Asas Pengetahuan Islam

Ilmu merupakan satu keperluan utama dalam hidup. Kalau kita nak buat sesuatu apa pun, pengetahuan dan ilmu adalah diperlukan. Nak meniaga kena ada ilmu beniaga, nak masak kena tahu masak, gunting rambut, merawat dan segala macam aktiviti. Begitu juga dengan agama.

Saya lihat rata-rata rakyat Malaysia masih mempunyai kefahaman Islam yang kurang baik. Ini termasuklah dikalangan orang-orang yang ingin mendekatkan diri kepada Allah. Macam-macam ajaran dan kefahaman yang tak tepat timbul dalam masyarakat. Saya rasa terpanggil untuk menjadikan blog saya sebagai tempat menambah ilmu. Tempat masyarakat mengambil manafaat.

Sehubungan dengan itu saya akan mengupas tentang kefahaman Islam. Atau kalau kita katakan asas kefahaman Islam. Dengan asas-asas yang diberikan akan mampu memberi panduan kepada seseorang tu untuk berfikir dan bertindak.

Sebenarnya asas kefahaman yang paling penting ialah memahami Islam sebagai agama yang menyeluruh. Ini adalah satu asas yang amat penting sekali. Kalau orang tu belajar tinggi mana pun tapi dia tetap menganggap Islam hanya dalam beberapa bab sahaja, maka kefahamannya akan tetap pincang. Kalau kita lihat zaman ini pemikiran itu timbul balik, orang lihat agama hanya bersifat sebutan, ayat yang dituturkan dan doa yang dihafal.

Sebab itu tidak hairan kalau kita dengar seorang penyanyi beristighfar diatas pentas dalam keadaan dia bergaul lelaki perempuan dan auratnya terdedah. Bila dia menyanyi, nyanyiannya sudah tidak ada langsung unsur ketaatan kepada Allah. Begitu juga dengan orang yang suka melakukan ibadat seperti umrah, baca quran, zikir, buat masjid dan lain lain. Tidak semua orang yang melakukan ibadat bersikap demikian, tapi ramai yang begitu.

Setelah kita faham bahawa apabila kita kata Islam maka ianya merupakan ajaran yang lengkap, maka saya nak pulak menerangkan apakah maksud Islam itu lengkap.

Apa Maksud Islam Itu Lengkap tajuk ini akan saya kupas dalam ruang yang akan datang supaya ruang ini tidak terlalu panjang. Kita akan sambung Insyaallah

P.Ramlee, Saloma dan Abdul Rahman Limbong

Semasa saya sedang memandu balik dari ceramah saya mendengar satu temubual dengan seorang penyanyi muda dalam satu siaran radio. Masih muda sangat umur penyanyi ni, baru 14 tahun. Dia menyanyikan lagu-lagu saloma, bermati-matian dia mengatakan suaranya mirip saloma. Begitu juga dengan emak dan abangnya yang turut di temubual, mereka mengatakan sura budak ini mirip saloma. Penemuramah radio pula mengatakan suara budak tu iras-iras suara Saloma dan perlu di tingkatkan kualitinya.
Saya tak kisahlah dengan suara dia, yang saya dengar memang budak ini berbakat untuk menghidupkan kembali lagu2 Saloma kerana suaranya mmg ada gaya Saloma. Sungguh lunak suaranya. Apa yang menariknya sepanjang bercakap tidak henti-henti budak ini menyebut kalimah-kalimah yang baik seperti Alhamdulillah, Insyaallah Masyaallah dll.
Yang saya nak bincangkan dipagi ini ialah bagaimana pihak media di Malaysia dan orang yg bertanggungjawab berkenaan sejarah dan kebudayaan untuk mewujudkan suasana yang cukup terharu bila rakyat menyebut P.Ramlee, Saloma dan keluarga mereka. Media dan pihak kerajaan telah berjaya memartabatkan dua orang penggiat seni ini hingga jasa mereka berdua dianggap tidak dapat diperkecilkan.
Saya pernah acah-acah mengatakan P.Ramlee tak hebat, seorang pakcik tu defend P.Ramlee macam hakim Mahkamah Agung bercakap. Media telah berjaya memartabatkan seolah-olah jika tak ada P.Ramlee maka rakyat Malaysia akan mundur, atau tidak bertamaddun. Saya sebenarnya tidak mahu membincangkan apakah betul keadaan tersebut. Yang saya nak ulas tentang itu sikit sahaja, iaitu kebanyakan filem P.Ramli adalah disadur daripada filem-filem Mesir.
Apa yang saya nak tekankan ialah dalam masa yang sama media dan pihak kementerian kebudayaan telah mengabaikan para pejuang tanahair. Kedudukan mereka langsung tidak disebut-sebut. Kewujudan mereka langsung tidak diselongkar dan kehidupan serta pengorbanan mereka langsung tidak di endahkan.
Inilah yang saya anggap subjek sejarah telah di lupuskan dari dalam jiwa masyarakat. pelajaran sejarah bukan setakat disekolah. Pelajaran sejarah bukan setakat menghafal tarikh-tarikh tertentu, tetapi pelajaran sejarah adalah roh yang mesti mengalir dalam sesebuah bangsa. Orang Malaysia tidak pernah ditonjolkan dengan pengorbanan ulamak dalam menjaga kesucian agama. Kalau tidak ada pejuang-pejuang ini sudah tak ada Malaysia dalam bentuknya hari ini.
Kerja-kerja mengingati pejuang tanahair hanya bila 31 Ogos pastu senyap. Mereka tidak dimuliakan sangat. Orang tak kenal sangat siapa Abdul Rahman Limbong. Rumahnya dimana sejarahnya, atau orang KL nak ke Terengganu kerana nak tengok kesan-kesannya. Tiada apa yang dihebahkan. Tiada apa yang dibanggakan.
Hati-hati yang lalai bukan sahaja tergamak membinasakan diri dan keluarga tatapi hati yang lalai akan tuurut membinasakan peradaban bangsa.
pandangan anda dihargai
Pintu Syurga Terbuka Luas

