Ringkasan dan Ulasan Kitab Tafsir al-Tahrir wa al-Tanwir Oleh Ibnu Asyur

Ibnu Asyur & Pengulangan Cerita Dalam al-Quran

Berlaku pengulangan cerita yang ketara dalam al-Quran. Akan tetapi perincian cerita adalah berbeza dari satu tempat ke tempat yang lain.

Keadaan ini bagi Ibnu Asyur sebenarnya tersirat disebaliknya beberapa objektif lain yang tersendiri. Obejkit-objektif itu ialah:

i- Mengelakkan berlakunya penceritaan yang terlalu panjang disesuatu tempat dalam Al-Quran.

Keadaan itu jika ada boleh mengganggu penyampaian objektif sebenar. Dengan itu pembaca akan keliru dan tidak dapat menanggapi objektif utama.

ii- Cerita yang disampaikan secara berasingan adalah bersesuaian dengan objektif perbincangan yang sedang dilakukan pada ketika itu.

Dengan itu didapati kisah-kisah yang sama kadangkalanya disebut secara ringkas di satu tempat tetapi diceritakan secara panjang lebar di tempat yang lain tetapi bersesuaian dengan topik yang dibincangkan.

iii- Kadangkala penceritaan itu bertujuan memberi peringatan terhadap kesilapan pembaca berkaitan maklumat mengenai cerita tersebut dan kadangkala penceritaan itu tidak bertujuan demikian.

bersambung…
Ustaz Rosli

19 Rabiulawal1440

27 November 2018
๐Ÿ’ฅ๐Ÿ’ฅ๐Ÿ’ฅ๐Ÿ’ฅ๐Ÿ’ฅ๐Ÿ’ฅ๐Ÿ’ฅ๐Ÿ’ฅ๐Ÿ’ฅ
Bagi yg berminat menerima mesej watsup ini, anda perlu save no 0192773619 dan hantarkan mesej ‘setuju’ dan nyatakan nama anda.
๐Ÿ’ฅ๐Ÿ’ฅ๐Ÿ’ฅ๐Ÿ’ฅ๐Ÿ’ฅ๐Ÿ’ฅ๐Ÿ’ฅ๐Ÿ’ฅ๐Ÿ’ฅ
Jika bermanfaat sila share

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *