Bagaimana mengelak dari ‘Sathiyyah” (1)

Pemikiran mendatar dan luaran, analisis mudah dan sambil-lewa bukan termaktub untuk mana-mana bangsa dan bukanya takdir yang mahtum. Pemikiran sathiyah tidak mengira siapa, boleh dianuti oleh segenap lapisan masyarakat dan seluruh bangsa. Dan inilah yang biasa terjadi. Mungkin kita juga menggunakan teknik pemikiran ini dalam sebahagian keputusan dan tindakan yang diambil lantaran kekurangan dan kelemahan yang bersifat manusiawi.

Namun, perjuangan seorang manusia ialah untuk membangunkan nilai diri dan akalnya, membangun daya taakul dan fungsi akalnya dari semenjak dia dilahirkan sampailah jasadnya dikembalikan ketempat asal kejadiannya.
‘Fi Kabad’ yang diistilahkan oleh al-Quran itu turut merangkumi mehnah dan perjuangan insan mengenal dan mempelajari. Memuaskan satu tuntutan diri yang bersifat minda dan nashwahnya berlaku dalam menuruti simpang siur maklumat bak rumah ankabut.
Jika begitulah umumnya pemikiran sathiyyah, maka bagaimana pula langkah untuk keluar dari kegelapan ini? Adakah di sana jampi serapah yang boleh menjauhkan penyakit yang boleh mengenai setiap yang bernama manusia? Jawapannya ialah ya dan ya.
Langkah pertama sebagai permulaan, seorang sarjana khususnya mestilah meluaskan pengetahun dalam bidang yang diperkatakan. Jika kita mahu menghukum ke atas Ikhwan Muslimin misalnya. Biarlah kita telah mengetahui tentang kumpulan itu sebaik mungkin. Mengetahui itu pula ada dua macam. Pertama mendengar ulasan orang tentang perkara itu, keduanya menemui sendiri maklumat melalui sumber terdekat.
Contoh yang saya pernah buat ialah bila media menghukum terhadap jamaah al-Arqam. Bila kerajaan mengharamkan kumpulan itu atas dasar ianya bertentangan dengan akidah. Ya, kita dituntut bersangka baik, tetapi kita juga dituntut untuk bertindak jika ada kesilapan.
Maka bacalah tulisan orang tentang al-Arqam, selepas itu bacalah tulisan orang al-Arqam sendiri. Ya sangat berlainan nampaknya dua sumber itu. Akhirnya untuk memastikan lagi apa saya telah mula kumpul maklumatnya ialah saya telah pergi berjumpa dengan Syeikh al-Arqam ketika itu.
Balik dari berjumpa beliau, seorang pengikut al-Arqam yang membawa saya bertanya: Apa pandangan ustaz terhadap al-Asari? Saya kata: Dia sesat.
Percubaan kita untuk mengumpul sebanyak mungkin maklumat dalam perkara yang berkaitan akan memberikan kita maklumat yang lebih tepat dan benar. Akhirnya gambaran sebenar itu membuatkan kita menjatuhkan hukuman yang adil terhadap sesuatu.
Kerana hal ini, golongan akademik yang membuat kajian dan berada di universiti kebiasaannya lebih tepat pandangannya terhadap sesuatu perkara berbanding pembuat keputusan yang berdasarkan tanggapan dan kebarangkalian yang umum. Yang melihat sesuatu masalah dan membuat rumusan mudah. Ini kerana pengkaji profesional memiliki kekuatan metod dan kekuatan budjet yang memungkin mereka menngumpulkan sebanyak mungkin maklumat dan setepat mungkin pengetahun terhadap sesuatu hakikat.
Sayangnya kumpulan ini tidak diketengahkan sebagai ‘orang alim’. ‘pakar rujuk’ dan ‘ikon’ dalam masyarakat. Mereka tenggelam dalam keghairan mengejar ‘orang popular’. Kerugiannya ialah masyarakat tidak diangkat tahap pemikirannya.
Pandangan anda dihargai

Memerangi Sathiyah (2)

Pemikiran sathiyah sebenarnya bertantangan dengan roh al-quran yang mengajak manusia berfikir dan meneliti, merenung dan mengkaji. Afala yatadabbarunal quran….dan banyak sangat ayat yang merujuk kepada berfikir dan menilai. Menilai bukan pada quran sahaja bahkan pada alam semesta.