Harini ini ramai rakyat Malaysia yang tidak bekerja termasuklah saya sendiri. Peluang itu saya ambil untuk menulis. Tajuk yang saya pilih hari ni ialah Pintu Syurga Terbuka Luas. Sebenarnnya saya ingin bincang sikit berkenaan kepelbagaiab amalan yang perlu kita ambil dan lakukan.
Salah satu persepsi yang perlu diperbetulkan di Malaysia ni ialah, masyarakat sering memandang amal untuk dapat pahala dalam skop yang sempit. Sempit bagimana? Begini, kalau kita tengok orang masih menganggap nak buat baik mesti terikat dengan beberapa benda sahaja. Masjid, anak yaim, quran, solat, puasa,haji dan umrah. 
Saya rasa Pemikiran masyarakat kita masih membataskan kebaikan dan amalan kepada beberapa perkara diatas. Saya amat tekejut bila seorang yang saya agak hormati dan telah lama bertugas dalam  pentadbiran agama berkata: Kalau kita nak pahala yang banyak ialah sewaktu kita pergi ke Mekah kita hadiahkan quran ke Masjidil Haram. OOO gitu ke? Kata saya dalam hati. Saya tak dapat jawab sebab saya beliau sedang berucap. Itu salah satu contoh saja. 
Satu contoh lagi, saya sering menjumpai orang yang sedang membawa naskah surah yasin yang hendak didermakan kepada masjid sempena kematian ahli keluarga mereka, sedangkan masjid itu telah mempunyai ribuan surah yasin dan jemaahnya tak sampai 50 orang. Sewaktu sebuah masjid di sebuah kampung mahu menggantikan tongkat yang dipegang oleh imam pada hari jumaat, ribuan ringgit didermakan secara terus sedangkan kutipan  derma biasa masjid itu amat daif. Mereka merasakan itulah pahala jariah yang besar kerana imam memegangnya sewaktu baca khutbah. Sebenarnya banyak lagi contoh2 lain yang saya boleh utarakan tetapi takut terlalu panjang pula tulisan ini.
Sebenarnya amalan ibadat amat luas skopnya, yang kaya boleh mencari pahala dengan hartanya, yang bertenaga boleh mencari pahala dengan tenaganya, yang berilmu boleh mencari pahala dengan ilmunya dan begitulah seterusnya. Tajuk ini akan saya sentuh lagi dilain masa kerana amat luas skopnya tapi hari ni saya nak beri penekanan kepada satu benda. Dakwh melalui blog atau web. 
Kalau kita lihat, golongan yang banyak menulis blog yang berguna ialah golongan agama sahaja. Kalau adapun golongan bukan berpendidikan agama, mereka akan cuba bercakap pasal agama juga. Mana perginya doktor, engineer, pegawai, business man dll. Mungkin golongan ini akan menjawab, kami tak pandai agama, kalau kami tulis nanti melalut pulak. Betul, awak seorang doktor kalau tulis pasal agama mesti melalut tapi mengapa awak tidak menulis berkaitan kedoktoran. 
Mengapa awak membataskan sumbangan kepada tajuk2 kerohanian sahaja? Atau awak boleh menyumbang artikel anda dalam laman blog berasaskan agama. Situasi ini masih amat menyedihkan. Begitu juga orang kaya yang ingin menderma, mengapa tidak mendermakan wang anda untuk membina web yang canggih, yang menjadi rujukan masyarakat. Web yang mengandungi maklumat agama, kedoktoran,kaunseling, panduan keselamatan dll. Laman web seperti ini hampir tiada di dalam bahasa Melayu.
Kesedaran ini amat meluas didalam masyarakat Arab. Berbagai lamn web yang besar2 diasaskan oleh dermawan2 yang memahami islam yang dinamik. Tengok saja laman web Dr Yusuf Qardawi, web islam online dan terlalu banyak untuk disenaraikan. Dalam laman islam online ada doktor-doktor pakar yang sedia memberi nasihat secara online mengikut jadual tertentu. 
Selain itu dermawan arab juga sanggup membeli hakcipta buku-buku untuk mereka berikan peluang download percuma dalam internet. Macam-macam buku yang dulunya amat sukar untuk diperolehi tetapi kini berada dihujung jari penyelidik. Maklumat mengenai kesihatan, perniagaan, pendidikan dan semua bidang dapat diambil dengan mudah. 
Mengapa bahan ilmiah terlalu mudah didapati dalam laman web bahasa Arab dan hampir tiada dalam bahasa Melayu. Bagaimana perkara ini boleh terjadi? Tidak lain dan tidak bukan kerana mereka menganggap pintu syurga terbuka luas sedangkan orang Melayu menganggap pintu syurga itu terlalu sempit.

