Keberanian Ulama

Sewaktu saya melayari internet saya tertarik pada satu artikel dalam web qaradawi.net. Ruangan yang menceritakan keadaan Dr Yusuf Qardawi ini bertarikh 24/4/09. Ruangan ini agak menarik kerana menceritakan tindakan Dr Yusuf QArdawi menyembunyikan fatwanya kerana takut menimbulkan kekeliruan dalam masyarakat.

Pendapat yang sememangnya kontraversi itu ialah beliau melihat harus bersalaman antara lelaki dan perempuan bukan mahram jika ada da sebab pertama keperluan mendesak dan aman dari fitnah. Beliau telah bertindak menyembunyikan fatwa ini beberapa tahun sehinggalah beliau muatkan pandangan ini dalam buku beliau Fatawa Muasirah jilid dua.

Beliau juga mendedahkan bahawa Syeikh Muhammad Abu Zuhrah telah menyembunyikan fatwanya selama 20 tahun. Abu Zuhrah berpandangan bahawa hukum rejam bagi wanita muhsan yang berzina telah di nasakhkan. Beliau merasakan pendapat ini mungkin akan membawa kekecohan lalu ditangguhkan penyiarannya. Akhirnya Muhammad Abu Zuhrah menyatakannya didepan ulama-ulama besar seperti Mustafa Zarqa, Subhi Soleh dan Husin Hamid Hassan di Libya tahun 1972.

Dr Yusuf qardawi memuji para ulamak yang berterus terang dan cuba untuk menyampaikan pandangan mereka walaupun berkemungkinan berhadapan dengan masyarakat yang mungkin akan menghukum mereka dengan berbagai tohmahan. Beliau memuji Syeikh Ibnu Mahmud yang telah mengeluarkan fatwa harus bagi bakal haji yang menaiki kapal terbang untuk berihram di lapangan terbang Jedah, walaupun fatwa itu mungkin akan dipandang serong.

Dalam ruangan itu juga melaporkan bahawa Dr Yusuf Qardawi mengkritik para ulamak yang sering memberikan pendapat bagi mendapat keredaan pemimpin. Selain itu, ada juga ulamak yang cuba mendapatkan sokongan masyarakat, lalu bertindak memayah-mayahkan ugama dan enggan mengambil keringanan dalam fatwa, kerana ingin mendapat sokongan masyarakat yang sering menganggap ugama yang benar mestilah bersifat sukar. Kedua-dua situasi itu tadi perlu ditolak kerana pandangan ulamak sepatutnya bebas dari sebarang tujuan keduniaan.

Apabila saya membaca tulisan tersebut, saya cuba melihatnya melalui kaca mata Malaysia. Saya hairan mengapa situasi di Malaysia masih jauh ketinggalan. Ketika ulamak di negara-negara Arab sibuk bercakap mengenai pembaharuan, kajian semula, keterbukaan, fiqh taisir dan berbagai tajdid yang bersifat mendinamikkan fiqh islami,

Dinegara kita rata-rata ulamak masih ditakuk lama (maaf para ulamak, bukan semua ya) Mereka suka mengulang-ulang kata-kata yang sama, masih meghadkan rujukan kepada beberapa kitab tertentu, masih menganggap wajib berpegang dengan pendapat dalam mazhab, masih menganggap agama mestilah sukar, tidak dapat difikir dengan lojik dan berbagai-bagai pandangan yang telah hampir disepakati di negara Arab sebagai kurang tepat. Contoh yang saya boleh berikan secara specifik ialah bagaimana ramai lagi pensyarah di peringkat IPT jika disebut ilmu Maqasid Syariah mereka anggap satu ilmu yang pelik. Ramai juga yang menganggap jika diikuti ilmu ini makan jahanamlah agama.

Mengapa fenomena ini boleh wujud di negara kita sedangkan kitab-kitab baru banyak dijual dan berselerak di perpustakaan? Apakah para ahli ugama kita kurang update maklumat sehingga ketinggalan puluhan tahun? Bahkan lebih parah lagi ada juga yang menganggap perbincangan mengenai status hadis sama ada sahih atau daif adalah tidak perlu, yang penting ialah niat untuk beribadat. Kalau orang itu ualamk kampung saya tak kesah tetapi kalau dia bekas mufti maka saya juga ada hak untuk bercakap…….