Ketika membaca baris-baris buku tulisan ِAbbas Mahmud Aqad, seorang penulis Mesir terkenal (W1964) terjumpa pula kupasan beliau terhadap tuntutan berfikir yang dinyatakan dalam al-Quran.
Menurut Aqad, tuntutan berfikir dalam al-Quran bukan hanya untuk membezakan antara orang yang berakal dengan orang gila kerana al-Quran itu sendiri telah ditujukan kepada yang berakal. Oleh itu tuntutan berfikir di situ bermaksud, berfikir diperingkat lebih serius dan bersungguh-sungguh.
Jihad yang agak besar dan rumit buat masa ini ialah bagaimana menyemai sifat suka berfikir dan bagaimana meninggikan laras pemikiran umat Islam. Bagaimana membimbing manusia supaya berfikir dengan cara yang betul untuk menanggapi sesuatu dan bertindak mengikut pemikiran yang betul.
Dengan cara ini sahaja umat Islam akan bangkit menjadi kuasa besar dunia, dan dengan cara ini sahaja tahap penghayatan agama yang lebih baik boleh dicapai. Adapun teknik menggumpul crowd dengan aktiviti agama yang berbaur hiburan, joke dan santai hanya gah pada majlisnya sahaja. Tetapi kesanya hanya sebentar. Ini kerana manusia tidak akan mampu ketawa dengan kata-kata seseorang selama bertahun-tahun. Ketawa, kelakar dan hiburan tidak boleh bertahan lama, ianya dengan segera bertukar menjadi hambar dan membosankan.
Atas sebab inilah umat Islam perlu diajak berfikir dan kerana itulah al-Quran mengajak manusia berfikir. Seorang yang memeluk Islam kerana sebab-sebab kebendaan dan emosi akan berubah kepentingannya bila kepentingan dan perasaan itu berubah. Tapi keimanan yang didasarkan dengan yakinlah yang akan kekal dan keyakinan tidak dapat masuk kedalam hati seseorang kecuali melalui pintu akal.
Selain dari teknik di atas yang kebanyakannya mensasarkan golongan masyarakat umum, tindakan menggumpulkan sebahagian cerdik pandai lalu memenuhkan otak mereka dengan doktrin yang kononnya bersifat muktamad dan kudus lalu menafikan garapan dan percanggahan seterusnya melebelkan setiap aliran bercanggah sebagai sesat dan kufur juga salah satu daripada fenomena sathiyyah.
Dengan itu dapat difahami bahawa pemikiran sathiyah terbentuk kerana adanya penafian terhadap budaya ilmu. Budaya ilmu bersifat menerima sesuatu dengan cara terbuka, berdasarkan penghujahan dan jauh dari ketaksuban. Budaya ilmu mengajar manusia menilai setiap dakwaan tidak kira dari mana datangnya dakwaan itu. Budaya ilmu akan menganalisis sesuatu asas dan maklumat sebelum mengambilnya sebagai satu pegangan.

Azam Tahun Baru 2012: Memerangi Sathiyyah (1)

Cepat masa berlalu, dah hari kedua tahun 2012. Masih ternampak-nampak lagi bagaimana hangatnya orang ramai menyambut tahun 2000. Dah berlalu 12 tahun. Apa yang berubah, apa yang dicapai dan apa yang dihasilkan..???