Belajar dari Raja-raja

Terima kasih kepada para sahabat yang telah memberi sokongan dengan membeli buku2 saya. Semenjak radio IKIM menyiarkan kupasan terhadap buku Kerjaan Islam Spanyol. Buku itu mula dikenali. Apa yang saya harapkan ialah jualan buku2 saya itu tidak menghalang saya daripada mendapat pahala daripada Allah kerana itulah sebenarnya ganjaran yang lebih kekal dan berterusan. 

Antara perkara peristiwa yang sering saya kenangkan ialah bagaimana Tariq bin Ziad selaku Gabenor Tangier dan Musa bin Nusair Gabenor utara Afrika telah bertindak untuk turun dari tahta pemerintahan dan mengetuai kumpulan jihad menyebarkan Islam di benua Eropah. Betapa murninya jiwa mereka dan betapa utuhnya iman mereka. Nikmat kuasa adalah satu nikmat yang sering menjadi rebutan manusia tiba2 ada orang yang melihat jihad dan pejuangan itu lebih utama dan mengguntungkan. 

Saya sebenarnya sering mengkhayalkan keadaan ketika itu, perjalanan yang meredah cuaca panas dan sejuk yang melampau adalah lebih mereka dahulukan dari bersenang2 di istana bersama keluarga dan kaum keluarga. Mereka keluar untuk mati!!!! Sering saya terkenangkan bagaimana mereka sanggup berhadapan dengan risiko kematian setiap detik dan ketika. Apabila saya bandingkan dengan diri saya, maka saya rasa terlalu hina diri ini. 
Kalau kita diberikan pilihan untuk hidup berapa tahun maka sudah tentu kita akan memilih angka yang paling banyak. Sebenarnya individu lain yang dipaparkan dalam buku ini ialah antaranya Yusuf bin Tashifin. Beliau juga seorang raja yang memerintah wilayah yang luas. Ibukota pemerintahan beliau ialah Marakech. Sebanyak 4 kali beliau menyertai siri jihad ke bumi Eropah. 
Bila kita membaca sifat-sifat manusia agung disepanjang sejarah kita amat terasa dengan kekerdilan diri. Amat terasa betapa kecintaan kepada dunia sememangnya memuncak dalam diri kita. Kita amat sayang pada kerehatan dan keseronokan hidup. Kita sentiasa mengejar untuk mendapat habuan dunia dengan meninggalkan habuan akhirat. Tidak banyak khidmat untuk dakwah dan agama yang kita lakukan. Kalau ada pun hanya alangkadar dan setakat melepaskan batuk ditangga sahaja. Ibadat dahlah kurang, kadang2 tertumpu pada yang kita minat sahaja. 
Itu diri saya yang serba kekuarngan, bagaimana pula dengan anda? Cubalah renung-renungkan sebelum nyawa sampai kehalkum, mudahan kita sempat menjumpai jalan yang menjanjikan kebahgiaan yang berkekalan. Amin ya rabbal alamin.

Assalamualaikum, 

Hari ini saya lambat up date blog kerana demam. Selesai saja saya buat rekoding di radio IKIM, saya terus balik dalam keadaan demam. Apa yang menariknya ialah semasa saya sedang tidur dan hanyut dengan demam yang agak teruk, saya dikejutkan dengan berita tidak baik berkenaan keluarga. Tidak semena2 demam sembuh seta merta dan sekarang dapat menulis . Alhamdulillah. Hari ini seperti hari2 lain, banyak yang nak ditulis apatahlagi dalam situsi kegawatan di Perak. Namun demikian saya dapati dalam email saya ada beberapa soalan. Saya jawab yg senang dululah


Soalan:
Bagaimana cara orang yang beriman kepada Allah SWT beribadat sebelum kedatangan Nabi Muhammad S.A.W. Adakah cara beribadat itu ada disebut dalam kitab- Taurat Zabul dan Injil.

