Memerangi Sathiyah (2)

Pemikiran sathiyah sebenarnya bertantangan dengan roh al-quran yang mengajak manusia berfikir dan meneliti, merenung dan mengkaji. Afala yatadabbarunal quran….dan banyak sangat ayat yang merujuk kepada berfikir dan menilai. Menilai bukan pada quran sahaja bahkan pada alam semesta.

Ketika membaca baris-baris buku tulisan ِAbbas Mahmud Aqad, seorang penulis Mesir terkenal (W1964) terjumpa pula kupasan beliau terhadap tuntutan berfikir yang dinyatakan dalam al-Quran.
Menurut Aqad, tuntutan berfikir dalam al-Quran bukan hanya untuk membezakan antara orang yang berakal dengan orang gila kerana al-Quran itu sendiri telah ditujukan kepada yang berakal. Oleh itu tuntutan berfikir di situ bermaksud, berfikir diperingkat lebih serius dan bersungguh-sungguh.
Jihad yang agak besar dan rumit buat masa ini ialah bagaimana menyemai sifat suka berfikir dan bagaimana meninggikan laras pemikiran umat Islam. Bagaimana membimbing manusia supaya berfikir dengan cara yang betul untuk menanggapi sesuatu dan bertindak mengikut pemikiran yang betul.
Dengan cara ini sahaja umat Islam akan bangkit menjadi kuasa besar dunia, dan dengan cara ini sahaja tahap penghayatan agama yang lebih baik boleh dicapai. Adapun teknik menggumpul crowd dengan aktiviti agama yang berbaur hiburan, joke dan santai hanya gah pada majlisnya sahaja. Tetapi kesanya hanya sebentar. Ini kerana manusia tidak akan mampu ketawa dengan kata-kata seseorang selama bertahun-tahun. Ketawa, kelakar dan hiburan tidak boleh bertahan lama, ianya dengan segera bertukar menjadi hambar dan membosankan.
Atas sebab inilah umat Islam perlu diajak berfikir dan kerana itulah al-Quran mengajak manusia berfikir. Seorang yang memeluk Islam kerana sebab-sebab kebendaan dan emosi akan berubah kepentingannya bila kepentingan dan perasaan itu berubah. Tapi keimanan yang didasarkan dengan yakinlah yang akan kekal dan keyakinan tidak dapat masuk kedalam hati seseorang kecuali melalui pintu akal.
Selain dari teknik di atas yang kebanyakannya mensasarkan golongan masyarakat umum, tindakan menggumpulkan sebahagian cerdik pandai lalu memenuhkan otak mereka dengan doktrin yang kononnya bersifat muktamad dan kudus lalu menafikan garapan dan percanggahan seterusnya melebelkan setiap aliran bercanggah sebagai sesat dan kufur juga salah satu daripada fenomena sathiyyah.
Dengan itu dapat difahami bahawa pemikiran sathiyah terbentuk kerana adanya penafian terhadap budaya ilmu. Budaya ilmu bersifat menerima sesuatu dengan cara terbuka, berdasarkan penghujahan dan jauh dari ketaksuban. Budaya ilmu mengajar manusia menilai setiap dakwaan tidak kira dari mana datangnya dakwaan itu. Budaya ilmu akan menganalisis sesuatu asas dan maklumat sebelum mengambilnya sebagai satu pegangan.

Azam Tahun Baru 2012: Memerangi Sathiyyah (1)

Cepat masa berlalu, dah hari kedua tahun 2012. Masih ternampak-nampak lagi bagaimana hangatnya orang ramai menyambut tahun 2000. Dah berlalu 12 tahun. Apa yang berubah, apa yang dicapai dan apa yang dihasilkan..???