pandangan anda dihargai

Mengelilingi dunia dalam masa 2 hari


Memang benar dua hari ini saya habiskan masa untuk menyusuri blog dan web yang saya mampu singgah dan lihat. Saya fokuskan kepada blog pelajar-pelajar dan kebanyakannya di peringkat universiti.
Saya kagum dengan semangat kesedaran Islam yang saya dapat lihat dalam blog-blog yang saya kunjungi. Ramai pelajar Malaysia diserata dunia dan kebanyakan mereka memberi perhatian kepada agama dalam blog mereka. Alhamdulillah, semangat yang melegakan. Tidak dapat dinafikan darjah kesedaran sudah tentu berbagai-bagai.
Namun demikian saya agak pelik kerana saya hampir tidak berjumpa dengan blog yang ditulis mengikut bidang pengajian tuan blog tersebut. Keadaan ni menyokong lagi kenyataan saya dalam tulisan yang bertajuk Pintu Syurga Terbuka Luas.
Rata-rata blog berunsur Islam yang saya kunjungi tidak boleh lari dari unsur2 keagamaan seperti yang sering difahami oleh masyarakat kita. Walaupun mereka menceburi bidang yang berbagai tetapi mereka masih mahu mengupas persoalan agama yang memang bukan bidang mereka. Saya tidak tahu sejauh mana mereka belajar agama dan melalui disiplin pengajian agama.
Sebenarnya saya amat mengharapkan golongan ini tampil dengan tulisan-tulisan dibidang masing-masing yang mampu merungkaikan masaalah masyarakat. Bidang perubatan, pendidikan, kaunseling, kejuruteraan dan lain-lain. Saya amat berharap agar golongan agama dan duah Malaysia tidak menyempitkan ilmu akhirat hanya kepada subjek agama sahaja.
Pengalaman saya semasa masuk berjumpa orang asli, kalau rombongan kita ada doktor orang asli akan suka untuk datang dan membuat rawatan, mereka juga akan mendengar ceramah. Kalau tak ada doktor mereka kata tak berbaloi nak pergi. Itulah peranan bidang yang berbagai dalam dakwah.
KerjaIslam tidak bermaksud semua orang mesti berakp tentang hukum dan berceramah. Dalam kata yang agak tegas saya mahu katakan agar golongan yang tidak berkemahiran dalam bidang agama dan tidak mengikuti disiplin pengajiannya supaya tidak menganggap bidang ini boleh dicerobohi oleh siapa sahaja asalkan mereka mempunyai masa dan minat.
Saya amat faham dengan semangat masing-masing tetapi alangkah besarnya pahala dan alangkah kuatnya dakwah jika masing-masing memberikan sumbangan dalam bidang yang dikuasai oleh mereka. Sehingga kini saya tidak berjumpa dengan blog pelajar medic yang cuba menyelesaikan masaalah penyakit dan menjawab persoalan kesihatan. Saya memang bercita-cita untuk melihat bahawa ada web persatuan pelajar di mana-mana negara mengepalai perubahan ini. Mungkin laman mereka amat dinanti-nantikan oleh rakyat Malaysia. Mengapa? Kerana sumber-sumber ilmu ini amat terhad dalam bahasa Melayu. Mungkin inikah puncanya perbincangan kesihatan dalam blog Melayu hanya bersifat mengamalkan petua yang datang entah dari mana puncanya……
pandangan anda dihargai
Bangsa ku………Pencarian Ilmu
Semenjak dulu lagi Malaysia menghantar pelajar-pelajar keluar negara. Satu tradisi yang telah melonjakkan negara dari sebuah negara yang lemah kepada pencapaian yang agak boleh dibanggakan.
Apa yang lebih baik lagi ialah anak-anak kampung telang berpeluang melanjutkan pelajaran sama dengan anak-anak bandar dan orang-orang berada. Tindakan inilah yang telah menyebabkan tenaga profesional di Malaysia tediri dari berbagai asal keturunan. Agak membimbangkan saya kerana keadaan ini semakin mengecil. 
Peluang anak orang miskin untuk belajar dalam bidang-bidang itu tadi semakin mengecil kerana beberapa sebab. Antaranya ialah bantuan kerajaan semakin mengecil. Semasa nak masuk universiti saja, bayaran yang agak mahal telah diperlukan menyebabkan orang miskin merasa tidak mampu. 
Sebab kedua ialah golongan elit Melayu semakin ramai, merekalah yang telah mencuri kouta2 yang sepatutnya di berikan kepada anak2 kampung dan miskin. Mereka mempunyai kabel yang cukup baik bagi membolehkan anak-anak mereka mendapat tempat yang semuanya disponser oleh mana-mana syarikat atau kerajaan.
Sebab ketiga ialah orang kampung telah terasa terhimpit dengan kehidupan sekarang, apa yang mereka fikir ialah, lebih baik anak mereka bekerja cepat. Mereka akan mencari kursus yang murah, cepat dan mudah dapat kerja. Mereka tidak melihat dalam bentuk jangkapanjang kesan tindakan mereka itu.
