertentu mengajarkan kitab al Baijuri syarah Jauharatu Tauhid.

Tidak pernah TG mengeluarkan kata-kata memaki, menghina dan mengkufurkan ulamak-ulamak yang telah silam, sebaliknya perbincangan dilakukan dengan ilmiah, ini pendapat mereka, dan ini pendapat pesaing mereka. Ustaz Abdul rahman di sekolah pun tidak pernah memaki dan mengkufurkan ulamak-ulamak yang bertentangan dengan alirannya.

Apabila saya meningkat ke universiti, saya dapati para ulamak yang menggunakan cara harmoni ialah Dr Yusuf al Qardawi. Beliau mengambil pendekatan tidak melebelkan ulamak silam dengan kekufuran, kefasikan, penghancur islam dan berbagai kutukan. Dr Yusuf mengajarkan adab yang sangat baik iaitu mengupas isu berdasarkan hujjah, dalil dan analisa.

Satu perkara yang patut kita ketahui ialah apabila ada pihak yang menganggap bekas Mufti Mesir, Muhammad Abduh telah kufur kerana beberapa pendapat beliau ketika mentafsirkan ayat Quran, antara orang yang lantang mengutuk Muhammad Abduh ialah Muhammad Qutb, adik Syed Qutb. Dr Yusuf Qardawi membuat kesimpulan yang cukup harmoni, iaitu tidak menghukum ulamak-ulamak terdahulu dengan panggilan kufur dan fasik, sebaliknya menganalisa pendapat mereka dengan ilmu yang benar, jika salah maka ditolak dan jika benar diterima. pendirian inilah yang sepatutnya diambil kerana jika mahu diikuti segala tohmahan itu maka ramai ulamak yang akan dianggap kufur sedangkan mereka telah menjadi benteng Islam semasa zaman mereka.

Alfarabi, al Kindi, al Razi, Ibnu Sina, ibnu Rushd, al Gahazali dan ramai lagi dianggap kufur oleh sebahagian aliran. Ibnu Taimiah, Ibnu Hazm, Daud al Zahiri, Muhammad bin Abdul Wahab, Muhammad Abduh dan ramai lagi dianggap sesat oleh aliran bertentangan pula.

Dr Yusof Qardawi menggunakan mazhab tarjih, penghormatan beliau kepada ulamak-ulamak itu tidak menghalang beliau daripada menjelaskan pendirian beliau dan hasil kajian yang telah dilakukan. Dalam masa yang sama, pertentangan pandangan dan pendapat tidaklah sampai menyebabkan beliau mengkufur dan mengfasikkan ulamak-ulamak itu.

Setelah saya meneliti metod Dr Yusof Qardawi, maka saya katakan bahawa inilah jalan yang paling benar dalam menangani kemelut perbezaan pendapat yang berlaku dalam pemikiran Islam. Jalan ini sahajalah yang dapat membangunkan umah dan meninggikan Islam kerana jalan inilah yang telah dilalui oleh para sahabat baginda s.a.w. yang mulia.

Pandangan anda dihargai

Wahabi Sesat? (5)

Kita telah lihat beberapa contoh yang sempat saya utarakan menerangkan pendirian Ibnu Taimiah dalam fekah dan akidah satu lagi bidang pemikiran yang menjadi polemik adalah:
Ilmu Falsafah: Falsafah asalnya ilmu yang berkembang pesat di Greek.

Setelah Islam tersebar ke negara Irak, Iran dan sekitarnya, umat Islam mula terdedah dengan pemikiran falsafah. Pemikiran falsafah terus menerus memasuki pemikiran umat Islam sehinggalah memasuki ilmu-ilmu Islam penting seperti Usul Fiqh, Akidah dan Tasawuf.

Para ulamak bersalahan pendapat dalam menggunakan Ilmu Falsafah dalam memahami agama, ada yang menganggap ilmu falsafah adalah wajib dipelajari kerana mereka beranggapan falsafah adalah alat untuk sampai kepada kebenaran. Sebahagian ulamak pula beranggapan bahawa falsafah haram dipelajari. Sementara sebahagian ulamak menganggap falsafah boleh dipelajari bagi menolak kekeliruan dan menentang kekufuran yang ditimbulkan dengan menggunakan falsafah.

