Agama berlawanan dengan akal.

Satu perkara yang agak bagus di negara kita hari ni ialah banyaknya ceramah2 agama di masjid. Sebelum Jumaat tadi pun ada ceramah. Bolehlah masyarakat kita dgr2 sikit pasal agama ni. Kalau zaman saya budak2 dulu,masjid ni tempat sembahyang saja, habis kuat lepas maghrib ada la guru agama mengajar itu pun tak lari dari tajuk sembahyang. Bertahun tahun saya dengar pasal ambik air sembahyang. 

Ceramah jumaat tadi agak berapi jugak. Taklah orang masjid tertidur. Cuma yang saya pelik mengapa penceramah amat menekankan persoalan agama tidak boleh difikirkan dengan akal. Kata penceramah agama ni kita terima saja apa yang agama kata.
Penceramah berulang kali mengatakan bahawa agama tidak boleh difikirkan dengan akal. Kalau difikirkan dengan akal maka binasalah agama. Penceramah pun bericontoh. Dia kata cuba tengok hukum pusaka, org lelaki dapat lebih banyak dari org perempuan.Beegitu juga maskawin org lelaki nak kawin, dia berikan kepada perempuan sebahagai maskawin tetapi orang prp tidak beri pula kepada lelaki. 
Saya mendengar ceramah itu dengan penuh minat. Tapi banyak persoalan bermain dalam kepala saya. Apa yang saya fikirkan ialah mengapa ramai penceramah di negara kita yang sering memberi peringatan kepada masyarakat supaya jangan menggunakan lojik. Kata mereka lojik akan membinasakan agama. Orang yang menggunakan lojik akan tersasar.Oleh itu jangan kita gunakan akal. Berkali2 dia mengingatkan jamaah supaya jangan gunakan akal.
Mengapa takut benar penceramah tu pada akal? bukankah kehebatan manusia itu tersirat pada akalnya yang canggih?
Contoh yang diberkan tadi juga agak ganjil katanya tak lojik orang lelaki yg dapat banyak dari org prp. Setahu saya lojiknya cukup mudah. Org lelaki adalah qawam. Dia menyara keluarga , ayah dan ibunya. maka dialah lah yang lebih dahulu diberikan bantuan atau kekuatan.
Berkaitan dengan org lelaki yg memberikan maskawin pun sama. Yang tak lojiknya ialah jika agama menyuruh prp memberikan maskawin kepada lelaki.
pada pandangan saya, tujuan penceramah memang baik iaitu mengingatkan jamaah supaya tidak mengikut aliran yang tidak berlandaskan quran dan sunnah. Sebaliknya mendaka menggunakan lojik. Sebenarnya lojik mereka itu tak lojik langsung.
Agak pelik juga dengan orang yg menentang penggunaan akal. mereka ikut mazhab syafie yg menggunakan kias. kias tu bukankah fenomena penggunaan kias? Bahkan imam syafie lebih luas menggunakan akal. dia mengkiaskan perkara ibadat!!! walaupun dia tidak mendapati hadis tentang solat sunat sebelum solat maghrib tapi dia menggunakan kias. 
Akhirnya saya dapat tahu penceramah tadi mempunyai ijazah dalam bidang bahasa. emmm….satu persoalan pula disini. 

Isu semasa dan tugas dakwah

Isu orang kafir baca alquran semakin sejukk…begitulah cara masyarakat menangani sesuatu masaalah. Semuanya bermusiam, sekarang sibuk fikir nak larang bas beroperasi waktu malam sebab ada bas eksiden, dua tiga hari lagi senyaplah sapai ada eksiden lain pulak, tajuk yg sama akan keluar. Sebenarnya tabiat manusia memang begitu hangat-hangat tahi ayam. 

Sebab itulah sebagai seorang ustaz saya cuba untuk tidak terikut2 dengan cara suatkhabar. Mereka mencipta isu dan mempergunakan msyarakat utk tujuan penjualan suratkhabar. Apabila isu hangat maka suratkabarpun laku dan bonus utk mereka juga banyak. Selain itu mereka juga terpaksa menyokong pihak yg menjadi tuanpunya bagi syarikat suratkabar itu.