Sebab keempat ialah rata-rata orang Melayu kedekut untuk menyimpan bagi keperluan belajar. Mereka boleh menukar kereta baru dan memulakan bayaran yang tinggi, mereka boleh membeli pakaian berjenama walaupun ekonomi keluarga cukup makan saja. Ini kerana mereka menganggap hidup mesti selesa. Mereka tak sedar bahawa apa yang mreka anggap selesa tu amat jauh dari keselesaan sebenar.
pandangan anda dihargai
Asas Kefahaman Islam (3)
Walaupun saya letakkan no 3 pada tajuk ini, tapi pada hakikatnya saya masih mengulas satu point sahaja ialah kesyumulan Islam. Maksud syumul ialah mencakupi semua bidang kehidupan.
Dalam post kedua saya terangkan bagaimana erti syumul atau menyeluruh. Ramai orang yang saya jumpa masih keliru dengan Islam agama yang menyeluruh. Mereka masih menganggap Islam memperincikan semua perkara dengan sehalus-halusnya.
Kefahaman ini menyebabkan mereka telah menyempitkan Islam yang sebenarnya luas. Contoh yang saya dapat berikan disini antaranya ialah dalam bidang perubatan. Mereka menyangka disebabkan Islam dikatakan menyeluruh maka adalah jenis-jenis ubat atau rawatan yang bersifat keagamaan. Kan Islam tu menerangkan semua benda. Haa.. gelabah saya nak terangkan.
Saya telah jelaskan bahawa Islam terdiri daripada perkara-perkara ibadat dan keduniaan. Perkara yang bukan ibadat atau keduniaan ini tidak diikat terlalu ketat dalam Islam. Oleh itu Islam tidak memperincikannya.
Begiulah juga dalam soal politik. Apa yang dikatakan politik Islam atau sistem pemerintahan Islam ialah ruang lingkup umumnya sahaja. Politik Islam tidak bermakna kita mesti menamakan Perdana menteri sebagai Khalifah, cukai sebagai kharaj dan sebagainya.
Kalau kita mahu pergi lebih jauh lagi maka kita katakan apa yang dikatakan melaksanakan undang-undang Allah juga terlalu fleksible. Hanya sedikit sahaja undang2 Islam yan diberitahu oleh Allah secara terang-terangan. Selainnya bersifat kabur dan boleh diijtihadkan berdasarkan keperluan semasa dan tuntutan zaman.
Asas pengetahuan Islam (2)
Seperti yang saya terangkan dalam ruangan lepas, memahami Islam sebagai agama yang syumul adalah satu keperluan asas yang amat penting. Antara orang yang menerangkan dengan baik point ini ialah Hasan al Banna. Namun demikian penerangan Hasan al Banna dalam asas 20 adalah terlalu ringkas. Sebeb itulah ramai ulamak yang bertindak menerangkan ungkapan beliau dengan panjang lebar.
Walaupun ungkapan Islam Syumul atau menyeluruh telah terebar dalammayarakat kita, tetapi adabeberapa kefahaman yang perlu dijelaskan . Ini kerana masyarakat yang mengamggap Islam menyeluruh tidak dapat membezakan antara dua perkara
1-Perkara ibadat yang diterangkan secara terperinci
2-Perkara bukan ibadat yang diterangkan secara umum.
Islam   ituboleh dibahagikankepada dua bahagian. Pertama ialah apa yang kita istilahkan sebagai ibadat. Istilah ini adalah istilah ulamak yang mahu membezakan antara hubungan dengan Allah secara langsung dengan perkara yang tidak dianggap hubungan secara langsung. Solat, puasa, haji,zikir, doa adalah contoh perbuatan yang diistilahkan dengan ibadat.
Kedua ialah perbuatan yang diistilhkan dengan bukan ibadat. Amalan jenis ini dipandu oleh islam secara umum dan tidak ketat seperti amalan ibadat.
Apa yang saya nak tuan-tuan faham disini ialah Islam mempunyai tuntutan yang agak terikat dan ada tuntutan yang agak luas dan fleksible. Contohnya makan. Ianya agak fleksibel kerana Islam mengenakan disiplin umum iaitu makanan mesti halal. Sementara Islam tidak campurtangan tentang warna, jenis masakan, bentuk, bau dan lain-lain yang bersifat keduniaan.
Balik kita kepada Istilah Islam agama syumul. Walaupun Islam memang mencampuri urusan manusia dalam semua keadaan,tapi Islam tidak terlalu mengongkong manusia sehingga hidup dalam kesengsaraan. 
Akibat kepercayaan terhadap Islam yang syumul maka masyarakat kita menamakan perubatan Islam, pengurusan Islam dan kalau kita lihat sedikit masa dulu kereta Islam. Kalau makanan sunnah tu tip-tiap hari ada dalam radio. 
Kalau kita memahami Islam itu syumul, tetapi dalam bentuk yang saya jelaskan, iaitu adanya ruangan yang dikatakan ibadat dan ruangan keduniaan, maka kita dapati bahawa istilah-istilah itu tadi tidak diperlukan. Kita juga tidak perlu kepda istilah makanan sunnah kerana semua makanan yang halal adalah makanan baik dan dibenarkan oleh Islam.
Islam yang syumul menunjukkan bahawa Islam tidak mengabaikan aspek kekuatan dan hikmah, kebendaan dan kerohanian. Islam tidak mengabaikan jihad dan dakwah, akhlak dan ketegasan.
pandangan anda dihargai