Ibnu Taimiah beranggapan bahawa ilmu falsafah adalah ilmu yang baik dipelajari tapi bukan dalam bidang mengenal agama. Ibnu Taimiah menolak kumpulan sufi yang tasawufnya menggunakan ilmu falsafah. Ibnu Taimiah juga menolak Falsafah Dalam Akidah.

Untuk pengetahuan kita antara ulamak yang berpendapat ilmu Falsafah boleh dipelajari untuk menggunakannya dalam menolak pemikiran sesat ahli falsafah ialah imam Ghazali. Beliau menulis buku beliau yang terkenal iaitu Tahafut al falasifah.

Ulamak yang mengganggap Ilmu Falsafah adalah ilmu yang baik dan perlu dipelajari ialah Imam Ibnu Rushd. Dia menulis buku menolak pemikiran Ghazali yang banyak menyerang ahli falsafah. Buku itu bernama Tahafu al Tahafut. Imam ghazali bagaimanapun menulis buku usul fiqh beliau yang terkenal ‘Mustasfa’ dengan menggunakan pemikiran falsafah.

Menolak pemikiran falsafah dan menerimanya bukan sesuatu yang terlalu mudah untuk dihukumkan sesat. Sekiranya Ibnu Taimiah dihukumkan sesat kerana menganggap Falsafah adalah ilmu yang telah merosakkan umat Islam, maka apa yang akan dikatakan kepada generasi awal yang membawa Islam sedangkan ilmu Falsafah belum lagi diketahui oleh masyarakat Islam awal.

Oleh itu tidak layak sama sekali untuk menghukumkan sesat terhadap Ibnu Taimiah kerana pendirian beliau. Apa yang boleh dibincangkan ialah apakah yang lebih tepat? menggunakan Falsafah atau tidak. Perbincangan ini melibatkan perbincangan terperinci dalam bidang yang memerlukan kita memahami terlebih dahulu secara mendalam asas-asas ilmu itu sendiri.

Secara umumnya saya katakan bahawa banyak perbincangan falsafah yang melibatkan ketuhanan sedangkan seorang muslim tidak dituntut untuk memikirkannya, contohnya wajibkah Allah melakukan perkara yang baik? Perbincangan seperti ini tidak diperlukan oleh masyarakat moden yang telah jauh dari ilmu falsafah.

Namun demikian menghukumkan sesat kepada ulamak yang menerima ilmu ini sebagai laras pemikiran mereka juga adalah satu yang tidak dapat diterima secara mudah. Ibnu Rushd yang merupakan antara ulamak yang mahir dalam syariah dan falsafah mengandungi pemikiran yang bersifat benar dan memperjuangkan kebenaran yang berpaksikan kepada quran dan sunah.

Saya berharap benar supaya polemik seperti ini dibincangkan dengan ilmiah bukan untuk menjatuhkan hukuman sesat pada saat ianya mula disebut. Polemik seperti ini layak dibincangkan diuniversiti, bukan dihidangkan kepada orang kebanyakan yang tak tahup un bahawa subjek akidah mempunyai ruang ijtihad dan kajian. Bagaimana pula mahu membincangan masaalah yang lebih mendalam?

Pandangan anda dihargai

Wahabi Sesat? (4)

Kita telah lihat bagaimana perselisihan dalam hukum hakam fekah cabang telah membawa kepada tuduhan sesat. Saya sengaja mengulasnya secara umum kerana perbahasan terperinci telah dimuatkan dalam kitab-kitab para ulamak. Dan telah dipelajari semenjak zaman berzaman. Yang menjadi masaalah bukan ianya tidak diketahui tapi sebab sebenar ialah percubaan untuk memenangkan kumpulan masing-masing.

2-Bidang Akidah:
Jika apa yang saya nyatakan dalam bab fekah adalah hukum cabang syariat, maka macam mana pula pertikaian dalam bab akidah? Akidah adalah asas agama dan terasnya, jika akidah dah terpesong maka sesatlah jawabnya. Inilah kata-kata yang biasa kita dengar dalam mengupas isu akidah.

Sebelum saya pergi lebih lanjut, saya nak jelaskan sikit bahawa, tidak semua perbincangan ulamak dalam bab akidah adalah asas akidah yang bersifat teras, antara benar dan sesat. Untuk pengetahuan kita, perbincangan dalam bab akidah juga sama macam perbincangan dalam bab fekah. Dalam erti kata lain, bab akidah pun ada asasnya dan ada pula cabangnya. Yang disepakati ialah hukum akidah yang dasar, dan dalam bab cabang ulamak akan berselisih pendapat.