Jawapan:
Saya tidak pakar dalam perbandingan agama, untuk mengetahui apakah ibadat tersebut ada dalam kitab2 terdahulu, tuan hendaklah bertanya kepada orang yang pakar dalam perbandingan agama. Saya hanya mengkaji syariat nabi Muhammad s.a.w.sahaja itu pun tak lah seberapa sangat. 
Dalam al Quran memang ada menceritakan bahawa umat terdahulu berpuasa, solat dan zakat. Namun demikian sejauh mana ibadat tersebut sama dengan ibadat kita maka ianya terdapat berbagai pendapat. Saya nasihatkan tuan bertanya kepada orang yang lebih arif dalam bidang ini.
Wallahua’alam

 pandangan anda dihargai
Teori Niat
Niat dalam ibadat ni satu perbincangan yang telah lama dalam buku2 fekah. Para ulamak berpasikan hadis sahih Innama al a’amalu binniyaat….
Hadis ini menjadi lebih terkenal dan di ketahui umum bila Imam Nawawi meletakkannya sebagai hadis pertama  dalam hadis 40 yang dikumpulkannya.
Walaupun  terdapat hadis-hadis berkaitan dengan niat, namun demikian Nabi s.a.w. tidak memperincikan dalam hadis2 tersebut tentang prosedur niat dan hakikatnya. Apa yang diterangkan dalam hadis diatas ialah sesiapa ang berhijrah kerana Allah dan rasulnya maka hijrahnya adalah kerana Allah dan Rasulnya, sesiapa yang berhijrah kerana dunia yang dia kehendaki atau perempuan yang ingin dikahwini, maka hijrahnya itu terhadap apa yang dia kehendaki.
Sebenarnya perkataan hijrah didalam hadis diatas boleh juga membawa maksud ibadat. Ini kerana Perkataan hijrah dan sedekah sering digunakan oleh Baginda s.a.w. dengan maksud ibadat atau ketaatan. Saya rasa tak perlu saya terang panjang lebar mengapa jadi demikian kerana melibatkan perbahasan bahasa dan saudara yang bertanya semalam ingin mengetahui perkara asas sahaja.
Hadis diatas juga memperincikan tentang niat yang berbentuk keikhlasan. Siapa yang ikhlas taat kepada Allah dia dapat Allah dan Rasulnya, sapa yang taat kepada Allah tapi inginkan sesuatu yang bersifat nafsu dan keduniaan maka allah tidak akan menerima ibadat itunya.
Para ulamak membahagikan niat kepada dua bahagian:
1-Pertama niat yang berbentuk ikhlas atau tidak ikhlas
2-Kedua niat yang berbentuk melakukan sesuatu perbuatan dengan sedar.
Persoalan niat tentang ianya ikhlas atau tidak ikhlas amat penting dan ianya merupakan teras kepada kehidupan manusia didunia ini. Setiap perbuatan mestilah ikhlas. Maksud Ikhlas pula ialah suci, asli , dan tidak bercampur dengan benda lain. Ini menunjukkan tujuan dan niat manusia dalam mencari keredaan Allah adalah suci, tulen dan tidak dicampuri dengan benda2 lain.
Persoalan kedua ialah niat melkukan ibadat dengan sedar. Ibadat yang dimaksudkan disini ialah ibadat tertentu atau dinamakan ibadat khusus. Solat, puasa, haji,umrah… ianya mestilah dilakukan secara sedar barulah diterima oleh Allah. Kalau kita terlanggar kambing semasa memandu maka kambing itu mungkin patah atau mati walaupun kita tidak berniat untuk melanggarnya. Kalau kita termakan nasi 2 pinggan dalam bulan ramadan kita kenyang juga walaupun kita tidak sengaja untuk berbuka.
Perbuatan ibadat amat bergantung pada niat,keinginan atau kita katakan perbuatan itu dilakukan secara sedar. Disebabkan tiada perincian tentang bila niat atau tekad itu mesti ada dalam hati seseorang maka para ulamak mempunyai teori niat yang tersendiri. Yang palin susah ialah Imam Syafie kerana niat dalam solat mesti mengandungi beberapa perkara, jika tiada taayin misalnya maka ianya bukan niat. Imam Malik berpendapat niat ialah satu bentuk kehendak dibawah kesedaran, oleh itu sesuatu ibadat itu sah jika niat itu ada sebelum sebentar berlakunya ibadat. Imam Ahmad pula mengatakan niat itu mungkin berlaku sewaktu seseorang sedang melakukan sesuatu ibadat.
Apa yang cuba saya terangkan disini ialah persoalan perincian niat ini bukanlah perkara besar yang menjadi ijmak ulamak. Namun demikian ianya telah menjadi polemik utama dalam melakukan ibadat terutamanya oleh ulamak tradisional Nusantara.
Saya masih ingat bagaimana susahnya persoalan niat ini diajar kepada orang kampung masa saya kecil2 dahulu. Sebab itu tidak hairanlah kalau orang malaysia amat ramai yang takbiratul ihram panjang dan tangan mereka berputar2 untuk berniat.
Setelah saya meneliti semua teknik2 tersebut, saya memilih untuk tidak mengemukakan kepada masyarakat teori niat yang payah. Sebaliknya apa yang saya mahu ajarkan kepada masyarakat ialah niat merupakan kehendak dan kesedaran untuk melakukan sesuatu. Jika kita solat dalam keadaan sedar bahawa kita solat dan solat itu pula kita tahu solat zohor misalnya maka sahlah solat kita.
Bila kita tahu kita hendak puasa ramadan esok maka itulah dia niat,satu kehendak, kitalah yang tahu apa yang kita nak lakukan,  tak perlulah terlalu formal sehingga mengatakan ini niat baru jadi niat. Ada pula orang komen, kalau kita niat tiba2 esok tak jadi buat, maka kita katakan kepada mereka niat ialah salah satu komponen sahaja dari pada ibadat. Maqasid atau tujuan di syaratkan niat amat mudah difahami. Ini bermaksud Allah menerima daripada hambanya perbuatan ibadat yang dilakukan hasil dari rasa tunduk dan patuh kepadanya, Allah tidak menerima sesuatu perbuatan walaupun ibadat tetapi dilakukan bukuan tujuan tunduk kepadanya sebaliknya hanya berlaku secara tidak sengaja atau kerana orang lain.
Setelah kita faham beberapa perkara diatas maka mari pula kita tengok dalam skop soalan saudara yang ingin mengqadakan soalt. Maka sudah tentu saudara bila nak solat, solat yg saudara nak solat sekarang ni soalat qada’ , solat qada’ tu solat apa? zohr ke makghrib ke….. Haaa… itulah niat saudara. Kalau saudara tiba2 dapati diri saudara sedang solat maka tak sah kerana saudara mengigau atau …..
Itulah pendirian saya tentang teori niat, namun demikian tuan boleh mengamalkan mana2 pendapat lain yang telah tuan ketahui sebelum ini kerana persoalan cabang dalam fekah sentiasa mempunyai berbagai pendapat dan pandangan. Mana satu pandangan yang tuan amalkan adalah memadai. 
Wallahua’alam
pandangan anda dihargai