Hari Guru…..Nasihat Buat Murid

 

Telah tiga artikel saya bincang pasal Hari guru. Sedar-sedar rupanya saya sekarang telah juga menceburi bidang pendidikan. Sememangnya ada peluang untuk saya melompat ke bidang lain tatapi saya rasa memang minat saya dibidang pendidikan. Sebaagaimana saya dulu dididik maka saya sekarang ini menjadi pendidik.

 Saya rasa saya ingin memberi beberapa nasihat buat diri sendiri dan kepada sesiapa sahaja yang bergelar murid. 

1-Kuasai ilmu-ilmu asas dengan baik.

Kalau anda bidang pengajian Islam misalnya, pastikan penguasaan bahasa Arab, Usul Fiqh dan ilmu-ilmu asas yang lain. Mengapa ianya penting? Ini kerana penguasaan asas inilah tapak bagi langkah seterusnya. Masaalah pelajar biasanya bahasa Arab kantoi, sedangkan bahasa adalah kunci untuk menyelongkar khazanah ilmu. Kalau baca kitab tak faham mcm mana?

Saya tengok ramai geraduan yang membawa title ustaz tetapi asas ilmunya amat cetek, pastu dia mula merapau-rapu dalam masyarakat. Jadilah isu yang besar sebagai benda remeh dan isu-isu remah sebagai bahan yang diperbesar-besarkan. Tidak lain dan tidak bukan kerana kedangkalan mereka dalam memahami asas syariat.

2- Budayakan Ilmu.

Ilmu bukan sesuatu yang tertulis dalam buku sahaja, tapi ilmu itu hidup dalam jiwa. Jika kita mampu menjadikan ilmu itu berinteraksi dengan jiwa maka ilmu akan jadi sesuatu yang hidup. Maksud saya, jadilah tindakan kita berdasarkan ilmu. Contoh yang paling mudah antaranya ialah orang yang tidak berilmu bertindak berdasarkan trend dan iklan TV, tapi kita berdasarkan keperluan dan tuntutan.

Antara maksud membudayakan ilmu juga ialah menghormati pengkhususan. Ramai orang yang hanya belajar agama dimasjid tapi tidak segan mengupas persoalan hukum hakam dengan mendalam. Ada penyanyi yang baru pandai nasyid tapi tiba-tiba berdiri diatas mimbar. Dia berkhutbah tentang itu dan ini sedangkan ilmunya dalam bidang nyanyian. Ada juga ustaz yang mengharamkan itu dan ini tetapi tidak faham hakikat benda yang dituturkan.

3-Berjiwa besar

Orang berilmu cita-citanya tinggi. Islm pun mengajarkan kita supaya bercita-cita tinggi. Orang kafir mengejar untuk berjaya didunia, tapi orang Islam disuruh mengejar kejayaan dunia dan akhirat. Mana lebih tinggi? Siapa lebih berjiwa besar? Oleh itu kita mesti bercita-cita untuk buat sesuatu yang besar. Orang Melayu rata-ratanya berjiwa kecil. Dapat buat apa2 kecil-kecilan cukuplah. 

Jiwa kecil ini juga menyebabkan kita seronok bila dibantu tetapi berat untuk membantu. Kita seronok bila dihormati tetapi berat untuk menghormati. Kita senang bila orang berkorban untuk kita tetapi kita amat berat untuk berkorban untuk orang lain.

Jiwa besar menyebabkan orang berilmu tidak menghormati orang yang mengelilinginya kerana harta, pangkat dan kepentingan yang mereka tawarkan. Orang berilmu yang berjiwa besar mampu mengatakan kebenaran dimana sahaja dia berada. 