Bagi saya, ada beberapa target yang perlu dicapai dalam tahun 2012 dan ada juga keinginan yang tidak tahu sejauh mana mampu dicapai. Mungkin bahagian inilah bahan perkongsian kita untuk tulisan kali ini.
Memperkasakan pemikiran masyarakat. Inilah agenda besar yang saya rasakan terlalu kerdil untuk mengucapkannya. Terlalu besar kehendak hati berbanding kemampuan dan kederat yang ada.
Pada pandangan saya, masalah yang membelit warga Malaysia amnya dan orang Melayu khasnya ialah ‘sathiyah‘. Aliran ‘simplismyang malas berfikir, sebaliknya mudah membuat kesimpulan dengan maklumat luaran tanpa kajian dan pengamatan. Menuduh akal sebagai bertentangan dengan agama dan meletakkan emosi sebagai hakim yang menerajui kehidupan.
Pada pandangan saya inilah masalah terbesar masyarakat kita. Bukan golongan awam sahaja yang mengenai penyakit ini, tetapi fenomena ini berada di mana-mana. Bermula dari aktiviti di rumah sehinggalah ke universiti dan bangunan pentadbiran.
Untuk membuktikan dakwaan ini saya perlu mengutarakan sedikit bukti bagaimana simpelnya pemikiran bangsa kita. Ya situasi ini berlaku dalam segenap bidang kehidupan. Dalam pendidikan, pentadbiran, politik dan agama.
Rasanya ramai dikalangan kita yang pernah pergi ke hospital, emm cuba tengok bagaimana ubat diberikan, diberikan dalam plastik kecil bertulis KKM dan berapa kali perlu makan dan berapa biji yang perlu diambil.
Disebabkan masyarakat kita malas berfikir, maka mereka boleh menerima situasi ini. Mereka malas nak tahu jenis ubat dan ramuannya secara lebih mendalam. Mencari maklumat tambahan tentang ubat dan sebagainya kerana semua pemikiran, kajian dan pengetahun tambahan itu telah diserahkan bulat-bulat kepada pihak hospital. Mereka tidak pernah terfikir, bolehkah saya dapat ubat yang lebih berkualiti dari ubat ini, dari mana ubat ini dikeluarkan dll. Bila maklumat-maklumat itu tidak dipaparkan pada ubat yang mereka gunakan, mereka tidak marah, atau rasa terancam.
Dalam situasi lain pula jika sesuatu masalah pribadi berkaitan seseorang seperti ada rakan sepejabat y.ang bercerai misalnya, maka habislah individu itu akan ditelanjangkan, dikupas isunya sampai berminggu lamanya siap dengan berbagai teknik mencungkil rahsia akan digunakan. Semua itu demi memuaskan emosi.
Mereka sanggup membantu rakan yang malang itu demi mendapatkan cerita-cerita sensasi dan sebaik sahaja rahsia habis dicungkil, maka tinggallah mangsa yang malang menanggung derita perceraian dan derita tambahan iaitu malu kerana rahsia rumahtangganya telah ditelanjangi.
Hasil daripada sikap ‘sathiyyah’ ini maka, banyaklah perkara-perkara ‘bodoh’ yang tidak sepatutnya diamalkan oleh masyarakat tetapi subur diamalkan dalam kalangan kita.
Jangan sesekali ingat pemikiran ‘sathiyah‘ ini berlaku kepada golongan bawahan sahaja, bahkan golongan profesional dan berpelajaran juga turut terbelenggu dengan pemikiran mudah dan malas ini. Bahkan sikap kumpulan ini mengundang bahaya pada negara, bangsa dan agama.
Di universiti, para pensayarah menghadapi masalah untuk mengarang buku dengan syarat atau format universiti, ini kerana buku yang ditulis atas format universiti sangat sukar untuk dijual. Biarpun warga universiti berjumlah 10-20 ribu orang bagi setiap universiti, tapi seribu naskah yang dicetak sangat sukar untuk dijual.
Sebaliknya seorang yang menulis dengan tulisan ringan atau cara popular yang tidak bergantung dengan etika ilmiah boleh menjual buku mereka puluhan ribu naskah dalam masa beberapa bulan. Oleh itu saya harap kita jangan terlalu seronok bila melihat orang ramai berpusu-pusu melihat pameran buku kerana buku-buku yang dibaca kebanyakannya tidak bersifat berfikir secara mendalam. Buku-buku itu masih dalam ruang ‘sathiyah‘. (sudah tentu bukan semua tetapi banyaknya macam tu).
Kemalasan berfikir di universiti sangat jelas bila program yang bersifat santai dan jauh dari pemikiran atau kunjungan artis akan dipenuhi oleh studen sementara program ilmiah perlu diramaikan dengan mengeluarkan surat arahan mengandungi perkataan ‘wajib’. Kedatangan juga terpaksa diambil dan diberikan markah…huh malasnya berfikir sampai kena paksa macam itu sekali.
Pemikiran ‘sathiyyah’ menyebabkan faktor terbesar sesebuah buku laris ialah kulitnya yang menarik dan tajuknya yang memukau…isi dah jadi faktor ketiga sesebuah buku jadi bestseller…heheh kelakar bukan?
Dalam mengupas isu ini, kita sering juga terkeliru dengan majlis-majlis ilmu yang banyak diadakan di sana-sini termasuk di masjid dan surau. Tahukah kita bahawa kebanyakan majlis itu tidak mampu membentuk pemikiran dan membaiki apa-apa? Sebahagian besar program seperti ini bersifat mengulangi maklumat yang sedia ada, membuat kesimpulan mudah terhadap kesalahan kerajaan, kebejatan sosial dan banyak juga yang menggunakan emosi dengan memainkan isu hubungan anak dan ibubapa…….penceramah seperti ini dihadiri ramai penonton dan tentunya ehm..ehemm…bayarannya mencapai RM10,000 bagi 1-2 jam…
Ceramah-seramah agama hanyanberkisar dari beberpa isu politik, joke, isu-isu fekah taharah, fardu ain dan tajuk2 yang sebenarnya telah dipelajari berkali-kali semenjak di sekolah rendah lagi……..bersambung
Pandangan anda dihargai