Amat berlainan dengan peranan seorang ustaz. Kita mengajar masyarakat apa yg merea patut tahu. Kita mengajar apa yang diperlukan oleh orang. Jika orang minat dgn sesuatu tetapi ianya kurang penting maka kita perlu tahu bagaimana menangani keadaan itu.

Ada orang minat berzikir, dia mahu hanya pelajaran2 berkaitan zikir saja kalau cakap pasal lain mereka akan pandang dengan sinis. Kata mereka itu tak penting yg penting zikir dulu. Ada juga masyarakat yg suka tentang fadilat saja, jika cakap pasal politik mereka kata yg dalam pun tak selesai. Apa yg banyak jugak saya temui ialah masyarakat yg minat politik saja. Kalau kita ceramah pasal kerajaan tak betul merekka akan seronok tapi bila muhasabah kata kita tak betul maka mereka akan melebelkan anda sebagai anti gerakan Islam.


Selain daripada mengupas persoalan yg menjadi syilibus kita sebagai ustz, isu semasa tidak boleh dilupakan. Ini kerana Islam tu tugasnya menyelesaikan permasaalahan semasa, bezanya masaalah semasa yg patut dikupas ialah masaalah semasa yg sebenar, bukan yg diterajui oleh peniaga berita.

Nampaknya tanggungjawab sebagai ustaz ini agak berat juga bebannya. Mudah-mudahan Allah memberikn kekuatan untuk dipikul selagimana sedikit sebanyk ilmu yang Allah berikan ini ada dipelihara.Ya Allah permudahkan urusan, berikan pertolongan dan terimalah amalan kami.

bolehkaah orang kafir membaca alquran 3

Dalam perbincangan yang lepas kita telah meliht isu orang kafir bca quran. Isunya bukan kerana mereka kafir tapi lebih kepada penghinaan dan penyalahgunaan. Komen saya antaranya ialah mempergunakan alquran untuk tujuan2 yang bersifat menundukkn makna alquran kepada kehendak yang telah ada terlebih dahulu. Atau dalam bahasa yang mudah ialah memperalatkan alquran.

Pada waktu itu alquran bukan panduan tetpi alat untuk diguakan bagi menyokong atau mengutuk orang tertentu yang tidak sehaluan. Perbuatan mempergunakan al quran tidk boleh diterima samaada dilakukan oleh orang kafir atau orang Islam sendiri.

Hari ini saya ingin meluaskan skop perbincangan ini. Ini kerana pada pandangan saya menggunakan alquran, hadis dan agama dengan cara yang tidak beretika berlaku secara berleluasa. Yang melakukan perbuatan itu pula adalah orang Islam.

Mereka menggunakan quran,hadis dan agama antaranya adalah dalam pemasaran barangan jualan atau produk mereka. Ramai juga dikalangan mereka tu ustaz. Contoh yg saya boleh sebut ialah bila mereka ada produk kesihatan. Untuk mereka menjual kepada pasaran org Islam mereka mula menggunakan istilah makanan sunnah misalnya.

Makna sunnah dalam masyarakat melayu dan malaysia mengandungi unsur keagamaan dan ibadat. Bila produk itu dinamakan makanan sunnah maka ianya mengandungi makna keagamaan dan memakannya mendapat kelebihan disisi alllah.

Org ini mungkin akan menjawab: sememangnya madu, kurma dan zabib ada dalam quran dan sunnah.
Jawapannya ialah betul: sebagaiana allquran juga menyebut sayur-sayuran dan buah-buahan. (fawakih)…apa kata kalau penjual buah-buahan mempromosikan buah2an itu dengan kata makanan alquran atau makanan islam. penjual sayur juga akan turut sama dan penjual gandum juga akan berbuat demikian kerana makanan asasi nabi ialah gandum.

Lebih menghinakan lagi, dan lebih kotor lagi apabila ada dikalangan orang islam yang sanggup memasarkan produk yg telah dibacakan dengan ayat-ayat alquran. bukan setakat itu sahaja, ada yang mengandungi satu juzuk alquran dan ada yang dibacaan dengan 10 juzuk. ada yg dibacakan dngan 30 juzuk. Selain itu ada produk yg dibacakan oleh 10 haafiz dan ada pula 40 hafiz. Sudah tentu harga akan mengikut dos yang dimasukkan didalam produk tersebut.