4-Ilmu dan Jihad

Jihad adalah induk sementara kelengkapan lain adalah penyokong. Kalau seseorang itu berharta dan hartanya digunakan untuk Islam maka dia akan menjadi orang kaya yang dinamik. Dia akan menjadi amat berbeza, daripada orang yang berharta tetapi harta hanya untuk kepentingan dirinya. Begitu juga dengan ilmu, bahkan ilmu lebih banyak mempedayakan kita. 

Ramai orang yang menyangka ilmu itu matlamat. Sebenarnya salah, ilmu hanyalah alat jika ianya tidak digunakan pada jalan Allah, maka ia seperti harta yang tidak digunakan pada jalan Allah. Ramai orang yang mencari ilmu hanya untuk dirinya. Dia akan bertindak jika kepentingan dirinya ada dalam aktiviti keilmuan. Tidakkira ilmu apa yang anda pelajari ianya boleh digunakan untuk kepentingan diri dan pada jalan Allah termasuklah ilmu alquran dan sunnah sendiri. Islam di Baghdad dan Andalus terpadam ketika penggarapan Ilmu menjulag tinggi, akan tetapi ilmu yang kering dari perjuangan ibarat jasad yang tidak bernyawa.

5-Ilmu lebih tinggi dari individu

Perinsip ini menyebabkan anda menilai kebenaran dengan hujjah bukan dengan ketaasuban. Inilah tradisi yang telah menyebabkan ilmu berkembang pesat dalam Islam. Satu benda penting yang saya pelajari dari guru-guru saya ialah mereka tidak taasub dengan mazhab dan aliran. Mereka berkiblatkan kebenaran bukan berkiblatkan tokoh. Kebenaran itu datang mungkin dari orang yang kita musuhi. Oleh itu Dr Faruq Hamadah pernah mengkritik gurunya Abdullah bin Siddiq al Ghumari. Dr Farid Ansari pernah mengkritik Dr Raisuni dan begitulah tradisi ilmu berakar umbi. 

 

Di Malaysia ramai orang yang lepasan pondok misalnya atau ada pertalian darah dengan pengasas pondok yang tidak menerima sebarang  teguran tentang sistem pondok atau guru pondok. (sudah tentu bukan semua macam tu).  Mereka menelan segala kata-kata mereka seperti ianya wahyu yang tidak boleh dipertikaikan. Saya amat hairan bila mendegar golongan ini bermati-matian mengatakan orang sekarang tidak akan sampai kepada ilmu orang pondok. Seolah-olah ilmu telah terhenti untuk zaman itu sahaja. Perinsip yang benar ialah setiap zaman ada ilmunya, mereka telah berusaha mengikut zaman mereka dan kita berusaha mengikut zaman kita.

Inilah sedikit nasihat buat peringatan diri dan para pencinta ilmu…….nasihat ini saya nukilkan juga walaupun menyedari kekurangan diri lantaran menedari tuntutan tradisi ilmu .

 

 pandangan anda dihargai



Hari Guru…..Guru-guru Saya (3)
Guru saya yang paling penting yang belum saya sebutkan lagi ialah ibu saya sendiri. Ini kerana ibu saya sangat mementingkan ilmu. beliau menyediakan jadual study untuk kami. Bayangkan pada masa itu belum ada lagi slot motivasi dalam TV atau di radio. Bila saya kenag-kenangkan kembali saya dapati segala tip-tip  itu telah dipraktikkan oleh orang tua saya.
Sebenarnya ada lagi guru saya yang saya belum sebutkan. Mereka amat berjasa sekali kepada saya. Mereka adalah nakib-nakib usrah saya. Mereka membimbing saya disepanjang masa saya belajar  di Sekolah Menengah Sultan Zainal Abidin Batu Burok Kuala Terengganu. Mereka bukan Mahaguru, Ulamak atau Ustaz. Tetapi mereka adalah pencinta Islam dan pejuangnya yang sebenar. 