Bagi saya, ada beberapa target yang perlu dicapai dalam tahun 2012 dan ada juga keinginan yang tidak tahu sejauh mana mampu dicapai. Mungkin bahagian inilah bahan perkongsian kita untuk tulisan kali ini.
Memperkasakan pemikiran masyarakat. Inilah agenda besar yang saya rasakan terlalu kerdil untuk mengucapkannya. Terlalu besar kehendak hati berbanding kemampuan dan kederat yang ada.
Pada pandangan saya, masalah yang membelit warga Malaysia amnya dan orang Melayu khasnya ialah ‘sathiyah‘. Aliran ‘simplismyang malas berfikir, sebaliknya mudah membuat kesimpulan dengan maklumat luaran tanpa kajian dan pengamatan. Menuduh akal sebagai bertentangan dengan agama dan meletakkan emosi sebagai hakim yang menerajui kehidupan.
Pada pandangan saya inilah masalah terbesar masyarakat kita. Bukan golongan awam sahaja yang mengenai penyakit ini, tetapi fenomena ini berada di mana-mana. Bermula dari aktiviti di rumah sehinggalah ke universiti dan bangunan pentadbiran.
Untuk membuktikan dakwaan ini saya perlu mengutarakan sedikit bukti bagaimana simpelnya pemikiran bangsa kita. Ya situasi ini berlaku dalam segenap bidang kehidupan. Dalam pendidikan, pentadbiran, politik dan agama.
Rasanya ramai dikalangan kita yang pernah pergi ke hospital, emm cuba tengok bagaimana ubat diberikan, diberikan dalam plastik kecil bertulis KKM dan berapa kali perlu makan dan berapa biji yang perlu diambil.
Disebabkan masyarakat kita malas berfikir, maka mereka boleh menerima situasi ini. Mereka malas nak tahu jenis ubat dan ramuannya secara lebih mendalam. Mencari maklumat tambahan tentang ubat dan sebagainya kerana semua pemikiran, kajian dan pengetahun tambahan itu telah diserahkan bulat-bulat kepada pihak hospital. Mereka tidak pernah terfikir, bolehkah saya dapat ubat yang lebih berkualiti dari ubat ini, dari mana ubat ini dikeluarkan dll. Bila maklumat-maklumat itu tidak dipaparkan pada ubat yang mereka gunakan, mereka tidak marah, atau rasa terancam.
Dalam situasi lain pula jika sesuatu masalah pribadi berkaitan seseorang seperti ada rakan sepejabat y.ang bercerai misalnya, maka habislah individu itu akan ditelanjangkan, dikupas isunya sampai berminggu lamanya siap dengan berbagai teknik mencungkil rahsia akan digunakan. Semua itu demi memuaskan emosi.
Mereka sanggup membantu rakan yang malang itu demi mendapatkan cerita-cerita sensasi dan sebaik sahaja rahsia habis dicungkil, maka tinggallah mangsa yang malang menanggung derita perceraian dan derita tambahan iaitu malu kerana rahsia rumahtangganya telah ditelanjangi.
Hasil daripada sikap ‘sathiyyah’ ini maka, banyaklah perkara-perkara ‘bodoh’ yang tidak sepatutnya diamalkan oleh masyarakat tetapi subur diamalkan dalam kalangan kita.
Jangan sesekali ingat pemikiran ‘sathiyah‘ ini berlaku kepada golongan bawahan sahaja, bahkan golongan profesional dan berpelajaran juga turut terbelenggu dengan pemikiran mudah dan malas ini. Bahkan sikap kumpulan ini mengundang bahaya pada negara, bangsa dan agama.
Di universiti, para pensayarah menghadapi masalah untuk mengarang buku dengan syarat atau format universiti, ini kerana buku yang ditulis atas format universiti sangat sukar untuk dijual. Biarpun warga universiti berjumlah 10-20 ribu orang bagi setiap universiti, tapi seribu naskah yang dicetak sangat sukar untuk dijual.
Sebaliknya seorang yang menulis dengan tulisan ringan atau cara popular yang tidak bergantung dengan etika ilmiah boleh menjual buku mereka puluhan ribu naskah dalam masa beberapa bulan. Oleh itu saya harap kita jangan terlalu seronok bila melihat orang ramai berpusu-pusu melihat pameran buku kerana buku-buku yang dibaca kebanyakannya tidak bersifat berfikir secara mendalam. Buku-buku itu masih dalam ruang ‘sathiyah‘. (sudah tentu bukan semua tetapi banyaknya macam tu).
Kemalasan berfikir di universiti sangat jelas bila program yang bersifat santai dan jauh dari pemikiran atau kunjungan artis akan dipenuhi oleh studen sementara program ilmiah perlu diramaikan dengan mengeluarkan surat arahan mengandungi perkataan ‘wajib’. Kedatangan juga terpaksa diambil dan diberikan markah…huh malasnya berfikir sampai kena paksa macam itu sekali.
Pemikiran ‘sathiyyah’ menyebabkan faktor terbesar sesebuah buku laris ialah kulitnya yang menarik dan tajuknya yang memukau…isi dah jadi faktor ketiga sesebuah buku jadi bestseller…heheh kelakar bukan?
Dalam mengupas isu ini, kita sering juga terkeliru dengan majlis-majlis ilmu yang banyak diadakan di sana-sini termasuk di masjid dan surau. Tahukah kita bahawa kebanyakan majlis itu tidak mampu membentuk pemikiran dan membaiki apa-apa? Sebahagian besar program seperti ini bersifat mengulangi maklumat yang sedia ada, membuat kesimpulan mudah terhadap kesalahan kerajaan, kebejatan sosial dan banyak juga yang menggunakan emosi dengan memainkan isu hubungan anak dan ibubapa…….penceramah seperti ini dihadiri ramai penonton dan tentunya ehm..ehemm…bayarannya mencapai RM10,000 bagi 1-2 jam…
Ceramah-seramah agama hanyanberkisar dari beberpa isu politik, joke, isu-isu fekah taharah, fardu ain dan tajuk2 yang sebenarnya telah dipelajari berkali-kali semenjak di sekolah rendah lagi……..bersambung
Pandangan anda dihargai