Apakah ertinya mercun yang dibakar di tahun baru ini??

Katika saya mengatur baris-baris ayat dalam blog ini, detuman mercun masih kedengaran. Di kawasan Kajang ini jumlah dan letupan mercun tidak segarang letupan di depan KLCC. Jika sambutan di KLCC berkos jutaan ringgit maka di Kajang dalam ribuan ringgit sahaja.

Yang mahu saya tulis bukan persoalan harga tetapi persoalan sikap. Apa yang saya sering khayalkan ialah bagaimana reaksi mereka yg menyambut tahun baru dengan mercun dan pesta ini, jika kita katakan kepada mereka, simpanlah mercun tu, main esok saja….apakah agaknya jawapan mereka??

Bila saya membaca sebuah buku tulisan Munir Syafiq, seorang pemikir Kistian Arab yang memeluk Islam, saya mendapat jawapan ini. Baru saya terlintas bahawa walaupun mercun dan bunga api di Lubnan mungin tidak sekalut di KLCC, tetapi ada kesamaan dalam cara dan sebab perkara ini berlaku.

Munir Syafiq menjelaskan bahawa tabiat umat yang mundur, terjajah dan diperbodohkan ialah mereka suka mengikut tabiat dan prilaku orang yang memperbodohkan mereka. Fakta yang pelik tetapi benar bukan? Sepatutnya orang yang memperbodohkan orang lain secara lojiknya akan dibenci dan disingkirkan, ya jika orang yang diperlakukan itu sedar, cerdik dan berakal.

Tetapi masakan orang yang berakal boleh diperlakukan dan diperbodohkan?? Perbuatan bermain mercun jika dijadikan mainan anak-anak di depan rumah dan ketika santai dengan keluarga atau kawan-kawan bukanlah sesuatu yang buruk

Tetapi pada malam ini permainan bunga api dan mercun menjadi bodoh dan orang yang bermain itu sebenarnya telah diperbodohkan. Ini kerana jika dikatakan kepada mereka kita main saja malam esok atau minggu depan mereka akan menolaknya. Alasan mereka sudah tentu kerana orang tak sambut tahun baru minggu depan, orang sambut malam ni.

Keaiban sebenar bukan sangat pada bermain mercun, kecuali mercun yang terlalu mahal sehingga boleh membasmikan sejumlah besar fakir miskin. keaiban sebenarnya terletak pada tabaiyyah gharbiyyah (mengikut barat membuta tuli).