Kalau saya sebut nama-nama mereka anda jarang yang mengenali mereka. Nama mereka tidak tertulis dalam mana-mana buku kebesaran.  Abang Zul, Abang Rosdi, Asmadi itulah nama-nama yang kami panggil pada mereka. Mereka sebenarnya baru lepas belajar, ada yang baru pulang dari London, UM dll. Merekalah yang membimbing saya dan rakan-rakan. Dari merekalah kami mengenali Hasan al Banna, Syed Qutb, Mustafa Mashur dan pejuang-pejuang Islam yang lain. 
Dari merekalah kami memahami erti perjuangan dan pengorbanan. Dari merekalah kami mempelajari buku Apa Ertinya Saya Menganut Islam. Kami didedahkan dengan usrah,tamrin, mukhyyam dan rehlah. 
Pada tahun 80an masyarakat umum masih belum mengenali Usrah, walaupun sekolah kami sekolah agama, tapi usrah diharamkan dan kami tidak dibenarkan sama sekali berusrah. Apa yang kami dapat lakukan ialah menyusup keluar pada waktu sesuai untuk berusrah. Tiada hand phone ketika itu, jauh sekali dengan internet. Segala berita dilakukan secara tradisional.
Pada masa saya dijaga oleh naqib-naqib saya, saya kurang faham dengan pengorbanan yang mereka lakukan. Mungkin kerana tiada pengalaman dalam hidup. Setelah bekeluarga dan bekerja barulah saya faham bahawa naqib-naqib saya dulu telah mengorbankan masa,wangringgit dan tenaga mereka demi mendidik kami. Mereka juga sabar dengan kerenah kami. Mereka ketika itu, baru berumah tangga dan baru membina kehidupan. Rupanya alangkah besar pengorbanan mendidik kami. Rumah mereka macam rumah kami. Makanan anak bini mereka itulah makanan kami. 
Mereka tidak pernah mengeluh dihadapan kami. Semuanya dilakukan dengan roh pengorbanan yang tinggi. Menreka mengajarkan kami satu pelajaran yang tiada didalam bilik darjah. Mereka mengajarkan Ukhuwah, persaudaraan dan kecintaan kerana Allah. Saya sayang kepada group kami seperti sayang kepada adik beradik sendiri. Kami saling merindui bila berjauhan dan cuti sekolah. 
Alangkah indahnya hari-hari yang telah saya lalui bersama mereka. Yang dapat saya balas ialah dengan menadah tangan kelangit, Ya Allah, berkatilah hidup mereka, anak pinak mereka dan keturunan mereka,Jadikan kebaikan yang mereka taburkan kepada kami sebagai amal jariah yang tidak kunjung padam kebaikan dan pahalanya. Berikan kepada mereka husnul khatimah, Amin ya rabbal alamin
pandangan anda dihargai

Hari Guru dan Guru-guru saya (2)

-Di Universiti Hasan II

Pada tahun 1989 saya mula terbang ke bumi Afrika. Saya melanjutkan pelajaran di Universiti Hasan II Mohammedia. Disanalah saya sempat belajar dengan Dr Farid al Ansari. Pada waktu itu aliran Islam di Maghribi masih terlalu kecil. Kedatangan Farid al Ansari menberikan kami pelajar2 pengajian Islam satu kekuatan. Beliau seorang Ustaz yang baik dan berjiwa daie. Pada masa itu kami sembahyang di atas rumput kerana universiti masih belum mempunyai masjid dan jumlah orang yang solat amat sedikit.


Dr Farid pun ketika itu belum mendapat PhD. Beliaulah yang banyak membimbing kami. Saya dan rakan-rakan Arab yang lain. Beliau amat tawaduk dan tidak langsung meninggi diri. Beliau sedia berbincang dan ditemui dimana saja kami perlukan, ada juga pelajar-pelajar yang sering kerumah beliau. Dr Farid amat senang menaiki basikal sahaja ketika ke kuliah, dengan itu kami rasa dia sebahagian dari kami. Saya akan bercerita lebih panjang tentang Ustaz Farid.

Antara ustaz saya yang terawal di tanah Arab ialah Dr Abdul Razak al Jai. Beliau mengajarkan kami pelajaran Hadis. Beliau amat menghormati kami pelajar Malaysia. 

-Di Universiti Muhammad V, Rabat, Maghribi.

Selepas saya berpindah ke Rabat, ibu negara Maghribi, saya berguru pula dengan Dr Raisuni, Dr Faruq Hamadah, Dr Rugi dan sekali lagi dengan Dr Abdul Razak yang juga berpindah mengajar disana. 