Sebelum saya menunjukkan apakah perkara asas dan apakah perkara cabang, maka saya ingin memberitahu bahawa perkara asas dan cabang itu dapat diketahui dengan melihat apakah ianya sabit dengan nas qatie atau zanni.

Kalau ianya sabit dengan nas qatie subut dan dalalah maka ianya termasuk dalam perkara pokok, kalau ianya sabit dengan nas zanni maka ianya perkara cabang. Ok, kerja nak tahu ni bukan kerja orang awam, ini kerja orang bidang syariah.(yang berkebolehan le, ramai juga bidang syariah tapi tak tau qatie zanni, yang tu orang awam lah namanya)

Setelah kita faham teori tu maka mari cuba kita tengok satu persoalan dalam bab akidah yang menjadi perselisihan antara kumpulan Wahabi dan Kumpulan Asy’ari ni.

Antara polemik akidah dua kumpulan ini ialah persoalan ayat quran yang menerangkan sifat Allah. Bagaimana memahami ayat-ayat tersebut. Bila Allah menyatakan ‘Yadullah’ yang bermaksud tangan Allah, maka apakah yang perlu difahami dengan ‘tangan Allah’. Kedua-dua sepakat mengatakan Allah tidak sama dengan makhluk kerana firman Allah ‘laisa kamislihi syai’ iaitu tiada sesuatu yang menyerupai Allah.

Pihak Wahabi yang dikatakan sesat ini menganggap ayat-ayat sedemikian tidak perlu ditafsirkan dengan makna lain. Terserahlah makna tangan Allah itu kepada ilmu Allah. Apa yang mereka katakan ialah tangan itu adalah tangan tetapi bukan tangan yang digambarkan oleh manusia. Sifat yang layak bagi Allah. Akibat berkefahaman demikian kumpulan ini dianggap ‘mujassimin’ oleh aliran yang satu lagi. Mujassimin maksudnya orang yang menjisimkan Allah, sedangkan jisim itu sifat makhluk dan mahasuci Allah dari menyerupai makhluk.

Pihak kedua pula memahami ayat ‘tangan’ tadi dengan cara takwil. Apa maksud takwil? Iaitu memahami makna tangan dengan maksud lain. Mereka mentafsirkan makna tangan dengan maksud kuasa. Bila ayat quran bermaksud ‘tangan Allah diatas tangan mereka’ maka mereka faham ayat ini bermaksud ‘kuasa Allah mengatasi kuasa mereka’.

Persoalannya sekarang manakah pihak yang benar dan manakah pula pihak yang sesat kerana perbincangan ini melibatkan bidang akidah? Maka jawapannya ialah bidang ini tidak melibatkan asas akidah. Maka jawapan yang dicari bukanlah antara yang benar dan sesat. Yang dicari ialah manakah yang lebih tepat. Yang tidak tepat juga benar. Atau apakah kedua-duanya adalah benar dan tepat.

Mengapa dengan mudah saya menghukumkan persoalan ini bukan dasar akidah sedangan kumpulan yang bertelagah menyesatkan pesaing masing-masing? Jawapannya ialah kerana :

1-Kedua-dua pihak mengakui ayat yang dibincangkan adalah ayat quran

2-Mereka mengakui bahawa Allah tidak menyerupai makhluk dengan firman Allah ‘laisa kamislihi syai’. Maksudnya ‘tiada suatupun yang menyerupaiNya’.

3-Kedua-dua pihak masih menggunakan teknik pentafsiran nas quran yang tidak bertentangan dengan kaedah bahasa arab. Bahasa Arab sememangnya boleh difahami dengan dua bentuk iaitu maknanya yang zahir atau kiasan. Apakah ‘tangan’ dalam ayat quran tadi membawa maksud zahir atau membawa maksud kiasan? Kedua-dua kefahaman itu tidak bertentangan dengan kaedah bahasa Arab.

Bila ianya tidak bertentangan maka kedua-dua aliran itu tadi boleh diterima oleh syariat dan tidak dianggap sesat. Inilah yang dikatakan nas yang zanni atau kabur. Nas menyebut sesuatu tetapi benda yang disebut mengandungi lebih daripada satu makna, makna-makna itu pula tidak bertentangan dengan asas bahasa Arab. Ha, sekarang kita telah faham apa maksud nas yang kabur.