Apa pendapat anda jika sebuah restoran akan menyediakan seorang ustaz sepenuh masa yang kerjanya membaca ayat2 alquran pada makanan yang dimasak sebelum dihidngan kepada pelanggan. Sudah tentu restoran itu akan dipnggil restoran Islam.

Dipendekkan cerita, saya menyeru sekali lagi pihak berkuasa agama samada jakim atau pihak berkuas agama negeri supaya menangani masaalah ini melalui prose perundangan. Perluu diadakan undang2 melarang mempergunaan alquran untuk tujuan perniagaan.
wallahuaklam

cerai taklik 2

nampaknya kita smbung lagi pasal tajuk cerai taklik. Yang dimaksudkan dgn taklik tu ialah mengaitkan perceraian dgn sesuatu perkara seperti yg telah diterangkan. apa pendapat ulamak dalam soal ini? 

yang diamalkan di malaysia ialah talak jatuh bila sesuatu yg dikaitkan itu berlaku. bila suami kata kepada isteri jika engkau bercakap dgn jiran itu maka kamu tercerai. maka jatuhlah talak satu, jika isteri bercakap dgn jiran tersebut.

Namun demikian terdapat dua pendapat lagi dalam persoalan ini. sebahagian ulamak berpendapat talak jatuh jika suami berniat untuk menceraikannya. pendapat terakhir ialah talak tidak jatuh langsung.
mengapa berlakunya perbezaan pendapat sedemikian rupa? jawapannya ialah kerana tidak ada dalil yg terang dalam bab ini. yg ada dalil umum sahaja. 
dalil pertama hadis al mu’min inda syurutihim. hadis riwayat abu daud
bagi mereka jika perkataan taklik itu bererti janji atau sumph yg mesti dipatuhi atau berlaku kesannya keatas org yg mengucapkannya.
dalil kedua ialah hadis 3 perkara yang gurawannya berlaku dan bersungguh2 padanya juga dikira bersungguh sungguh, nikah,cerai dan rujuk. hadis ini daif disemua riwayat
ringkaskan cerita ialah saya amat berharap agar pihak berkuasa agama melihat semula undang2 menggunakan cerai taklik kerana ianya amat menyusahkan masyarakat.
kedua dalil umum sahaja yg ada dan tidak ada dalil khusus dan ketiga perinsip perkahwinan ialah satu perjanjian, ianya tidak berlaku dengan gurau senda dan keraguan begitu juga perceraian, sepatutnya perceraian hanya akan berlaku jika suami benar2 ingin menceraikan isterinya. pendapat begini diamalkan oleh negara2 arab seperti libya,maghribi sementara pendapat pertama di amalkan disaudi.
disebabkan hukum ini melibatkan persoalan pentadbiran maka pemerintah berhak mengenakannya mengikut ijtihad mereka kecuali perkara ini beum sampai lagi ke pengetahuan mereka. pada ketika itu bolehlah sesiapa yg mengalami masaalah ini untuk mengikut pendapat ustz yg mereka tanya.
 Saya rasa sudah sampai masanya hukum hakam dimalaysia disesuaikan dgn keadaan masyarakat dan dibebaskan drp belenggu merujuk kitab fekah furu’ dan tidak melihat pada hujjah2 sebenar yg menjadi sandaran para ulamak. bukan kita katakan ulamak itu tidak berwibawa tapi kesuburan ilmu dan garapannya melampawi tembok ketaasuban biar bagaimana hebatpun seorang manusia.
wallahua’lam

cerai taklik

hari ni mula bekerja balik setelah berehat sabtu dan ahad. Sebenarnya sabtu dan ahad minggu ni langsung tidak ada pluang utk berehat sebab saya sedang bertungkuslumus menyiapkan buku sejarah islam di Spanyol atau andalus. Sapa-sapa dikalangan sahabat yg ada idea utk letaktajuk yg power blh la bagi idea tu. Sebnarnya dah bebulan2 saya betungkuslumus nak siapkan buku tu, banyak masa habis insyaallah mingguni akan terbit.