Apakah ertinya mercun yang dibakar di tahun baru ini??

Katika saya mengatur baris-baris ayat dalam blog ini, detuman mercun masih kedengaran. Di kawasan Kajang ini jumlah dan letupan mercun tidak segarang letupan di depan KLCC. Jika sambutan di KLCC berkos jutaan ringgit maka di Kajang dalam ribuan ringgit sahaja.

Yang mahu saya tulis bukan persoalan harga tetapi persoalan sikap. Apa yang saya sering khayalkan ialah bagaimana reaksi mereka yg menyambut tahun baru dengan mercun dan pesta ini, jika kita katakan kepada mereka, simpanlah mercun tu, main esok saja….apakah agaknya jawapan mereka??

Bila saya membaca sebuah buku tulisan Munir Syafiq, seorang pemikir Kistian Arab yang memeluk Islam, saya mendapat jawapan ini. Baru saya terlintas bahawa walaupun mercun dan bunga api di Lubnan mungin tidak sekalut di KLCC, tetapi ada kesamaan dalam cara dan sebab perkara ini berlaku.

Munir Syafiq menjelaskan bahawa tabiat umat yang mundur, terjajah dan diperbodohkan ialah mereka suka mengikut tabiat dan prilaku orang yang memperbodohkan mereka. Fakta yang pelik tetapi benar bukan? Sepatutnya orang yang memperbodohkan orang lain secara lojiknya akan dibenci dan disingkirkan, ya jika orang yang diperlakukan itu sedar, cerdik dan berakal.

Tetapi masakan orang yang berakal boleh diperlakukan dan diperbodohkan?? Perbuatan bermain mercun jika dijadikan mainan anak-anak di depan rumah dan ketika santai dengan keluarga atau kawan-kawan bukanlah sesuatu yang buruk

Tetapi pada malam ini permainan bunga api dan mercun menjadi bodoh dan orang yang bermain itu sebenarnya telah diperbodohkan. Ini kerana jika dikatakan kepada mereka kita main saja malam esok atau minggu depan mereka akan menolaknya. Alasan mereka sudah tentu kerana orang tak sambut tahun baru minggu depan, orang sambut malam ni.

Keaiban sebenar bukan sangat pada bermain mercun, kecuali mercun yang terlalu mahal sehingga boleh membasmikan sejumlah besar fakir miskin. keaiban sebenarnya terletak pada tabaiyyah gharbiyyah (mengikut barat membuta tuli).

Inilah penyakit yang menyerang bangsa yang hina dan terhina. Mereka buat sesuatu tindakan kerana mengikut orang lain yang membuatnya. Hati mereka akan rasa gembira bila dapat buat sesuatu yang menggembirakan bangsa barat yang dituruti. Pelik bukan? Sehingga dunia ini tidak dirasakan untuk mereka tetapi dunia ini untuk barat yang menentukan dimana seronoknya dan dimana yang tak seronok.