Tidak menjadi kesalahan kepada kedua-dua pihak untuk berpolemik tetapi selagimana nas yang menjadi rujukan adalah nas yang kabur, maka polemik mereka tidak berkisar antara kumpulan sesat atau benar tetapi hanya bersifat mencari maksud yang lebih tepat, tidak lebih dari itu.

Sekarang jelaslah kepada kita betapa besarnya nafsu orang yang mengatakan kumpulan wahabi sesat kerana tidak mentakwilkan ayat quran atau dinamakan mujassim. Kita juga berjumpa dengan orang aliran wahabi yang mengkufurkan orang yang mentakwilkan ayat tadi dengan tuduhan muattil. Iaitu orang yang telah membatalkan maksud quran. Kedua-dua tuduhan itu telah kita lihat, tidak lain dan tidak bukan hanyalah perbalahan untuk memuaskan nafsu sahaja.

Pada hari Sabtu 7/11/09 Utusan Malaysia menyiarkan satu tulisan yang memuatkan hujjah kesesatan Wahabi kerana mereka membahagikan tauhid kepada tiga jenis dan menolak metod sifat 20. Ok, Ibnu Taimiah yang telah membahagikan tauhid kepada tiga bahagian iaitu uluiah,rububiah dan asma/sifat. Metod terdahulu mempelajari tauhid dengan menggunakan kaedah sifat 20.

Kumpulan wahabi menolak metod bukan menolak maklumat. Salah satu perbincangan sifat dua puluh ialah wujud iaitu Allah itu wujud. Kalau tolak Allah itu wujud maka tak payah banyak cakap memang kafirlah. Masaalah sekarang ialah yang ditolak bukan sifat wujud tapi yang ditolak ialah metod membahagikan sifat kepada 20. Mengapa mereka tolak? Ini kerana mereka membahagikan tauhid kepada 3 bahagian. Perbalahan sebenar adalah perbalahan tentang bagaimana mempelajari tauhid dan mengajarkannya kepada manusia. Saya tidak faham mengapa Ustaz Mahfuz dalam ruangan rencana utusan Malaysia itu sanggup menghukumkan sesat hanya dengan hujjah yang sedemikian.

Saya menyeru kepada sekelian sarjana Islam dan kepada diri saya sendiri supaya lebih berintegriti, amanah dan ikhlas sewaktu mengupas persoalan agama. Ianya amanah yang akan ditanya oleh Allah diakhirat nanti!!!!!
Pandangan anda dihargai

Wahabi Sesat? (3)

Dalam entry yang lepas, saya telah menerangkan sedikit sejarah tentang aliran ini. Kemudian saya telah terangkan dengan ringkas asas pemikiran Ibnu Taimiah. Untuk mengetahui apakah ajaran yang dibawa oleh Ibnu taimiah adalah sesat atau tidak maka kita akan menganalisis beberapa pendapat beliau.

Untuk menganalisis keseluruhan pemikiran Ibnu Taimiah memerlukan beberapa kajian peringkat PhD, dalam ruangan yang terbatas ini saya akan mengambil beberapa contoh sahaja. Contoh-contoh itu pula sudah tentu dari apa yang diberitahu oleh aliran yang menolak pemikiran Ibnu Taimiah.

Disebabkan pemiiran Ibnu Taimiah telah saya bahagikan kepada tiga bahagian, maka contoh-contoh itu juga akan diambil dari tiga bahagian tersebut.

1- Bidang Fekah– Dalam bidang fekah, amat susah untuk membuat tuduhan kepada sesuatu aliran itu sesat kerana hukum hakam dalam bab fekah adalah bersifat zanni. Kecualilah jika mana-mana aliran menolak hukum yang telah sabit dengan nas yang bersifat qatie seperti kewajipan solat, kewajipan puasa ramadan dan sebagainya.

Sewaktu saya menghadiri satu seminar yang dianjurkan oleh pihak berkuasa agama negeri, pembentang telah menyatakan sebab-sebab kesesatan aliran Wahabi. Antara sebab kesesatan yang dinyatakan ialah kerana aliran ini menolak zikir berjamaah selepas solat, menolak bacaan talkin, menolak kunut dalam solat subuh, menolak solat hajat berjemaah dan beberapa hukum fekah lagi.