Sedang dok sibuk2 tu ada juga saya terima panggilan talipon bertanyakan persoalan cerai taklik.. Dlm hari yg sama ada dua kes serupa. Nampaknya cerai taklik banyak berlaku kot?
 Dalam satu kes suami isteri bergaduh dan isteri berkata,jika kita gaduh lagi kira cerai, suami kata ok kita cerai, selepas beberapa hari gaduh balik, apakah jatuh talak?
Kes kedua suami berkata jika engkau buat sesuatu kita bercerai tiba2 isteri melakukannya. Persoalan ketiga ialah bolehkah taklik tersebut ditarik balik spt suami menarik balik amarannya kepada isterinya ata sebab2 tertentu.

Bolehkah Orang Kafir Membaca al-Quran? (2)

Nampaknya isu orang bukan Islam membaca al-Quran semakin panas, terutamanya apabila ada NGO bertindak membuat laporan polis. Cerita bermula bila ada seorang exco bukan Islam yang membacakannya dalam kempen pilihanraya.

Beberapa hari lepas saya telah mengulas perkara ini dengan menyifatkannya sebagai satu perkara pelik. Sehingga kini saya masih menganggapnya sebagai sesuatu yang pelik. Macam mana org bukan islam boleh menggunakan ayat Quran dalam ucapan mereka.

Untuk menganalisis perkara ini memerlukan kita membincangkan beberapa perkara:

1- Masyarakat kita amat sensitif dengan kesucian agama (al hamdulillah) walaupun sesitiviti itu kadangkalanya tidak bertempat. Bukti masyarakat sensitif dgn kesucian agama bila saya sendiri sering diajukan dgn soalan bolehkah org kafir masuk masjid. Masyarakat kita juga menganggap daging korban tidak boleh dimakan oleh org bukan Islam.

2-Orang bukan Islam ramai yang terdedah dengan pengetahuan Islam disebabkan maklumat yg tersebar melalui internet dan media lain, mereka mempunyai reaksi berbeza ttg islam. Pernah dalam satu rancangan radio seorg bukan islam bertanya hukum kepada ust yg diundang tetapi malang sekali ustaz itu tidak berapa melayan orang itu atas sebab dia bukan orang islam(tanggapan saya)

3-Ulasan tentang hukum hakam semestinya tidak memehak kepada mana2 kumpulan atau parti kerana perinsip kebenaran itu lebih tinggi dari segalanya.

Setelah melihat beberapa point diatas, saya ingin bertanya, wajarkah seorang yang berkempen menggunakan ayat2 alquran sedangkan dia bukan islam? Kempen yg saya maksudkan ialah kempen pilihanraya.

Untuk pengetahuan kita, ceramah piihanraya adalah ceramah yg bertujuan membenarkan sesuatu kumpulan dan memburukkan kumpulan lawan walau dengan apa cara sekalipun. Banyak kempen yg saya dengar amat tidak beretika sekali.

Mengapa dia menggunakan ayat quran sedangkan dia sendiri tidak percaya kepada isi al quran? Tidakkah penggunaan al quran pada ketika itu hanyalah sebagai satu alat untuk melengkapka kempen dan menarik minat sahaja? Bagaimana jika ayat yg digunakan itu lari dari maksud asalnya? Bolehkah penggunaan itu ditafsirkan sebagai mempergunakan quran atau mengejeknya? Apakah penggunaan itu memberi kesan baik kepada mendekatkan mereka dengan Islam?

Jawapan kepada persoalan itu tadi akan memberi kesan terhadap keputusan pendirian seseorang.

Saya beraggapan adalah tidak baik menggunkan ayat al quran sebagai alat untuk menyokong sesuatu kumpulan secara tidak benar. Lebih-lebih lagi jika org yg berucap itu sendiri tidak percaya kepada kebenarannya. Ketika itu penggunaan ayat quran lebih kepada sekadarmahu dijadikan sebagai alat berkempen sahaja.

Tindakan NGO yg membuat laporan polis itu jika tidk mempunyai muslihat politik adalah dipuji kerana akan menyekat sebarang penggunaan yg berleluasa terhadap ayat al-Quran oleh orang yg mempunyai kepentingan peribadi.

Bolehkah orang kafir membaca al-Quran?

Antara soalan pelik yang saya terima dari Dr. Azhar ialah:

Bolehkah orang kafir membaca al-Quran?

Mengapa soalan ini saya anggap pelik?