Mengapa saya katakan bukan mercun yang buruk tetapi sikap yang sebenarnya begitu? Ini kerana trend mengikut dan berbangga dengan barat bukan pada mercunya sahaja. Pada segala-galanya, gaya bercakap, ketawa, permainan, adat-adat kebesaran, cara barat bersahabat, berterimaksaih dll lagi lah banyak sangat nak disebut semuanya.

Oleh itu tidak hairan akhlak dan segala macam bentuk kehidupan semakin hari semakin ditiru barat dengan penuh rasa bangga. Sampai ilmu dan kepandaian pun akan hebat bila menyerupai barat. saya pernah berkata kepada seorang kawan: Kalau anda pandai Bahasa Arab anda bagus, tapi kalau anda pandai Bahasa Inggeris anda hebat.

Begitulah terpenjaranya kita dengan kehinaan sehingga kita tidak ada peluang dan ruang untuk buat dan berbangga dengan apa yang kita suka. Kita tidak berpeluang untuk membenci apa yang kita benci. Segala-galanya ditentukan oleh Barat…Apakah ada kehinaan yang lebih buruk dari kehinaan ini??? Kalaulah ‘tiada’ jawapannya, maka apakah ertinya mercun yang dibakar di tahun baru ini??
Pandangan anda dihargai

Bagaimana berhubung dengan khazanah ilmu silam??

Khazanah ilmu silam merupakan gedung yang penuh dengan timbunan garapan ilmu yang kita warisi dari generasi terdahulu, generasi yang telah melakukan tugas mereka menggali, memproses dan mengeluarkan hasil bahkan telah memasarkan produk mereka untuk dimanfaatkan oleh ramai manusia.