Inilah penyakit yang menyerang bangsa yang hina dan terhina. Mereka buat sesuatu tindakan kerana mengikut orang lain yang membuatnya. Hati mereka akan rasa gembira bila dapat buat sesuatu yang menggembirakan bangsa barat yang dituruti. Pelik bukan? Sehingga dunia ini tidak dirasakan untuk mereka tetapi dunia ini untuk barat yang menentukan dimana seronoknya dan dimana yang tak seronok.

Mengapa saya katakan bukan mercun yang buruk tetapi sikap yang sebenarnya begitu? Ini kerana trend mengikut dan berbangga dengan barat bukan pada mercunya sahaja. Pada segala-galanya, gaya bercakap, ketawa, permainan, adat-adat kebesaran, cara barat bersahabat, berterimaksaih dll lagi lah banyak sangat nak disebut semuanya.

Oleh itu tidak hairan akhlak dan segala macam bentuk kehidupan semakin hari semakin ditiru barat dengan penuh rasa bangga. Sampai ilmu dan kepandaian pun akan hebat bila menyerupai barat. saya pernah berkata kepada seorang kawan: Kalau anda pandai Bahasa Arab anda bagus, tapi kalau anda pandai Bahasa Inggeris anda hebat.

Begitulah terpenjaranya kita dengan kehinaan sehingga kita tidak ada peluang dan ruang untuk buat dan berbangga dengan apa yang kita suka. Kita tidak berpeluang untuk membenci apa yang kita benci. Segala-galanya ditentukan oleh Barat…Apakah ada kehinaan yang lebih buruk dari kehinaan ini??? Kalaulah ‘tiada’ jawapannya, maka apakah ertinya mercun yang dibakar di tahun baru ini??
Pandangan anda dihargai

Doxymycin: Rujuk Kepada Pakar

Setelah lebih sebulan batuk-batuk, saya terpaksa mengalah, mengalah dengan percubaan, berbagai petua melawan batuk telah saya gunakan, bukan apa, kerana nak cuba melihat sendiri kesan petua-petua itu.
Sebahagian petua itu pula sangat mujarab ketika saya mengalami batuk-batuk sebelum ini. Akhirnya saya mengambil Docymycin 100mg. Selepas mengambilnya dua hari (1 pagi, 1 malam) batuk saya berhenti, tapi dinasihatkan oleh doktor untuk mengambilnya dalam masa 5 hari.
Nasib baik juga, sebelum ni hampir-hampir peti suara saya rosak…maklumlah antara petuanya ialah campurkan madu lebah dengan cuka epal, apabila terlebih saya rasa sakit pada bagaian halkum dan rupanya asid telah memberi kesan buruk pada bahagian itu.
Inilah bahayanya jika kita tidak meminta nasihat pakar dan buat kerja ikut hentam saja. Bukan mereka yang mencuba petua-petua sahaja yang bahaya, saya dapati ada juga orang yang berani ambil antibiotik tanpa nasihat doktor. Contohnya ada yang mengambil antibiotik ini sendiri sampai makan lebih sebulan. Huh.. takde kesedaran langsung…setiap ubat tu ada kesan sampingannya….apa-apa pun rujuklah kepada pihak yang berwibawa, biasakan diri kita mengikut etika ini.
Dalam masyarakat kita ni sikap menghormati bidang sangat kurang sekali, bayangkan kalau anda minta nasihat berkaitan hukum-hakam agama hanya dari seorang imam masjid atau ahli motivasi, sedangkan menjadi imam dan memberi motivasi tidak menunjukkan mereka mahir dalam bidang hukum-hakam. Sudah tentu risiko untuk tersalah tu tinggi sekali.
Berbalik kepada antibiotik yang saya ambil, jika mahukan maklumat lebih, bolehlah merujuk ke laman ini
ingat, maklumat-maklumat ini hanyalah pengetahuan umum sahaja tapi boleh membantu kita memahami apa yang kita lakukan.
Pandangan anda dihargai

Misi Thailand Menutup Tirai 2011

Tahun 2011 sudah berada dipenghujungnya, misi menjelajah Thailand kali ini pula terpaksa dipendekkan dan hanya sempat dilakukan dikawasan selatan negara ini sahaja.