Orang-orang yang saya sebutkan ini ialah barisan ulamak Maghribi yang terkenal. Merekalah orang yang mencorakkan pemikiran di Maghribi. Mereka mempunyai hubungan yang baik dengan kami. Namun demikian ramai pelajar Malaysia yang takut untuk mendekati Dr Faruq kerana ketegasan beliau. Dr Faruq sering memanggil pelajar Malaysia dan mempersoalkan kesungguhan mereka. Semua nampak Faruq akan bertempiaran.Namun begitu saya tak pernah ambik hati dengan beliau kerana saya yakin keikhlasan beliau menegur. Beliau mahukan kecemerlangan kami dan 

Saya sering juga menziarai beliau dirumah. Dia pernah memberithu bahawa di telah menghafal Riadussalihin semenjak dia kecil lagi. Mereka sebenarnya tidak memberitahu mereka telah menghafal quran kerana itu terlalu biasa bagi ulamak Arab.
Antara alim dua serangkai yang kami dekati ialah Ustaz Habti dan Ustaz Yazidi. Mereka berdua adalah antara guru kami yang paling rapat. Amat sedih sekali kerana mereka berdua telah kembali kerahmatullah dalam satu kemalangan ngeri. 
Selain itu, guru yang saya sangat sayangi juga ialah Dr Hasan Alami. Beliau seorang guru yang warak, bersungguh-sungguh dan amat perihatin dengan pelajar. Beliau mempunyai pengkhususan yang agak pelik. Beliau pakar dalam hadis, qiraat dan amat mahir dalam komputer. Sewaktu komputer saya rosak dialah yang datang membaiki komputer saya dirumah. Beberapa kali beliau datang dan balik hingga larut ,alam.
Saya rasa apa yang saya dapat pelajari dari guru-guru saya ialah:
1-Mereka amat mahir dalam bidang mereka. Dr Faruq menjadi rujukan bidang hadis dan menghasilkan puluhan karya. Begitu juga dengan Dr Raisuni menjadi rujukan dalam Maqasid Syariah dan sekarang di pinjamkan ke Qatar. Begitu juga dengan Dr Farid.
2-Mereka amat tekun. Ustaz Habti masih menghasilkan penulisan walaupun umurnya telah melebihi 70 tahun. Dr Farid setiasa menghasilkan karya yang ditunggu-tnggu oleh para pencinta ilmu dan pendakwah disana.
3-Mereka amat pemurah. Disanalah saya mula belajar bahawa seorang alimlah yang bertanggungjawab memberikan contoh kepada masyarakat. Merekalah yang memberi dan mereka tidak menunggu dari kami apa-apa balasan.Sungguhpun Dr Faruq digeruni dengan ketegasan beliau tetapi dia amat perihatin dengan kami. Apabila syawal dan aidiladha menjelang maka dia akan menghadiahkan keada kami seekor atau dua ekor kambing korban. Para ulamak yang saya jumpai itu banyak menderma dan menolong serta membantu orang. Mereka tidak mengira masa dan tenaga mereka dengan wang ringgit. Saya sering  kerumah Dr Hasan Alami selepas solat subuh kerana beliau senang untuk berjumpa pada waktu itu.
4-Mereka amat tawaduk. Ketika saya menziarahi Dr Farid  dirumahnya, saya lihat kehidupan yang amat sederhana, rumahnya, pakaiannya, keretanya dan keluarganya. Mereka tidak menjadikan dunia sebagai sembahan, mereka tidak menggumpul-nggumpul kekayaan sebaliknya berpada-pada.
5-Mereka amat berterus terang dan menyatakan kebenaran. Keadaan ini timbul bila Dr Farid menulis buku yang mengkritik Dr Raisuni. Demi Allah saya melihat betapa waraknya ayat-ayat yang diungkapkan oleh Dr Farid setelah dia dihentam balik oleh Dr Raisuni. Dr Farid sendiri telah datang kerumah saya di Malaysia dan amat gembira kerana saya juga menjadi seorang pendidik.
6-Mereka mencegah kemungkaran dimana sahaja berada. Pernah sewaktu saya berjalan dengan Dr Hasan Alami, dia ternampak orang sedang mencuri aat binaan dari satu kawasan pembinaan belum siap. Dia berhenti dan memarahi kumpulan pencuri itu, pada mulanya kumpulan pencuri itu berkeras, tetapi setelah dinasihati dengan ayat al quran dan hadis akhirnya mereka beredar.
7-Tidak bertaqlidbuta. Guru-guru saya bermulalah dari Tuan Guru Haji Abdul Rahman sampailah ke Dr Faruq Hamadah dan lain-lain adalah guru yang tidak taksub dengan mana-mana aliran dan individu. Mereka sentiasa mengkaji dan mentarjih pendapat2 ulamak lain atau menyatakan pandangan mereka dalam sesuatu bidang. Dr Raisuni mengatakan tiada hukuman bagi perbuatan murtad. Pendapat yang berani ini dikupas dengan berlandaskan kaedah syarak yang mantap. Walaupun ianya ditolak oleh kebanyakan ulamak lain tapi ianya satu lontaran yang berani dan berterus terang.
Setelah menyebut sikap guru-guru itu, saya mula terfikir, bolehkah saya meniru sifat-sifat mereka yang mulia itu?? Saya berdoa kepada Allah agar merahmati mereka dan memberi kekuatan kepada saya mencontohi sifat mulia yang meeka tunjukkan. Amin Ya Rabbal Alamin.
pandangan anda dihargai
Harpandangan anda dihargai
Hari Guru dan Guru-guru Saya (1)