Sedangkan persoalan ini sudah lama dibincangkan oleh ulama zaman lampau… Ini kerana pada saya orang kafir sememangnya tidak akan merujuk kepada kita tentang hukum-hakam perundangan. Jikalau mereka ingin membacanya pun, mereka akan membacanya sahaja tanpa perlu merujuk pada hukum-hakam Islam. Jikalau demikian masakan mereka masih tetap kafir.

Seandainya situasi masih tetap begitu, mengapa pula para ulama perlu membincangkannya?

Jawapannya:

Mereka berhadapan masalah,

1- Adakah boleh mengajarkan anak-anak orang kafir membaca al-Quran,

2- Bolehkah membacakan al-Quran kepada orang kafir atas tujuan ruqyah (jampi atau berubat)?

Dalam persoalan ini para ulama terbahagi kepada dua pendapat:

i – Golongan yang membolehkannya; dan,
ii- Golongan yang melarangnya.

Bagi golongan ulama yang melarangnya, mereka melihat kepada menjaga kesucian al-Quran dan kebimbangan al-Quran diubah maksud dan maknanya menurut hawa nafsu mereka.

Bagi golongan yang membolehkannya pula, mereka melihat kepada kemaslahatan dakwah dan penyebaran Islam.

Persoalannya kini dalam dunia tanpa sempadan (berteknologi tinggi) dan al-Quran boleh dilihat dan dibaca dengan hanya menekan butang komputer menerusi internet. Adakah larangan itu masih releven?

Fatwa larangan ini diwujudkan ketika zaman al-Quran amat terhad penulisannya dan mungkin agak sensitif sehingga adanya fatwa larangan membawa al-Quran ke negara musuh. Mungkin pendapat Abu Hanifah yang mengharuskan semua itu adalah paling sesuai diguna pakai pada masa kini.

Adapun membaca al-Quran untuk tujuan menghina, maka ianya dilarang bukan kepada orang kafir sahaja. Bahkan larangan itu juga menyeluruh hatta pada orang Islam sendiri. Apa yang tinggal hanyalah jika mereka membacanya kerana beribadat.

Persoalannya, adakah secara realitinya orang kafir yang mahu beribadat dengan membaca al-Quran. Ya sadiqi Dr. itu sahaja setakat ini yang dapat ana ulaskan dan ana harapkan komen dari sahabat lain. Wallahu a’lam.

Olahan semula: Al@mghiri

Penambah Baikan

Salah satu daripada kelemahan mata pelajaran agama, baik yang secara formal atau sebaliknya adalah pengabaian yang ketara dari sudut Amal Jama’ie. Konsep kesatuan umat Islam dan sumbangan terhadap masyarakat.

Sedangkan ajaran Islam amat memberikan tumpuan dan penekanan terhadapnya. Contoh yang dapat diberikan ialah gambar solat semasa mengajar para pelajar bersembahyang. Jarang sekali ditonjolkan gambar yang menunjukkan mereka sedang solat berjemaah. Sebaliknya hanya terdapat gambar seorang pelajar yang sedang bersembahyang bersendirian.

Selain itu pangajian hadis dan adab, contohya berkisar dalam lingkungan individu. Apa yang dimaksudkan dengan unsur jama’ie atau kemasyarakatan, contohnya pengajaran hadis yang lebih umum seperti:

1- al-Dal ‘ala al-Khair ka faa’ilihi (maksudnya: menunjukkan kebaikan adalah sama seperti orang yang melakukannya)

2- Unsur akhaka zhaliman au mazhluman (maksudnya: Bantulah rakanmu yang zalim dan dizalimi)

3- Inna Allaha fi ‘auni al-‘Abdi maa daama al-‘Abd fi ‘Auni Akhihi (maksudnya: Sesungguhnya Allah sentiasa membantu hamba yang sering beliau membantu saudaranya yang lain).

Selain itu, antara yang boleh diperbaiki ialah pelajaran agama mestilah bersifat membangunkan kepimpinan seorang pelajar. Prinsip muslim yang lebih sedia bekorban untuk memelihara agama, bangsa dan negaranya mesti diketengahkan supaya agama akan menjadi unsur memperkasakan pelajar.

Sudah sampai masanya untuk kita memberikan kepada masyarakat pelajaran agama yang keluar dari lingkungan kefahaman terhadap hukum bersuci sahaja.