Qada’ Solat
Soalan:
Dah banyak buku tentang solat yang saya beli, banyak yang beritahu yang  solat yang tinggal secara sengaja  berdosa besar tapi tapi takde pun yang mengajar  cara nak ganti sembahyang tersebut 
Camner Ustaz.. tolong ajar saya  cara niat camner… waktu bila nak solat…


Kota Damansara


Jawapan:
Solat tak syak lagi merupakan kewajipan penting yang tidak boleh diabaikan. Semua ulamak sepakat mengatakanhukum meninggalkan solat adalah salah. Cuma sebahagian mengatakan siapa yang meninggalkannya maka kafirlah dia. Pendapat yang lebih tepat ialah perbuatan meninggalkannya merupakan dosa besar. Ini kerana perbuatan maksiat tidak membuatkan seseorang menjadi kufur.

Bila kita sudah tahu ianya dosa besar, sekarang kita nak tahu pula mengenai qada’ sembahyang yang ditinggalkan.
Disini ada beberapa pendapat ulamak.

1- Pendapat pertama ialah kebanyakan ulamak menganggap solat yang ditinggalkan mestilah digantikan, tidak kira ianya ditinggalkan secara sengaja atau kerana tertidur atau terlupa.
Golongan ini berpendapat, walaupun orang yang meninggalkan solat telah meninggalkannya beberapa tahun, maka dia terpaksa menggantikannya juga setakat yang mampu. Walaupun demikian tiada cara khusus untuk menggantikannya. Itu terletak kepada kekuatan seseorang.

2-Pendapat kedua ialah beberapa orang ulamak antaranya Ibnu Taimiyah, Ibnu Qayyim dan ulamak zaman kita ialah Dr Yusuf al Qardawi, mereka berpendapat jika solat ditinggalkan secara tidak sengaja maka ianya perlu diganti bila teringat atau ketika bangun tidur bagi orang yang tertidur. Sementara bagi orang yang meninggalkannya secara sengaja maka dia berdosa besar, perlu bertaubat tetapi tidak perlu mengqada’kan solat itu.

Untuk pengetahuan kita kedua-dua kumpulan ulamak diatas semuanya sepakat mengatakan bahawa dosa meninggalkan solat secara sengaja tidak terampun dengan mengqadakannya tetapi dosa terampun kerana taubat. Dalam ertikata lain seseorang yang tidak solat dengan sengaj tidak dibenarkan semena2 melakukan perbuatan tersebut atas dasar ianya boleh diqada’kan.

Berlakunya perselisihan antara dua kumpulan ulamak ini pada dasarnya dalam memahami hadis yang menyuruh orang yang terlupa dan tertidur untuk menggantikan solat itu. Persoalannya apakah ianya untuk orang yang tertidur dan terlupa sahaja atau tekena juga kepada orang yang sengaja.