Esok 16 Mei adalah hari guru, maka semua sekolah meraikan kedatangann hari guru ini. Teringat pula kepada guru-guru saya yang telah banyak berjasa. Bermulalah dari guru-guru sekolah rendah menengah, menengah atas dan guru-guru saya di universiti. Saya rasa amat bersalah kerana tidak menyimpan dengan baik gambar-gambar mereka. Sudah tentu hari-hari yangberlalu tidak dapat mengulangi dirinya lagi.

Disebabkan banyak gambar-gambar yang telah hilang maka saya bertindak mencari apa yang ada saja, saya akhirnya dapat beberapa gambar dalam Internet. Semenjak disekolah rendah lagi saya dikelilingi oleh guru-guru yang baik. Mereka memberikan sepenuh perhatian kepada kami. Cikgu Wan Bahari antara yang paling rapat dengan kami, kami kerap pergi minum dan makan dirumah beliau semasa kami darjah enam dulu. Akhibatnya hubungan kami dengan beliau masih berkekalan sampai sekarang. 

Begitu juga dengan Cikgu Mustafa beliau adalah guru bahasa Inggeris. Semasa raya baru-baru ni beliau menyambut undangan kami anak murid beliau. Terasa begitu terharu dengan perhatian dan usaha guru-guru kami disekolah rendah. Saya rasa tak ketinggalan kepada Ustaz Bukhori, ustaz yang ditakuti semasa kecil kerana ketegasannya tetapi disayangi bila semua telah menjadi manusia berguna.

Selepas saya masuk ke sekolah menengah, tidak ada banyak yang dikongsikan kerana hubungan saya dengan ahli kelas tidak rapat. Ini kerana kebanyakan pelajar tinggal di asrama sekolah Ittifakiah Jerteh, tapi saya tinggal dirumah.

Semasa tingkatan 4 saya melanjutkan pelajaran di Sekolah Menengah Agama Atas Sultan Zainal Abidin, Batu Buruk Terengganu. Disini saya mula mengikuti kelas-kelas yang diajar oleh Tuan Guru Haji Abdul Rahman al Fatani. Beliau adalah seorang guru pondok yang telah melarikan diri dari Selatan Thailand kerana tekanan kerajaan Siam. Dia membawa diri ke Kuala Ibai dan mula mendidik disana. Beliau juga mengajar di KUSZA. Beliau adalah seorang ulamak Melayu yang paling mantap ilmunya yang pernah saya temui. Beliau mempunyai pemikiran yang dinamik dan tidak bertaklid buta. Metod pemikiran beliau juga mantap dan menunjukkan beliau banyak membaca. Saya dan kawan-kawan akan belajar diwaktu petang dan malam dengan beliau. Kami pergi dari Batu Burok ke Kuala Ibai dengan mengayuh basikal.

Fatwa Pengharaman Ziarah Quds

Relevenkah lagi fatwa itu? Saya menggesa para ulamak mengkaji semula fatwa mengharamkan menziarahi masjid aqsa, dalam fatwa tersebut mereka menggunakan hujjah bahawa Israil menggunakan wang yang dibayar sebagai visa dan segala cukai untuk mengkayakan negara Yahudi tersebut. Jika kiat melawat Aqsa maka kita memberikan kepada Yahudi sumber pendapatan

Namun demikian saya melihat bahawa hasil yang mereka dapati adalah jauh lebih kecil jika dibandingkan dengan kepentingan yang didapati jika jalan ke Quds di buka. Jika umat Islam melancong ke Quds, maka akan wujudlah ikatan antara Masjid al Aqsa dengan jiwa umat Islam.

Segala berita dan cerita akan dapat disampaikan oleh seluruh muslimin di pelusuk dunia. Orang-oang Islam di Quds juga akan dikunjungi oleh saudara2 mereka dari segenap pelusuk dunia yang akan sudah tentu menguatkan semangat mereka untuk mempertahankan bumi pandangan anda dihargai.
Dengan menziarahi Quds hati umat Islam akan lebih dekat untuk membelanya lebih-lebih lagi bila melihat sendiri kekejaman Israil terhadap umat Islam , wajarkah?