Teruja dengan keindahan hutan ini, walaupun sama dengan Malaysia, tapi tahap kebersihan di sini jauh lebih baik. Mereka tidak membenarkan pelawat membawa makanan, menyalakan unggun api dan mandi dengan menggunakan sabun. Kesanya sangat menakjubkan, kawasan hutan sangat bersih dan ikan-ikan dalam sungai sangat banyak. Jika dibandingkan dengan sungai di Pasir Putih atau Hulu Langat…huh berguni-guni sampah dapat dibawa balik…dah lah gitu, ikan-ikan tak berpeluang membiak kerana dituba….

Pusat Islam Songkla membuktikan kerajaan Thailan bersifat terbuka kepada agama, cuma yang berlaku kekacawan bila ada pihak yang mahu melakukan pemisahan wilayah, yang tu mereka marah….oleh itu, situasi di Thailand sangat subur untuk dakwah.

Selain dari tempat resmi yang tersergam indah, terdapat pula usaha-usaha individu yang mempertahankan benteng akidah dengan segala yang termampu, di bawah pondok daif ini mereka menggumpulkan 30 orang pemuda untuk mempelajari asas-asas ajaran Islam. Pondok yang menganjur ke Laut Andaman ini sebenarnya tidak jauh dari Malaysia mengikut geografinya, tetapi mungkin terabai dari sudut hubungan ukhuwah islamiahnya.

Disebalik kedaifan prasarana, mereka kaya dengan budi, lawatan kami disambut dengan sedikit hidangan See Food yang mungkin kelihatan terlalu mudah untuk disediakan tetapi tersimpan disebaliknya seribu makna….

Hasil Lawatan:
Umat Islam Malaysia perlu diperkasakan dengan pemikiran menyebarkan Islam dan mengembangkannya, umat tidak harus dilalaikan dengan perbalahan khilafiah tetapi mengambil roh perjuangan penyebar Islam agung. Terlalu ramai umat manusia yang sedang menantikan kedatangan kita sebagai hero. Jika jasa penyebar Islam terdahulu menyebabkan Alam Melayu telah menerima Islam, maka apakah pula jasa kita???? Kita sepatutnya telah mampu dibentuk untuk mengikuti jejak-jejak mereka!!!!
Pandangan anda dihargai

Kekalahan Amerika di Iraq: Siapakah selepas mereka?

Akhirnya tentera Amerika secara resmi mengistiharkan pengunduran mereka dari bumi Iraq. Setelah mengalami hampir 4500 korban, kerajaan Amerika memilih untuk berbut demikian, walaupun berdepan dengan pandangan umum yang akan melihat kelemahan dan kekalahan polis antarabangsa itu.

Bagi umat Islam Iraq, keganasan yang telah dilakukan oleh Amerika bukan sahaja tidak boleh dilupakan bahkan ketiadaan Amerika tidak sedikit pun dapat mengurangkan masalah mereka. Jika kedatangan Amerika telah menyaksikan 150,000 orang telah terkorban kecederaan, kemiskinan dan kemusnahan. Ketiadaan Amerika akan menyaksikan kehadiran lebih kuasa Iran dan berleluasanya keganasan yang dilakukan oleh kumpulan Syiah.
Membunuh, merogol dan merampas rumah dan harta Muslim Sunah adalah rutin yang telah sebati dalam kehidupan di negara Iraq. Jika kewujudan Amerika membuatkan mata dunia memahami kepayahan rakyat Iraq, maka ketiadaan mereka mungkin membuatkan dunia merasakan sebahagian masalah Iraq telah selesai. Kemelut Iraq sebenarnya masih jauh jalan penyesalannya dan rakyat Iraq berdepan dengan hari-hari yang tidak menentu, hanya Allah yang Maha Mengetahui apakah kesudahannya dan kemenangan tentunya akan berpihak kepada kebenaran.
Pandangan anda dihargai

Rahsia Kedamaian….