Pendapat yang lebih kuat pada pandangan saya ialah yang beranggapan ianya memerlukan istighfar dan taubat yang bersungguh-sungguh tanpa perlu mengqada’kannya.  Mungkin ada orang yang berkata kalau begutu ramailah orang yang akan tiggalkan solat sebab tak perlu qada’. Apa yang kita katakan ialah perkara itu tidak timbul kerana tidak perlu qada’ tidak langsung menunjukkanperbuatan tersebut ringan dan boleh dipermain-mainkan. Meninggalkan solat secara sengaja merupakan satu dosa besar yang mesti dipandang berat oleh orang Islam.

Jika tuan mahu menggunakan pendapat yang mewajibkan qada’ maka qada’lah, tidak menjadi kesalahan. Cuma tiada jadual khas yang ditentykan oleh ulamak tersebut dalam mengqada’kan solat.

Persoalan niat insya Allah saya akan jawab esok.
Wallahua’alam





1-1

Assalamualaikum kepada para sahabat dan tetamu.
Hari ni saya memilih tajuk 1-1. Walaupun sebenarnya agak banyak tajuk yang saya nak kupas, ada yang dah ketinggalan terutamanya bila melibatkan isu politik. Apa pula agaknya 1-1 ni ya? Sudah tentu ada sahabat yang tertanya-tanya.

Emm…hidup ni memang begitu…ada pasangannya. Ada peristiwa sedih dan gembira. Ada baik dan ada buruknya. Nampaknya hukum alam ini kena juga pada kita dan akan terus berlaku. Itu juga tandanya kita ni makhluk yang lemah, tidak boleh lari langsung dari hukum alam yang telah ditetapkan oleh Allah.

Sebenarnya hari ini saya mengalami satu berita gembira dan satu berita sedih. Kalau gembira dan sedih tu melibatkan kehidupan personal saya, saya rasa tak lah perlu sangat untuk di paparkan disini kerana seperti saya katakan tadi, banyak tajuk2 yang sedang menanti dan menunggu gilirannya, seperti orang beratur nak beli tiket bas musim cuti sekolah pulaknya.

Berita gembira ini ialah berita gembira untuk semua umat islam sebenarnya. Tengahhari tadi ada satu majlis pengislaman seorang saudara baru. Lelaki muda berbangsa India berumur awal 30an. Sebenarnya dia lama duduk di tepi saya tapi kami tak berbual banyak kerana saya mulanya tak tahu dia saudara baru dan saya sedang sibuk dgn komputer(siapkan assgmt).

Setelah tahu dia saudara baru, barulah saya bertanya latar belakangnya. Rupanya dia telah berumahtangga dan ada seorang anak. Isterinya tidak menerima islam. Maka undang2 baru terlaksanalah, nampaknya anaknya tidak dikira Islam.

Apa yang saya nak fokus disini ialah agama ini akan terus ada pengikut dan pendokongnya kerana Allah telah beri jaminan. Kalau nak kira saban hari kita dgr kerenah org Islam dan penganut agama Islam buat hal, tapi allah lah yg memberi hidayat. Saya tak dapat buat apa-apa, saya dah pilih Islam makan kesan yang akan datang itu Allah saja yang tentukan. Begitulah bunyinya kata2 saudara baru yg belumpun lagi secara rasmi memeluk Islam.

Mungkin saya ni jenis tak tahan sabar saya amat cepat menitiskan air mata jika melihat situasi pengislaman. Mujurlah dalam majlis tadi saya dapat menahan air mata saya. Orang pun ramai.
Kalau tak kerana computer saya yg masih belum diprogramkan dgn hp saya sudah tentu saya akan muatkan majlis yang amat bermakna itu.

Kalau itu berita 1 maka apa pula yang 1 lagi. Sebenarnya dalam kegembiraan menyambut kedatangan sahabat baru itu bercakap2 lah kita tentang keadaan murid dan perkembangan mereka. Terbukalah tajuk anak2 buah kami yang baru convert ni.

Terbukalah cerita bagaimana baru saja salah seorang saudara baru yg telah Murtad (wanauzubillah) dia ni sebenarnya baru masuk Islam. Kalau tak silap saya berasal dari Perak. Berbangsa Cina. Rupanya dia telah terpedaya dengan bantuan kewangan dari pihak paderi. Saya tersentak juga dgn cerita tu lalu meminta perincian dari kawan2. Sebab kita tak bantu dia ke? Tidak jawab seorang kawan. Dia dah dapat berbagai bantuan, motornya dah beli cash, dapat 20,000 bantuan dari pejabat agama dll. OOO begitu… sedih dan hiba juga rasanya kerana tidak dapat menjadi benteng Islam dari dicerobohi.