UP: Ust. Zamri KPN

Olahan semula: alamghiri

Jika dapat berjumpa Perdana Menteri

Sejarah terus menempa dirinya apabila sekali lagi bilangan perdana menteri Malaysia bertambah. Bilangan ini bertambah bila Datuk Seri Mohd Najib dgn rasminya menyandang jawatan itu. Ketika melihat upacara mengangkat sumpah itu saya sempat juga berkhayal-khayal. Jika berpeluang berjumpa dengan perdana menteri apa agaknya yang akan saya katakan…

Dari situ saya mula menyusun beberapa perkara penting yang perlu di utarakan
1-ingatlah jawatan bukannya penghormatan tetapi tanggungjawab, ramai orang tertipu menyangka mereka mulia, beruntung dan hebat dengan mendapat jawatan harapnya tuan tidak begitu.
Ingatlah pangkat yg diberikan adalah pemberian manusia sahaja, selain ianya tidak kekal ianya juga tidak mempunyai nilai yg tinggi, tambahan pula dizaman ini, pangkat hanya boleh dibeli, sementara nilai sebenarnya tidaklah seberapa.
2-ingatlah rakyat adalah amanah, sebagaimana ibu dan ayah akan ditanya tentang pendidikan anaknya, maka pemimpin akan  ditanya tentang rakyatnya. alangkah beratnya amanah ini. jika diketahui beratnya amanah ini dan persoalannya diakhirat maka ramailah yang akan menarik diri kerana sedar dengan kelemahan diri.
3-Ingatlah, jangan terpedaya dengan pengampu dan pemuja datuk kerana orang itulah yang akan merosakkan kita. Setiap pemimpin akan ada pemuja dan pengampunya, jika  mereka diturui nescaya hancurlah syaksiah diri tuan bertukarlah pahala menjadi dosa.
4-Jangan bermewah-mewah kerana seorang pemimpin amat cepat terpesong dan terlena dengan kemewahan dunia. Wang negara adalah wang rakyat dan bukannya wang pemimpin. Pemimpin hanya pemegang amanah dan pengurus sahaja.
5-Jangan biarkan keluarga mencampuri urusan negara. Sudah ramai pemimpin dunia yang kecundang disebabkan isteri atau anak-anak2. Kedua-dunanya ujian yg besar kalau tidak masakan ianya disebut didalam alquran.
6-Datuk adalah PM kepada semua rakyat malaysia. Datuk memimpin semua rakyat walaupun yang tidak menyokong pati datuk, maka sedarlah bahawa rakyat sentiasa mengharapkan yang terbaik. Setiap negari adalah dibawah Malaysia, maka berikan hak mereka dan janganlah menghukum rakyat semata-mata kerana mereka mengamalkan semangat demokrasi yang dibenarkan oleh undang-undang negara.
7-Jangan berniaga dengan rakayat, maksudnya kerajaan bertugas membantu dan menyediakan keperluan rakyat bukannya mencari peluang untuk mengenakan cukai bagi mendapatkan harta. Negara bukannya seorang taukeh besar yang memiliki modal untuk dihitung berapa persenkah keuntungannya, Modal negara datang dari rakyat maka kepada merekalah dikembalikan keuntungannya.
8-Ingatlah Islam memerlukan pembelaan, janganlah tuan lelapkanmata tuan sebelum berfikir tentang nasib agama ini, jika tuan tidak bertindak segera maka hari-hari terakhirnya dibumi  tercinta ini akan menjadi kenyataan, berapa banyakkah tealah berlaku, bumi islam akhirnya bertukar tangan…
Inilah nampaknya point2 yang sempat saya angan-angankan semasa saya menonton upacara pertabalan. saya tidak pasti apakah saya berani mengutarakan segala point2 ini jika angan-angan saya itu menjadi kenyataan.

lagi tentang pelajar…

bagi pelajar yang sedang bercuti, nampaknya anda telah beberapa minggu menghabiskan cuti yang sangat berharga ada beberapa soalan yang anda mesti jawab:
1-masihkah anda dlm mod cuti dan bergembira?
2-bagaimana dengan jadual belajar yang dirancang?
3-adakah sedikit kemajuan yang dirasai?
4-buku apa sedang baca sekarang?

kalau anda mahu lebih bersemangat sila berikan jawapan2 tersebut dlm ruangat dibawah, em sudah tentu anda akan lebih berdisiplin dengan tugasan. selamat berusaha.