Antara rahsia kedamaian negara-negara Eropah ialah kerana kesediaan pemimpin-pemimpin mereka untuk ‘turun takhta’. Terbaru, pemimpin tertinggi negara Yunan atau Greece telah meletakkan jawatannya.
Disebabkan beberapa negara Eropah lain juga sedang dilanda masalah ekonomi yang meruncing, maka rakyat negara Itali dan Sepanyol juga sedang menekan pemimpin masing-masing untuk beredar.
Atas desakan itu, presiden Itali telah mula membayangkan bahawa beliau akan meletak jawatan!! Dengan hanya sedikit tekanan mereka faham dan akur. Tidak perlu ada nyawa yang terkorban dan tidak perlu tentera atau senjata yang perlu digunakan.
Situasi dalam negara-negara Islam sangat berlainan, apabila kejatuhan Suharto lebih kurang 10 tahun lepas menyaksikan kematian, penyeksaan dan darah. Terbaru, pemimpin Libya bernama Ghadafi telah membunuh 50,000 rakyatnya sebelum beliau ditangkap dan dihukum dengan tindakan yang sama. Itulah yang berlaku di Yaman, Syiria dan beberapa bulan dulu di Mesir dan Tunisia.
Persoalan yang perlu dijawab disini ialah mengapa perkara seperti ini berlaku? Apakah cinta jawatan itu ajaran agama Islam? Walaupun soalan kedua sangat mudah untuk dijawab, jawapan bagi soalan pertama sangat sukar sekali.
Fenomena kecintaan kepada jawatan bukan sahaja terjadi dalam kepimpinan negara Islam, bahkan ianya juga turut menjadi budaya dalam persatuan yang dipanggil gerakan Islam. Aliran sufi contohnya bukan sahaja mengamalkan kepimpinan seumur hidup bahkan percaya dengan hak kepimpinan dipegang oleh segolongan manusia atau keturunan.
Jika aliran sufi melakukannya akibat desakan kepercayaan agama, maka apakah aliran gerakan politik juga mempunyai kepercayaan yang sama?
Jika masyarakat tidak dididik dengan perinsip hak pengikut untuk menukarkan kepimpinan maka bilakah masanya akan lahir pemimpin yang sanggup turun takhta ini dalam masyarakat Islam?

Pilihanraya Tunisia dan Rasyid al-Ghanusyi

Tengok pilihanraya Tunis yang dimenangi oleh parti Nahdah, teringat pula saya kepada sebuah buku yang telah saya beli pada tahun 1993. Agak lama buku tu, ditulis oleh Qusai Solah al-Darwish hasil dailog beliau dengan Rasyid al-Ghanusyi ketua parti Nahdah Tunisia.
Tersenyum sendiri bila saya melihat kembali kata-kata Rasyid al-Ghanusyi dalam buku tersebut.Yang sangat menarik bagi saya ialah ungkapan itu beliau ucapkan ketika dalam buangan di Britain.
Ketika saya menonton rancangan TV al-Jazeera dua hari lepas, Rasyid al-Ghanusyi telah memenangi pilihanraya Tunisia dengan kemenangan besar. Subhanallah, hari-hari yang berputar terlalu cepat pula berlalu.
Sebenarnya Rasyid al-Ghanusyi telah banyak belajar dari kehidupan dalam buangan, beliau juga banyak mengambil pelajran dari keterbukaan masyarakat barat dan kematangan mereka dalam berpolemik.
Dalam mukasurat 134 terlihat garisan yang telah saya letak semenjak 18 tahun yang lepas, Rasyid al-Ghanusyi menyatakan:
“Apa yang saya mampu tegaskan di sini ialah kami akan menggunakan teknik perlaksanaan berperingkat dalam mengubah situasi ekonomi dan polisinya. Dan kami tidak akan mengambil alih polisi negara, pemerintahan dan pembikinan dasar atas sikap apa yang ada dalam negara kami sekarang sebagai sesuatu yang salah. Apa yang akan kami lakukan ialah perubahan berperingkat yang mengambilkira keadaan masyarakat dan kesediaan mereka, ini kerana kami percaya kesilapan yang berlaku sekarang bukan pada sistem politik dan binaan ekonomi,, kesilapan sebenar bukan pada struktur dan undang-undang tetapi kesilapan paling utama ialah tidak adanya keinginan yang ikhlas untuk membangunkan negara…”
Nampaknya kata-kata ini amat menarik perhatian saya kerana telahpun saya gariskan semenjak 18 tahun yang lepas!!!!!
Semenjak dahulu lagi saya percaya bahawa sebahagian besar daripada kelemahan yang melanda umat Islam disebabkan kegagalan mereka menghayati ajaran Islam. Sementara kelemahan dan kekuatan gerakan Islam juga berkait rapat dengan sejauh mana keupayaan mereka menghayati ajaran agama yang suci ini.
Sebaik sahaja Ben Ali berjaya ditumbangkan oleh rakyat Tunisia dan kebebasan di Tunisia kembali dipulihkan, Rasyid al-Ghanusyi balik ke Tunisia. Ketika berada di dalam buangan dulu dia pernah ditanya perasaan beliau ketika dipaksa meninggalkan negara. Jawab Rasyid al-Ghanusyi:
“Saya dihalang dari merasai kemanisan hidup ditengah-tengah sahabat dan masyarakat dalam mengharungi pahit-maung perjuangan, apa yang saya mampu lakukan ialah cuba bersama mereka dengan hati dan perasaan walaupun bukan dengan perbuatan dan jasad”.
Semoga gerakan Islam di Malaysia boleh merendah diri dan sanggup belajar dari apa yag telah dilalaui oleh para pejuang di tempat lain, mudahan di sana ada sesuatu yang berharga untuk kita. Amin
Pandangan anda dihargai