Apa yang saya nak ungkitkan juga sebagaimana yang telah saya sebut sebelumni, bukan tak ada undang2 di Malaysiani, org agama lain tak boleh kembangkan agama mereka kepada orang Islam. Tapi apa kan daya jika kita kata gitu dengan cepat payung agama di negara kita ni akan bagi alasan berjela bahawa mereka tak ada kuasa la dan bla…blaa…blaaa.

pandangan anda dihargai

Belajar dari seorang budak

Budak ni bernama Ahmad. Apa yang istimewanya dia sehingga saya nak belajar dari dia? Sebenarnya dia seorang anak palestin. Baru berumur 8 tahun.

Ketika TV al Jazeera buat liputan mengenai serangan Israil terakhir terhadap Palestin, Ahmad mengulas dengan petah nasib kanak2 Palestin. Mereka tidak dapat bermain, belajar, dan menjalani kehidupan dgn baik. Dengan penuh semangat beliau mengatakan bahawa serangan Israil tidak akan dapat membunuh perjuangan rakyat Palestin. Dia menceritakan dengan penuh hiba peristiwa kematian, kecederaan dan penderitaan rakyat Palestin. Dia juga amat kesal dengan serangan yang telah memusnahkan sama sekali sekolahnya Sekolah Abu Jaafar al Mansur.Terpegun dengan kecerdikan dan kematangan kanak2 ini, al Jazeera memanggil sekali lagi Ahmad untuk di temubual di studio al Jazeera. Bila ditanya tentang cita-citanya beliau berkata, dia mahu menjadi seorang yg boleh mencipta sesuatu yang akan memberi kekuatan kepada umat Islam.
.

Alangkah baiknya jika anak2 kita dihidangkan dengan cerita seperti ini. Barulah mereka pun semangat untuk berjuang demi agama dan bangsa mereka. Lihatlah betapa jelasnya fikrah Ahmad. Dia mahu menjadi seorang yang bermanafaat untuk seluruh umat Islam.
Sebenarnya semangat inilah yang diperlukan oleh agama dan bangsa. Semangat ingin menyumbang pada agama dan bangsa. Semangat untuk berjuang ini hampir tidak diajarkan kepada anak-anak kita.

Pelajaran agama di Malaysia lebih tertumpu pada pengulangan kata2 tertentu. Doa makan, minum, tidur dan masuk tandas. Bukan saya tak setuju doa2 itu diajar, tapi yang saya cadangkan ialah kita mesti mengajar masyarakat tentang pentingnya setiap orang bercita2 menegakkan agama. Pentingnya meniupkan dalam masyarakat rasa ingin berkorban, rasa cinta untuk melihat manusia semua tunduk pada agama Allah

Berapa orangkah ahli masyarakat kita yang mengajarkan anak2 mereka pentingnya mereka menjadi contoh tauladan kepada orang bukan Islam agar terbuka hati2 mereka. Yang banyak kita dengar ialah jangan main dekat kuil nanti masuk hantu.

Inilah dia intipati ajaran alquran. Cuba kita baca quran. Quran tidak henti2 menggarap permasaalahan perjuangan. Kekeliruan ini sebenarnya mungkin berpunca daripada trend pengajaran agama yang mementingkn bidang fekah. Buku2 fekah memulakan bicara dengan bab bersuci. Ramai ahli masyarakat yang menganggap bab bersuci adalah tiang agama. Kalau tak sah bersuci maka musnahlah agama. Sebenarnya pemikiran ini boleh di pertikaikan. Tapi saya rasa bukan hari ini,sebaliknya dikesempatn yang akan datang.

Berbalik semula pada bab perjuangan tadi, di dalam buku Kerajaan Islam Spanyol saya ada menerangkan bagaimana kegemilangan umat Islam dizaman pemerintahan Bani Umayyah ialah kerana sifat suka berjuang. Pada masa itu, orang ramai pergi berjihad seperti pergi bekerja. Itulah rahsia kegemilangan Islam. Hari ni sebut jihad pun kena pandang2, org Islam sediri yg benci dengan perkataan itu.

Sebenarnya belajar agamapun tidak ada peranannya sangat jika tidak disertakan dengan perasaan perjuangan. Lihatlah kejatuhan orang Islam Spanyol. Ketika mereka dihalau dari bumi Spanyol bukannya tidak ada orang baca quran,ahli fekah atau ahli sains dan business man. Mereka dihalau bila perjuangan tidak lagi menjadi landasan hidup. Semua bidang yang diceburi hanya menjadi alat untuk mencari rezeki sahaja.

Akhir kata dengan penuh rasa kekurangan saya menadah kedua tangan kelangit memohon agar Allah menjadikan setiap amalan, pekerjaan dan aktiviti kita adalah menifestasi daripada semangat perjuangan untuk memartabatkan agama,bangsa dan negara. Amin ya rabbal alamin.