Terdapat tiga aliran utama yang boleh dilihat dengan jelas bila berbincang tentang bagaimana berhubung dengan khazanah silam.
1- Aliran yang menerima bulat-bulat apa yang tingggalkan oleh orang terdahulu, mereka terdiri dari pengkagum khazanah silam yang sebenarnya mewarnai keiklasan dengan ketaksuban. Kagum dengan juhud sabiqin yang sememangnya hebat, tetapi tidak berakhlak dengan akhlak mereka yang kritis, berlapang dada dan mauduiyyah.
2-Aliran yang menolak apa sahaja yang ditinggalkan oleh sarjana terdahulu dengan meletakkan seribu satu macam alasan, yang penting bagi mereka pencarian ilmu silam berada pada landasan yang kabur dan penuh dengan dhabab. Jika aliran pertama terjelma dalam taksub yang dilingkari dengan sesuatu kumpulan, seringkali pula sifat kedua berlaku kepada orang yang sama, tetapi ketika mereka berinteraksi di luar kelompok mereka. Ini bermakna penolakan mutlak akan berlaku kepada setiap kumpulan yang bukan dari aliran mereka. Pada ketika itu fokus bukan lagi pada kajian dan kebenaran tetapi yang mahu dinobatkan ialah aliran, kumpulan dan mungkin individu tertentu sahaja.
3-Aliran ke tiga ialah aliran yang menceduk di sana sini, melompat dari satu madrasah ke satu madrasah, tanpa mengetahui selok belok ilmu dan keserasian hujah, terbang dalam jubah ijtihad dan tajdid, tetapi sangat miskin dari sudut metod. Acap kali juga terdengar bisikan kalimah ‘maslahah’, ‘talfiq’, ‘masyaqqah’ dialunkan dalam alunan syahdu penuh simpati.
Bagi seorang penuntut di bidang pengajian yang sedang melangkah setapak demi setapak kearah istqlaliah, melihat khazanah dengan jiwa yang lapang adalah syarat terpenting. Sedar bahawa umat Islam telah melalui putaran hukum alam yang sama dengan umat-umat yang lain, oleh itu mereka berusaha sebagaimana berusahanya umat lain, mereka mengkaji, menyelidik, berfikir dan akhirnya mereka membuat keputusan yang bersifat kemanusiaan.
Sedar bahawa khazanah ilmu silam bukanlah maksum (terpelihara) dari kesilapan dan kekurangan sebagaimana maksumnya al-Quran. Contoh yang mudah ialah membaca tafsir Ibnu Katsir bukan bermakna anda membaca al-Quran. Kerana kitab al-Quran datangnya dari Allah sementara seluruh kitab tafsir adalah usaha kemanusiaan yang berdepan dengan kemungkinan benar dan salah.
Membaca kitab Ihya’ Ulumiddin oleh al-Ghazali contohnya mestilah dengan roh membaca hasil kerja seorang manusia. Oleh itu seorang penuntut perlu mengkajinya dengan dada yang lapang dan hati yang terbuka.
Bahkan umat Islam silam pernah menyaksikan kelahiran pereka-pereka hadis palsu, penyebar-penyebar berita bohong dan fatwa-fatwa bersifat kepentingan diri yang bertujuan mendapat habuan dunia. Khazanah Islam silam juga menyimpan karangan dan hasil kerja orang-orang seumpama ini. Hasil kerja mereka juga menyusup masuk kedalam karangan-karangan orang-orang yang ikhlas tetapi lemah penilaiannya.
Perjalanan umat Islam silam juga telah menemui sifat taksub, ego, kepentingan diri, sathiyyah, dengki, terpegung dengan pemikiran asing, saki baki agama asal dan berbagai sifat kemanusiaan lain. Jika tidak rahmat Allah kepada umat ini, sudah tentu nasib mereka sama dengan umat-umat terdahulu.
Ada orang tidak sedar dengan bagaimana terpengaruhnya sebahagian umat Islam silam dengan pemikiran Greek, apabila mereka ingin memartabatkan ‘ilmu islam’ mereka mengambil apa sahaja yang dikataka oleh sarjana terdahulu asalkan mereka Islam sedangkan ada dikalangan sarjana tersebut menceduk dari pemikiran Greek.
Hasil dari kefahaman ini, seorang sarjana akan mengupas perdebatan ulamak silam dan polemik yang mereka lalui sebagai polemik kemanusiaan yang didasari oleh keimanan kepada agama tetapi tidak terlepas dari sifat kemanusiaan. Isu-isu jidal, mazhab, pertikaian hukum dan perbalahan politik semuanya berlaku dalam usaha mereka menghayati agama Allah dalam kontek seorang manusia biasa. Pengalaman mereka sangat berguna kepada kita sebagai panduan tetapi sana ada panduan tertinggi yang sentiasa menjadi teras dan mabadi’
Apa yang saya ingin tekankan di sini ialah pembinaan metod yang baik. Mengetahui bahawa zaman penurunan wahyu adalah zaman paling agung yang perlu dikenal pasti cara dan selok belok mereka menganalisis dan menggarap sehingga para sahabat yang agung mampu menerima kepelbagaian kerana mereka sedar kepelbagaian itu berada dalang rung yang dibenarkan dan datangnya dari mereka yang berkeahlian!!!!
Pandangan anda dihargai

Bagaimana berhubung dengan hadis?

Satu lagi keperluan penting ialah hadis nabi s.a.w. Memahami dengan betul kehidupan nabi s.a.w. dan meseg yang mahu disampaikan oleh baginda akan memberi kesan mendalam terhadap cara berfikir seorang sarjana.