Wasiat Imam Abu Hanifah Kepada Pelajar 1

Wasiat Imam Abu Hanifah Kepada Para Pelajar
ولا تتزوج إلا بعد أن تعلم أنك تقدر على القيام بجميع حوائجها واطلب العلم أولا ثم اجمع المال من الحلال ثم تزوج فإنك إن طلبت المال في وقت التعلم عجزت عن طلب العلم ودعاك المال إلى شراء الجواري والغلمان وتشتغل بالدنيا والنساء قبل تحصيل العلم ; فيضيع وقتك ويجتمع عليك الولد ويكثر عيالك فتحتاج إلى القيام بمصالحهم وتترك العلم
واشتغل بالعلم في عنفوان شبابك
 
غمز عيون البصائر لابن نجم#
Maksudnya:
Jangan kamu berkahwin kecuali setelah kamu merasakan kamu mampu melaksanakan tuntutannya. Dan tuntutlah ilmu terlebih dahulu kemudian barulah bekerja untuk menggumpul harta kekayaan dari yang halal, kemudian barulah berkahwin. Ini kerana jika engkau sibuk menggumpul kekayaan ketika masih belajar, maka kamu akan merasa berat untuk mencari ilmu dan harta membuatkan kamu leka hanya dengan membeli hamba, sibuk dengan dunia dan perempuan sebelum mendapat ilmu. Lalu waktu-waktumu akan habis begitu sahaja, sebaliknya akan bertambah tanggunganmu seperti anak-anak dan isteri. Pada waktu itu kamu sibuk untuk memenuhi keperluan mereka lalu kamu meninggalkan ilmu dan tuntutannya sedangkan kamu masih dalam usia remaja
# Dari kitab Ghamzu Uyunil Basair: Ibnu Najm
.
Pandangan anda dihargai

Pesan Imam Syafie

ان الملوك بلاء حيثما حلوا فلا يكن لك في أبوابهم ظل

ماذا تؤمل من قوم اذا غضبوا جاروا عليك وان أرضيتهم ملوافاستغن بالله عن أبوابهم كرما ان الوقوف على أبوابهم ذل

Para penguasa ibarat bala yang menimpa, oleh itu jangan sekali bertandan di pintunya .
Apakah yang kamu harapkan dari mereka yang murkanya membawa kepada kejahatan,
khidmatmu pula membawa kerimasan.
Mohonlah dari Allah dengan penuh kemuliaan kerana berdiri di depan pintu mereka adalah satu kehinaan.
Pandangan anda dihargai