Terima Kasih Ahmad kerana mengajar kami….

pandangan anda dihargai

Patuhi Undang-undang Alam

Gambar di sebalah diambil dari akhbar Utusan Malaysia. Kemalangan ngeri yang melibatkan kematian 2 org warga Malaysia yang dicintai. Takziah kepada keluarga mangsa dan doa dikalungkan kepada mangsa yang telah pulang kerahmatullah. Moga Allah menempatkan mereka bersama orang-orang yang soleh. Amin.

Dalam masa yang sama Utusan Malaysia memaparkan keengganan peniaga ayam untuk menurunkan harga ayam yang tiba-tiba melonjak 40-60 sen sekilo. Terkejut juga saya baca cerita tu, bertambah terkejutnya saya kerana baru 2 minggu lepas saya berjumpa dgn seorang kawan yang terlibat dgn perniagaan ayam. Dia kata harga ayam menjunam. Bila saya fikir-fikir baru saya ingat ooo…babi dah sakit org bukan islam beralih kepada ayam.
Apa yang menariknya saya mengupas dua topik ini pada hari ini? Saya sebenarnya tertarik dengan situasi pertama. Kemalangan ngeri berlaku di jalan jelatek. Saya kenal benar dengan jalan Jelatek ni sebab dulu pejabat saya kat situ. Orang KL sema kenal Jalan Jelatek. Jalan ni memang baik dan tak ada nampak ruang untuk berlaku kemalangan ngeri. Kalau di fikirkan memang dah sah lah kereta yang melanggar tu melanggar had laju. Ini kerana kereta yang nak masuk kekeramat baru saja melepasi lampu isyarat. Apa yang saya nak fokuskan disini ialah kemalangan itu melibatkan pencabulan terhadap undang2.
Dalam kes kedua, peniaga pula enggan menurunkan harga ayam, walaupun yang mengarahkannya ialah pihak Kementerian Perdagangan. Sekali lagi arahan kerajaan tidak didengari. 
Dalam quran ada menceritakan kepada kita perihal satu hukum alam. Dimana quran menyatakan bahawa kejahatan atau keburukan atau musibah yang berlaku diatas muka bumi ini disebabkan oleh perbuatan tangan-tangan manusia.Surah al Rum ayat 41 
Apabila manusia melanggar undang2 yang dibuat untuk mengatur kesejahteraan hidup, maka segala perkara yang berkaitan dengan kehidupannya akan terganggu.  Cuba kita lihat kemelut politik di Perak. Ianya juga akibat tangan-tangan manusia.
Kalau kita telah faham dengan hukum alam tersebut maka mudahlah untuk kita memahami mengapa kehidupan dinegara kita sedikit-sebanyak menuju kearah untuk lebih tidak selesa. Jawapannya ialah kerana undang-undang ada tapi pematuhan dan penguatkuasaannya hampir tiada.
Mana perginya talipinggang keledar untuk penumpang belakang kereta? Kalau kita menyelunsuri jalan-jalan di Bukit Bintang, kita dapati ramai orang Islam minum arak!! Kalau kita pergi ke Jalan dan Lorong Hj Taib, ramai pondan. Kalau kita… dan kalau kita….banyaklah lagi perkara yang menunjukkan tiada penguasaan terhadap undang2. Sebab itulah dulu ada ura-ura nak larang hisap rokok di restoran…agak boleh kuat kuasake?
Kalau dengar rintihan peniaga pasar borong tentang kebanjiran orang asing, tak larat nak dgr kita, itu semua kerana penguat kuasaan. Itu tak sembang perkara2 yg lebih rumit seperti kadar racun serangga pada sayur, kadar uabt dlm ayam, kandungan kimia dlm makanan proses dll.
Sebenarnya mematuhi undang2 ni ialah satu kerja yang sukar begitu juga dengan menguatkuasakannya. Tidak semudah yang dikatakan. Kalau takat kita kata dengan kembali kepada islam saja tak cukup. Bukan Islam yang tak cukup pada maksud saya tapi yang tk cukup ialah jika ianya hanya pada selogan sahaja. 
Sebenarnya kita sendiripun dalam kehidupan seharian banyak melanggar undang2. Di jalanraya, kedai, restoran, rumah, tempat kerja, tempat rekreasi, masjid dan lain-lain. Sebab itu saya selalu mengkagumi bagaimana barat boleh mendidik rakyat mereka supaya berdisiplin. Persoalan saya ialah berapa tahun mereka menggambil masa untuk melakukan proses itu? Apakah faktor yang menyebabkan mereka lebih patuh kepada undang2 berbanding kita yang Islam. 
Mengapa penguatkuasaan mereka lebih boleh di percayai daripada apa yang berlaku di negara Islam?  Undang-undang alam atau sunnatullah yang saya sebutkan tadi berlaku kepada siapa sahaja didunia. Bila mereka mematuhi undang2 dan berdisiplin maka merekalah yang dapat menempa kemajuan dan kemakmuran walaupun mereka tidak beriman dengan pembawa kebenaran!!!