Metod sarjana ketika berhubung dengan hadis akan menentukan apakah hadis yang merupakah ‘bahan mentah’ yang diproses oleh seseorang sarjana akan mampu diadun sebaik mungkin dengan berbagai ramuan mampu menghasilkan produk yang baik.
Perjuangan seorang sarjana ketika berdepan dengan hadis lebih panjang berbanding perjuangannya ketika berdepan dengan sumber al-Quran. Sarjana dalam segala bidang pengajian ilmu Islam perlu meyedari tentang perbincangan paling basik tentang hadis iaitu kesahihan, kedaifan dan simpang siur antara keduanya sampailah bagaimana hadis dianggap maudu’ atau hasan atau sahih.
Satu tanggapan yang salah ialah bila menjadikan pelajar pendidikan Islam bidang hadis sahaja yang diajar dengan subjek ulmu hadis, sementara bakal sarjana dalam bidang-bidang dakwah dan lain-lain sering dianggap kurang perlu mengetahui dengan lebih mendalam tentang ulmu hadis. Akhibat yang dialami sebenarnya sama buruknya, samada mereka dibidang hadis atau dakwah atau syariah.
Dalam satu situasi pula, seorang yang mengetahui tentang darjat hadis telah dengan berani menerjah masuk ke medan syariah contohnya lalu menggunakan hadis-hadis itu dengan hanya berbekalkan pengetahuannya bahawa hadis itu sahih.
Lihat kembali metod berhubung dengan al-Quran, jika al-Quran perlu difahami dengan cara yang betul, maka hadis juga sedemikian rupa. Pengetahuan terhadap status hanyalah salah satu keperluan sarjana untuk selepas itu menganalisis dengan pengetahuannya tentang penggunaan bahasa, skop sunnah dan berbagai sudut yang mungkin jauh lebih kompleks dari hanya sekadar mengetahui status hadis.
Antara perkara terpenting yang sentiasa perlu diberikan perhatian ialah hadis perlulah difahami mengikut roh al-quran. Ini kerana beberapa faktor antaranya kerana riwayat hadis mejoritinya pada tahap ahad, kebanyakan hadis diriwayatkan secara maknanya bukan dengan lafaznya.
Sebelum mengakhiri tulisan hari ini saya cadangkan pelajar pengajian Islam membaca buku Dr Yusof al-Qaradawi bertajuk: Bagaimana berhubung dengan Sunnah . Buku seperti ini boleh dijadikan panduan awal tentang cara berhubung dengan sunnah.

Memahami al-Quran Bagi Seorang Sarjana

Bagi seorang Sarjana tuntutan untuk memahami al-Quran jauh lebih mencabar dari individu biasa. Ini kerana kebanyakan menyangka al-Quran difahami dengan hanya memahami bahasa Arab dan tidak kurang juga yang menyangka sudah sangat hebat bila mereka merujuk kepada terjemahan al-Quran. Walau apa pun itu hanyalah tanggapan orang awam.

Bagi persiapan memahami al-Quran pada tahap yang sepatutnya difahami oleh seorang sarjana, penuntut pengajian Islam mestilah mempunyai kefahaman yang jitu tentang ayat yang berbentuk kulli dan manakah pula yang berbentuk juzie.
Perlu sekali mempunyai pendirian dalam permasalahan hakikat dan majaz. Dengan metod yang mantap, barulah kefahaman terhadap al-Quran akan sekata dan tidak berlawanan dalam satu situasi yang sama.
Salah satu isu kefahaman al-Quran yang banyak dipersoalkan oleh ulamak ialah Teori nasikh mansuh dalam al-Quran, kesemua isu-isu sebegini hendaklah dilalui dan diteliti dalam pencarian ilmu, barulah penuntut dibidang pengajian Islam berbeza dari seorang yang mendengar ceramah di masjid atau penonton rancangan agama di TV.
Banyak lagi isu-isu teras yang menuntut seorang sarjana betul-betul mahir dan dianggap memahaminya sebagai memahami al-quran seperti isu Qatie dan Zanni. Maqasid al-Asliyah dan Tabaiyah dll.
Pandangan anda dihargai

3 Keperluan Utama Sarjana Pengajian Islam

Seorang sarjana dalam bidang Pengajian Islam mestilah mempunyai metod yang kuat dalam tiga perkara:

1- Bagaimana dia berhubung dengan al-Quran
2- Bagaimana dia berhubung dengan hadis
3- Bagaimana dia berhubung dengan timbunan peninggalan ilmu Islam silam.
Menajamkan pengetahuan dalam ketiga-tiga keperluan di atas perlu dilakukan semenjak masih diperingkat BA lagi, barulah akhirnya kefahaman yang benar hasil dari metod yang jelas dapat memberikan kekuatan kepada seseorang sarjana merumuskan hasil pemerhatiannya untuk dijadikan satu produk yang bersesuaian dengan keperluan zaman.
Pandangan anda dihargai