Adalah amat panjang untuk mengupas setiap satu contoh yang telah disebut diatas. Saya rasa cukuplah kalau saya katakan bahawa hukum fekah yang disebut diatas diulas oleh para ulamak secara terperinci dalam kitab-kitab fekah. Saya pelik kenapa ustaz yang membentangkan kertas kerja sanggup mengatakan sesuatu aliran telah sesat kerana menolak perkara-perkara diatas.

Sebenarnya para ulamak tidak pernah bersepakat dalam persoalan diatas semenjak awal lagi. Membaca kunut subuh adalah pengamalan yang tidak disepakati oleh ulamak walaupun jumhur ulamak mengatakan sunat qunut. Mengapa pula tiba-tiba orang yang tidak menerima pengamalan kunut dianggap sesat sedangkan kitab-kitab fekah penuh dengan perbahasan ini dan tidak ada ulamak yang menyesatkan orang yang tidak menerima qunut.

Agak pelik juga kerana golongan yang menyesatkan kumpulan wahabi juga mengatakan bahawa aliran tersebut sesat kerana menolak amalan tahlil arwah. Saya faham, antara hujah yang paling kuat menghukum aliran wahabisesat ialah bila mereka mengatakan amalan tahlil telah diamalkan oleh ulamak.

Oleh itu menolak pengamalan itu adalah sesat. Hujjah ini nampaknya kuat bagi orang yang tidak mempelajari imu usul fiqh. Tapi bagi orang yang mempelajari usul fiqh walaupun sedikit akan mempersoalkan, apakah dengan hanya menolak apa yang telah diamalkan oleh sebahagian ulamak maka seseorang dianggap sesat?

Jawapanyyan ialah tidak, bahkan ramai ulamak yang berpendapat sedekah pahala membaca quran tidak sampai kepada orang mati. Saya tidak mahu membincangkan isu ini secara terperinci, apa yang saya ingin jelaskan ialah menolak hukum-hukum tersebut tidak membawa kepada kesesatan, sebagaimana menerimanya juga tidak membawa kepada kesesatan.

Pandangan anda dihargai

Wahabi Sesat?(2)

Wahabi: Dari mana datangnya? (2)

ٍSepertimana yang diterangkan, pemikiran Ibnu Taimiah adalah sumber kepada pemikiran Muhammad bin Abdul Wahab. Mungkin disebabkan zaman Muhammad bin Abdul Wahab masih hampir dengan zaman kita, maka aliran yang sebenarnya bersumberkan Ibnu Taimiah lebih dikenali sebagai Wahabi. Selain itu Muhammad bin Abdul Wahablah yang telah mempopularkan kembali aliran ini.

Setelah begitu, barulah kita rasa agak penting untuk tahu lebih lanjut tentang Ibnu Taimiah dan pemikiran beliau. Sebenarnya Ibnu Taimiah adalah seorang ulamak bermazhab Hanbali. Dia hidup dizaman umat Islam Baghdad sedang dilanda perpecahan dan kelemahan. Kumpulan dan ajaran sesat muncul dan tersebar dalam masyarakat. Amalan syirik dan khurafat amat berleluasa. Ibnu Taimiah merasakan inilah sebab kelemahan umat Islam ketika itu.

Ibnu Taimiah bukan sahaja seorang ulamak, tapi dia juga seorang pejuang. Dia terlibat dengan siri peperangan bagi menentang kaum Tatar yang datang dari Monggol. Antara peperangan yang dihadiri oleh beliau ialah peperangan sewaktu menggembalikan bandar Akka yang telah ditawan musuh.

Ibnu Taimiah telah menghaslkan penulisan yang banyak. Namun demikian, pemikiran beliau berkisar dalam tiga bidang:

1-Fekah: Beliau mempunyai fatwa dan dikenali sebagai Majmu’Fatawa dan Fatawa Kubra. Pada dasarnya beliau menggunakan metod pemikiran mazhab Hanbali. Sewaktu saya membaca Fatawa Kubra dan Majmu’Fatawa, saya amat kagum dengan pandangan-pandangan beliau yang sangat praktikal dan banyak bersikap memudahkan dalam perkara yan melibatkan ibadat.

2-Akidah: Penulisan beliau dalam akidah merupakan bahan perbincangan dan pertembungan sengit dengan aliran pemikiran lain. Ini kerana Ibnu Taimiah menggunakan metod zahiri dalam memahami ayat-ayat mutashabiahat.