Doxymycin: Rujuk Kepada Pakar

Setelah lebih sebulan batuk-batuk, saya terpaksa mengalah, mengalah dengan percubaan, berbagai petua melawan batuk telah saya gunakan, bukan apa, kerana nak cuba melihat sendiri kesan petua-petua itu.
Sebahagian petua itu pula sangat mujarab ketika saya mengalami batuk-batuk sebelum ini. Akhirnya saya mengambil Docymycin 100mg. Selepas mengambilnya dua hari (1 pagi, 1 malam) batuk saya berhenti, tapi dinasihatkan oleh doktor untuk mengambilnya dalam masa 5 hari.
Nasib baik juga, sebelum ni hampir-hampir peti suara saya rosak…maklumlah antara petuanya ialah campurkan madu lebah dengan cuka epal, apabila terlebih saya rasa sakit pada bagaian halkum dan rupanya asid telah memberi kesan buruk pada bahagian itu.
Inilah bahayanya jika kita tidak meminta nasihat pakar dan buat kerja ikut hentam saja. Bukan mereka yang mencuba petua-petua sahaja yang bahaya, saya dapati ada juga orang yang berani ambil antibiotik tanpa nasihat doktor. Contohnya ada yang mengambil antibiotik ini sendiri sampai makan lebih sebulan. Huh.. takde kesedaran langsung…setiap ubat tu ada kesan sampingannya….apa-apa pun rujuklah kepada pihak yang berwibawa, biasakan diri kita mengikut etika ini.
Dalam masyarakat kita ni sikap menghormati bidang sangat kurang sekali, bayangkan kalau anda minta nasihat berkaitan hukum-hakam agama hanya dari seorang imam masjid atau ahli motivasi, sedangkan menjadi imam dan memberi motivasi tidak menunjukkan mereka mahir dalam bidang hukum-hakam. Sudah tentu risiko untuk tersalah tu tinggi sekali.
Berbalik kepada antibiotik yang saya ambil, jika mahukan maklumat lebih, bolehlah merujuk ke laman ini
ingat, maklumat-maklumat ini hanyalah pengetahuan umum sahaja tapi boleh membantu kita memahami apa yang kita lakukan.
Pandangan anda dihargai

Misi Thailand Menutup Tirai 2011

Tahun 2011 sudah berada dipenghujungnya, misi menjelajah Thailand kali ini pula terpaksa dipendekkan dan hanya sempat dilakukan dikawasan selatan negara ini sahaja.

Teruja dengan keindahan hutan ini, walaupun sama dengan Malaysia, tapi tahap kebersihan di sini jauh lebih baik. Mereka tidak membenarkan pelawat membawa makanan, menyalakan unggun api dan mandi dengan menggunakan sabun. Kesanya sangat menakjubkan, kawasan hutan sangat bersih dan ikan-ikan dalam sungai sangat banyak. Jika dibandingkan dengan sungai di Pasir Putih atau Hulu Langat…huh berguni-guni sampah dapat dibawa balik…dah lah gitu, ikan-ikan tak berpeluang membiak kerana dituba….

Pusat Islam Songkla membuktikan kerajaan Thailan bersifat terbuka kepada agama, cuma yang berlaku kekacawan bila ada pihak yang mahu melakukan pemisahan wilayah, yang tu mereka marah….oleh itu, situasi di Thailand sangat subur untuk dakwah.

Selain dari tempat resmi yang tersergam indah, terdapat pula usaha-usaha individu yang mempertahankan benteng akidah dengan segala yang termampu, di bawah pondok daif ini mereka menggumpulkan 30 orang pemuda untuk mempelajari asas-asas ajaran Islam. Pondok yang menganjur ke Laut Andaman ini sebenarnya tidak jauh dari Malaysia mengikut geografinya, tetapi mungkin terabai dari sudut hubungan ukhuwah islamiahnya.

Disebalik kedaifan prasarana, mereka kaya dengan budi, lawatan kami disambut dengan sedikit hidangan See Food yang mungkin kelihatan terlalu mudah untuk disediakan tetapi tersimpan disebaliknya seribu makna….

Hasil Lawatan:

Umat Islam Malaysia perlu diperkasakan dengan pemikiran menyebarkan Islam dan mengembangkannya, umat tidak harus dilalaikan dengan perbalahan khilafiah tetapi mengambil roh perjuangan penyebar Islam agung. Terlalu ramai umat manusia yang sedang menantikan kedatangan kita sebagai hero. Jika jasa penyebar Islam terdahulu menyebabkan Alam Melayu telah menerima Islam, maka apakah pula jasa kita???? Kita sepatutnya telah mampu dibentuk untuk mengikuti jejak-jejak mereka!!!!


Pandangan anda dihargai