Perlu diingat bahawa zaman Ibnu Taimiah, aliran akidah mazhab As’ari mendominasi dunia Islam masa itu. Ibnu Taimiah tidak setuju dengan metod pembelajaran tauhid ketika yang menggunakan metod sifat 20. Ibnu Taimiah merasakan perlu ada pembaharuan dalam mempelajari tauhid lalu memperkenalkan metod Tauhid Uluhiah, Rububiah dan Asma’/Sifat.

3-Penentangan terhadap falsafah. Ilmu falsafah telah berakar umbi dalam pengamalan ilmu umat Islam semenjak kurun ketiga hijrah lagi. Namun demikian, Ibnu Taimiah mempunyai pendirian sebaliknya terhadap ilmu kalam atau ilmu falsafah. Untuk pengetahuan kita ilmu falsafah telah menular masuk kedalam ilmu-ilmu Islam samada ilmu, tauhid, usul fiqh dan tasawuf. Pada asalnya ilmu falsafah adalah ilmu yang berkembang diGreek.

bersambung insyaallah….

Wahabi Sesat? (1)

Wahabi: Dari mana datangnya?

Nampaknya soalan seperti diatas tak habis-habis diajukan kepada saya sehari dua ni. Saya rasa saya terpaksa mencelah ditengah kesibukan untuk buat sikit penerangan tentang kekecohan isu Wahabi.

Seperti yang saya katakan, dalam tulisan lepas saya tak suka panggil Wahabi kerana setahu saya group yang dipanggil Wahabi ni kurang senang dengan panggilan tersebut. Mereka lebih suka kita panggil salafi. Tapi saya terpaksa guna istilah Wahabi untuk memudahkan kefahaman sahabat-sahabat pembaca ruangan ini.

Sebenarnya perkataan Wahabi adalah nisbah kepada seorang yang bernama:

Muhammad bin Abdul Wahhab (1703M–1791M). Beliau dilahirkan di Arab Saudi dan menghabiskan kehidupan beliau disana.

Seperti yang kita tahu Muhammad bin Abdul Wahab hidup di zaman pemerintahan Kerajaan Othmaniah yang berpusat di Turki. Masa tu Kerajaan Turki sudah berada dipenghujung umurnya. Pemerintahan Kerajaan Othmaniah berlangsung antara tahun 1299M – 1924M.

Perlu diingat, sesebuah kerajaan tidak jatuh begitu sahaja. Kehancuran sesebuah kerajaan adalah disebabkan kezaliman, kejahilan, ketamakan dan segala macam penyakit masyarakat lagi.Dalam masa yang sama kekuatan kerajaan Kristian semakin meluas. Pada hayat Muhammd Abdul Wahab jugalah Amerika mendapat kemerdekaan dari Inggeris.

Abdul Wahab menganggap perlu ada pembaharuan dalam negara umat Islam. Beliau juga menganggap kemunduran umat Islam ketika itu disebabkan oleh amalan kesufian yang diamalkan oleh masyarakat yang telah lari dari makna sufi sebenar. Kefahaman ini menyebabkan beliau telah menentang amalan kesufian yang diamalkan secara meluas pada ketika itu ditanah Arab khususnya.

Beliau akhirnya berjaya menguasai beberapa kawasan di tanah Arab, kerajaan Othmaniah tidak sempat untuk mengambil tindakan kerana sibuk dengan perpecahan dalaman dan peperangan melawan Rusia.

Sebenarnya Muhammad bin Abdul Wahab tidak mengasaskan aliran pemikiran baharu. Apa yang dilakukan oleh beliau hanyalah menghidupkan kembali pemikiran yang dibawa oleh Ibnu Taimiah. Untuk pengetahuan kita, Ibnu Taimiah meninggal pada tahun 728H bersamaan 1328M

Ibnu Taimiah hidup di Baghdad dan berhadapan dengan penaklukan Tartar keatas negara Islam. Ibnu Taimiah juga melihat amalan kesufian di zamannya adalah punca yang telah menyebabkan kelemahan umat Islam. Ini kerana beliau berdepan dengan pengamal sufi yang enggan menghadapi musuh negara dengan berjihad. Sedangkan Baghdad memerlukan tenaga mujahidin untuk berjihad menghalau musuh.
bersambung insyaallah…..